K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > Din historie

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Din historie Her kan du skrive din historie om det at være fleksjobber (feks hvordan det er at søge fleksjob erfaring med kommune osv)

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 15-06-2008, 16:25   #1
lenedamdotdk
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 22-04 2008
Indlæg: 3
Styrke: 0
lenedamdotdk er ny på vejen
Andre uden indtægt

Hej allesammen!

Jeg ville rigtig gerne i kontakt med andre, som pga sygdom er faldet i det såkaldte sorte hul og er overladt til ægtefælleforsørgelse.

Min egen historie er kort fortalt, at jeg for ni år siden fik konstateret sclerose (MS). Indtil da arbejdede jeg som freelance-journalist, hvilket skulle vise sig at være en rigtig dårlig ide at gøre, når man bliver syg.
Først måtte jeg kæmpe for overhovedet at få sygedagpenge, så ville forvaltningen ikke give mig dem med tilbagevirkende kraft fra den dag, jeg blev syg, og endelig regnede de min dagpengesats ud på den for mig allermest ufordelagtige måde.
Inden den sag var i orden, var der gået næsten et år, hvorefter forvaltningen standsede mine sygedagpenge. På det tidspunkt havde jeg været syg i næsten et år og mistet alle mine kunder.
Jeg kunne - og kan - pga føleforstyrrelser i hænderne ikke længere skrive notater i hånden, hvilket er en voldsom ulempe, når man er journalist. Derfor havde jeg søgt om revalidering til at tage en mastergrad i webdesign på det dengang helt nye IT-universitet (jeg kunne - og kan - nemlig sagtens arbejde ved computeren), hvilket jeg fik støtte til fra en kommunal rådgiver af sygdomsramte. Men forvaltningen sagde nej, de mente, jeg skulle arbejde igen, uden dog at bekymre sig om, hvordan det skulle kunne lade sig gøre.
Da jeg spurgte, om det betød, at jeg skulle tilmelde mig AF og modtage almindelige dagpenge, sagde sagsbehandleren nej, det kunne jeg ikke, for jeg var jo syg. Hendes eneste forslag var, at jeg kunne henvende mig på kontanthjælpskontoret, hvilket hun udmærket vidste var en gratis omgang, fordi jeg er gift og min mand tjener mere, end kontanthjælpsgrænserne tillader. Så siden da har jeg været forsørget af min mand.

Siden har jeg naturligvis fulgt med i medierne og hørt om tilsvarende sager, men det sker forholdsvis sjældent, og som regel sker det det, at en enkelt sag kommer op, og så sker der ikke mere. Jeg har skrevet til talrige Folketingspolitikere og ministre, men får kun mere eller mindre meningsløse svar. Jeg er imidlertid ikke i tvivl om, at mange danskere hvert år rammes af samme problem - nogle fagforeninger har blandet sig i debatten og hævdet, at det drejer sig om flere tusinde hvert år.

Men eftersom jeg og andre i samme situation ikke har noget talerør, ingen forening eller organisation, hører man kun sjældent om os - ikke mindst fordi mange ikke magter at kæmpe længere.

Min hensigt er at samle så mange som muligt, som er i samme situation som mig og dermed forhåbentlig gøre os i stand til at råbe op med større vægt, end når den enkelte gør det.

Håber at høre fra jer!

Vh Lene Dam
lenedamdotdk er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-06-2008, 20:35   #2
Mai-Britt
Ikke aktiv pga ikke aktiv mailadresse
 
Mai-Britts avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-01 2007
Lokation: glostrup
Alder: 58
Indlæg: 434
Blog Indlæg: 1
Styrke: 18
Mai-Britt er ny på vejen
Red face

hej

Det er en rigtig god ide, jeg selv er ikke kommet i det sorte hul endnu, men det tegner til det idet at jeg har fået af vide at jeg ikke kan få forlænget min sygdagpenge når min sag i arbejdsskadestyrelsen er afgjort og det er lige på trapperne, Jeg har slidgigt i ryggen med 2 prolapser ( kroniske smerter dagligt)efter 1o år som rengøring og 12 år i sundhessektoren, så er jeg i venteposition for diagnosen sclerose, har et anurisem i hjerne som jeg venter på at blive opereret, så er jeg blevet opereret for celleforandring i underlivet 3 gang inden for det sidste år, og fordi jeg ikke er stationær siger kommune så kan jeg ikke få forlænget min sygedagpenge, det vil sige at jeg bliver straffet fordi der bliver ved med at komme noget til
Jeg er også gift og kan så ledes heller ikke få kontanthjælp og skal forsørges af min mand, og jeg tror at kommune i øjeblikket laver kasse tænkning med mig har sent en del klager til kommune, men tror at de er lige glade, bare de kan spare penge.
så hvis du kan bruge nogen informationer fra mig så sig til .

Mai-Britt Det skal mærkes at vi lever
Mai-Britt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-05-2009, 20:07   #3
V_Brask
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 19-05 2009
Lokation: Jylland
Indlæg: 193
Styrke: 15
V_Brask er ny på vejen
Hej Mai-brit

Det er lige det vi selv søger. Jeg har en mand der lider af svær eksem, som stammer fra en gammel arbejdsskade da han var blot 16 år. Efter mange år med forsøg på selvforsøgelse, er eksemen blevet værre og værre. August 2008 blev han færdig på revalidering, ingen yderligere revalideringsmuligheder. Eksemen er stationær, kommunen vil ikke betale for en arbejdsprøvning idet det er meget omkostningstungt. Nu falder vi snart for de 52 uger pt, er der ikke grundlag for forlængelse. Kommunen sylter sagen!! Jeg tjener mere end kontanthjælp, så her er ingen penge at hente. Vi går fra hus og hjem, såfremt de tager hans sygedagpenge.
V_Brask er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-05-2009, 20:11   #4
Odenseaneren
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 26-03 2008
Indlæg: 525
Styrke: 17
Odenseaneren er rigtig godt på vej
Tillader mig lige at blande mig i denne debat, selvom jeg ikke er i målgruppen

Har I overskuddet til det, vil jeg kraftigt opfordre jer til at skrive jeres historie / problemstilling ganske kort, og sende den til socialudvalget. Jo flere historier, jo bedre!

Det kan gøres her;

http://www.ft.dk/default.asp?id={A38...2-1396C0379C59}

og så lige en masse kram og varme tanker, jeg HAR været der, og det er ikke sjovt

Tjek. evt. www.sr-bistand.dk de kan måske hjælpe
Odenseaneren er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-05-2009, 20:34   #5
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
blander mig også lige og skynder mig at sende dig og dine

Vi har selv været der hvor i er nu og det i ca 8 mdr! Det har símpelthen været vores livs største udfordring og Gud forbyde det at andre står i samme situation, hvilket der desværre er

Ak ja, kommunen kan finde på hvad som helst for at undgå at påtage sig et ansvar, desværre, men den m at det er pga omkostninger man ikke vil arbejdsprøve, ja den må de simpelthen længere ud på landet med

Hæng på, for snart kommer nogle af de "skrappe" piger på banen og vil sikkert give et råd eller to i kan bruge.
Jeg selv er ikke så god udi at huske diverse § -meeen er véd at lære det.

Véd bare én ting, at havde jeg ikke haft k10 til at læsse af på og hjælpe når det så sortest ud, ja, så ved jeg faktisk ikke hvad det kunne have endt med!

Mange tanker til jer
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-05-2009, 21:14   #6
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Citat:
Oprindeligt indsendt af V_Brask Se meddelelser
Hej Mai-brit

Det er lige det vi selv søger. Jeg har en mand der lider af svær eksem, som stammer fra en gammel arbejdsskade da han var blot 16 år. Efter mange år med forsøg på selvforsøgelse, er eksemen blevet værre og værre. August 2008 blev han færdig på revalidering, ingen yderligere revalideringsmuligheder. Eksemen er stationær, kommunen vil ikke betale for en arbejdsprøvning idet det er meget omkostningstungt. Nu falder vi snart for de 52 uger pt, er der ikke grundlag for forlængelse. Kommunen sylter sagen!! Jeg tjener mere end kontanthjælp, så her er ingen penge at hente. Vi går fra hus og hjem, såfremt de tager hans sygedagpenge.
Der er mange ting, kommunen SKAL, FØR de må standse sygedagpengene.

Tjek under "sygedagpengestop" øverst til venstre på siden her.

Læs OGSÅ retssikkerhedsloven her, hvor der står, at kommunen SKAL hjælpe jer videre:

Citat:
§ 3. Kommunen skal behandle spørgsmål om hjælp så hurtigt som muligt med henblik på at afgøre, om der er ret til hjælp og i så fald hvilken.

Stk. 2. Kommunen fastsætter en frist for, hvor lang tid der må gå, inden der skal være truffet en afgørelse. Hvis denne frist ikke kan overholdes, skal ansøgeren skriftligt have besked om, hvornår ansøgeren kan forvente en afgørelse.

§ 4. Borgeren skal have mulighed for at medvirke ved behandlingen af sin sag. Kommunen tilrettelægger behandlingen af sagerne på en sådan måde, at borgeren kan udnytte denne mulighed.

§ 5. Kommunen skal behandle ansøgninger og spørgsmål om hjælp i forhold til alle de muligheder, der findes for at give hjælp efter den sociale lovgivning, herunder også rådgivning og vejledning. Kommunen skal desuden være opmærksom på, om der kan søges om hjælp hos en anden myndighed eller efter anden lovgivning.
https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=121097

Husk at ressourceprofilen SKAL opdateres med oplysninger om, hvordan man bliver selvforsørgende.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-05-2009, 08:22   #7
cape
Elsker at være her på K10
 
capes avatar
 
Tilmeldingsdato: 09-09 2008
Lokation: ODSHERRED
Alder: 45
Indlæg: 72
Styrke: 16
cape er ny på vejen
Også her.....

Jeg har ikke modtaget sygedagpenge siden 31 marts 2008 der fik jeg samtidiget afslag på fleks som jeg anket.

14 md - har jeg nu ventet og 15 måned er nu ved at være startet......

Jeg anket mit afslag og det tog ca. 10 måneder for min sagsbehandler at sende min anke til beskæftigelsesnævnet, og i den mellemtid har jeg levet af min mands løn..

Men for det ikke skulle være løgn, er min mand selvstændig og som sagt er der intet at lave i byggebranchen - så han måtte sætte sit liværk i bero og søge sig et fuldtidsarbejde - så vi bare økonomisk kunne hænge lidt sammen, hvis det ikke var for vores bankrådgiver og min mands vilje så havde vi ikke klaret os i dag -så jeg kan slet ikke takke min mand nok for hans vilje og opbakning - hvis jeg ikke havde ham ja så ved jeg sku ikke hvad der var sket.

Jeg syntes bare ikke det kan være i orden at man ikke kan modtage kontanthjælp hvis man er gift - eller ens mand tjener for meget. jeg kan slet ikke forstå at man skal være så afhænge af ens partner, det er jo ikke hans skyld at man ikke kan arbejde eller tjene penge.

Det må der være fair i det såkaldte velfarssamfund at der ikke er noget sort hul at falde i...

Cape
cape er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-05-2009, 12:05   #8
V_Brask
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 19-05 2009
Lokation: Jylland
Indlæg: 193
Styrke: 15
V_Brask er ny på vejen
Hej Cape

Mon ikke man kunne få samlet et par stykker herinde, som i fællesskab kunne sende en skrivelse til den ansvarlige minister på dette område. Måske også en der er rigtig god til, at formullere sig til, at skrive brevet. Giver gerne min underskrift, til en sådan sag.
V_Brask er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-06-2008, 21:36   #9
mimse
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 23-02 2008
Lokation: Randers
Alder: 43
Indlæg: 366
Styrke: 17
mimse er ny på vejen
Hej Lene :-)

Jeg er heller ikke røget i det sorte hul som du omtaler, men har som du MS.

Mit bedste råd til dig, hvis du ikke allerede har forsøgt dette, er at du skal ringe til socialrådgiveren fra scleroseforeningen. Der er en rådgiver tilknyttet de forskellige regioner, og hun kan helt sikkert hjælpe dig. Jeg fik hjælp fra denne, da jeg skulle finde en holdbar løsning mht job og fremtid set i forhold til min sygdom. Jeg er her et år efter diagnose blevet førtidspensionist da neuropsykolog vurderede at min arbejdsevne pga massive kognitive problemer var varigt nedsat eller slet ikke eksisterende. Det var rådgiveren i foreningen som hjalp mig mht kommunen.

Prøv at ringe til dem og hør deres vurdering af din sag.... så sker der ting og sager.

/mimse
__________________
Se mod lyset, så falder skyggerne bag dig
mimse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-06-2008, 11:37   #10
lenedamdotdk
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 22-04 2008
Indlæg: 3
Styrke: 0
lenedamdotdk er ny på vejen
Min sag er otte-ni år gammel, og jeg har forlængst givet op. Dengang, jeg stadig kæmpede, talte jeg med utallige socialrådgivere. Hende i Scleroseforeningen, hende i min fagforening, ham hos a-kassen, min svigerinde, min veninde, Hanne Reintoft, en privat praktiserende socialrådgiver, ja, jeg har endda haft en advokat til at se på sagen. Alle har uden undtagelse meldt pas. Så det er bestemt ikke altid, at scleroseforeningen hjælper.

Det sorte hul er ganske rigtigt kassetænkning - os, der ryger derned, koster ikke samfundet en eneste øre, mens vi fortsat betaler fuld pris i de sammenhænge, hvor førtidspensionister får rabat. Vi optræder heller ikke i nogen ubehagelige statistikker - faktisk eksisterer vi slet ikke i den henseende. Selv om jeg ingen indtægter har, betaler jeg endda skat: Eftersom jeg er medejer af et hus, skal jeg betale ejendomsværdiskat.

Alle, jeg har talt med gennem årene, tror ikke på, at det kan være rigtigt, at man kan blive syg og derefter blive smidt helt udenfor systemet. Men det kan man altså sagtens - vi er rigtig mange, der oplever det. Jeg vil bare gerne i kontakt med så mange andre som muligt

vh Lene Dam
lenedamdotdk er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Risikerer jeg at stå uden indtægt? Blomsterdrys Spørgsmål ang fleksjob 6 21-09-2012 07:05
FP, boligstøtte og indtægt? Mariepigen Alt det andet 7 11-04-2012 16:32
sygedagpenge stop 3 uger tilbage i tiden uden partshøring og uden afgørelse Miz Alt det andet 5 20-10-2010 19:26
ftp og partners indtægt tije Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 1 03-05-2010 11:02




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:05.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension