K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 01-01-2014, 22:12   #1
Vej86
Afhængigheds tegn af K10
 
Vej86s avatar
 
Tilmeldingsdato: 26-09 2010
Lokation: Verden
Indlæg: 384
Styrke: 14
Vej86 er ny på vejen
Medicintilskudsgrænser for 2014 og Kronikertilskud

Medicintilskudsgrænser for 2014

Se de nye grænser for medicintilskud som Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse har fastsat for 2014.

Medicintilskudsgrænserne pr. 1. januar 2014

Årlig udgift pr. person i tilskudspriser* Tilskud til medicin til personer over 18 år Tilskud til medicin til personer under 18 år
0 - 915 kr. 0 pct. 60 pct.
915 - 1.495 kr. 50 pct. 60 pct.
1.495 - 3.235 kr. 75 pct. 75 pct.
Over 3.235 kr. 85 pct. 85 pct.

Tilskud til kronisk syge

Du kan få tildelt kronikertilskud, hvis du har et stort, varigt og fagligt veldokumenteret behov for tilskudsberettiget medicin. Kronikertilskuddet indebærer, at der pr. 1. januar 2014 lægges et loft på 3.775 kr. over din årlige egenbetaling opgjort i tilskudspriser. Din læge kan ansøge Sundhedsstyrelsen om et kronikertilskud.

For personer over 18 år svarer en egenbetaling på 3.775 kr. til, at man har købt tilskudsberettiget medicin for 17.468 kr. Børn og unge under 18 år vil have købt for 21.515 kr.

Du kan læse mere på Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse´s hjemmeside.

[email protected]

http://sundhedsstyrelsen.dk/da/nyhed...enser-for-2014

Den er heldigvis kun gået op med 15 kroner var bange for den vil være gået op meget mere så når mit medicin år løber ud jeg igen kommer ned under grænsen for få så skal max ha alt mit medicin 2 gange før jeg kommer over de 915 igen. Som det ser lige nu skal kun have det hele en gang før jeg kommer over de 915 kroner
Vej86 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-01-2014, 23:22   #2
Abraxus
Administrator
 
Tilmeldingsdato: 03-06 2012
Indlæg: 915
Styrke: 30
Abraxus er ny på vejen
Ja, men desværre er det stadig kun "tilskudsberettiget medicin" Så man kan stadig sagtens have tårnhøje medicin udgifter.
Abraxus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-01-2014, 00:01   #3
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Abraxus Se meddelelser
Ja, men desværre er det stadig kun "tilskudsberettiget medicin" Så man kan stadig sagtens have tårnhøje medicin udgifter.
Men hvis det er dokumenteret at det er nødvendig medicin skal lægen søge enkelttilskud hos sundhedsstyrelsen, og får man enkelttilskud tæller det med i regnskabet.
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-01-2014, 05:46   #4
Abraxus
Administrator
 
Tilmeldingsdato: 03-06 2012
Indlæg: 915
Styrke: 30
Abraxus er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Nøgne tær Se meddelelser
Men hvis det er dokumenteret at det er nødvendig medicin skal lægen søge enkelttilskud hos sundhedsstyrelsen, og får man enkelttilskud tæller det med i regnskabet.
Ja, men nu er der adskillige typer medicin som de ikke godkender.
Abraxus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-01-2014, 15:52   #5
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Også dette problem handler om min gamle "kæphest"... DOKUMENTATION !

Citat:
Oprindeligt indsendt af Abraxus Se meddelelser
Ja, men nu er der adskillige typer medicin som de ikke godkender.
Ja som udgangspunkt, men der er undtagelser hvis der er en rigtig god grund !

Medicin der ikke gives tilskud til...

Eksperimentel medicin eller medicin der anvendes "off-label"

Der er også de "afhængigheds skabende" præparater.

Sovemedicin... Sundhedsstyrelsen mener ikke det er potentielt farligt hvis man ikke sover, det er så noget vrøvl, men det må vi leve med.

Så er der "blandings" præparaterne (eks. kodein/paracetamol, hvor der jo kan gives tilskud til disse to stoffer separat)

Nogle præparater kan der ikke gives tilskud til før det er veldokumenteret at andet ikke kan virke lige så godt.
Bliver man ramt af dette, så er det lægen forbandede pligt at få fortalt sundhedsstyrelsen hvorfor man ikke kan bruge det der ellers kan gives tilskud til... og problemet med manglende tilskud falder så tilbage på lægen, for hvorfor giver lægen et andet præparat hvis vedkommende ikke har prøvet at give det der er førstevalg ?

Der er sikkert mange flere regler, det er bare lige dem jeg kender og kan huske fra vejledningen om hvad der gives tilskud til.

Men jeg er som skatteyder glad for at der ikke bare er frit valg for at læger kan ordinere medicin som ikke er dokumenteret at have nogen effekt.
Som samfund må vi prioritere og derfor skal folk efter min mening have det medicin man er sikker på virker... ellers er det en selv der må betale ved kasse et.
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-01-2014, 23:05   #6
Abraxus
Administrator
 
Tilmeldingsdato: 03-06 2012
Indlæg: 915
Styrke: 30
Abraxus er ny på vejen
Mange tak for svaret. Det hjælper en del.

Det kan godt være det ikke er alverden medicin koster, men det kan hurtigt løbe op.
Abraxus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-01-2014, 05:28   #7
Jesper25
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 28-02 2013
Indlæg: 17
Styrke: 12
Jesper25 er ny på vejen
Jeg har ikke kunne læse mig frem til noget minimumsforbrug, kan det passe der ikke er der? sidste år havde jeg grundet min kroniske sygdom en ctr saldo på ca 5.000.
Jesper25 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-01-2014, 21:54   #8
Vej86
Afhængigheds tegn af K10
 
Vej86s avatar
 
Tilmeldingsdato: 26-09 2010
Lokation: Verden
Indlæg: 384
Styrke: 14
Vej86 er ny på vejen
Medicintilskuds*grænser for 2014

http://sundhedsstyrelsen.dk/da/nyhed...enser-for-2014

Årlig udgift pr. person i tilskudspriser* Tilskud til medicin til personer over 18 år Tilskud til medicin til personer under 18 år
0 - 915 kr. 0 pct. 60 pct.
915 - 1.495 kr. 50 pct. 60 pct.
1.495 - 3.235 kr. 75 pct. 75 pct.
Over 3.235 kr. 85 pct. 85 pct.

Tilskud til kronisk syge

Du kan få tildelt kronikertilskud, hvis du har et stort, varigt og fagligt veldokumenteret behov for tilskudsberettiget medicin. Kronikertilskuddet indebærer, at der pr. 1. januar 2014 lægges et loft på 3.775 kr. over din årlige egenbetaling opgjort i tilskudspriser. Din læge kan ansøge Sundhedsstyrelsen om et kronikertilskud.

Håber i kan bruge det
Jeg er ret glad for at den kun hopper 15 kr op
__________________
Så er der tid til at tage en længere pause fra k10. Håber det går godt med jer der ude Der flere ting som kræver mig sø som mit eget handicap og min sygdom
Vej86 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-01-2014, 22:25   #9
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Ha ha du havde sat denne ind Vej86....du har sikkert bare glemt det....så nu har jeg taget den nye og sat sammen med den gamle...da den mere eller mindre er identisk...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 14:58.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension