K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 10-10-2011, 17:26   #1
Chilli
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 10-10 2011
Indlæg: 5
Styrke: 0
Chilli er ny på vejen
Du er ikke længere syg! (Heldige mig O.o)

Det handler ikke om flexjob og førtidspension men er skrevet af ren desperation da jeg føler at jeg er kommet i klemme.

Jeg er enlig med en teenage søn.

Jeg blev sygemeldt fra mit job som køkkenchef i marts måned efter næsten 30 år i branchen. I maj blev jeg opsagt efter samtale med min chef, de havde ikke nogle opgaver jeg kunne klare med dårlig ryg, nakke hænder, arme samt migræne.
Jeg havde 3 mdrs opsigelse.

Samme dag jeg blev opsagt gik jeg på kommunen og kontaktede min fagforening, hvor de underede sig over at jeg selv tog kontakt, jeg kunne jo gå og "nyde" sommeren indtil september inden de kontaktede mig. Jeg er heldig at have en sundhedsforsikring så jeg blev hurtigt udredt hos en gigtlæge. Der blev foretaget røngten og 2 skanninger og han sagde, at det var slidgigt og at der desværre ikke kunne gøres noget ved det.
Min læge ordinered 2 slags smertestillende og lægevagten tilføjede endnu en slags.

Jeg bad om henvisinig til arbejdsmedicinsk.
Lægen på arbejdsmedicinsk saged, at hun skulle bruge nogen tid på at formulerer den rigitigt og hun godt kunne se, at jeg ikke kunne vende tilbage til et fysisk krævende job, så der ville gå ca 14 dage.

Svaret kom i fredags, medfølgende en tilladelses erklæring, hvem må få den og hvem må ikke. For at få tingene igennem så hurtigt som muligt, scannede jeg den selv og sendt den rundt til de implicerede parter, kommunen, 3F og min forsikring.

Kommunes svar kom prompte i morges.
Citat:
Mange tak skal du have. Arbejdsmedicineren skriver jo rent faktisk i sin samlede vurdering at der ikke er noget til hinder for at du kan vende tilbage på arbejdsmarkedet på normale vilkår. Det vil jo så rent faktisk sige, at du ikke er berettiget til sygedagpenge mere……. Hvad tænker du så fremadrettet at du skal ??
Ja det skriver de men det er taget ud af en contex som starter med en 4 siders lang redegørelse og slutter med disse linjer:

Citat:
Så længe der kan tages hensyn til overnævnte skånehensyn, er der intet til hindre for, at patienten kan vende tilbage til arbejdsmarket på normale vilkår.
Jeg er lidt rystet, jeg kan ikke engang klare en normal hverdag herhjemme.

Jeg ringede til arbejdsmedicinsk for at tale med lægen og gøre hende opmærksom på, at kommunen netop havde taget noget ud af sin helhed som hun havde forsøgt at undgå. Desværrer arbejder hun ikke længere på hospitalet så det blev overgivet til en anden læge, af en sekretær, som forhåbentligt vender tilbage til mig.

Citat:
Hvad tænker du så fremadrettet du skal ??
Øhh, samle flasker? Nå nej, jeg kan jo ikke bøje mig.

Kan man bede om at komme i arbejdsprøvning selv?
Er der nogle der har nogle forslag?

Sorry for den bitre tone
Chilli er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-10-2011, 17:56   #2
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Formuleringen får da mig til at tænke revalidering...

Alt efter hvilke skånehensyn der er tale om... skriver de ikke det.
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-10-2011, 18:01   #3
extra
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-06 2010
Indlæg: 782
Styrke: 14
extra er ny på vejen
Citat:
Formuleringen får da mig til at tænke revalidering...

Alt efter hvilke skånehensyn der er tale om
Ja eller måske et flexjob
extra er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-10-2011, 21:03   #4
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af extra Se meddelelser
Ja eller måske et flexjob
Fleksjob er jo ikke "arbejdsmarkedet på normale vilkår".

Citat:
"Så længe der kan tages hensyn til overnævnte skånehensyn, er der intet til hindre for, at patienten kan vende tilbage til arbejdsmarket på normale vilkår."

Nu ved jeg jo ikke hvilke skånehensyn der er tale om, men umiddelbart kan den opfattes som, at hvis du får et arbejde f.eks. uden tunge løft, så kan du godt klare det.

I mange år påstod kommunen f.eks., at jeg burde kunne klare et ikke-rygbelastende job, så ingen fp dér (det var før fleksjobbet blev opfundet).

Hvis du ikke mener, at du kan klare et eller andet job på normale vilkår, så bør du kontakte din læge, så du kan få iværksat nogle nye undersøgelser.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.

Sidst redigeret af Webmaster; 11-10-2011 kl. 16:22. Årsag: 2 indlæg lige efter hinanden lagt sammen til 1...brug evt rediger funktionen for tilføjelser..
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-10-2011, 21:14   #5
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hej chili,

Forstår din bekymring, men rolig nu.

Kommunens fornemmeste opgave i sygedagpenge regi er, at melde dig rask. Din fornemmeste opgave er at samarbejde for at blive på sdp. indtil du er afklaret.

Jeg formoder at du pt. er på sygedagpenge ydelse ?? Du er formodentlig ikke blevet stoppet eller partshørt (dvs. varslet om stop) endnu ? Ellers må vi vide det ;-)

Såfremt du stadig er på sygedagpenge, så skal du "blot" skrive et svar til kommunen på deres "påstand". Tillige skal du angive, at du er parat til ,at medvirke i afklaring af din helbredsmæssige tilstand såvel som din arbejdsmæssige formåen. I forlængelse hertil kan du angive navnet på din læge mv.

Ikke noget hysteri, men overblik og ro, det skal du udvise, kommunen forventer naturligvis det diamentralt modsatte, så derfor.

Nu da du har en sundhedsforsikring, så tænker jeg på om du også har en tab af erhvervsevne forsikring ? Det skal du lige checke din pensionsordning for. En TAE udbetaling kommer til udbetaling til arbejdsgiveren sålænge man er i arbejde som sygemeldt, hvis altså ens arbejdsevne svarer til udbetalingsbetingelserne. Hvis/Når man bliver fyret tilfalder udbetalingen en selv, men det kommer ikke altid af sig selv. Nogle skal følges op senest 3 mdr. efter fyring, så det er med at få det checket.

Og velkommen til i øvrigt.
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.

Sidst redigeret af Enteneller; 10-10-2011 kl. 21:21.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-10-2011, 21:36   #6
extra
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-06 2010
Indlæg: 782
Styrke: 14
extra er ny på vejen
Citat:
Citat:
Oprindeligt indsendt af extra Se meddelelser
Ja eller måske et flexjob
Fleksjob er jo ikke "arbejdsmarkedet på normale vilkår".
Nu har jeg jo heller ikke sagt eller skrevet at flexjob er på normale vilkår jo.skrev eller måske flexjob efter det han skriver ang de hendsyn der står pff
extra er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-10-2011, 23:19   #7
Multe
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-11 2009
Lokation: Århus
Indlæg: 1.634
Styrke: 16
Multe er ny på vejen
Hej Chilli

Kommunen spørger: Hvad tænker du så fremadrettet du skal ??

Jeg ville fx skrive(til inspiration):

"Chilli" forestiller sig, at da jeg efter mange år på arbejdsmarkedet har henvendt mig til jer om hjælp og samtidig oplyst, at jeg fremover kun kan varetage et ordinært arbejde med diverse skånehensyn... -vil min kompetente sagsbehandler sikkert komme med forskellige tiltag som fx fleksjob, revalidering eller ??? så jeg fremadrettet kan komme videre i/med mit liv til glæde for alle parter.

Så, hvad har du/i fremadrettet tænkt jer?



.
__________________
Hva' man har, det har man... -resten ka' de vise som respekt!
Multe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-10-2011, 23:42   #8
Chilli
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 10-10 2011
Indlæg: 5
Styrke: 0
Chilli er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Enteneller Se meddelelser
Hej chili,

Forstår din bekymring, men rolig nu.

Kommunens fornemmeste opgave i sygedagpenge regi er, at melde dig rask. Din fornemmeste opgave er at samarbejde for at blive på sdp. indtil du er afklaret.

Jeg formoder at du pt. er på sygedagpenge ydelse ?? Du er formodentlig ikke blevet stoppet eller partshørt (dvs. varslet om stop) endnu ? Ellers må vi vide det ;-)

Såfremt du stadig er på sygedagpenge, så skal du "blot" skrive et svar til kommunen på deres "påstand". Tillige skal du angive, at du er parat til ,at medvirke i afklaring af din helbredsmæssige tilstand såvel som din arbejdsmæssige formåen. I forlængelse hertil kan du angive navnet på din læge mv.

Ikke noget hysteri, men overblik og ro, det skal du udvise, kommunen forventer naturligvis det diamentralt modsatte, så derfor.

Nu da du har en sundhedsforsikring, så tænker jeg på om du også har en tab af erhvervsevne forsikring ? Det skal du lige checke din pensionsordning for. En TAE udbetaling kommer til udbetaling til arbejdsgiveren sålænge man er i arbejde som sygemeldt, hvis altså ens arbejdsevne svarer til udbetalingsbetingelserne. Hvis/Når man bliver fyret tilfalder udbetalingen en selv, men det kommer ikke altid af sig selv. Nogle skal følges op senest 3 mdr. efter fyring, så det er med at få det checket.

Og velkommen til i øvrigt.

Mange tak for alle svarene, jeg bliver helt rørt, og vil prøve at uddybe det så godt som muligt uden at det kommer til at fylde alt for meget.

Ja, jeg er på sygedagpenge.

Det hun har mailet til mig fra kommunen har jeg qoutet i min første post, det er alt hvad jeg har hørt efter hun fik mailen fra mig med en kopi af AMA's vurdering.

Min læge ser jeg selvfølgelig indimellem og jeg har sørget for at kommunen har min læges navn, de har også været i kontakt med min læge. Udredelsen jeg fik fra reumatologen skannede jeg også og sørgede for, at alle implicerede parter fik en kopi.

Jeg er ellers ikke den hysteriske type, ( men det er lidt svært at være rolig når jeg fornemmer at tæppet bliver trukket væk) Jeg har fået at vide at jeg ikke vinder noget ved, at tage nogle ekstra smertestillende og bide tænderne sammen når jeg bliver undersøgt, og at bagatelliserer mine smerter som jeg har gjort det sidste 1½ år (faktisk var det min forrige chef der sagde det til mig)
Jeg vil prøve at slå koldt vand i blodet og har heller ikke skrevet noget svar til kommunen endnu, selvom jeg normalt prøver at få tingene ryddet af vejen så hurtigt som muligt.

Jeg har en tab af erhvervsevne forsikring og min forhændværende arbejdsgiver har fået penge siden jeg blev sygemeldt og jeg fik så pengene fra 1 september. Jeg har ikke været i arbejde medens jeg var sygemeldt.

Jeg får i morgen besøg af en sygeplejerske fra min forsikring og på torsdag kommer der en socialrådgiver fra samme.
Er bange for, at de læner sig op af AMA's afgørelse

De skånehensyn der skal tages er ifølge både reumatologen og AMA; ingen fysisk krævende arbejde.

Min ryg og nakke er undersøgt, men ikke mine arme og hænder.

Jeg er sikker på, at der må være et eller andet kontor/administrativt job jeg kan klare, hvis fysioterapien (som jeg er blevet henvist til idag) kan afhjælpe nogle af smerterne eller/og at jeg kan blive ordentlig smertebehandlet.
Chilli er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-10-2011, 08:54   #9
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hej Chili,

Godt du har styr på forsikringen .

Med AMA formoder jeg at du mener Arbejdsmedicinsk ??

Forsikringen må du tage for sig indtil videre. Mht. kommunen der skal du have på plads om du kan videre afklares på sygedagpenge. Hvad siger din fagforening til det hele ? Vil de tage dig tilbage på dagpenge med de skåne hensyn du har ? Det tror jeg næppe. Ved ledighed skal man skrive under på en rådighedserklæring om at man står 100% til rådighed for et ordinært arbejde på 37 timer. Der tror jeg ikke lige at man kan føje noget ind om skåne hensyn.

Har kommunen og forsikringen for den sags skyld indhentet rapporter fra din egen læge ? Hvad siger han ? Der er ligesom nogle af dine læger der er nødt til at skrive at du endnu ikke kan komme tilbage på normale vilkår, kan du evt. hive noget ud af de rapporter du har indtil videre ?

Ja tæppet bliver i den grad revet væk under een når man bliver sygemeldt og er i systemet eller ryger ud af det. Du er nødt til at holde hovedet højt og kæmpe for at blive på sygedagpenge, evt. kunne du revalideres som du selv skriver !!??
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-10-2011, 10:47   #10
Wodpoulsen
Ved at flytte ind på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-07 2010
Lokation: Gladsaxe kommune
Alder: 61
Indlæg: 544
Styrke: 14
Wodpoulsen er ny på vejen
Føler med dig.
Kender alt til det med at der bliver taget en sætning ud af en helhed og brugt på helt andre måder
Jeg brugte 2 år på det.
Wodpoulsen er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Ressourceprofil ikke længere lovpligtig? Svaninden Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 11 08-04-2013 20:48
Vil ikke være med længere!! jonas Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 43 05-02-2012 22:30
Pensionister kan ikke længere få julehjælp buster Politik og Samfund 1 30-11-2010 10:21
Jeg vil IKKE længere finde mig i Maj-Britt Dit og Dat 27 04-11-2008 18:32




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:52.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension