K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 18-09-2012, 00:37   #21
bmx
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2012
Indlæg: 33
Styrke: 12
bmx er ny på vejen
Helenekr, Jeg er godt klar over at vi ikke skal i ressourceforløb,det var skrevet for at få afkræftet at dem der allerede er tildelt pension ikke skal ud i et forløb.

Nogen gange formulere jeg mig så det kan være svært at forstår
bmx er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-09-2012, 00:58   #22
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Hæ hæ ja vi kan alle komme til at formulere os så det er svært at forstå...

@Helene....

Hvor har du set at dem på gamle ordning frit kan komme på ny ordning....uden videre...

Måske det bare er mig der har overset det...men det eneste jeg har set/hørt om det....at snak fra politikere....
Jeg har ikke set noget på skrift...

Jeg kan allerede nu se/høre på en masse misundelse kvabadder....hvis folk der kan arbejde 20 - 30 timer pr uge kan frit komme på ny ordning...

@Bmx....

Det var derfor jeg skrev at jeg kunne forstille mig at der ville blive et eller andet forløb....ikke nødvendigvis på fem år....men et eller andet der sørger for at de lever op til de regler der er på den nye ordning...hvis de altså skal leve op til de nye regler...

En der er på gammel ordning...som kan arbejde feks 20 timer pr uge....vil jo ikke kunne leve op ti de regler der er for pension i dag...

Nu smider man jo ikke alle dem på gammel ordning automatisk over på ny ordning....så der kun er en ordning....det er frivilligt om man vil....det var en af grundene til at jeg tænkte der på være en hage ved det....

Jeg kunne bare godt tænke mig at se det på skrift....at de frit og kvit kan komme over på ny ordning....uden forløb eller andet...for det lyder da næsten for godt til at være sandt...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-09-2012, 00:59   #23
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Det der er med de ressourceforløb er, at de er tiltænkt folk under 40.
ALLE førtidspensionister vil få tilbudt et ressourceforløb hvis de er pensionister under 40 år.
Men det er kun et tilbud, ikke tvang. Man kan sige ja tak, eller nej tak. Sådan som JEG forstår det?

Fandt det lige, så jeg sætter det lige ind - og der skal også være plads til at formulere sig kejtet, det sker for os alle sammen.

3.3.1. Mulighed for ressourceforløb til førtidspensionister under 40 år

Personer under 40 år, der allerede har fået tilkendt førtidspension, får mulighed for at deltage i ressourceforløb. Da det fremover ikke vil være muligt at få førtidspension uden at have gennemført et ressourceforløb, med mindre indsatsen er åbenbart formålsløs, vil antallet af førtidspensionister under 40 år, der ikke har gennemført et ressourceforløb, være faldende. Muligheden for ressourceforløb til førtidspensionister under 40 år er således en ordning, der stort set vil være udfaset, når ordningen med ressourceforløb for de under 40-årige er fuldt indfaset i 2032. Forslaget indebærer således ikke merudgifter på langt sigt.
Forslaget indebærer, at førtidspensionister under 40 år får ressourceforløb, mens de fortsætter på førtidspension. Dette vil således indebære merudgifter til tilbud, mentor og samtaler. De samlede udgifter udgør 19 mio. kr. i 2013 og herefter 37 mio. kr. Udgifterne til ordningen falder fra 2017 og frem til 2032, hvor ordningen er udfaset. Der er forudsat samme udgifter til tilbud, mentor og samtaler som til de øvrige under 40-årige i ressourceforløb.

(Web, jeg prøver at lede efter noget på skrift!).....

Sidst redigeret af Ninja; 18-09-2012 kl. 01:03.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-09-2012, 01:06   #24
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Du behøver ikke at se aftalen igennem....for det står ikke i den...har lige læst den hele igennem....men måske du har set det et andet sted...

Jeg lægger lige linket til den garantiordning der findes hvis man vil arbejde og er på gammel ordning http://www.sm.dk/data/Lists/Publikat...idspension.pdf

Og her http://www.sm.dk/Temaer/sociale-omra...r/default.aspx
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-09-2012, 01:09   #25
bmx
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2012
Indlæg: 33
Styrke: 12
bmx er ny på vejen
@webmaster

Jeg tror det er meget individuelt om det kan betale sig økonomisk at komme på den nye ordning.Gammel ordning har jo forskellige tillæg og satser osv.

Nu hvor Helenekr skriver,"får mulighed for" så bliver jeg selv i tvivl igen Menes at kan huske at have læst en skrift hvor der tydeligt står at det er frivilligt og hvor ordet frivillig står tydeligt.
bmx er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-09-2012, 01:10   #26
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Jamen jeg skal da gøre hvad jeg kan for at finde noget om det....og Helene kigger også efter det...

Fandt lidt her på TV2 http://nyhederne-dyn.tv2.dk/article....ttereform.html

Og hvor dum kan man være....og ja jeg snakker om mig selv....

Jeg sidder her og glor hele reformen af førtidspensionen og fleksjobsområdet igennem....

For at finde ud af at det er via skattereformen de får mulighed for at kommer over på ny ordning...

Jeg må lige se i den skatteaftale om jeg kan finde det....og opdatere her når det er gjort...

Så fandt jeg det....

Der står nøjagtigt sådan her

Citat:
Førtidspensionister på den gamle førtidspensionsordning kan vælge at gå over på den nye førtids- pensionsordning.
Se side 10

Kilde: http://www.stm.dk/multimedia/danmark...reform_web.pdf

Der står ikke om det kræver noget...

Man kan jo så håbe for dem på gammel ordning at det kan ske helt uden noget forløb eller andet der skal bevise at de ingen arbejdsevne har...

Til trådstarter....

Du skal klart kigge de links jeg tidligere har lagt her i tråden igennem før du beslutter om du vil overgå til den nye ordning....

Jeg er også i tvivl om du vil kunne få hele pensionen med....

Nu bor du jo i forvejen i udlandet....men omvendt så kommer der nye regler om hvor meget af ens pension man kan tage med til et ikke eu land....

Så det er klart værd at tænke sig nøje om før man bestemmer sig....måske evt gøre som andre forslår....få fat i en rådgiver inden....også selv det koster lidt penge....det kan være det spare dig for en masse bøvl senere...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-09-2012, 01:43   #27
bmx
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2012
Indlæg: 33
Styrke: 12
bmx er ny på vejen
Trådstarter bor allerede i Tyrkiet,det er kun dem der ikke har adresse uden for EU pr 1-1-2013 der ikke kan få hele pensionen med.I må meget gerne når i for tid finde den skrift hvor der står det er frivilligt om man vil i forløb når man ER tilkendt pension
bmx er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-09-2012, 01:45   #28
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Ja, jeg skøjter også rundt mellem flere sider.............fuldstændig rundforvirret

Og de er godt nok sparsomme med oplysningerne!!

Hvis LUM siger det står i hele forslaget, så må hun lige finde det frem, for jeg kan IKKE se hverken det ene eller det andet sted, at gamle førtidspensionister som vil på ny ordning, SKAL gennem ressourceforløb (som iøvrigt kun er til de under 40 årige)...

Det eneste der står er, at førtidspensionister under 40 (alle førtidspensionister på begge rodninger - forstår jeg det som), KAN, såfremt de har lyst, få muligheden for at deltage i et ressourceforløb. Men ikke som LUM skriver, at det er et must for at komme på ny ordning........

Læste så til gengæld noget andet interessant, og det var, at ressourceforløb på 1 års varighed, skal køres på vores nuværende regler, og kun udløse kontanthjælp
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-09-2012, 01:49   #29
bmx
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2012
Indlæg: 33
Styrke: 12
bmx er ny på vejen
helene kan vi ikke blive enige om at selvom man er under 40, og ER tildelt pension så skal man ikke i forløb hvis man ikke ønsker det så jeg kan sove i ro
bmx er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-09-2012, 02:00   #30
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Du har ret Bmx....du kan sove helt roligt...det er frivilligt også for dem under 40 år....skal nok finde det til dig....

Jeg fandt dog lige noget mere ang fra gammel ordning og over til ny ordning...Man skal bare læse ret langt ned før man finder det....

Citat:
Boks 4.3
Førtidspensionister på den gamle ordning tilbydes mulighed for frivilligt at overgå til den ny førtidspension
En del af førtidspensionisterne på den gamle ordning kan opnå en betydelig stigning i den sociale pension (efter skat) ved overgang til den nye førtidspension. Det gælder særligt en række af de førtidspensionister, der modtager mellemste og forhøjet almindelig førtidspension. Muligheden for en stigning i rådighedsbelø- bet modvirkes i et vist omfang af, at tillægsydelser, herunder boligstøtteregler, er mindre gunstige på den nye førtidspensionsordning. For de førtidspensionister på gammel ordning, der modtager relativt meget i til- lægsydelser, fx boligstøtte, kan de afledte virkninger på tillægsydelserne overstige virkningerne af højere social pension ved overgang til ny førtidspension.
En stor andel af de førtidspensionister på gammel ordning, der med fordel kan overgå til den nye førtids- pensionsordning, vil opnå en fremgang i rådighedsbeløbet, der overstiger virkningerne af den mere afdæm- pede regulering af ydelser og de højere afgifter. For denne gruppe af førtidspensionister vil skattereformen samlet set medføre en fremgang i rådighedsbeløbet i forhold til gældende regler. For andre førtidspensioni- ster, der overgår til den nye ordning, vil stigningen i rådighedsbeløbet være lavere end virkningerne af den mere afdæmpede regulering af ydelser og de højere afgifter.
For en enlig førtidspensionist i ejerbolig, der modtager 176.724 kr. i førtidspension på gammel ordning, sti- ger pensionsydelsen med 7.680 kr. om året efter skat, hvis førtidspensionisten vælger at overgå til ny før- tidspension. Det indebærer, at rådighedsbeløbet i alt kan stige med 800 kr. om året, når virkningerne af den afdæmpede regulering og afgiftsstigningerne indregnes.
Se side 27

Kilde: http://www.stm.dk/multimedia/danmark...reform_web.pdf

Ang ressourceforløb om de er frivillige....

Citat:
Førtidspensionister under 40 år kan få ressourceforløb
Personer under 40 år, der allerede har fået tilkendt førtidspension, får mulighed for at deltage i ressourceforløb, hvis de selv ønsker det, og hvis kommunen vurderer, at de kan få udbytte af det.
Hvis en førtidspensionist går i gang med et ressourceforløb, vil den pågældende fortsat modtage førtidspension.
Førtidspensionister kan få beskæftigelsestilbud
Førtidspensionister, der selv ønsker det, skal have ret til tre afklaringssamtaler i jobcentret. Førtidspensionisterne skal desuden have mulighed for at modtage tilbud om vejledning og opkvalificering samt virksomhedspraktik fra kommunen.
Kilde: http://www.k10.dk/media/aftale-fleks...ormen-2012.pdf

Det skulle vel være alt....for nu er jeg helt rundtosset af at læse...

Du burde ihvertfald kunne sove roligt nu Bmx

Citat:
Oprindeligt indsendt af LUM Se meddelelser
Så hut jeg har fulgt med er det ikke vedtaget, men efter 1/1-13 kan du komme over på den ordning.

Det betyder så at du siger ja til at deltage i et udviklingsforløb (som så kræver at du opholder dig i DK i op imod 5 år, så du kan deltage i udviklingsforløbet)

Lige så siger du ja til, at risikere at blive fleksbeviljet hvis systemet vurdere at du kan arbejder 2-3 timer pr uge, dvs du siger JA til at du kan miste din FP bevilling.
I teorien mister du din FP ind til dit udviklingsforløb viser hvilken hylde du skal på, du vil stadig modtage FP ydelsen under forløbet, men du risikere så også at miste den til fordel for fleks, lige som du kan "vinde" den nye FP.

Et udviklingsforløb kan vare i op til 5 år, og du kan sagtens sendes i gennem flere, hvis de vurdere at flere vil forbedre din arbejdsevne.

Et andet aspekt vil for dig sikkert (måske) blive brøkpensionen, nøjagtigt hvordan reglerne er ved jeg ikke, men der er noget med at FP ydelsen SÆNKES i takt med antal år man ikke bar boet i DK... så på det led er det slet slet ikke sikkert at du vil få mere ud af ny ordning, end du har nu, altså HVIS de vurdere at du ikke kan arbejde der famøse 2-3 timer om ugen.

Nu skal jeg ikke gøre mig til herre over dine muligheder men bare det at skulle tilbage til DK i op til 5 år... det er DYRT, alene på det led er det urealistisk for dig, yder mere risikere du at stå med en fleksbevilling efter dit udviklingsforløb, og IKKE en FP, og er din plan så enlig at blive hvor du er, vil du så skulle klale dig selv uden økonomisk bistand hjemmefra.

I teorien kan man jo godt fx flytte hjem til mor og far en god bekendt ell, mens man deltager i udviklingsforløbet, men med mindre man er 210% sikker på at man vil blive tilkendt ny FP, OG ikke rammes af brøkpensions reglerne, gør man kloget i at tænke sig MEGET grundigt om, inden man kaster ud i det.
@Lum...

Bliver altså nødt til at rette på dig her....for det er ikke korrekt det du skriver....

Nu ved jeg ikke om du har misforstået det....men greenpeace er allerede er på førtidspension....bare på den gamle ordning...

Men det er han/hun....og derfor kan det overhovedet ikke komme på tale med hensyn til brøkpension...da den allerede ville være tildelt hvis den skulle det...

Så er der det med de ressourceforløb....

Som jeg tidligere har lagt links til....så står der at dem på gammel ordning helt frivilligt kan gå over på ny ordning....

Man skal bare finde teksten i den nye skatteaftale og ikke i reformen af førtidspension og fleksjobs....

Selvfølgelig skal man tænke nøje over om det kan svare sig for en at gøre det....

Nogle vil tjene på det og andre vil tabe penge på at skifte...

Men som de skriver det....så skal folk IKKE i ressourceforløb for at komme over på ny ordning....

Medmindre de da finder på noget nyt....men som det står nu....så kan alle....hvis det kan betale sig for dem.....frit overgå til den nye Førtidspension's ordning fra efter 2003....
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Job og førtidspension efter 2003 Giser Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 26-02-2013 22:04
FP fra før 2003 smørumdrengen Hjælp til Forum Brug 5 06-07-2012 15:58
hurra for 2003 regler henningv Alt det andet 9 30-11-2011 14:20
Ftp fra før 2003 - tilskud Lunasdatter Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 14 06-09-2010 20:02
Boligsikring til FP efter regler 1 januar 2003 nille60 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 10 24-10-2009 17:15




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:24.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension