K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 17-10-2017, 12:43   #1
Troldurt
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 16-10 2017
Indlæg: 15
Styrke: 7
Troldurt er ny på vejen
Ret til afklaring?

Hej

Jeg håber i kan hjælpe mig, da jeg er ved at miste overblikket over mit liv, jeg har virkelig svært ved at klare det længer.

Jeg vil forsøge at skrive en opsummering her, og høre jeres forslag.

Det skal siges at ud det som jeg skriver herunder, kan i lige tilføje, sygdom (min mands) arbejdsløsheds (min mands på grund af sygdom), hus på tvangsauktion på grund af sygdom og arbejdsløshed, stor gæld, flytning, hus med skimmelsvamp, mere sygdom og operationer (mig), flytning igen osv.

Har siden 2005 haft slidgift i mine knæ. Problemerne startede da jeg var 38 år, jeg er i dag 53 år. Er dokumenteret og påvist svær slidgigt sidste i gang efter ct scanning i 2015 pga. tiltagende problemer og smerter. LÆ145 (2016)fra min læge:

”Slid i knæ kan forværres over tid.
Træthedsyndrom er kronisk.

Det vurderes ikke, at smertestillende medicin vil ændre på tilstanden.”

2010 udviklede et sygdoms forløb med influenza og lungebetændelse sig til Kronisk træthedsyndrom.

2014 startede på kompetencecentret i 2 x 2 timer pr. uge (4 timer om ugen). Det er det jeg max kunne klare pga. mine smerter og problemer med mine knæ og pga. Kronisk Træthedsyndrom. Afsluttede forløbet i 2015, da vi skulle flytte.

2015: Jeg bliver henvist til undersøgelse, fordi jeg havde det så dårligt med træthed og problemer med hukommelse, jeg bliver undersøg og konklusionen er at det skyldes min Kronisk træthedsyndrom.

2016: i løbet af sommeren tiltagende problemer med hukommelse, kan ikke funger normalt.

2016: Jeg går til G.L.A.D. træning i 8 måneder, på grund af tiltagende problemer og smerter i mine knæ. Træningen hjælper desværre ikke. Så stoppede med træningen i april 2017.

2016: august/september, det går helt galt med min hukommelse, glemmer alt hvad der bliver sagt, gentager mig selv, sover dårligt, kan ikke få min hjerne til at fungere. Gør mærkelige ting, og registrere det slet ikke, men bliver forskrækket og ked af det når jeg opdager det.

2017 fået konstateret slidgigt i højre skulder.

2017: april, henvist til Neurologisk undersøgelse, fordi den var helt galt med mig, min hukommelse og balance er slet ikke normal.

2017: august, CT scanning af min hjerne, på grund af store problemer med hukommelse og balance.

2017: september, rygmarvsprøve på grund af problemer med hukommelse og balance, venter stadigvæk på svar fra denne prøve.

2017: september, min mand (vi er ikke gift) får konstateret uhelbredelig kræft, og er nu blevet erklæret terminal. Min i forvejen skrøbelige verden bryder sammen, jeg har kendt min mand i over 30 år.

2017: oktober, har fået tilkendt hjemmehjælp til rengøring da jeg ikke kan klar det selv.

Har haft fysisk hårdt arbejde indtil 2005. Igennem revalidering fra 2007 til 2012, men har ikke kunne bruge uddannelsen til noget, da den var for fysisk krævende for mig. Vil i dag ikke kunne klare at skulle gennemfør en uddannelse, da jeg hverken fysisk eller psykisk ville kunne klar det.

Jeg har en meget lang række skånehensyn

• Nedsat arbejdstid, få timer om ugen.
• Nedsat transporttid, max 30 min.
• Undgå omgivelser med støj og uro
• Undgå at føle sig presset
• Undgå fysisk belastning.
• Undgå stillesiddende arbejdsfunktioner, i længer tid. Max 15 min. (er nød til at rejse mig op hvert kvarter og gå lidt rundt ellers stivner min knæ)
• Undgå stillestående arbejdsfunktioner
• Undgå tunge løft
• Gangbesværet (går med krykke eller stok), undgå at gå for længe. Max 5 – 10 min.

Har forsøgt at få hjælp gennem min sagsbehandler til vurdering af min psykisk tilstand, fik et blankt nej. Hendes svar var:

”Mit fokus vil være på den beskæftigelsesrettede indsats.” (jeg er placeret på kontanthjælp som aktivitetsparat)

Henvendte mig til min læge og fik at vide, at efter hendes vurdering, så lider jeg af det som lægefagligt kaldes, Belastnings syg, eller Psykisk overbelastning, kan ikke lige huske hvad hun sagde, men det var noget i den retning. Hun forslog at jeg skulle tale med en psykolog, men jeg skulle selv betale en del af det, det har jeg ikke råd til, og derudover mener jeg også at jeg mangler en mere korrekt vurdering af min psykiske tilstand.

Min læge fortale mig, at med alt det jeg har været igennem, så er det som at have en rygsæk på hvor der hele tiden bliver lagt en ny sten ned i, sådan at man til sidst er tynget så meget ned at man ikke magter mere, og det er der jeg er nu.

Jeg har jo været til samtale hos Neurolog, som fortalte mig at han ikke mente at min læge havde kompetence til at udtale sig om hvordan jeg har det rent psykisk. Så nu er midt sidste håb for at få hjælp at Neurologen, vil sende mig videre i systemet, men ved ikke om det kan lade sig gøre, og måske afhænger det også af hvad rygmarvsprøven viser.

Nu har min sagsbehandler skrevet dette til mig (efter en samtale for nogle få dage siden, hvor jeg fortalte at min mand er blevet erklæret terminal):

”Jeg ser ingen grund til at iværksætte noget som helst nu hvor du er i den situation du er. Det vil der ikke komme noget ud af.”

I kan måske få det indtryk at min sagsbehandler er vældig flink, men det er hun ikke. Hendes mål er at fastholde mig på kontanthjælp og gøre alt hvad hun kan for at undgå at skrive at jeg rent faktisk er syg. Forrige gang jeg var til samtale, blev der talt om at jeg skulle i noget virksomhedspraktik 1 time 3 dage om ugen, da jeg helt sikkert ikke ville kunne klare mere end det.

Men jeg bliver nervøs over det min sagsbehandler skriver herover, for hvad mener hun med at: det vil der ikke komme noget ud af?

Ja, jeg er i en meget vanskelig situation nu, men tiden taler jo ikke for mig, med tiden vil mine knæ blive dårlige, min kroniske træthedsyndrom forsvinder ikke, mine problemer med at jeg er belastnings syg, forsvinder jo heller ikke, det jeg har været igennem og skal igennem, vil jo præge mig resten af livet. Og hvad kommer der til at ske med min mand, og hvornår, hvis han forsvinder, oplever jeg jo en kæmpe stor sorg, som jeg jo ikke bare sådan lige kommer af med.

Jeg har skrevet til min sagsbehandler at det belaster mig virkelig meget at være på kontanthjælp, det gør mig nervøs og bange for fremtiden, fordi man hele tiden får at vide at man ikke skal være syg på kontanthjælp, derfor har jeg brug for afklaring, jeg har været i afklarings forløb de sidste 10 år nu, jeg har meget svært ved at klare mere.

Har jeg ikke ret til afklaring? Hvad er det egentlig at min sagsbehandler forventer? At der skal ske et mirakel og jeg pludselig bliver rask? Har jeg egentlig ikke ret til et ressourceforløb?

Håber i kan hjælpe mig.
Troldurt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-10-2017, 13:16   #2
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Bemærk at jeg ikke er sagsbehandler eller noget i den dur....

Jeg vil mene at du høre under gruppen som kan få et ressourceforløb....ihvertfald ud fra det du fortæller...

Hvis det var mig...så ville jeg lave en skriftlig ansøgning om ressourceforløb..

Denne ansøgning ville jeg aflevere på kommunen eller jobcenteret og jeg ville bede om at få en kvittering for at jeg har afleveret den...så jeg selv har dokumentation på hvornår jeg har søgt ressourceforløb..

Du kan læse mere om ressourceforløb hos DUKH her https://www.dukh.dk/viden-selvhjaelp...essourceforlob

Jeg tror at det din sagsbehandler mener med at det ikke nytter at starte praktik....det er ud fra den situation du står i lige nu....ja så er der næppe nogen der forventer at du kan passe noget....plus det vil være mere end svært at få målt din arbejdsevne under nuværende vilkår..-

Det er ihvertfald hvad jeg tror sagsbehandleren mener med....det nytter ikke noget lige nu..
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-10-2017, 16:11   #3
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Webmaster har helt ret.. En arbejdsprøvning under den nuværende belastning, vil blot kunne erklæres ugyldig, så brug tiden på din mand pt.
Men et ressourceforløb, vil give ro på, og der kan afprøvninge altid puttes ind på et tidspunkt.
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-10-2017, 16:17   #4
Troldurt
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 16-10 2017
Indlæg: 15
Styrke: 7
Troldurt er ny på vejen
Hej

Tak for svar.

Ja jeg mener nu også at jeg opfylder kriterierne for et ressourceforløb, det er bare ikke så let når man bor i en kommune, hvor det første man får at vide, når man spørger til et ressourceforløb, er at her i kommunen giver vi ikke kontanthjælpsmodtagere ressourceforløb, så kan man jo godt regne ud at det er meget op af bakke.

Hvis min sagsbehandler mener at jeg har det så dårligt nu, at det ikke giver mening at starte mig i praktik, så må det eneste rigtig vel også være at hun søger for at jeg kommer i et ressourceforløb, hvor jeg kan få den hjælp jeg har brug for. For jeg holder ikke til at blive ved med at være på kontanthjælp.

Som jeg også forklare tidligere, så er tiden ikke med mig, jeg vil kun få det dårligere som tiden går, jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Men jeg er nød til at svare min sagsbehandler, ved bare ikke lige hvad jeg skal svare hende.

Jeg vil lave en skriftlig ansøgning om ressourceforløb, når jeg har et svar fra Neurologerne.

Ja, ressourceforløb er det eneste rigtige, men hvad hvis de nægter at give mig et?
Troldurt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-10-2017, 16:28   #5
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Så klager du...over afslaget...

Men det skal ske skriftligt...

Du bør ikke lytte så meget til hvad de siger på kommunen...

Kommunen skal vurdere INDIVIDUELT hver sag....

Der er IKKE noget der hedder at vi i denne kommune ikke gør sådan og sådan...gældende for en hel gruppe...det er simpelthen løgn...medmindre de ikke følger lovgivningen...

De skal vurdere hver sag individuelt...

Så drop at lytte til dem....og gør det DU mener er rigtigt...

Når du ansøger om et ressourceforløb...så skal du være opmærksom på at de godt kan finde på at sige at det kan du ikke søge om et ressourceforløb...men det passer heller ikke...

Det eneste du ikke kan forlange....det er at sagen skal for et rehabteam....men de skal komme med en afgørelse od i er berettiget eller ej til et ressourceforløb....og skulle det blive et afslag....så kan du klage over dette...

Læs denne princip afgørelse fra Ankestyrelsen...https://www.retsinformation.dk/forms...aspx?id=175957

Så skriv en tydelig ansøgning hvor du ansøger om et ressourceforløb....

Dette skal de svare dig på...og når de gør det og hvis det bliver et afslag...så kan du klage over det..
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-10-2017, 17:19   #6
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Noget man skal være obs på, ift ressourceforløb:
"Det er en betingelse for at være omfattet af målgruppen for et ressourceforløb, at den indsats, der er nødvendig for borgeren, er tværfaglig. Det vil sige en indsats fra forskellige dele af den kommunale forvaltning, men ikke nødvendigvis også en indsats fra sundhedsvæsenet."

Så hvis man f.eks. KUN mangler arbejdsprøvning, er man ikke nødvendigvis, i målgruppe for ressourceforløb.

Men som du selv skriver, hvis din sagsbehandler ikke mener at du pt kan klare en praktik, bør der kunne argumenteres for en tværfaglig indsats

Det citerede er forresten fra denne principafgørelse: https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=168066

Sidst redigeret af MistyMiss; 17-10-2017 kl. 17:27.
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-10-2017, 18:06   #7
Troldurt
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 16-10 2017
Indlæg: 15
Styrke: 7
Troldurt er ny på vejen
Hej

Tak for det, det var jeg slet ikke klar over at jeg kunne, altså klage over et evt. afslag.

Til MistyMiss

Jeg er jo løbet ind i nogle psykiske problemer, i hvert tilfælde ifølge min læge. Hun fortalte mig at jeg efter hendes vurdering er Psykisk overbelastet. Jeg har jo i den grad brug for noget hjælp på denne front, jeg er jo ved at bryde sammen hele tiden, og min hjerne fungere overhovedet ikke, altså:

• Jeg kan ikke sove mere, går meget træt i seng, og kan ikke finde ro.
• Jeg er hele tiden ked af det (jeg ved godt at det er naturlig nok i min situation).
• Min korttidshukommelse, er helt ved siden af, og jeg kan gøre ting som er helt forkerte, uden at registrere at jeg gør dem.
• Jeg er rastløs, jeg kan ikke falde til ro, jeg kan ikke slappe af og se fjernsyn, og det er selv om jeg er så træt og så udmattet, at jeg kan give mig til at græde over det.
• Jeg er konstant nervøs, og bange fx, for at have glemt noget vigtigt, som at slukke for komfuret eller glemt vores hund udenfor. Men også bange og nervøs for fremtiden og for hvad der kan ske nu og her.
• Jeg føler mig hele tiden anspændt.
• Jeg føler mig utilstrækkelig i den situation jeg er i nu, jeg kan ikke overskue, de ting der sker, det der skal gøres. Derfor vælger jeg også at sige nej til plejeorlov, jeg magter det simpelthen ikke, jeg har hverken fysisk eller psykisk kræfterne til det.
• Jeg har næsten konstant hovedpine, selv når jeg snakker i telefon med min mor, så kan jeg næsten ikke holde det ud, og jeg plejer at være så glad for at snakke med hende, nu kan jeg næsten ikke klare det mere.
• Har svært ved at være sammen med andre, bliver hurtigt udmattet, og kan til sidst ikke høre hvad de siger, selv om jeg forsøger at holde fokus.
• Jeg finder madvare steder hvor de ikke skal være, så jeg er nød til at smide det ud, og jeg har slet ikke registreret at jeg har lagt det der.
• Sidste gang jeg kørte bil, kunne jeg pludselig ikke huske hvilken side af vejen jeg skulle køre i, jeg var nød til at sige til mig selv at jeg skulle sidde tættest på midten, jeg kunne ikke finde ud af skifte gear og bruge pedalerne. Jeg kan ikke holde fokus til en samtale, jeg kan nogle gange ikke høre hvad min mand siger til mig, jeg registrere det ikke.
• Det er kun nogle af de ting jeg kan komme i tanke om, men jeg har svært ved at forklare hvordan jeg har det, det er svært at sætte ord på.

Det er jo ikke noget nyt dette her, det har stået på gennem længer tid, flere år faktisk, men det sidste her med min mand, har simpelthen fået mig til ikke at kunne fungere mere.

Min familie er sikker på det er stress, med alt det jeg har været igennem, men det ved jeg intet om, derfor har jeg brug for hjælp til at finde ud af det, for jeg kan ikke leve sådan her.

Da jeg var til samtale sidst med min sagsbehandler, fortalte jeg hende at jeg skulle til læge nogle dage sender, for at forsøge at få hjælp til mine psykiske problemer, min sagsbehandler sagde til mig at hun så derefter ville indhente oplysninger fra min læge, for at få min læges vurdering af hvordan min psykiske tilstand er, men det taler hun ikke om nu, kan jeg ikke bede min sagsbehandler om at gøre det hun har lovet, sådan at min læges vurdering kommer med ved et evt. afslag på et ressourceforløb?

Tak for jeres hjælp, det betyder rigtig meget for mig.
Troldurt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-10-2017, 18:10   #8
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Hvis din sagsbehandler vil have en psykologisk vurdering af dit helbred, må sagsbehandler jo også have interesse i, om din læge vil henvise dig til psykolog/psykiater.
Så det kan jo være et argument for, at din sagsbehandler skal indhente statusattest fra din læge.

Jeg ved desværre ikke lige hvordan man "nemmest" tvinger kommunen til, at hente relevante udtalelser fra læger. Det håber jeg at andre her inde ved
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-10-2017, 19:52   #9
Troldurt
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 16-10 2017
Indlæg: 15
Styrke: 7
Troldurt er ny på vejen
Jeg ved snart ikke hvad min sagsbehandler vil. Men hun sagde til sidste samtale, at hun ville indhente oplysninger fra min læge, efter at jeg havde været der, det er det jeg gerne vil holde hende fast på. Jeg tror bestemt ikke at jeg kan tvinge min sagsbehandler til noget som helst
Troldurt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-10-2017, 20:26   #10
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.676
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Velkommen til....

Kære Troldurt

Tag det roligt, hvis du kan, skriv en seddel med alt det der bekymre dig, læg den ned i skuffe til senere. Problemer forsvinder garanteret ikke og ingen kommer og løser dem for dig. Men nu ligger problemer godt i skuffen og nu skal du tænke på dig selv og din mand.

Nu har du k10 til, at få svar på alle dine spørgsmål der dukker op. Det er jo ikke så ringe endda.

Bliv her på din tråd fremover, så vi andre ikke mister væsentlige oplysninger.

Gør, som Web råder dig til.

https://www.dukh.dk/viden-selvhjaelp...essourceforlob


Web nævner, at du skal have kvittering for hvad du afleverer til kommunen, fordi kommunen i dag, er din juridiske modstander, hvor kun skriftlige dokumentationer er gældende.

Alt med kommunen skal foregå skriftligt, ingen telefonsamtaler. Lyt ikke til omgivelserne men læs hvad de skriver med dokumentation

Når du er tvunget til møder med kommunen, skal du altid tage en Bisidder med. En ven, naboen eller en du stoler på. Bisidder skal bare præsenterer sig høfligt og bare lyttet, hvis ikke i har aftalt andet. Møder med en Bisidder forløber oftes på en korrekt måde, uden trusler og private holdninger fra sagsbehandlerens side af.

Når du får lidt overskud skal du søge aktindsigt ved alle der har behandlet dig herunder den G.L.A.D som var uden succes.

https://www.glaid.dk/training.html som andre professionelle har en mening om:

"Kejserens nye klæder"
http://dagensmedicin.dk/det-store-bl...m_source=apsis

Aktindsigten, når den tid kommer, er pga du ikke er berettiget til vederlagsfri behandling.

Der skal man kende til Servicelovens § 102 som kan bevilge vederlagsfri behandling senere. Det skal jeg nok hjælpe dig igennem med, når de værste bølger har lagt sig i dit liv.

Hver gang du har et spørgsmål, skriver du det bare på din tråd, så får du svar.

Hvor i landet bor I ca? Øst, Vest?

Hils din mand fra os på k10.

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:53.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension