K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 05-04-2010, 19:20   #1
bamse70
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 31-01 2010
Indlæg: 23
Styrke: 15
bamse70 er ny på vejen
Vedr. ADHD

Vedr. ADHD
Jeg spørger på en andens vegne :-))

Vedkommende har været sygemeldt & på løn under sygdom siden januar 2010 med store stress symtomer & Tydelige ADHD symtomer
Blev fyret fra sit job & og opsigelse udløber 1 maj 2010, hvor hun så overgår til sygedagpenge

Det meste af 2009 var det tydeligt at hjernen simpelhen var ved at brænde sammen .
Forstået på den måde at hun "mekanisk" stod op, gik på job, ordnede ungerne, græd sig i søvn, aften efter aften pga træthed, forvirring og manglende koncentration
Jobbet forventede naturligvis resultater, hun hang i bordkanten der og forsøgte at "følge" med.
Koncentrationsbesvær, lyd og lys følsom, uro i både hænder og ben osv jeg kan bli ved.

Som barn var hun et "uroligt" barn, ved ikke om det har noget at sige for hendes voksenliv, men det har det vel hvis hun har gået med ADHD siden barndommen

Hun Skal til udredning el hva det hedder sidst i maj månede vedr. ADHD
Altså ha diagnosen, har hun det eller ikke !

Enlig mor til 3 børn, hvoraf den mellemste også har ADHD


Gør hun skade på sin lønforsikring hos fagforeningen hun har gået og betalt til i 2 år i forbindelse med det forløb her HVIS hun går på sygedagpenge el hvordan skal hun forholde sig ?
Hva udsigt jobmæssigt har hun HVIS hun har ADHD ? skånejob, flex eller ?


Håber nogen kan hjælpe :-))
VH Bamse

Sidst redigeret af bamse70; 05-04-2010 kl. 19:24.
bamse70 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-04-2010, 20:46   #2
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Jeg forstår ikke hvad du mener med gør skade???

Mht job, diagnosen i sig selv betyder ikke at man ikke kan have et helt alm liv med fuldtidsjob, børn osv osv, før jeg fik fysiske ting, og der af kom ind i kommunens mølle, var en 40 timers arbejdsuge absolut intet problem, mens andre er SÅ påvirkede af deres ADHD at de må leve på en døgnindustition. Nu spørger du jo her inde *ss* hvilket naturligvis siger mig at det nok ikke lige er et alm job, der skal til (i hvert fald ikke lige nu)

Udsigten lige for hende, kan ingen spå om, det afhænger af utrolig mange ting.
Hvordan lige hun er påvirket af hendes ADHD, ikke 2 ADHD´ere er ens, har de samme problemer, der findes ikke 2 ens ADHD former, vi ar akkurat lige så forskellige som alle andre. Ikke kun graden og funkrions evnen med ADHD´en har betydning men så sandelig også behandling medicinering og evt hjælpemidler (det er i sig selv en kamp for sig)
Andre faktore er kommunen og den sagsbehandler lægekonsulent osv osv som kommer ind over hende sag, nogle gange er man super heldig og får an glat sag, andre gange... suk.

Hvor man havner arbejdsmessigt, afhænger jo af ens arbejdsevne, som skal måles og vejes, gennem div tiltag, det ender så ud i resultatet (eller det skulle det jo gerne *ss*) Det afhænger ikke af evt diganose/r, om end sagsbehandlerene offte ikke aner hvad H de skal stille op, når de står over for en ADHD´er, som er bare nogen lunde velfungerende (og det lyder din veninde til at være, hvilket jo er positivt *ss*)

Jeg vil i øvrigt lige nævne revalidering som en af de hylder man også kan havne på.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-04-2010, 21:21   #3
Sandie75
Hvor skulle jeg ellers være
 
Sandie75s avatar
 
Tilmeldingsdato: 24-01 2010
Indlæg: 185
Styrke: 15
Sandie75 er ny på vejen
Jeg er sikker på, at når hun er udredt og får noget ro omkring sig, vil det blive meget bedre for hende...
Hvis hun får diagnosen ADHD, så vil hun jo temmelig sikkert også få medicin til at hjælpe hende, hvilket for de fleste har en stor effekt.

Min mand fik diagnosen for 1½ år siden bare uden H'et (ADD) og han var ærligt ikke sjov at leve sammen med, men efter han fik medicin og fik noget ro omkring sig har jeg fået en ny mand.
Selvfølgelig har han jo stadig sin ADD og der er visse hensyn jeg må tage og prøve at have en STOR potion forståelse, men de fleste ting der var det værste ved ham og som gik mig mest på, er der næsten ikke mere.

Han føler også selv at han har fået det bedre...

Men planen er at få ham under revalidering, for han vil gerne gøre sin uddannelse færdig som har stået på sandby i en del år efterhånden.
Sandie75 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-04-2010, 00:04   #4
bamse70
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 31-01 2010
Indlæg: 23
Styrke: 15
bamse70 er ny på vejen
LUM
Med gør "skade" mener jeg om hendes sygemelding vil ha indflydelse på hendes lønforsikring ? Den er tegnet via fagforeningen, hvor hun er medlem.
Det er en lønforsikring hun har tegnet, hvis hun en dag skulle blive arbejdsløs.

Revalidering , er det udelukkende uddannelse ?
Jeg burde vide det i forbindelse med mit eget, men det er snart 8 år siden jeg fik flex
Og jeg kan simpelhen ikke huske hva det gik ud på.

Sandie75
Hun er meget spændt på den udredning, for som hun selv siger så fatter hun ikke hvad der sker
Det er ikke kun stressen, men det hele. forandringen
Hun er stadig klar på job igen når noget nyt viser sig Efter udredningen, men hun kender ikke sine muligheder, og trods det jeg er inde i systemet ved jeg faktisk heller ikke ret meget.

På sit nu ( fyret) arbejde gav hun fuld skrue om formiddagen, hvorefter koncentrationsbesværet indtraf, lys,lyd følsomhed kom snigende.
Hun var drøn irriteret og generet af det, for det var ikke fordi hun ikke ville, men hun kunne ikke holde fokus uanset hvor meget hun anstrengte sig.

Før 2009 har der været mindre tegn, men hun har klaret sig igennem. Dog med mange nederlag og rigtig dårlig livskvalitet.

Hva er forskellen på ADD og ADHD ?

Jeg er i al fald glad for jeres svar, som jeg vil videre give til hende. mange tak :-)))
bamse70 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-04-2010, 00:21   #5
Sandie75
Hvor skulle jeg ellers være
 
Sandie75s avatar
 
Tilmeldingsdato: 24-01 2010
Indlæg: 185
Styrke: 15
Sandie75 er ny på vejen
ADD er ADHD bare uden H'er som står for hyperaktiv, nogen kalder ADD for den stille reagerende og ADHD for den udafreagerende...

Men hvorfor tror hun at hun har ADHD?

Hun vil også få gavn af at melde sig ind i ADHD foreningen når og hvis hun får diagnosen, da de vil være en god støtte for hende.
Sandie75 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-04-2010, 09:16   #6
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Ok ja det aner jeg hat om. Men nu blev det da forklaret så selv jeg kan forstå det *gg*

Revalidering er omskoling, oftest er det en udd af en eller anden art, men ikke altid, det kan også være en slags job træning, så man trænes op til at kunne andre jobs end lige det man "plejer"

Men om det er det ene eller det andet, kan først afklares ordentligt når der foreligger en diagnose, og der er kommet ordentlig gang i behandling, hvilket faktisk kan tage lang tid.

Der til skal hun være opmærksom på at der findes flere diagnoser hvor symptomerne minder rigtig meget om ADHD, bla borderliner (som ofte stemmer på specialt kvindelige ADHD´ere) symptomerne ligner hinanden så meget at det selv for dem med speciale i border kan have ekstrem svært ved at skeldne, derfor er det en fordel at tage et smut forbi en der har forstand på ADHD, de kan bedre se hvis det ikke er det, end andre kan se at det ikke er deres felt. Hvorfor det er sådan må du ikke spørge om, jeg har mine gisninger.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-04-2010, 18:58   #7
bamse70
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 31-01 2010
Indlæg: 23
Styrke: 15
bamse70 er ny på vejen
Sandie75
Hun har vist fået taget en test, sådan har jeg forstået det, derfor tiden hos speciallægen i maj som skal be eller afkræfte om hun har ADHD.

Da der er stress med i det, er hun godt klar over at symtomerne ikke skal forveksles.
For næsten enhver ved at stress får folk til at gå ned med flaget.

LUM - Jeg vil lige videregive dit indlæg til hende omkring det der borderliner og revalidering , hva det er :-))

Mange tak :-)))
bamse70 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-04-2010, 04:06   #8
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Revalidering "bestiller" man ikke selv *ss* forstå mig ret, det visiteres man til lige som med fleks
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-04-2010, 23:06   #9
bamse70
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 31-01 2010
Indlæg: 23
Styrke: 15
bamse70 er ny på vejen
Lum det forstod jeg godt :-)))))))


Citat:
Oprindeligt indsendt af LUM Se meddelelser
Revalidering "bestiller" man ikke selv *ss* forstå mig ret, det visiteres man til lige som med fleks
bamse70 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-04-2010, 01:14   #10
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
*ss* godt godt vi skulle jo bare så nødigt have en misforståelse
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
jer med ADHD / ADD KatrineB Alt det andet 2 13-09-2012 14:03
ADHD rose Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 10 03-06-2010 21:21
Ung ADHD'er Mbp At søge førtidspension 16 29-11-2009 13:50
ADHD Enteneller Alt det andet 5 13-03-2009 23:46




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 00:11.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension