K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 04-02-2013, 10:49   #11
sejleren
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2012
Indlæg: 28
Styrke: 12
sejleren er ny på vejen
Ang tv2

Tak, jeg har prøvet, bla under sagen med den tidligere kulturminister som havde købt ydelser fra det meget omtalte kreativitets cirkus uden at få nummererede bilag når kulturministeeriet skulle betale.
Hvis vi andre normale borgere bærer os sådan ad falder mistanken straks på socialt bedrageri, men i dette tilfælde mente tv2 åbenbart at man kun skulle optræde som refarerende medie til hvad politikerene selv fandt ud af.
I det hele taget får man sgu da næsten ondt i maven af at se tv2 news, om det er af grin over den journalistiske formåen eller om det skyldes dårlige nerver over den politiske sammenspisthed, det må man så selv vurdere.
sejleren er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-02-2013, 11:17   #12
Indiansummer
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2009
Indlæg: 637
Blog Indlæg: 2
Styrke: 15
Indiansummer er ny på vejen
Super oplysning denne her.

Citat:
Oprindeligt indsendt af halse Se meddelelser
TV-2 nyhederne refererede i aftes til DA's undersøgelse , og undlod i vanlig stil naturligvis ikke at manipulere.

http://nyhederne.tv2.dk/video/?menu

De påstod at en enlig dansk kontanthjælpsmodtager , havde væsentlige bedre økonomiske kår end en ditto svensk. Sandheden er det forholder sig lige omvendt. I Sverige er kontanthjælpssatsen højere for enlige , og væsentligt højere for unge enlige. Umiddelbart vil jeg mene det samme gør sig gældende for forsørgere. Men jeg har ikke regnet præcist på det , da indslaget sammenlignede enlige kontanthjælpsmodtagere.

I Indslaget fremgik det at en enlig dansk kontanthjælpsmodtager fik kr. 65,- kroner i timen. Det passer meget godt. Der er ca. 160 arbejdstimer på en måned ( 65 x 160 = kr 10.400,- )
Men til sammenligning påstod man tillige , at en enlig svensk kontanthjælpsmodtager blot måtte nøjes med 19 danske kroner i timen. Altså ca knap 3.100,- om måneden hvis man regner med samme arbejdstid som i Danmark ( den er dog marginalt anderledes i Sverige).

Jf. Tv-2 nyhederne er kontanthjælpen i Danmark , følgelig 3 en halv gange højere for enlige ( 65/19 = 3,4 ). Det er en svimlende forskel. Og der er da også tale om bevidst vildledning.

Nu vidste jeg tilfældigvis at folkepensionen i Sverige er en skattefri nettoydelse , i modsætning til Danmark hvor socialle ydelser er skattepligtige.

Det var derfor nærliggende at tro , dette også gjaldt kontanthjælpen i Sverige ( som det er tilfældet i mange lande ). Og ganske rigtigt , lidt hurtig google søgning bekræftede mistanken. Der er tale om en skattefri nettoydelse. Men her stopper bedraget ikke. Der er yderligere blot tale om det rådighedsbeløb man skal sidde tilbage med efter faste udgifter er betalt , til bl.a. husleje , el , varme , indboforsikring , fagforening og A-kasse.

Rådighedsbeløbet består af to dele , der tilsammen udgør kr. 3.302,- ( danske kroner ). Det passer meget godt med de kr. 19 i timen opstillet i TV-2 nyhederne , når man tager højde for den lille arbejdstidsforskel mellem vore to lande. Dertil skal yderlige tillægges at købekraften er større i Sverige. Ifølge Danmarks statistik skal beløbet tillæges 14,3 % for at neutralisere forskellen. ( Danmark har indeks 144 , Sverige har indeks 126 ).

kr. 3.302,- plus 14,3 % = kr. 3774,- danske kroner i rådighedsbeløb.
Enlige danske kontanthjælpsmodtagere over 25 år , har næppe kr. 3774,- i rådighedsbeløb om måneden , heller ikke når man tager højde for boligsikring mv. , og da slet ikke dem under 25 år ( formentlig snart 30 år efter reformen).

Vi kan følgelig konkludere den danske kontanthjælp for enlige er lavere end den svenske , ikke 3,4 gange højere som påstået i TV-2 nyhederne.

For ikke længe siden sandsynliggjorde jeg i en anden tråd , at den danske kontanthjælp formentlig også er ligger under den tyske ( Også her var det TV-2 der manipulerede på bedste beskub ).

Jeg ved godt det er DA der står bag ”undersøgelsen”. Men det fritager ikke TV-2 nyhederne for deres del af ansvaret.

I kan selv lave beregningerne på nedenstående links , også eventuelt for forsørgere. Husk der er tale om netto rådighedsbeløb ( hvad der også fremgår ) efter udgifter til husleje , el , varme , vand mv er afholdt.
Og husk tillige at tillægge 14,3 % , hvis man vil sammenligne med danske forhold.

Umiddelbart ser det også ud til at satserne for forsørgere , er højere i Sverige.

http://www.socialstyrelsen.se/ekonom.../provberakning

http://www.laholm.se/naringsliv/arbe...sorjningsstod/

http://www.dst.dk/pukora/epub/Nyt/2012/NR670.pdf
Man glemmer jo så også, at afgifter i Sverige er væsensligt mindre, deres madpriser køre ikke kun opad og opad, huslejer for lejeboliger er til at betale for almindelige mennesker, mens det i Danmark er næsten umuligt at betale sin husleje som reelt enlig førtidspensionist i sociale byggerier. Her er huslejen også kun på himmelflugt år efter år.

Nej spin og spin og spin er hvad det er. Og oveni det hele, så tror politikerne at vi ikke kan gennemskue hvad der foregår.

Hvem er egentligt de dumme? Indiansummer
Indiansummer er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-02-2013, 13:04   #13
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Debatten går vel primært på kontanthjælpen og nogle personers manglende lyst til at tage et lavtlønsarbejde, som i stedet går til udlændinge, medens det offentlige skal udbetale kontanthjælp til "danskerne". Noget må der jo gøres, hvis vi skal bevare vort velfærd. Men absolut et spørgsmål, hvilke knapper, der skal skrues på.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-02-2013, 13:12   #14
halse
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2008
Indlæg: 883
Styrke: 17
halse er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af popiae Se meddelelser
Halse:
Du bør sende en mail til tv2, om ovenstående.

vh pOPIAE

Jeg overvejede det et kort øjeblik.
Men Dansk Metal har efter eget udsagn flere gange har underrettet TV-2 nyhederne om , at de har videreformidlet fejlagtige oplysninger i forbindelse med mangelen på arbejdskraft. TV-2 nyhederne har ignoreret alle henvendelser.

Jeg har sendt en mail til enhedslistens socialordfører Finn Sørensen. Jeg håber han kan bruge oplysningerne i en eventuel kommende kontanthjælpsdebat.

Hvis nogle gider er i velkommende til at videresende mit indlæg til DR's detektor , de bør se på det efter min mening. Jeg orker bare ikke at sende flere mails lige nu
halse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-02-2013, 16:18   #15
nemesis
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 30-01 2013
Indlæg: 146
Styrke: 12
nemesis er ny på vejen
"Whoever controls the media, controls the mind"
citat Jim Morrison, The Doors
nemesis er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-02-2013, 16:59   #16
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Ja TV2 er desværre lige til at lukke op og ski*** i....og man får intet ud af at kontakte dem...

TV2 lytter ikke til andre...kun dem selv....

Så skal man have dette videre ud...ja så er det andre veje man skal overveje...

Det er jo ren bondefangeri det TV2 har gang i...og et forsøg på at tippe folke stemningen...og man fatter ikke at det kan være lovligt for TV2 at gøre det de gør...

Men det er jo desværre rigtigt det @nemesis skriver....og folk suger det hele til sig som værende den fulde sandhed...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-02-2013, 20:24   #17
maruus
Ved at flytte ind på K10
 
maruuss avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-04 2009
Lokation: Gladsaxe
Alder: 75
Indlæg: 533
Styrke: 16
maruus er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Webmaster Se meddelelser
*** i....og man får intet ud af at kontakte dem...

TV2 lytter ikke til andre...kun dem selv....

Så skal man have dette videre ud...ja så er det andre veje man skal overveje...

Men det er jo desværre rigtigt det @nemesis skriver....og folk suger det hele til sig som værende den fulde sandhed...
Og hvad kan man så gøre ved stemningen der bliver påduttet os alle, jeg føler mig totalt magtesløs.

Personligt vil jeg gerne hjælpe Halse , der søger bistand til at mangfoldiggøre de rigtige oplysninger , men hvem tager en mail alvorligt - hvem lytter ?

Er det DF eller det nye parti Demokraterne der så dagens lys i går søndag med tidligere Kristelig folkepartis formand der har måtte melde sig ud af kampen flere gange , og nu desperat håber på at han stadig kan blive hørt ,
samtidig med at han håber på , at han kan opretholde status quo og fortsat være en del af et indbingende lønmæssigt og rettigheds berettigende folketing fordi nogle oversete, forulempede, nedskæringsmæssigt ramte mennesker vil støtte i kampen for bedre forhold for imod yderligere nedskæringer på velfærdstaten
Så manden kan komme til agt og ære igen I hvis sags tjeneste ?

At tænke sig at få et seriøst talerør imod de røster der taler dommedag og nedskæringer, der er på tale som et mantra , i overførselsindkomsterne og velfærdens fortsatte bedste..... som de sir ! bredt fortalt -
et talerør som for alvor tror på , at der for alvor bliver lyttet til den store brede befolkning , der iøvrigt viser sig kun at være på 3 % af kommunernes indtægtsgrundlag , og som har fler i arbejde end på overførsel.

Som sagt tidligere i et indlæg, har jeg deltaget snart 50 år.
Hvad er nyt i befolkningsmæssig ydelse af skat til velfærd. Danmarks statistik har leveret tallene i årevis.

Til november vil jeg efter et hårdt arbejdsliv læne mig tilbage og blot nyde HVAD ... Det jeg har været med til at spare op til?
vores samlede Velfærdsystem ???
hvad det så i øvrigt er er værd til den tid.

Jeg gruer over de nye udsigter til min velfærd som folkepensionist. .
maruus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-02-2013, 21:00   #18
Risa
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2007
Indlæg: 1.216
Styrke: 19
Risa er rigtig godt på vej
I går kørte tv2 nyheden om de høje overførsler op set fra DA's side - i dag stiller de spørgsmålstegn ved DA´s tal. Kan desværre ikke linke direkte til indsaget fra nyhederne her til aften, men den ligger her under overskriften "Spørgsmålstegn ved DA's undersøgelse" http://nyhederne.tv2.dk/video/?menu

Synes det begynder at blive pinligt... Men sådan er det vel, når man vil føre sensationspolitik og ikke stiller spørgsmålstegn ved det, man bliver præsenteret for...

Risa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-02-2013, 21:01   #19
sannemus
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 08-10 2009
Lokation: Odense
Alder: 61
Indlæg: 382
Styrke: 15
sannemus er ny på vejen
Heldigvis tog TV2 i 19-nyhederne da fat i den fejlagtige påstand om at kontanthjælpsmodtagere i Sverige kun får 1/3 af det beløb en dansker kan få på kontanthjælp

Det viser sig, at de får et større beløb end en dansker..og det var en noget fåmælt repræsentant for arbejdsgiverne i DK, der forsøgt at bortforklare..heldigvis var den kvindelige studievært (Cecilie?) ikke til at bide skeer med..så hun blev ved..mon ikke vi hører mere i de næste nyheder..og mon ikke DR også vågner op og tager fat i emnet..forhåbentligt fra en anden vinkel end hidtil
sannemus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-02-2013, 21:15   #20
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Ja men tro mig...TV2 ved udmærket godt at alle dem som så første udsendelse hvor de kørte frem med den undersøgelse....ja de tager det som den fulde sandhed...

Det er lidt det samme med DR når de viser det program om sociale bedragere.....ensidigt, ensporet....hele vejen....og så først til allesidst når alle udsendelserne har været der....ja så sætte de spørgsmåls tegn ved om kommunerne handler korrekt...

Eller de lader P1 Orientering om at sætte spørgsmålstegn ved det hele....

Men det er jo ikke sikkert at alle dem som har set det ene at de også ser eller høre det andet...

De burde have et ansvar for at lave en HEL udsendelse....hvor man kan se det hele og få det hele at vide...og ikke lave dem så ensporet som de er nu...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
SKRIV din mening til DR: Er de sociale ydelser for høje? buster Politik og Samfund 5 20-12-2011 09:06
Høje Tåstrup Kommune vandt bedragerisag buster Politik og Samfund 51 21-03-2011 08:03
Høje cheflønninger trods sparetider buster Politik og Samfund 5 27-09-2010 15:11
Høje-Tåstrup kommune roser sig selv. Maj-Britt Alt det andet 6 12-11-2008 11:31
Høje Tåstrup - god service zuza Skal kommuner ikke overholde loven? 6 12-10-2008 19:44




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 04:41.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension