K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 14-11-2011, 23:02   #1
Timmy
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 03-10 2010
Indlæg: 23
Blog Indlæg: 1
Styrke: 14
Timmy er ny på vejen
Arbejdsprøvning

Jeg har lidt at spørger om . Jeg har været visiteret til flexjob i 1 år, uden held til at finde noget job. Jeg er så blevet sendt i arbejdsprøvning i 4 uger Jeg vil gerne høre om nogen ved lad os nu sige jeg kan mærke at jeg ikke kan arbejde hvad så ? Når man er visiteret til flexjob kan det så blive frataget en? Hvis man kan se jeg ikke kan arbejde hva så hvis man søge pension får man så sin flexydelse imens der søgers ? Hvis man får afslag på pension bliver flexydelsen også taget fra en ? Hvem søger pension for en og hvordan foregår det .. Det er godt hviser da jeg håber og vil så gerne arbejde men hvis man nu ikke kan......
Timmy er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-11-2011, 23:08   #2
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Du kan ikke få frataget din ret til fleksjob, når du først har den.
Og, ja i dit tilfælde vil du være på fleksydelse, mens din sag om førtidspension kører.
Nej, din ydelse bliver ikke taget fra dig, hvis du ikke får din pension.
Du skal selv søge din pension ved at sige det til din sagsbehandler. Du kan også få nogen til at hjælpe dig...

Husk at få lavet en handlingsplan over din arbejdsprøvning, der beskriver hvad målet er , og hvordan man eventuelt vil nå det mål
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-11-2011, 23:18   #3
Timmy
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 03-10 2010
Indlæg: 23
Blog Indlæg: 1
Styrke: 14
Timmy er ny på vejen
Tak for svar nu bliver jeg lige usikker jeg var sammen med jobkunsulenten til samtale om den her ´´praktik´´ men der intet noteret eller sagt kun at det arbejdsprøvning hvad gære jeg tak for hjælpen
Timmy er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-11-2011, 23:25   #4
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Mon ikke det er nedskrevet et sted, du har bare ikke fået en kopi? Det er god skik at sende de ting til dig, men det er faktisk ikke et krav.

Hvis du er i tvivl om hvad de har nedskrevet om dig, eller ikke har, så kan du bede om aktindsigt i din sag...

Som du fremstiller din sag kort her, lyder det ikke som noget du umiddelbart skal frygte... Tag det nærmere som en oplevelse, og en mulighed hvor du kan få prøvet dig selv lidt af. Og du får også chancen for at lære nye mennesker at kende... :-)
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-11-2011, 23:33   #5
Carmen
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Lokation: København
Indlæg: 2.214
Styrke: 16
Carmen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ricky M. Se meddelelser
Og, ja i dit tilfælde vil du være på fleksydelse, mens din sag om førtidspension kører.
Flexydelse!

Flexydelse "svarer til" efterløn.

Det hedder ledighedsydelse.
Carmen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-11-2011, 23:36   #6
Lunasdatter
Lever på K10
 
Lunasdatters avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-04 2010
Alder: 72
Indlæg: 1.669
Styrke: 16
Lunasdatter er ny på vejen
Timmy... når man som flexjobber har været ledig 1 år indenfor de sidste 18 mdr, så skal der tjekkes op på om man stadig er tilrådighed og opfylder de betingelser der er som flexjobber..

Husk at skrive en god dagbog mens du er i arbejdsprøvning.. og send den pr mail til din jobkonsulent eller sagsbehandler..

Du finder et udkast til dagbog oppe i nyttige links .. eller i en af de faner øverst oppe..

Nu skriver du ikke noget om hvormange timer du er sendt ud i.. og hvordan det går..om din arbejdsevne er mindre end da du blev visiteret til flexjob..

Knus Lone
__________________
♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
Førtidspensionist pr 1-4-2011
Lunasdatter er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-11-2011, 23:38   #7
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Jojo, godt ord igen... i dette tilfælde tror jeg ikke navnet på ydelsen gør så meget for Timmy... Tror mere det var en bekymring om han kunne blive sendt på Kontanthjælp... ;-)
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-11-2011, 01:07   #8
Huldra
Har ikke tid til andet end K10
 
Huldras avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-03 2008
Alder: 58
Indlæg: 2.134
Blog Indlæg: 17
Styrke: 19
Huldra er ny på vejen
der har tidligere været stor debat omkring emnet om man mister retten til ledighedsydelse hvis man selv søger førtidspension. og jeg tror ikke der er fundet et korrekt svar på det spørgsmål så hvis du Ricky har link til lovtekst om det, vil det kunne berolige mange herinde,
Huldra er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-11-2011, 08:50   #9
Zentamor
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2011
Indlæg: 207
Styrke: 13
Zentamor er ny på vejen
Man kan godt få frataget ledighedsydelse, hvis man nægter rimelige tilbud om fleksjob. Kommunen vurderer hvad der er rimeligt fleksjob/aktivering.

En ledighedsydelse svarer til understøttelse og en betingelse er, at man er til rådighed for job og ikke nægter de tiltag kommunen finder rimeligt.

Så kan man ikke klare aktivering eller forsøg på fleksjob (praktik) så bliv sygemeldt, og få systemet til at forstå at fleksjob nok er for hårdt, og at der nok skal kigges på en pension. Man er sygemeldt på ledighedsydelse og skal følges op.

Har man ikke tålmodighed til at kommunen selv søger pension til en, så kan man selv gøre det - også på en ledighedsydelse, men stadigvæk er det vigtigt IKKE at afslå/nægte de tilbud kommunen finder rimelige.

Timmy, du skal tale med din jobkonsulent og gøre opmærksom på at du syntes det er alt for hårdt, du skal også tale med din læge og evt. blive sygemeldt (på ledighedsydelse). Måske er dit helbred forværret siden fleksjobvisitationen og kommunen derfor bør se på pensionsmuligheden.

Du bliver jo ikke sådan rask igen, så du skal ikke være bange for din fleksjobbevilling - men i forhold til udbetaling af ledighedsydelse er det vigtigt og afgørende at kommunen mener man er til rådighed, så - så længe du intet nægter, så fortsætter ledighedsydelsen også mens du selv søger pension.

Men det er bedst, at få kommunen til at forstå - at det er pension der skal kigges på. Så start med at tale med din jobkonsulent og bliv sygemeldt fra din aktivering/afprøvning, af din læge.

Sidst redigeret af Zentamor; 15-11-2011 kl. 09:00.
Zentamor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-11-2011, 08:59   #10
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Huldra Se meddelelser
der har tidligere været stor debat omkring emnet om man mister retten til ledighedsydelse hvis man selv søger førtidspension. og jeg tror ikke der er fundet et korrekt svar på det spørgsmål så hvis du Ricky har link til lovtekst om det, vil det kunne berolige mange herinde,
Lige præcis.

Så vidt jeg husker opstod debatten fordi, at Hejdien (nu Basco) fik den besked af en sb, at hvis hun søgte om fp ville hun miste sin fleks + ledighedsydelse, fordi hun på den måde selv gav udtryk for ikke at kunne tage et fleksjob.

Noget i den stil.

Timmy, når en fleks'er har været ledig i 12 ud af 18 mdr. (som du har nu), så skal kommunen vurdere, om borgeren stadig står til rådighed for et fleksjob.
Dette gøres ofte ved en arb.prøvning, som du er i gang med nu.

Og det kan kun anbefales, at du skriver dagbog mens du er i arb.prøvning, jeg brugte selv denne: http://www.k10.dk/showthread.php?t=9...ghlight=dagbog
Når du er færdig med arb.prøvningen vil din sb tage stilling til, om du fortsat står til rådighed for et fleksjob.
Hvis du er blevet for syg/dårlig til et fleksjob, så er det muligt, at din sb vil indstille dig til fp.

Men du kan, under ingen omstændigheder, miste din fleksvisitation eller din ledighedsydelse fordi, at du er blevet dårligere.

For at miste noget af det skal du f.eks. nægte at tage er fleksjob, som tilgodeser dine skånebehov ell.l.

Lige nu ser det ud som om, at din sag kører helt efter bogen, så vent og se hvad din sb mener der skal ske fremover.

Jeg vil ikke anbefale dig, at søge en fp selv.

Du risikerer højest, at skulle fortsætte på ledighedsydelse og måske, at skulle deltage i kursus, aktivering eller jobsøgning, men du mister ikke din ledighedsydelse (som du får nu).
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Arbejdsprøvning nuller Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 5 13-10-2013 19:06
arbejdsprøvning - så barsel - og nu tilbage til arbejdsprøvning, eller? Whattodo Fremtiden for fleksjob og førtidspension 9 19-01-2013 14:58
Arbejdsprøvning/ikke arbejdsprøvning empowerment Dit og Dat 15 08-12-2010 16:30
Arbejdsprøvning lillemis Dit og Dat 4 11-05-2009 18:45
arbejdsprøvning. ?? 2840 Alt det andet 2 19-03-2009 20:38




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 20:00.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension