K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Skal kommuner ikke overholde loven?

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Skal kommuner ikke overholde loven? En af vores bruger phhmw føre en sej og lang kamp for at få gjort noget ved at kommunerne ikke overholder Retssikkerhedsloven § 3 stk.2. Følg hans kamp her kom evt med spørgsmål til phhmw

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 29-06-2010, 12:17   #151
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
der er vist ikke noget at være i tvivl om!

godt gået og du får lige et sommer
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-07-2010, 14:13   #152
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Kære Peter....

Måske Helle Thorning kan hjælpe dig med sagsbehandlingsfristerne, for de gælder altså OGSÅ på SKAT's område.

Er du frisk på at skrive til hende?


Mon det også er Statsforvaltningen, der tager sig af det?

Eller er det Folketingets Skatteudvalg?

Se her:




Citat:
Endvidere skal myndighederne give oplysning om, hvor lang tid sagsbehandlingen forventes at vare
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=130...n=open#i130479


Se her, hvorfor jeg opdagede det.

Citat:
Skat ønsker heller ikke at gætte på, hvor lang tid sagsbehandlingen tager.
http://www.information.dk/telegram/238026

Tja... nu er det da "interessant".

Det er SKAT, der bestemmer, hvad der er lovligt... men det må så også gælde sagsbehandlingsfrister, ikke?

Citat:
Der er åbenbart en dobbeltstandard for, hvad der gælder danskerne i almindelighed og så den socialdemokratiske ledelse, siger Peter Christensen.

Han mener ikke, at sagen er lukket, efter Kinnock har indgivet en selvangivelse for 2009.

- Hvis man er kaldt til torskegilde ved skattevæsnet, kan man ikke lukke sin sag ved at indbetale nogle penge. Det er Skat, der skal afgøre, om loven er fulgt. Det er ikke til politisk bedømmelse, siger han.
http://www.information.dk/telegram/238030


Nej, Peter Christensen, V. Ikke en politisk bedømmelse, men skal SKAT så ikke overholde ALLE love - også om sagsbehandlingstider?


__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield

Sidst redigeret af zuza; 01-07-2010 kl. 16:37. Årsag: Tilføjet om Statsforvaltning - og om, at SKAT skal overholde loven - glemte link
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-07-2010, 15:15   #153
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Tårnby Ombudsmanden Statsforvaltningen.

Kære Zuza.
Tak, den var interessant. Jeg fastholder den foreløbig i arkivet da der er sket en positiv udvikling i §3 stk.2 hvor.........

jeg endnu engang har klaget til Ombudsmanden som har sendt den til Statsforvaltning Hovedstaden som nu skærper tonen over for Tårnby kommunalbestyrelse med følgende:

Statsforvaltningen skal i den anledning anmode Tårnby kommune om at oplyse, hvorfor kommunalbestyrelsen endnu ikke har fastsat frister som fastsat i Servicelovens §3 stk.2, samt hvornår kommunalbestyrelsen forventer at have fastsat frister for de enkelte sagsområder.

Statsforvaltningen skal anmode om et svar umiddelbart efter næste møde i kommunalbestyrelsen"


Husk Tårnby har tidligere tabt i 2009 i samme sag.

Hvis nu ikke Tårnby kommunalbestyrelse indordner sig efter lovgivningen har Statsforvaltningen kun sanktioner tilbage, dagbøder til hver enkelt kommunalbestyrelsesmedlem.
Hvis ikke de gør brug af denne ret må spørgsmålet være: Hvad berettiger så Statsforvaltningernes eksistens fremover?

Så vi nærmer os tiden hvor alle 60% af kommunerne der ikke overholder loven skal indbringes for Tilsynet da vi nu har skabt præcedens for fremtidige afgørelser.

Mange sommerhilsner til jer alle.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 01-07-2010, 19:30   #154
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Undskyld jeg går ind her, men Zuza....., jeg undrer mig lidt over, at du mener SKAT også skal overholde sagsbehandlingsfrister i samme lov, retssikkerhedsloven § 3.2. ?? Jeg forestiller mig dog, at der måske bliver nævnt noget om sagsbehandlingstiden i en anden lov som gælder for dem selv, love vedr. SKAT. Iøvrigt hører SKAT under ministeriet og dermed under staten og ikke kommunen. Det er kun myndigheder med sociale sager, der skal følge retssikkerhedsloven. Det har jeg tidligere kommet ind på i en anden tråd.

Det sociale område gælder, når kommunen, nævnene eller Ankestyrelsen behandler og afgør sager efter

1) lov om social pension,

2) lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig, førtidspension m.v.,

3) lov om individuel boligstøtte,

4) lov om sygedagpenge,

5) lov om ret til orlov og dagpenge ved barsel,

6) lov om aktiv socialpolitik,

7) lov om en aktiv, beskæftigelsesindsats for så vidt angår opgaver, som påhviler kommunen i jobcenteret,

8) lov om social service,

9) lov om børnetilskud og forskudsvis udbetaling af børnebidrag,

10) lov om delpension,

11) lov om tilbageholdelse af stofmisbrugere i behandling og

12) lov om forebyggende hjemmebesøg til ældre m.v.



Link: https://www.retsinformation.dk/Forms....aspx?id=20693
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-07-2010, 19:37   #155
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Jeg skrev følgende i indlægget ovenfor:

Citat:
Citat:
Endvidere skal myndighederne give oplysning om, hvor lang tid sagsbehandlingen forventes at vare

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=130...n=open#i130479
Som du ser, er det SKAT's link, jeg henviser til og citerer fra, og ikke sociallovgivningen.

Offentlige myndigheder bruger forvaltningslov osv. og har fælles lovgivning for, hvordan sager forvaltes.

Så det gælder åbenbart både for stat og kommuner, at sagsbehandlingstider SKAL oplyses.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-07-2010, 19:56   #156
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af zuza Se meddelelser
Jeg skrev følgende i indlægget ovenfor:



Som du ser, er det SKAT's link, jeg henviser til og citerer fra, og ikke sociallovgivningen.

Offentlige myndigheder bruger forvaltningslov osv. og har fælles lovgivning for, hvordan sager forvaltes.

Så det gælder åbenbart både for stat og kommuner, at sagsbehandlingstider SKAL oplyses.

Ja det ved jeg godt..... Forvaltningsloven handler meget om, hvordan sagsbehandlingen skal være og at der skal ydes hjælpe hurtigst muligt, men ikke noget om sagsbehandlingsfrister....... Men som jeg så også har skrevet har SKAT sikkert selv nogle regler om frister i deres skattelove. Kan godt se det nu, at de henviser til noget skattelov om at de skal oplyse, hvor længe sagsbehandlingstiden kan vare.

Sidst redigeret af curls; 01-07-2010 kl. 20:02.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-07-2010, 19:59   #157
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Citat:
Endvidere skal myndighederne give oplysning om, hvor lang tid sagsbehandlingen forventes at vare
Citatet er fra SKATs hjemmeside.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-07-2010, 07:36   #158
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Slagelse kommune.....igen igen

Følgende er sendt til Slagelse kommune:


Til rette vedkommende i Slagelse kommune.

I forbindelse med Slagelse kommunes offentliggørelse af sociale sagsbehandlingsfrister iht Retssikkerhedslovens §3 stk.2 , kan der læses følgende tekst:

"Sagsbehandlingsfrist betyder at Slagelse Kommune sikrer, at sagsbehandlingen er påbegyndt inden fristens udløb" på følgende side: http://www.slagelse.dk/NR/rdonlyres/...nov2007_2_.pdf hvilket enhver kan se er både ulovlig, forvirrende og lidt for smart.

En iøvrigt uoverskuelig offentliggørelse med forskellige og manglende punkter hvor der ikke er fastsat frister. I sagens vigtighed forventer jeg en hurtig reaktion.

Skulle Slagelse kommune være i tvivl om hvordan det burde se ud så se følgende eksempel: http://www.horsenskom.dk/OmKommunen/...010%20pdf.ashx

Med venlig hilsen

Peter Hansen
www.k10.dk
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 05-07-2010, 16:31   #159
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Slagelse svar og gensvar...

Kære Peter Hansen


Tak for din henvendelse vedr. Slagelse Kommunes offentliggørelse af sociale sagsbehandlingsfrister, der i forhold til Hjælpemiddelområdet p.t. ikke a´jourført korrekt i forhold til Retssikkerhedslovens bestemmelse om, hvorledes og hvilken sagsbehandlingsfrist, der offentliggøres.

Slagelse Kommune er opmærksom på problemstillingen, som vil blive løst, når der i september 2010 er taget politisk stilling til Slagelse Kommunes nye sagsbehandlingsfrister i forbindelse med godkendelse af en Kvalitetsstandard på hjælpemiddelområdet. Når Kvalitetsstandarden er godkendt, vil denne samt sagsbehandlingsfrister på hjælpemiddelområdet blive lagt på Slagelse Kommunes hjemmeside.

I forventning om, at vi i Slagelse Kommune snarest har løst problemstillingen, vil jeg endnu en gang takke dig for din opmærksomhed samt det fremsendte læsevenlige eksempel på, hvorledes offentliggørelse af sagsbehandlingsfrister kan praktiseres.

GENSVAR.

Tak, for dit svar.

Men som er fuldstændig uaccebtabelt da Slagelse kommune, som de andre 97 kommuner, den 14 april 2009 har modtaget et "hyrdebrev" fra tidligere velfærdsminister Karen Jespersen omhandlende en lovskærpelse L117 med retsvirkning den 1.april 2010 netop en skærpelse vedrørende vedtagelse af sociale sagsbehandlingsfrister og offentliggørelse af samme.

For ca 3 år siden henvendte jeg mig første gang til Slagelse kommune desangående og nu er Slagelse af den mening at Retssikkerheden endnu engang kan udskydes til sep 2010.

For at politikerne kan danne sig et billede hvor let det kan gøres se følgende: http://www.horsenskom.dk/OmKommunen/...010%20pdf.ashx

Jeg forventer en hurtig reaktion på dette lovbrud fra en lov der blev vedtaget af Folketinget den 1.juni 1998 og som skulle give de svageste borgere et minimum af retssikkerhed.
Dette på trods af at enkelte politikere er begyndt at kalde os eller vores situation "Gøgeunge-agtigt"

Med venlig hilsen

Peter Hansen

CC.: Borgmester Lis Tribler, A

Sidst redigeret af phhmw; 05-07-2010 kl. 17:04.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 06-07-2010, 19:49   #160
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Gladsaxe kommune....

Til rette vedkommende
Gladsaxe kommune.

Da jeg desværre ikke kan finde kommunens sociale sagsbehandlingsfrister iht Retssikkerhedslovens §3 stk.2 med efterfølgende lovskærpelse L117 med retsvirkning pr den 1.april 2010 bedes Gladsaxe kommune venligst oplyse mig hvor jeg kan se offentliggørelsen af samme.

Med venlig hilsen
Peter Hansen
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Fejl i statusrapport Daffodill Hjælpemidler til handicappede 4 08-10-2010 00:08
statusrapport/ journalnotater mor2 Spørgsmål ang fleksjob 2 01-03-2010 00:52
svarfrister CHNEVIDE Alt det andet 3 25-08-2009 16:54
Statusrapport egen læge! iben Spørgsmål ang fleksjob 1 17-11-2008 11:54
Vedr.Statusrapport fra kommunen mus0025 Din historie 5 16-10-2008 18:17




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 19:33.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension