K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 18-01-2011, 00:05   #11
TætPå50
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2010
Lokation: Randers
Alder: 63
Indlæg: 27
Styrke: 14
TætPå50 er ny på vejen
Florken

klart du/I får en tilbagemelding
TætPå50 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-01-2011, 15:04   #12
maybeline2you
Afhængigheds tegn af K10
 
maybeline2yous avatar
 
Tilmeldingsdato: 07-04 2010
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 356
Blog Indlæg: 6
Styrke: 15
maybeline2you er ny på vejen
Thumbs down

Citat:
Oprindeligt indsendt af Vovse Se meddelelser
Det er så ikke helt korrekt, dette er sakset fra pensionsloven, som findes under nyttige links:

"Beregning af førtidspension

Indtægtsgrundlag

§ 32 a. Indtægtsgrundlaget for førtidspension opgøres på grundlag af pensionistens og en eventuel ægtefælles eller samlevers samlede indtægt. Indtægtsgrundlaget opgøres således:
"
Svar: JA det ved jeg godt at der står, men ordet samlevende er et ord som kommunen selvbestaltet har opfundet betydningen af og hvis du spg en advokat om hvem der har forsørgerpligt over for hinanden og hvem der ikke har, så få man det svar som jeg skrev og som fremgår, af ægteskabsloven.

Faktisk er det i dagen Dk meget svært at definere samlevende, fordi vi lever i et samfund med ændrede samfundsstruktur og ofte med mine, dine og vores børn. Og ikke efter de meget tidstypiske familiemønstre som tidligere.

Den ændrede samfundsstruk sætter ordet samliv på en prøve. for er det samliv, hvis du i den uge hvor Far skulle have ungerne, passer den hjemme hos ham, fordi han en dag får så sent fri, at han ikke kan nå at hente dem i Inst. ??

Er det samlivsligende forhold, hvis Mor og far begge møder op til forældre samtaler og drikker kaffe sammen i skolens aula når der er sommerfest ??

Så jeg mener nu nok at samlevende skal defineres meget klart fra kommunens side af, når de bruger dennne betegnelse, som et evt. beregningsgrundlag eller som afslag på en ansøgning.

Dét er nemlig ikke mig, der skal bevise om der eksistere et sådan forhold..... det ligger helt og holdent hos kommunen, og når/ hvis de fremsætter denne påstand må de også redegøre for denne betragtning.

Husk på at Iflg Dansk lovgivning er du uskyldig indtil det modssatte er bevist

Jeg finder det også meget tankevækkende, når socialrådgiverforeningen ligefrem siger til sine medlemmer, at begrebet er oldnordisk og ikke længere eksistrende. Det tankevækkende består i, at at Dansk socialrådgiverforening rådgiver de sagsbehandlere som sidder i kommunen og roder med vores personlige status.

http://www.socialrdg.dk/Default.aspx?ID=2221

Læs mere her

M2y med holdning
__________________
"En person, som kan drive sig selv videre, når anstrengelserne bliver smertefulde, er den person, som vinder." @R

Billedet skal ses som en protest. Jeg er ikke "den lykkelige ejer" af en pitbull terrier, men jeg kan godt gå fra venlig skødehund til Aggrasiv Pitbull Terrier, på 0,5 og bide fra mig

Sidst redigeret af maybeline2you; 18-01-2011 kl. 15:11. Årsag: staveged efterlyses
maybeline2you er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-01-2011, 15:41   #13
maybeline2you
Afhængigheds tegn af K10
 
maybeline2yous avatar
 
Tilmeldingsdato: 07-04 2010
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 356
Blog Indlæg: 6
Styrke: 15
maybeline2you er ny på vejen
@Viper

Selv om lejekontrakten beskriver lejemålets status som beboelseslejemål, klub- eller enkeltværelse, behøver dette ikke at være korrekt, da det er lejemålets rent fysiske forhold, der er afgørende herfor.

Det har også betydning for Tætpå50 mulighed for at opnå individuel boligstøtte, om man bor i en beboelseslejlighed, klub- eller enkeltværelse. En betingelse for at opnå individuel boligstøtte er, at der til lejemålet hører et selvstændigt køkken med afløb.

Der er tale om en beboelseslejlighed i lejelovgivningens forstand, hvis der til lejemålet hører et selvstændigt køkken med afløb.

Der er tale om klubværelse når man har et lejemål med egen indgang, uden køkken med afløb, og hvor man deler køkken med andre husstande. Dette gælder også selv om lejemålet har toilet med bad, og eventuelt et tekøkken.

Et enkeltværelse er et lejet værelse, der er en del af udlejerens egen lejlighed eller en del af et en- eller tofamilieshus, som udlejeren selv bebor. Typisk deler man køkken og bad med ens udlejer, når man bor på enkeltværelse.

Opsigelsesreglerne er forskellige afhængig af, hvilken type bolig man lejer. Har man lejet en beboelseslejlighed eller et klubværelse, kan man som hovedregel ikke opsiges af udlejer, så længe du betaler husleje og overholder husorden mv.

Opsigelsesvarslet er fra din side typisk 3 måneder, med mindre andet er aftalt i lejekontrakten, fx. tidsbegrænsning.

Tætpå50 kan komme i klemme, hvis lejligheden er lejet som enkletværelse da reglerne herfor er anderedes:

Har man lejet et enkeltværelse, er reglerne anderledes. Her kan du blive sagt op uden begrundelse af udlejer, med et varsel, der er aftalt i lejekontrakten. Er der ikke aftalt andet, er opsigelsesvarslet 1 måned, også hvis du selv vil sige op. Er der huslejenævn i den kommune, du bor i, kan nævnet beslutte at tilsidesætte en opsigelse fra din udlejer.

Mht. Beskatningen. så er det udlejers ansvar at angive til SKAT, men der eksistere et minimums/ grænsebeløb på kr.24.000,- som der ikke skal betales skat af. Kun beløb derover skal indgives til skat.

Begrundelsen for ikke at skulle indgive de første kr.24.000,- er at det anses for småbeløb og adm heraf ville kræve langt mere i adms omk.

Vh. Maybeline2you
__________________
"En person, som kan drive sig selv videre, når anstrengelserne bliver smertefulde, er den person, som vinder." @R

Billedet skal ses som en protest. Jeg er ikke "den lykkelige ejer" af en pitbull terrier, men jeg kan godt gå fra venlig skødehund til Aggrasiv Pitbull Terrier, på 0,5 og bide fra mig
maybeline2you er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-01-2011, 17:44   #14
TætPå50
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2010
Lokation: Randers
Alder: 63
Indlæg: 27
Styrke: 14
TætPå50 er ny på vejen
Opdatering

Sagsbehandleren i pensions afd fastholdt sin vurdering i sagen så har i dag indgivet skriftlig klage vedlagt dokumenter der bekræfter mit standpunkt ...
det absurde er så som følger: hvem behandler i første omgang klagen tror I ???

korrekt - selv samme sagsbehandler der foretog den første fejlagtige vurdering
TætPå50 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-01-2011, 17:52   #15
TætPå50
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2010
Lokation: Randers
Alder: 63
Indlæg: 27
Styrke: 14
TætPå50 er ny på vejen
kopi af klagen jeg indgav

Randers, 25.01.2011
Kultur og Borgerservice
Odinsgade 14
8900 Randers C

Klage over sagsbehandler i pensions afd ved Randers Kommune, xxxxx xxxxxxxxxx afgørelse i forbindelse med min, iflg hende, status som værende i et samlivsforhold, der kan sidestilles med ægteskab eller registreret partnerskab og som følge deraf væsentligt har reduceret den førtidspension, som jeg rettelig er berettiget til.

Der er oplyst i afgørelsen fra xxxxx xxxxxxxxx, at jeg under samtale ved hende har meddelt, at der deles om husleje mv. Dette er ikke korrekt da jeg oplyste at jeg betaler husleje for værelse på adressen. Endvidere er der ikke udover dette noget mv da alt andet er adskilt.
xxxxx xxxxxxxxx opgiver lovgrundlag som: lov om social pension, § 48 stk 2 – jeg går ud fra hun henviser til samme lov men mener § 49 stk 2 ??

Jeg bor til leje hos xxxx xxxxxxx på xxxxxxxxx xx, x. xx. (og pga gensidig tillid da vi kendte hinanden i forvejen, og da ingen af os modtog eller modtager boligsikring blev der aldrig oprettet lejekontrakt på værelset)

Jeg betaler 2400,- + strøm pr md for leje af værelse med adgang til køkken og bad

Der er ingen kontante bidrag, arbejde i hjemmet eller andet der bidrager til nogen form for fælles husførelse.

Der er ingen form for fælles indkøb af nogen art.
Vi laver mad hver for sig og spiser også hver for sig.

Desuden er vi begge heterosexuelle (jeg har kæreste af det modsatte køn), så under ingen omstændigheder vil det påståede samliv kunne føre til ægteskab efter dansk ret.

En medarbejder fra Randers Kommune er velkommen på adressen for ved selvsyn at konstatere de her beskrevne forhold

Uddrag fra Socialrådgiveren nr 9, 7. maj 2009:

Et ægteskabslignende forhold defineres således som et praktisk og/eller økonomisk fællesskab svarende til det fællesskab, som vores ægteskabslovgivning bygger på. Når en person anses for at leve i et ægteskabslignende forhold, betyder det at der består en faktisk forsørgelse i form af økonomisk eller praktisk fællesskab, altså at man lever sammen med en person, som man ligeså godt kunne være gift med.

Bilag vedlagt:

Dokumentation fra xxxx xxxxxx vedr aftale om husleje samt størrelse af samme
Udtalelse fra Socialrådgiver, Uddrag af lov om social pension § 98, Socialudvalgets definition af begrebet samlevende L 113 bilag 19 samt udtalelse fra Advokaterne i Århus

Med venlig hilsen


Bilag vedlagt_

1: Svar fra socialrådgiver til klient på depnets hjemmeside:
Jeg opfatter dit spørgsmål sådan, at du ønsker at vide, hvornår en pension bliver omregnet fra reelt enlig til takst svarende til samboende/-levende.
Pensionister regnes som "reelt enlige", når de ikke lever i et samlivsforhold, hvor parterne gennem kontante bidrag, arbejde i hjemmet eller på anden måde bidrager til den fælles husførelse, og hvor samlivet kan føre til ægteskab efter dansk ret.
Flytter der en person ind til dig, vil man automatisk forvente, at I deler huslejen, og derfor er du pligtig til at oplyse sådanne ændringer i dine forhold til kommunen.
Din pension bliver kun berørt, hvis I lever i et samlivsforhold.
Med venlig hilsen
xxxxxxxxxx
Socialrådgiver

2: § 98 i lov om social pensionister
98. Begrebet »enlig« i modsætning til »samlevende/ gift« er defineret i lovens § 49, stk. 2.
Ved samlevende forstås personer, der lever i et samlivsforhold, hvor parterne gennem kontante bidrag, arbejde i hjemmet eller på anden måde bidrager til den fælles husførelse. Det er endvidere en betingelse, at samlivet kan sidestilles med ægteskab eller registreret partnerskab.
3: Socialudvalget, L 113 - bilag 19
Definition af begrebet "samlevende"
Ved samlevende forstås personer, der lever i et samlivsforhold, hvor parterne gennem kontante bidrag, arbejde i hjemmet eller på anden måde bidrager til den fælles husførelse. Det er endvidere en betingelse, at samlivet kan sidestilles med ægteskab eller registreret partnerskab
Det afgørende er således ikke, om de to, samlevende parter formelt rent teknisk ville kunne her og nu kan indgå nyt ægteskab, men om der er tale om et samlivsægteskabslignende forhold, der kan sidestilles med ægteskab eller registreret partnerskab, og hvor parterne gennem kontante bidrag, arbejde i hjemmet eller på anden måde bidrager til den fælles husførelse.
4: Advokaterne i Århus
Her er hvad familieadvokaten skriver om førtidspensionister.

Ved enlig pensionist forstås en pensionist, der lever alene eller sammen med
en anden person i et ikke-ægteskabslignende forhold, f. eks. en logerende
eller en slægtning.

xxxxxxxxxx
xxxxxxxxxx
xxxxxxxxxx
xxxxxxxxxx
TætPå50 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-01-2011, 18:08   #16
maybeline2you
Afhængigheds tegn af K10
 
maybeline2yous avatar
 
Tilmeldingsdato: 07-04 2010
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 356
Blog Indlæg: 6
Styrke: 15
maybeline2you er ny på vejen
Så skulle det

da vist være sat på plads en gang for alle.. Jeg er spændt på, hvad udfaldet bliver denne gang.

En ting som er trist i den linde strøm at klager er, at samme person gentagne gange skal revurdere sit afslag. Og jeg tror desværre ikke på, at denne person ændre opfattelse og jeg mener derfor, at der skal ses på disse klager af et par friske øjne.

men lad os K-10ér høre hvadd er sker

M2y
__________________
"En person, som kan drive sig selv videre, når anstrengelserne bliver smertefulde, er den person, som vinder." @R

Billedet skal ses som en protest. Jeg er ikke "den lykkelige ejer" af en pitbull terrier, men jeg kan godt gå fra venlig skødehund til Aggrasiv Pitbull Terrier, på 0,5 og bide fra mig
maybeline2you er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-01-2011, 18:21   #17
TætPå50
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2010
Lokation: Randers
Alder: 63
Indlæg: 27
Styrke: 14
TætPå50 er ny på vejen
Maybeline

jeps der skal friske øjne til så har da også en klar forventning om at sagen efter hendes (min sb'ers) revurdering skal en tur omkring klagenævnet.

Kunne i og for sig bare glemme det for flytter i egen lejlighed 1 marts men ret skal være ret. Og hader små skrankepaver som hende
TætPå50 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-04-2011, 01:09   #18
TætPå50
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2010
Lokation: Randers
Alder: 63
Indlæg: 27
Styrke: 14
TætPå50 er ny på vejen
Opdatering som lovet

har nu fået afgørelsen fra klagenævnet ... og de fejede kommunens argumenter af bordet og gav mig ret i min påstand om at være alene ift lovens definition på samme ... dejligt at kunne give dem et hak i tuden ind imellem. Og især den lille selvbestaltede skrankepave jeg rendte ind i efter en smertefri proces mht til at blive godkendt til ftp ...
TætPå50 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-04-2011, 01:36   #19
Hexi
Lever på K10
 
Hexis avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2007
Lokation: Bor i Bulgarien
Indlæg: 1.821
Styrke: 19
Hexi er ved at flytte ind på K10Hexi er ved at flytte ind på K10
Stort tillykke med resultatet... synes du har grund til at være både stolt og glad over resultatet af din kamp mod skrankepaven og systemets urimeligheder
__________________
Bor nu i Bulgarien... Et paradis for danske fattigrøve...
Hexi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-04-2011, 08:05   #20
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Dejligt med afgørelsen.

Men så skylder de dig vel nogle penge? Penge de har trukket på forkert grundlag?!
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Spørgsmål ang. pension, og samliv. anitaelisabet Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 6 07-11-2011 00:11
Et spørgsmål om ægtestand/samliv Ragdoll Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 8 23-08-2009 23:11
kronisk sygdom definitionen buster Dit og Dat 2 09-02-2009 23:38




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 09:14.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension