K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 18-05-2014, 10:57   #1
karen04
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 11-12 2013
Indlæg: 15
Styrke: 11
karen04 er ny på vejen
Forlængelse af sygedagpenge

Hej.

Jeg har et piskesmæld i kategori 3 efter et uheld som skete d. 1/2-2013.

Har været på sygedagpenge i et år, som stoppede her d. 30/4-14.

Undervejs i forløbet forsøgt at genoptage mit arbejde delvist 3 gange og blev fyret ved sidste sygemeldning. Herefter gået på Daghøjskolen i Centrum for piskesmældspatienter hvor jeg har modtaget træning i næsten 5 måneder. Jeg har kun rykket mig ganske lidt og har det stadig for dårligt til at arbejde på normale vilkår. Har ikke været sendt i arbejdsprøving af kommunen

Kommunen har først nu givet afgørelse i sagen i torsdags d. 15/5 og det er et afslag på alle forlængelsesmulighederne. Deres afgørelse er udelukkende truffet udfra en udtalelse fra en neuropsykolog inde på skolen. Hun har skrevet at jeg har begyndende effekt af træningen hvilket er et godt tegn og at virksomhedspraktik kan startes op med et par timer om ugen med skånebehov. De har ikke indhentet udtalelse fra min egen læge eller sendt mig til en speciellæge neurolog. De afviser det hele på at min tilstand ik er stationær og at de mener jeg kan blive rask indenfor 5 år.

Partshørringsmøde er på torsdag d. 22/5, og afgørelsen vil blive truffet endeligt mandag d. 26/5.

Mine spørgsmål:

1) Skal jeg have en lægelig vurdering på at min tilstand er stationær før jeg kan blive hjulpet i systemet og blive forlænget?

2) Skal de ikke ha´sendt mig til en speciellægeudredning for at kunne træffe denne afgørelse. (for det har en anden lægekonsulent fra kommunen udtalt sig om tidligere i forløbet efter et halvt år).

3) Har man ret til at få udskudt partshørringen, så jeg har lidt mere tid til at få undersøgt min sag (har 3 hverdage inden mødet). Har spurgt min sagsbehandler men hun siger det er en rimelig frist

4) Overvejer at søge om en §17 pension, for at få udskudt afgørelsen, og ik ser andre muligheder lige nu. Kan jeg det og hvornår skal jeg ha´søgt om det og hvordan.

Har I mulighed for at svare mig hurtigst muligt. På forhånd tak for hjælpen.

mvh. Christina Nielsen

Sidst redigeret af karen04; 18-05-2014 kl. 11:04.
karen04 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-05-2014, 15:32   #2
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.676
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Velkommen til..

Kære Karen04

Jeg vil lige hurtigt svare på spørgsmål #3: Partshøringsfrist.

DUKH skriver i deres PraksisNyt #25, som du eventuelt kunne sende til din SB:

http://www.dukh.dk/viden-selvhjaelp/...ed-partshoring

"Efter DUKH’s vurdering er en svarfrist på ca. 7-8 dage rimelig i ukomplicerede sager. I DUKH ser vi dog eksempler på svarfrister helt ned på nogle få dage, hvilket ikke kan anses for at være i overensstemmelse med lovgivningen"

Gode råd til nye på k10:
http://www.k10.dk/showthread.php?t=28928

Information om piskesmæld.
http://www.k10.dk/showthread.php?t=28758

Var piskesmæld en arbejdsskade? Hvis ja, er den anmeldt og bekræftet af ASK, Arbejdsskadestyrelsen?

10 gode råd til sygemeldte:
http://paasygedagpenge.dk/wp-content...sygemeldte.pdf

Hilsen Peter

Sidst redigeret af phhmw; 18-05-2014 kl. 15:47.
phhmw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-05-2014, 20:36   #3
karen04
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 11-12 2013
Indlæg: 15
Styrke: 11
karen04 er ny på vejen
Mit piskesmæld var en fritidsulykke,i en vandrutjsebane. Er anmeldt til forsikringen og køre sag mod vandlandet.

Er der nogen der ved noget om søgning af pension §17
karen04 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-05-2014, 23:47   #4
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Kære Karen04,

Hold dig endelig fra at søge pension. Koncentrer dig om pkt.erne i sdp. stop reglerne, de er ufattelig snævre, men det er desværre sådan det er

Citat:
Link: http://www.k10.dk/index.php?pageid=sygedagpengestop

§ 27. Kommunen træffer afgørelse om at forlænge sygedagpengeperioden for personer, der er omfattet af varighedsbegrænsningen i § 24, når

1) det på det foreliggende grundlag anses for overvejende sandsynligt, at der kan iværksættes en revalidering, herunder virksomhedspraktik, der kan føre til, at den sygemeldte kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked,


2) det anses for nødvendigt at gennemføre virksomhedspraktik eller andre afklarende foranstaltninger med henblik på at klarlægge den sygemeldtes arbejdsevne, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 39 uger,


3) den sygemeldte er under eller venter på lægebehandling og den pågældende efter en lægelig vurdering skønnes at ville kunne genoptage erhvervsmæssig beskæftigelse inden for 2 gange 52 uger regnet fra varighedsbegrænsningens indtræden,


4) den sygemeldte ikke kan opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår og dermed ikke kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked, men det endnu ikke er endeligt afklaret, om den sygemeldte vil være berettiget til et fleksjob eller til førtidspension, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 26 uger,


5) den sygemeldte har en livstruende sygdom, hvor de lægelige behandlingsmuligheder anses for udtømte,


6) der er rejst sag om ret til erstatning efter lov om arbejdsskadesikring eller lov om sikring mod følger af arbejdsskade eller


7) der er påbegyndt en sag om førtidspension.

Stk. 2. Ved forlængelse af sygedagpengeperioden efter stk. 1, nr. 3, ses der bort fra den periode, hvor den sygemeldte venter på behandling på et offentligt sygehus.


Søger du ftp. er du ude af sdp. forever..
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.

Sidst redigeret af Enteneller; 18-05-2014 kl. 23:53.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-05-2014, 00:12   #5
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
Enteneller.. ikke nødvendigvis..
den nye reform træder jo i kraft her snart.

Og søger man ftp på det foreliggende grundlag, så KAN der være en mulighed for, at man vil overgå til den nye sygedagpenge ydelse, også selvom at det bliver et afslag på førtidspensionen. Behandlingstiden varierer fra 1.5 til 3 måneder.

Dette er IKKE Bekræftet nogen steder, men jeg er yderst interresseret i at få svaret.
Så jeg vil opfordre dig (trådopretter) til at kontakte DUKH, og høre hvordan du er stillet i den situation. og dele svaret herinde..

Men ja, normalt skal man fokusere på forlængelsesmuligheder, men i den her situation, hvor den nye reform er på vej, så kan det måske gøres på en anden måde..

MEN... igen så skal man jo "play your cards safe" og dét kan man spekulere i evigheder over.. for hvad er sikkert, og hvad er usikkert??



jeg fik stoppet mine sygedagpenge, uden en arbejdsprøvning blev iværksat.. 9 måneder efter fik jeg medhold om at kmmunen skulle have forlænget mig ift. nr 2 - altså arbejdsprøvning i 39 uger ...

Sidst redigeret af Bodrum; 19-05-2014 kl. 00:16.
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-05-2014, 10:15   #6
karen04
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 11-12 2013
Indlæg: 15
Styrke: 11
karen04 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Enteneller Se meddelelser
Kære Karen04,

Hold dig endelig fra at søge pension. Koncentrer dig om pkt.erne i sdp. stop reglerne, de er ufattelig snævre, men det er desværre sådan det er





Søger du ftp. er du ude af sdp. forever..
Hej igen

Tak for svar. Jeg tænker bare at det vel er det eneste mulighed for mig lige nu, når de ik mener jeg kan blive forlænget på noget, og jeg kan ikke pt. selv komme ud og forsørge mig selv (er gift så får ik kontanthjælpen). Den ene forlængelsesregel hedder jo hvis der er påbegyndt en sag om førtidspension, så skal de jo forlænge indtil afgørelsen. Jeg kan vel stadig argumentere imod deres afgørelse de har truffet nu til partshøringen med hensyn til de forskellige forlængelsesmuligheder, men samtidig søge om pension. Så skal de jo behandle denne ansøgning og komme med ny partshørring. Så går der jo noget behandlingstid, så det kan være vi kommer over d. 1/7 hvor den nye sygedagpenge reform træder i kraft, hvor de ikke bare lige kan smide folk ud på gaden. Men skal det sådan forstås at hvis jeg får afslag på pension, så kan jeg ik komme i betragtning til nogle andre muligheder i sygedagpengereformen. Det er selvfølgelig heller ik så smart, men ved bare ik hvad man skal gøre

mvh. Christina
karen04 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-05-2014, 11:25   #7
Kiffer
Klart Afhængig af K10
 
Kiffers avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-02 2014
Indlæg: 463
Blog Indlæg: 3
Styrke: 11
Kiffer er ny på vejen
Hvad hvis man anker et sygedagpengestop ? Skal de så ikke forsætte udbetalingen til der er en afgørelse .

Jeg tænker også om du ikke kan gå op til egen læge og betale en lægeerklæring selv som beskriver at du er stationær .også aflevere til din sag Idag . Så er der jo mulighed for at de må forlænge og arbejdsprøvet dig.
Kiffer er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-05-2014, 11:35   #8
karen04
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 11-12 2013
Indlæg: 15
Styrke: 11
karen04 er ny på vejen
Hej

de har stoppet for udbetalingen af mine sygedagpenge d. 30/4, og vil så kun genoptage udbetaling hvis de ændrer mening efter partshørring og forlænger mig. Jeg kan godt anke afgørelsen men det tager ca. 9 måneder at få det behandlet og imens kan man ikke få udbetalt sygedagpenge, dem får du med tilbagevirkende kraft hvis du får medhold.
Jo jeg har fået en tid hos min læge, så hun kan komme med en udtalelse, men hun har også den holdning at man erfarringsmæssigt ved at et piskesmæld kan ændre sig indenfor en årrække, så jeg tror ikke på hun vil skrive under på det er stationært p.t. og så står jeg jo ikke bedre mod deres argumenter.
karen04 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-05-2014, 11:41   #9
Kiffer
Klart Afhængig af K10
 
Kiffers avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-02 2014
Indlæg: 463
Blog Indlæg: 3
Styrke: 11
Kiffer er ny på vejen
Jamen så har du jo kun mulighed for at søge en paragraf 17 også håbe på at den de efterfølgende anker og afgørelser trækker længere ud indtil den nye lov træder i kraft .
Kiffer er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-05-2014, 19:32   #10
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Problemet ved at søge pension, er at du ved en evt. ankesag kun får vurderet om hvorvidt din arbejdsevne er til pension og dette naturligvis kun hvis du er stationær og helbredsmæssigt afklaret. Såvidt jeg ved går de ikke ind og ser om der var andre forlængelses punkter du kunne komme under... slet ikke når du ikke er stationær.

Såfremt du klager over stop og peger på andre forlængelses punkter i sdp. loven, så checker man dette ved en evt. ankesag og man må formode, at der er større chance for forlængelse på et af de andre punkter end ved pension. Der kunne jo være noget i din sag der underbygger et af de andre forlængelses punkter. Jeg kunne formode at du i din parthøring kunne du pege bl.a på §27 stk. 1 nr. 3) den sygemeldte er under eller venter på lægebehandling og den pågældende efter en lægelig vurdering skønnes at ville kunne genoptage erhvervsmæssig beskæftigelse inden for 2 gange 52 uger regnet fra varighedsbegrænsningens indtræden. Formoder at genoptræning kan indgå herunder. Dog kræver det at en lægefaglig statere af du herefter vil kunne genoptage erhvervsmæssig beskæftigelse på normale vilkår.!!!

Du bør i din partshøring lægge vægt på, at der stadig mangler udtalelser fra din læge samt evt. andre special læge vurderinger. Kommunen bør derved se på om dette er relevant og i mange tilfælde forlænges sdp. yderligere for indhentning af sådanne rapporter.. Ligeledes vil det blive taget op i en evt. klage såfremt du angiver dette.

Ps. Mht. arbejdsprøvning som Bodrum, så er dette ikke muligt så længe du ikke er stationær og ej heller helbredsmæssigt afklaret. Har du iøvrigt checket om du kan få TAE fra din evt. pensionsordning? Se nederst.

Bodrum det bliver spændende med det nye, det var også på tide, men mon de overholder tiden for implementering heraf ;-)
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.

Sidst redigeret af Enteneller; 19-05-2014 kl. 19:50.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:05.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension