K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 28-10-2009, 13:35   #1
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
nyt fra Beskæftigelsesmin ang arbmarkedsfastholdelse!

Ja, så er 22 kommuner kommet på landkortet MEN -hm, der står INTET om at blive rask

22 kommuner deltager i storstilet indsats for at fastholde sygemeldte på arbejdsmarkedet


27.10.09

Forebyggelsesfondens bestyrelse har netop udpeget 22 kommuner, der skal deltage i et stort dansk tilbage-til-arbejde-projekt. Forebyggelsesfonden har afsat 240 millioner kroner til projektet, der skal hjælpe langtidssyge tilbage til arbejdsmarkedet gennem en tidlig, tværfaglig og koordineret indsats. Derudover har Beskæftigelsesministeriet afsat yderligere 40 millioner kroner til projektet.

Projektet udspringer af sygefraværsaftalen, som regeringen indgik med arbejdsmarkedet parter sidste efterår.

Beskæftigelsesminister Inger Støjberg glæder sig over, at der nu sættes gang i et stort og ambitiøst tilbage-til-arbejde-projekt i Danmark:

- Der er tale om et vigtigt projekt i vores indsats for at hjælpe mennesker, der er syge i lang tid, tilbage til arbejdsmarkedet. Vi kan ikke være vidner til, at hver femte, der har været sygemeldt i et år, aldrig kommer tilbage til arbejdsmarkedet. Derfor er det afgørende, at vi får brudt koden og finder ud af, hvordan vi bedst kan afkorte sygefraværet og forebygge, at mennesker bliver udstødt fra arbejdsmarkedet, siger Inger Støjberg.

En række mindre danske og udenlandske tilbage-til-arbejde-projekter viser, at en tidlig, tværfaglig og koordineret indsats for langtidssyge bidrager til, at sygemeldte kommer hurtigere tilbage til arbejdsmarkedet. Det store projekt skal bruges til at afklare, om en tværfaglig indsats generelt kan nedbringe det langvarige sygefravær. Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø har ansvaret for at koordinere og evaluere projektet, som starter i april 2010 og slutter to år efter i april 2012.

Mange kommuner har ønsket at deltage i projektet. Forebyggelsesfonden har modtaget ansøgninger fra 45 kommuner, og Forebyggelsesfondens bestyrelse har heraf valgt 22 kommuner.

De 22 kommuner er: Frederiksberg, Esbjerg, Silkeborg, Skanderborg, Århus, København, Gribskov, Høje Taastrup, Roskilde, Hvidovre, Ballerup/Herlev, Gladsaxe, Slagelse, Åbenrå, Viborg, Vallensbæk/Ishøj, Nyborg, Hedensted, Fredericia og Nordfyn.
Sagsbehandlere i jobcentrene, psykologer, fysioterapeuter og læger, der skal deltage i den tværfaglige indsats, får en særlig tilrettelagt uddannelse på tre uger, inden projektet starter. Det skal sikre en optimal indsats og et tæt og koordineret samarbejde mellem alle involverede parter.

Fakta om tilbage-til-arbejde
Dansk og international forskning har gennem de senere år vist, at tilbage-til-arbejde-programmer er effektive og reducerer det langvarige sygefravær.

Det helt centrale i et tilbage-til-arbejde-forløb er, at de forskellige indsatser for sygemeldte bliver koordineret. Vellykkede forløb kræver, at arbejdspladsen, sundhedsvæsenet og øvrige myndigheder arbejder tæt sammen.

I Danmark er der gennem de seneste år gennemført en række mindre tilbage-til-arbejde-projekter i enkelte kommuner, som typisk har været rettet mod personer med smerter i bevægeapparatet fx ryg, skuldre eller nakke. Forsøgene har ofte bestået af en tidlig og tværfaglig indsats, hvor fx en læge, en fysioterapeut og en psykolog afklarer, hvad den enkelte fejler, og hvad han eller hun kan – ikke mindst arbejdsmæssigt.

I forsøgene har man haft succes med målrettet at arbejde for, at deltagerne bevarer kontakten til deres arbejde under sygdomsforløbet. Forsøgene har vist, at deltagerne er kommet hurtigere tilbage i arbejde og hurtigere har fået det bedre end de sygemeldte, der ikke har modtaget den tværfaglige indsats.

Læs mere
Kontakt
Jesper Tidemann Nielsen
Beskæftigelsesministeriet
Pressemedarbejder
E: [email protected]
T: 51 23 28 30
Glen Winzor
Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø
Projektchef
E: [email protected]
T: 39 16 53 72
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-10-2009, 14:27   #2
hla72
Klart Afhængig af K10
 
hla72s avatar
 
Tilmeldingsdato: 27-07 2009
Lokation: Odense kommune
Alder: 51
Indlæg: 466
Styrke: 15
hla72 er ny på vejen
Tja... ved ikke helt hvad jeg skal mene om det, det handler jo udelukkende om folk er er i arbejde når de bliver syge. Men det handler sgu mere om penge og arbejde end det handler om det enkelte menneske og deres sygdom... eller sådan læser jeg det. For som du så rigtig skriver, Buster, der står intet om at blive rask

For os der allerede er røget ud af arbejdsmarkedet pga. sygdom og/eller er arbejdsløse, så kan jeg ikke se hvad det skulle gøre godt for. Jeg mener, hvad er der af fremtid i at blive raskmeldt til arbejdsløs? Det er dog det min kommune indtil nu har stået stejlt på, at det skal jeg, men det kommer jeg jo ikke mere i arbejde af... og da slet ikke med den sygehistorie og arbejdshistorie jeg har med i bagagen. Men ok, vi er nok allerede tabt så meget på gulvet, at det ikke nytter at lave en indsats mod os (og ja, jeg skriver mod, føler ikke diverse indsatser er FOR overhovedet)

Men det kan også bare være at jeg efter alle de her år i systemet, både som arbejdsløs, i kortvarigt arbejde og nu som syg arbejdsløs er blevet ret kold og kynisk... men i mine sko er virkeligheden bare end anden end de tiltag man altid hører om.

Det ser sgu altid så godt ud på papiret, men lur mig om det ikke bliver en kæmpe fiasko og at det igen er de syge borgere det går ud over.

Heidi - der desværre er en rigtig pessimist p.t.
__________________
"Man skal aldrig sige nej til en fristelse - man ved jo aldrig, om den kommer igen" ~ Garfield

Skriver blog på egen hjemmeside: Heidi's univers/fat2fab

Sidst redigeret af hla72; 28-10-2009 kl. 14:31.
hla72 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-10-2009, 15:34   #3
MorWettendorff
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 21-10 2009
Lokation: Fredericia, men oprindelig fynbo
Alder: 51
Indlæg: 355
Blog Indlæg: 1
Styrke: 15
MorWettendorff er ny på vejen
puha, kan se at Fredericia er med i kommunerne, så håber da min FTP er færdig inden de kommer igang, for kan da godt se de kunne finde på at sende mig tilbage i arbejde, så ville jeg da slet ikke kunne klare at passe mine børn, jeg kunne ikke andet end ligge ned, , når jeg kom hjem, da jeg var i afklaring (arbejdsprøvning), men mon dog ikke de når at få mig afklaret inden da.

Heidi
MorWettendorff er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-10-2009, 19:50   #4
Huldra
Har ikke tid til andet end K10
 
Huldras avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-03 2008
Alder: 58
Indlæg: 2.134
Blog Indlæg: 17
Styrke: 19
Huldra er ny på vejen
"der skal hjælpe langtidssyge tilbage til arbejdsmarkedet gennem en tidlig, tværfaglig og koordineret indsats."
hm...hvordan opnår man at blive langtidssyg, når de laver en tidlig indsats..??

"Vi kan ikke være vidner til, at hver femte, der har været sygemeldt i et år, aldrig kommer tilbage til arbejdsmarkedet."

ej,, et helt år?? hvad så med os andre??? hvorfor kan vi være vidne til at nogen syltes og trækkes ud i en årrække..?

ak. ja.. sikke en masse penge at spilde.. hvormange kunne få en god sagsbehandling/fleksvisitation/pension for de penge??
Huldra er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-10-2009, 20:04   #5
hla72
Klart Afhængig af K10
 
hla72s avatar
 
Tilmeldingsdato: 27-07 2009
Lokation: Odense kommune
Alder: 51
Indlæg: 466
Styrke: 15
hla72 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Huldra Se meddelelser
"der skal hjælpe langtidssyge tilbage til arbejdsmarkedet gennem en tidlig, tværfaglig og koordineret indsats."
hm...hvordan opnår man at blive langtidssyg, når de laver en tidlig indsats..??

"Vi kan ikke være vidner til, at hver femte, der har været sygemeldt i et år, aldrig kommer tilbage til arbejdsmarkedet."

ej,, et helt år?? hvad så med os andre??? hvorfor kan vi være vidne til at nogen syltes og trækkes ud i en årrække..?

ak. ja.. sikke en masse penge at spilde.. hvormange kunne få en god sagsbehandling/fleksvisitation/pension for de penge??
Huldra, du ved da godt, at vi er slet ikke interessante, for vi kan slet ikke yde til statskassen. Det er da derfor folk skal tilbage på arbejde og vi andre får lov at sejle i vores egen sø. Vi kan ikke yde noget og må heller ikke koste noget

Ak ja, vi kan sagtens rulle med øjnene og komme med galgenhumor (den har vi da fået lov at beholde), men du har jo helt ret. Det er et absurd tiltag og især begrundelsen med langtidssyg, den er virkelig langt ude.
__________________
"Man skal aldrig sige nej til en fristelse - man ved jo aldrig, om den kommer igen" ~ Garfield

Skriver blog på egen hjemmeside: Heidi's univers/fat2fab
hla72 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:27.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension