K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 16-08-2008, 15:10   #1
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
Question økonomisk hjælp til hjemmeboende barn over 18 år

Vil blot spørge om der er nogen der véd om man har mulighed for at søge yderligere hjælp/økonomisk støtte når man har hjemmeboende barn over 18år som er studerende.

Vores søn skal nu -hvis alt går vel- læse i 3 år(htx) og han har søgt og fået højeste su sats.

Nu kunne jeg så godt tænke mig at vide om vi forældre, da vi nu begge er førtidspensionister, kan søge om yderligere hjælp eller eksempelvis måske et forhøjet skattefradrag eller hvad ved jeg

Det er jo dejligt at han i det hele taget kan få su, men pengene er jo små i forvejen og så var det at jeg tænkte at måske havde vi mulighed for at få lidt ekstra hjælp

Håber jeg har placeret mit spørgsmål korrekt

På forhåndtak for hjælpen
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-08-2008, 17:15   #2
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Jeg kunne ikke få nogen former for hjælp, men fik at vide - at sønnen jo kunne hjælpe økonomisk, nu hvor han var myndig. Og så trak de over 1000 kr fra boligsikringen med venlig hilsen.
Og jeg fik samme svar uanset hvor jeg henvendte mig. Er barnet fyldt 18, så er det voksent og selvstændigt - uanset om det er hjemmeboende eller ej. OM jeg ville have ham hjemmeboende eller ej, var min egen (og hans) sag. Ligesom økonomien også var en sag mellem ham og mig.

Men nu er jeg jo også på kontanthjælp - ved ikke om reglerne er meget anderledes mht voksne børn, når man er førtidspensionist...

Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-08-2008, 17:42   #3
helle4
Skal snart betale husleje på K10
 
helle4s avatar
 
Tilmeldingsdato: 15-08 2006
Indlæg: 735
Styrke: 19
helle4 er ved at flytte ind på K10helle4 er ved at flytte ind på K10
Da vores sønner startede på videregående udd. kunne de end ikke få højeste SU, kun den hjemmeboende sats, men på det tidspunkt, var min mand i arbejde og jeg på kontanthjælp.

Da min mand blev terminal patient ( dødeligt syg) kunne min søn ikke få højeste SU, med mindre han boede 20 km. fra vores hjem.

Vi fik dog skaffet ham et sted at bo, og pg.a. situationen, fik han højeste SU., selv om det kun var 5 km. fra vores hjem.

Jeg aner desværre ikke noget om reglerne, når I er førtidspensionister, men tror ikke han kan få mere, end han gør nu.

Ja sådan er systemet, man er voksen, når man fylder 18, men sq ikke hvis du vil læse videre, så er forældre indtægt, lige pludselig Meget vigtig!!!

Helle
helle4 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-08-2008, 18:32   #4
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
buster nop der er desværre ikke noget som helst at hente der.

at han overhovdet har kunne få den højeste skal han være mere end lykkelig for

Kommunens indstilling til det er at man er voksen når man er 18 år (regeringens indstilling til det ) før i tiden kunne man indgå i hustanden som barn til det fyldte 21 så forældrene ikke mistede boligsikring på det, men det kan man heller ikke mere ...

takke være DF
  Besvar med citat
Gammel 16-08-2008, 18:54   #5
sun-lady
Afhængigheds tegn af K10
 
sun-ladys avatar
 
Tilmeldingsdato: 16-01 2006
Lokation: Horsens
Alder: 67
Indlæg: 320
Styrke: 19
sun-lady er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Hejdien Se meddelelser
buster nop der er desværre ikke noget som helst at hente der.

at han overhovdet har kunne få den højeste skal han være mere end lykkelig for

Kommunens indstilling til det er at man er voksen når man er 18 år (regeringens indstilling til det ) før i tiden kunne man indgå i hustanden som barn til det fyldte 21 så forældrene ikke mistede boligsikring på det, men det kan man heller ikke mere ...

takke være DF

Netop. Og har du ikke andre børn under 18, og er på kontanthjælp, ja så ryger du omgående ned på den lave sats som ikke forsøger. Plus du mister det meste af boligsikringen.

Så hvis man er på kontanthjælp, har man ingen muligheder for at hjælpe sit barn, bare lidt, under uddannelse
Tværtimod skal man indstille sig på at flytte til noget mindre, billigere og som regel ringere, den dag ens barn fylder 18.

Hvorfor hulen kan de ikke være konsekvente i lovgivningen?! Enten er man helt og aldeles voksen når man bliver 18, og har krav på udeboede SU, med mindre man bor hjemme. Eller også er man først voksen når man bliver 21, og forældrene skal ikke straffes økonomisk før. Det andet er noget fis og noget rod, og kan gøre mig edderspændt rasende!

Jeg har en kær veninde, som måtte flytte i huj og hast af den årsag. Med det resultat at hun nu sidder med en stor gæld. Nu bor hun i en lille utæt 2 vær. lejlighed, efter at have boet i en dejlig 3 vær. sammen med sine børn i 18 år. Det er simpelthen ikke retfærdigt!
__________________
/Solveig
http://basiscat.dk/
sun-lady er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-08-2008, 20:15   #6
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
tusind tak for jeres svar allesammen

Hm neej jeg havde godt nok ikke ventet at vi kunne være så heldige lige som dem på Strandvejen, undskyld min lille raptus

Tja vi må jo bare knibe balderne sammen som vanligt og håbe det bedste. Det skal som nok også gå men må erkende at det havde sg været bare lidt rart at kunne forsøde vores tilværelse bare en gang imellem

Som sagt er vi også meget glade for at han i det hele taget kan få blot lidt hjælp og ikke - med det samme ihvert fald- skal starte med en gæld

"hvor der er en vilje, er der en vej" - men den kan sørme være svær at se nogen gange ikk´

til jer alle
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-08-2008, 22:44   #7
helle4
Skal snart betale husleje på K10
 
helle4s avatar
 
Tilmeldingsdato: 15-08 2006
Indlæg: 735
Styrke: 19
helle4 er ved at flytte ind på K10helle4 er ved at flytte ind på K10
Nej videregående uddannelser er stadig for " de riges børn"

De har jo forældre der køber lejligheder og kan bidrage med penge hver måned, ikke at jeg er misundelig, men det er sq stadig svært at komme fri af " den sociale arv" selv om Vores unger er intelligente og sociale som bare fanden.

Men min den ene fortsætter sq stadig, og når han er færdig, skal jeg aldrig mere betale for at komme til tandlægen.

Ps. den anden er i tømrerlære, så bygger han sq mor et hus.
helle4 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-08-2008, 23:35   #8
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Jeg kan kun give alle ret i at det ikke er for dem på overførelses indkomst at få børnene igennem uddannelse systemet

Da min den ældste blev 18 år måtte han med det samme flytte i en lille hybel , heldigvis tæt på mig min økonomiske straf blev for stor og hans lillebror kom hjem fra efterskole så plads manglede vi også (derfor fik han dispensation og fik satsen for unge udeboende , det kan ellers ikke få før man er fyldt 21 år)

Men men jeg kan altså også se plusser ved det, min den yngste har en del venner af velhavende forældre , og de får hjælp i hoved og røv (bla mimmis søn) hvor mine unger er nød til at arbejde rigtig hårdt for det de vil (svært for den ældste der er ordblind og derfor skal hænge ekstra i for at få det til at gå med lektier osv) men jeg vil vove at påstå at mine unger er i stand til at få deres liv til at hænge meget bedre sammen end mange af deres velhavende kammerater, de ved at det koster og de ved at de skal arbejde for tingene, samtidig syntes jeg at de er meget mere humane og empatiske end mange af deres kammerater (men ok de har altså dejlige kammerater alligevel) jeg er sq sq stolt af mine unger , de knokler for deres ting og de er mere end gode og betænksomme mennesker , og nogen både deres kammerater og familie kan regne med ...

Og ja jeg tror mange gange det kommer af deres opvækst ikke alle børn af forældre der er syge og på overførelses indkomst vokser op som taber, som regeringen kan lide at oplyse ...

Jeg kender i hvertfald mange som vokser op og bliver meget mere helstøbte mennesker , og ikke mindst betænksomme mennesker ....

MEN MEN mine unger er ikke så smarte at vælge uddanelser hvor jeg ikke længere skal betale en tandlæge eller de kan bygge et hus he he

en socialpædagog og en idræts pædagog he he
  Besvar med citat
Gammel 17-08-2008, 00:46   #9
helle4
Skal snart betale husleje på K10
 
helle4s avatar
 
Tilmeldingsdato: 15-08 2006
Indlæg: 735
Styrke: 19
helle4 er ved at flytte ind på K10helle4 er ved at flytte ind på K10
Heidi, ja gu er vores børn sociale, mine ( jeg skriver sq stadig vores, selv om min husbond er død) har også venner med forældre der har gode indtægter,

men De ved godt hvad livet handler om, og hvor de skal sætte x når der skal stemmes o.sv.

Så alt i alt, skal samfundet nok blive bedre, det kan ikke andet, med vores herlige unger Helle
helle4 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Økonomisk hjælp til behandling? Svaninden Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 18 28-07-2011 11:21
Økonomisk hjælp FP? Road66 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 4 20-06-2011 09:55
økonomisk hjælp susan k Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 4 16-02-2011 00:09
Boligsikring, arbejdende barn 18år og hjemmeboende? Ninja Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 47 27-10-2010 20:47
Hjemmeboende voksen barn Lena4700 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 5 20-07-2009 10:22




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 21:12.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension