K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 18-07-2015, 20:22   #1
farmormor
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-12 2012
Indlæg: 50
Blog Indlæg: 1
Styrke: 12
farmormor er ny på vejen
Question Afslag og genvurdering af pension på det foreliggende

Jeg har lige fået afslag på førtidspension §17. Ryger afslaget direkte fra rehab.teamet til pensionsudvalget, som i min kommune åbenbart kun består af 2 personer(eller er der flere i udvalget,men de er bare ikke med til mødet med borgeren?) Eller kommer den også forbi kommunalbestyrelsen?
Og hvem genvurderer sagen, når man giver besked på at man vil anke? : venlig hilsen farmormor
farmormor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-07-2015, 20:43   #2
Abdul
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2014
Indlæg: 383
Styrke: 11
Abdul er ny på vejen
Som alle andre sager, kan du klage over afslaget. Klagen skal sendes til Kommune som vil genvurdere sagen. Hvis kommune fastholde afgørelsen, skal den sendes til Ankerstyrelsen.
Kommune vil genvurdere sagen inden 4 uger og Ankerstyrelse vil tage 11 måneder at færdigbehandle sagen men sagerne forlæges ofte.
Hvilken ydelse får du nu?
Abdul er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-07-2015, 20:46   #3
farmormor
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-12 2012
Indlæg: 50
Blog Indlæg: 1
Styrke: 12
farmormor er ny på vejen
Tak for svar Abdul. Jeg er på kontanthjælp. Jeg fik at vide i pensionsudvalget, at behandlingen i Ankestyrelsen, nu er på under 3 måneder..håber sørme det er rigtigt,hvad de siger.?
farmormor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-07-2015, 21:00   #4
Abdul
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2014
Indlæg: 383
Styrke: 11
Abdul er ny på vejen
Desværre er det ikke rigtig.
Svartider er foreskellige for sagens type men det ligger mellem 6-11 måneder og det er ofte forlænget. En af min sager har taget 19 måneder.
Du kan ikke venter på nogen uvist. Du skal komme igang med nogen uden at vente,,
Her kan du læser om Ankerstyrelsen:
http://jyllands-posten.dk/indland/article6976529.ece
Abdul er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-07-2015, 22:11   #5
sortepigen
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-02 2014
Lokation: Guldborgsund
Indlæg: 945
Styrke: 11
sortepigen er rigtig godt på vej
afslaget ryger direkte til pensionsteamet, som i de fleste tilfælde følger rehab.teamets indstilling.

Når du så modtager det endelige afslag , kan du som Abdul skriver klage, og husk at overholde fristen for at klage.

I mit tilfælde , søgte jeg §17 stk. 2, og fik afslag, da jeg klagede endte min klage i første omgang hos kommunens egen jurist, som gav mig medhold i at afslag var mangelfuldt og ugyldigt. Han sendte derfor sagen tilbage til fornyet behandling i rehabteamet, som denne gang indstillede til pension.

Så nogen gange ender sagen ikke i ankestyrelsen, men bliver vurderet igen i kommunen, som så træffer en ny beslutning.

held og lykke til dig

vh sortepigen
fp 1.2.2015
sortepigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-07-2015, 14:13   #6
farmormor
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-12 2012
Indlæg: 50
Blog Indlæg: 1
Styrke: 12
farmormor er ny på vejen
Er det proceduren,at den kommer til juristen? Jeg ser meget gerne,at min klage kommer til en jurist,ogs�

Hmm..19 mdr er dæleme lang tid ��
farmormor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-07-2015, 14:29   #7
Salsa
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 28-06 2015
Indlæg: 218
Styrke: 9
Salsa er ny på vejen
Ja i ankestyrelsen er du sikret at en jurist ser din sag.
Kommunen skal bare foretage en genvurdering og nogen gange er det en jurist der ser den og andre gange blot den samme kontorassistent som har givet afslaget.
Det kommer helt an på kommunens praksis på området, og denne praksis er stort set aldrig til borgerens fordel.
Salsa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-07-2015, 14:31   #8
sortepigen
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-02 2014
Lokation: Guldborgsund
Indlæg: 945
Styrke: 11
sortepigen er rigtig godt på vej
se det spørgsmål må jeg melde pas på, da jeg ikke ved om det er en decideret jurist der er ansat i kommunerne til formålet, men måske kan du spørge om hvem der skal genvurdere sagen, på din kommune?

men det vil være oplagt at tro at det må være en med forstand på paragrafferne der skal genvurdere, da kommunerne jo oftest kun har fokus på hvordan de kan redde egen bagdel hvis en sag kommer for ankestyrelsen.

Måske webmaster eller Peter som begge ved tordnende meget kan svare på spørgsmålet hvis de læser med i denne tråd.

vh sortepigen
sortepigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-07-2015, 15:00   #9
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.748
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Det vigtigste nu...

Kære farmormor

.... er at du overholder din ankefrist, som er 28 dage præcis på minuttet.

Hvis din ankefrist overskrides med bare 10 minutter vil du miste retten til at anke.

Her har en del kommuner trick til at du mister din ankemulighed.

Det gøres bla. ved at kommunen skriver afgørelsen, datere afgørelsen og afventer med at sende afgørelsen senere.

Derfor skal man altid huske at gemme eventuelle konvolutter med poststempel som bevis på, hvornår du har modtaget en afgørelse.

Juridisk er posten 2 døgn om at gå igennem systemet.

Herfra gælder din ankefrist på 28 dage.

Folketingets Ombudsmand kræver, at breve til borgerne skal afsendes samme døgn, som de er dateret.

Jeg forstår du har modtaget et afslag på ansøgning om førtidspension iht §17 stk.2, på det foreliggende grundlag.? Bekræft!

Du skal forstå de forskellige sagsbehandlingsfrister.

Iht Retssikkerhedslovens § 3 stk.2, som skal behandles, som de var lovbundne. Disse fastsættes af kommunalbestyrelsen

Lovbundne frister ( ankefrist 10 dage eksempelvis) Folketinget

Servicefrister, som ved Ankestyrelsen hvor embedsmænd selv bestemmer deres frister, alt efter hvor travlt de har

Her håber jeg du forinden har søgt om aktindsigt ved alle 100% og forstår alt. Læger, speciallæger, hospitaler, fysioterapeuter, privatklinikker og kommunen.

Jeg forstår at Rehabiliteringsteamet har indstillet dig til afslag, men at du endnu ikke har modtaget den skriftlige afgørelse fra kommunens pensionsteam ( eller hvad de kaldes)

Derfor, hvis ikke du har den fulde 100% aktindsigt fra alle, skal du omgående søge om det nu. Her findes en lovbunden frist på, at du inden 10 kalenderdage skal have modtaget aktindsigten.

Håber det kan bruges til noget konstruktivt?

Kommunernes "Pensionsteam" lever i det skjulte og består, kan bestå, af embedsmænd, muligvis jurister, kommunaldirektører oa.

Men det vigtigste af alt, er at du kender til hvad andre skriver og forstå alt i din kommunale journal.

Hilsen Peter som egentlig ved tordnende lidt om meget, men meget om lidt.

PS For bare få år siden ville det være utænkeligt for mig at skrive følgende: Mange kommuner tænker direkte i ikke at lave en professionel nyvurdering men spekulere direkte i, at sagen havner i Ankestyrelsen for at få budgettet til at passe, så forvent ingen vurdering men at kommunen direkte afventer deres 4 ugers lovbunden frist, hvor de i afslutningen af de 4 ugers genvurdering afsender sagen til Ankestyrelsen, som jo har....... servicefrister på 3 - 6 - 9 - 12 måneders sagsbehandlingstid pga travlhed.

Kommunerne har i dag ikke min tillid.

Sidst redigeret af phhmw; 19-07-2015 kl. 15:18.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 19-07-2015, 16:06   #10
Abdul
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2014
Indlæg: 383
Styrke: 11
Abdul er ny på vejen
Mange kommuner har en Center for Jura der ledes af en jurist som svare på klage sager. Øvrige kommuner har ligende klage afdeling.
Fleste sagsbehandler i Ankestyrelsen er uddannet jurister.
Du må ikke forventer meget. Kommune kommer i 99% tilfælde med samme afgørelse .
Ankerstyrelsen ændrer næppe kommunes afgørelse om pension.
Abdul er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:30.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension