K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 28-09-2012, 20:25   #1
balde53
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 24-01 2012
Lokation: thisted
Alder: 50
Indlæg: 22
Blog Indlæg: 1
Styrke: 13
balde53 er ny på vejen
ansættelse

jeg har været i flexjob i snart 5½ år med en kontrakt ang det arbejdet jeg skulle lave samt have truck/trailerkort da det er behov for det. jeg har spurt fler gange ang det kort. med det er ligsom i det uvise både hos han jeg arbejder får og de der komme fra flex kontoret. jeg fik i går en ny ansættels kontrakt hvor jeg kan se at jeg ikke har fået søn/heligdags betaling og der er ikke betalt nogen form for pension i de 5½ årdet enste jeg har fået er den mindste løn inden fra mit fag af.samt feriepenge så hvad gøre jeg nu. da jeg altid har taget en feriedag på en søn/helingdag
balde53 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-09-2012, 21:04   #2
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Rag fat i din fagforening og overenskomst.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-09-2012, 01:02   #3
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Ud over Stampes forslag bør du hive fat i kommunen/jobcenteret da det er dem der har lavet aftalen med din arbejdsgiver...og hvis de ikke overholder deres aftale...ja så er det kommunens job at rette op på det...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-09-2012, 13:26   #4
maruus
Ved at flytte ind på K10
 
maruuss avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-04 2009
Lokation: Gladsaxe
Alder: 75
Indlæg: 533
Styrke: 16
maruus er ny på vejen
Puh ha 5,2 år - det bliver til en klat der skal ind på din pensionsopsparing.

Vær opmærksom på at du ikke behøver indbetale til et pensionsselskab, men at du fordi du er flekser har ret til at oprette en privat arbejdsgiverindbetalt kapitalpension. Men du skal til at skynde dig hvis du skal kunne trække bidrag til pensionen fra på skattebilletten da jeg netop har læst ( Ældresagens blad okt. 2012) at reglerne for fradrag via skattebilletten ændrer sig fra 2013 - (Fradragsretten afskaffes for kapitalpensionens vedkommende.)

Trækker sagen ud kan det for dit vedkommende betale sig at få oprettet en pensionsform der indføres i 2013 - nemlig alderspension. - Læst i samme artikkel fra bladet som anført tidligere.
Her kan banken rådgive dig bedst.

Jeg erindrer at et medlem tidligere har skrevet om emnet manglende pensionsindbetaling - personen var også blevet snydt for pensionsbidraget gennem hele sin ansættelse .
Som jeg husker det skulle vedkommende have efterbetalt pensionen med tilbagevirkende kraft
Prøv at lede i søgefeltet.

Kommunen har gjort i nælderne da de oprettede dit fleksjob - er du ikke i fagforening så meld dig ind - kontingentet plejer ikke at være stort og stadig fradragsberettiget indtil 3000,- kr. Du kan få brug for deres hjælp hvis du får problemer med kommunen. Kommunen skal til lommerne , da arbejdsgiver har krav på løntilskud af hele beløbet i forbindelse med efterbetalingen , og her kan du komme i klemme, hvis kommunen/arbejdsgiver forsøger at undvige fejlen.

Tro mig - Det kan blive en sej kamp - jeg har selv været der - blot i anden forbindelse.
Angående søn/helligdagsbetaling kan jeg ikke svare på dit spørgsmål - her må fagforeningen svare.

Sidst redigeret af maruus; 29-09-2012 kl. 13:33.
maruus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-09-2012, 02:18   #5
Pophår
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 13-10 2009
Lokation: Syd-Vest DK
Indlæg: 367
Styrke: 15
Pophår er ny på vejen
Hvordan kan du se på den nye ansættelseskontrakt, at du ikke har fået pension og søn-og helligdagspenge? Det må jo også fremgå af dine lønsedler, at der ikke indbetales til søn og helligdage, samt pension.

Er der så heller ikke indbetalt pension af din løn? I de fleste overenskomster, trækkes der et beløb af løn til pension + arbejdsgiver indbetaler. Der findes dog nogle gl SID- overenskomster, hvor det udelukkende er arbejdsgiver der indbetaler. Årsagen er den lave timeløn.

På din gl kontrakt, står der sikkert hvilken overenskomst du hører under. Det er 100 % din arbejdsgivers pligt at betale det du skal ha i følge din overenskomst og det er ikke bare din løn, det er også alt andet i overenskomsten.

Du skal samle din gl kontrakt og lønsedler for de sidste 5 år. Derefter går du på den fagforening du hører under. Er du ikke medlem, så meld dig ind. Det er muligt, når du kommer "fra gaden", de kræver en vist procentdel af det du har tilgode, typisk 10-20 %.

Bare i manglende pensionsindbetaling, er det over 100.000. I manglende søn og helligdagsbetaling er det også et beløb over 60.000 kr du mangler.

Hvis du er timelønnet, er din søn og helligdagsbetaling en vis procentdel af din løn. Der udbetales så et beløb på helligdage til dig. i slutningen af året, er der overskud på den konto og de udbetales. I forhold til din løn, vil jeg tro at der ca er 2000-3000 tilbage til dig, hvert år.

Er du fuldlønsansat, får du alm. løn på alle helligdage og der vil ikke være et overskud.

Hvorfor skal du ha en ny kontrakt? Da du får en ny kontrakt, skal du også underskrive den, lad være med det, før den er godkendt af din jobkonsulent og den fagforening du hører under.

Har før hjulpet en kammerat med samme problem. Han fik ca 180.000 brutto fra firmaet. Det var firmaet der bagefter sku' bøvle med at få dem refunderet ved kommunen, det er heller ikke dit problem i tilfældet her. Det tog lang tid at få hans tilgodehavende. Han fik først meldt sig ind i fagforeningen, da jeg opdagede fejlen.

Hvilken overenskomst arbejder du under i fælge din gl. kontrakt. Det er ikke sikkert firmaet har nogen overenskomst, men du har, da du er i fleksjob.

Har du så også alle år fået samme løn? Du skal jo mindst ha de stigninger der følger overenskomsterne.

Kommunen kan ikke hjælpe dig, hvis du mangler noget i din løn, da det er en faglig strid. De kan kun hjælpe dig, hvis det har noget med dine timer, eller skånebehov at gøre. Det er jo ikke kommunens fejl, at dn arbejdsgiver ikke overholder den overenskomst du har.

Din lønudregning bliver indsat til fleksjobkontoret i din kommune. der sidder der så nogle ansatte og regner refusion ud, de tjekker ikke din løn og hvad du får. Det er din arbejdsgivers pligt at sørge for det og din pligt at tjekke om det nu også passer det du får.
Pophår er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-09-2012, 11:50   #6
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Ja du har ret Pophår
Skånehensyn = jobkonsulenten
Aflønning = eget eller fagforeningsproblem.
Garanteret mindstelønnen inden for området.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-09-2012, 18:47   #7
maruus
Ved at flytte ind på K10
 
maruuss avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-04 2009
Lokation: Gladsaxe
Alder: 75
Indlæg: 533
Styrke: 16
maruus er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af stampe Se meddelelser
Aflønning = eget eller fagforeningsproblem.
Når det handler om den manglende pension, skal kommunen sørme sørge for at også denne del er i orden når der aftales løn. . Er pensionen ikke nævnt er det lige så meget kommunens problem - de bør vide bedre , og har begået en stor fejl. Samtidig skal kommunen også udbetale løntilskud for den del.

Men er man meldt i fagforeningen, er det dem der tar slagsmålet - også med kommunen.

Sidst redigeret af maruus; 30-09-2012 kl. 19:56.
maruus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-10-2012, 00:03   #8
Pophår
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 13-10 2009
Lokation: Syd-Vest DK
Indlæg: 367
Styrke: 15
Pophår er ny på vejen
[QUOTE=maruus;243350]
Citat:

Når det handler om den manglende pension, skal kommunen sørme sørge for at også denne del er i orden når der aftales løn. . Er pensionen ikke nævnt er det lige så meget kommunens problem - de bør vide bedre , og har begået en stor fejl. Samtidig skal kommunen også udbetale løntilskud for den del.

Men er man meldt i fagforeningen, er det dem der tar slagsmålet - også med kommunen.
I de fleste ansættelseskontrakter står der bare fx "overenskomst hos (xxx-fagforening)

Så går jobkonsulenten ud fra at overenskomsten bliver overholdt af arbejdsgiver.

Måske ligger det sådan at arbejdsgivers (måske) andre ansatte ikke har overenskomst og dermed ikke indbetaling til pension.
Pophår er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-10-2012, 14:09   #9
balde53
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 24-01 2012
Lokation: thisted
Alder: 50
Indlæg: 22
Blog Indlæg: 1
Styrke: 13
balde53 er ny på vejen
jeg har været til møde både med dem fra flexjob-kontoret og min arbejdesgiver. han siger at det ikke er hans problem da han hver gang har sprugt efter de regler og de retningslinjer der er ang. en flexjob. og vis der kommer noget på tale om penge jeg skal have fra ham af ang. pension samt s/hdag betaling vil jeg blive fyret. og fra min jobkonsulent fik jeg at vide at det her fra den første 1/10-12 vil være rigtig. da jeg sprugte efter de andre år fik jeg at vide jeg skulle ringe til lønkontoret. men det blev der ikke meget ud af. andet at han godt kunne se at der var en fejl. men kunne ikke rigtig gøre noget. jeg har så bet om en kopi af alle de lønsedler de har samt arkt indsigt i min sag. fandt også ud af at der er lavet to anættelse kontrakter som hvilken jeg eller min arbejdetgiver. kender noget til. så jeg ved ikke hvad jeg skal gøre.

ang. den overenskomst har der ikke været nogen på min arbejdets plads da det har for de to andre der er ansat fik alm løn i deres ferie.
balde53 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-10-2012, 14:22   #10
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Hvor er det vildt .... Er du ikke i fagforening, synes jeg da næsten, du skal komme ind i en fagforening. Nogengange vil de først hjælpe f.eks. efter 3 måneders medlemsskab, men hvis man betaler for 3 mdr. på en gang, så går de ind og hjælper med det samme. De kan gå i retten i sidste ende, hvis arbejdsgiveren ikke vil samarbejde overhovedet....

Synes jeg har set det måske et par gange i medierne, at fagforeningen har gået i retten og så har fået pengene tilbage til fleksjobberen, som ikke fik sin pensionsudbetaling, som man har ret til. Det står faktisk et sted i loven, i en eller anden bekendtgørelse, mener jeg. Det vilde er, at din arbejdsgiver jo også har fået refusion for dele af pensionen.... Det synes jeg godt, at kommunen også kunne tænke sig at gå i retten med, hvis arbejdsgiver nægter hverken at betale dem tilbage eller sørger for efterbetaling til dig. Det er jo bedrageri, synes jeg...

Den kontrakt du snakker om, du har set og ikke har kendt til, er måske den kontrakt, som er lavet mellem arbejdsgiver og kommunen. Den skal være der. Der skal gerne stå f.eks. løn og måske pension, men er ikke sikker på, hvor meget der står. Jeg har selv bedt om en kopi af det, dengang jeg kom i et nyt fleksjob, så jeg vidste, hvad der stod i kontrakten... For den kontrakt man har selv med arbejdsgiver er ansættelseskontrakt, det er en anden ting.

Sidst redigeret af curls; 04-10-2012 kl. 14:27.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
25.000 kr i tilskud til evt. ansættelse Krieva Spørgsmål ang fleksjob 5 02-05-2013 19:55
Supplerende tilskud til ansættelse ??? Cordulla Spørgsmål ang fleksjob 11 04-01-2012 17:22
tidsbegrænset ansættelse, flex? skov trold Spørgsmål ang fleksjob 5 21-12-2010 19:07
Ansættelse i ægtefælles nye virksomhed Flexeren Spørgsmål ang fleksjob 4 12-12-2010 20:46
Nyt flexjob, hvordan med ansættelse last47 Alt det andet 3 31-01-2010 20:56




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 04:55.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension