K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 13-03-2014, 02:44   #1
delevero
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 13-03 2014
Indlæg: 3
Styrke: 0
delevero er ny på vejen
Post Førtidspen. inviter gæst til Dk

Goddag.

Jeg er en førtidspensionist efter de nye regler og har et spørgsmål.

Situationen er den, at jeg via. et ægteskabs dating bureau har mødt en sød pige som jeg holder af, som er over 24 og har en god uddannelse.
Vi har mødt hinanden i udlandet personligt osv.

Jeg vil gerne invitere hende til DK på ferie for at hun kan se Danmark så hun kan se hvad jeg har at tilbyde hende før vi evt. vælger at blive gift.

Nå men jeg er jo Fp'er og der er jo helt særlige regler for hvad jeg må og ISÆR hvad jeg ikke må når det kommer til samlivs problematikken.

Det jeg gerne vil er, at invitere en gæst fra udlandet til at besøge mig.
Jeg vil i den forbindelse lave en såkaldt invitation til pigen for at hun nemmere kan få visum.
Når man laver den invitation så skriver man under på at man er ansvarlig for gæsten og at man økonomisk tager sig af vedkommende når gæsten f.eks. bor i ens hjem. Fordelen er, at gæsten derved ikke skal dokumentere at gæsten selv har råd til hotel/mad osv. under opholdet, hvilket for mange kan være svært pga. de høje priser i Danmark.
Så derfor vil jeg gerne invitere gæsten til at bo i mit hjem.
Jeg mener også at jeg i den forbindelse skal forudbetale og dokumentere at jeg har købt en speciel rejse forsikring til gæsten.

Det er her det bliver problematisk som fp'er, for teknisk set så hvis nogen overnatter mere end 2 døgn i mit hus, så tror jeg nok kommunen anser mig for at være samboende og ikke enlig.
Og hvis jeg skriver under på, at jeg økonomisk betaler for en gæst, ja så er det muligvis også problematisk da det måske kan bruges imod mig.

Mit spørgsmål.
Kommer jeg galt afsted hvis jeg invitere en gæst til Danmark og lader gæsten bo i mit hus ?? ( vi taler 7-14 dage ).
Kommer jeg galt afsted hvis jeg skriver under på at jeg økonomisk tager mig af min gæst under opholdet i Danmark ??

Er der evt. nogen gode råd til hvad jeg kan gøre, f.eks. skal jeg lade min far invitere eller skrive under på at han betaler, eller skrive i papirene, at hun skal bo hos ham osv ?

På forhånd mange tak.
Ps. Synes det her forum ser rigtigt godt ud, mange gode indlæg.. Stort tak herfra fordi i hjælper fp'er og andre med svar på tekniske spørgsmål.
delevero er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-03-2014, 02:59   #2
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Altså hvis jeg selv var i den situation....så ville jeg henvende mig skriftligt til udbetaling Danmark...det er jo dem der står for udbetaling af førtidspensionen...

Så ville jeg skrive det som det er at du har mødt denne pige og at du gerne vil have hende på besøg i 14 dage...og hvordan du skal gøre det og om der sker noget ved det ang din pension...

Hvis du har på skrift at det er helt okay...ja så kan du jo tage det stille roligt og nyde hendes ophold...

Alternativt kan man jo ved et negativt svar altid få hjælp af sin familie...medmindre de modtager forskellige ydelser...boligsikring, kontanthjælp osv osv...for det kan jo så gå ud over dem hvis hun opholder sig officielt der...

Du kan kontakte udbetaling Danmark igennem borger.dk her https://www.borger.dk/Sider/udbetali...f-6b9812c0b534

På den side under emnet førtidspension finder du et link så du kan skrive til dem over sikker post https://minside.borger.dk/post?funct...mailboxid=6977

Det kræver selvfølgelig at du er logget ind via NemId...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-03-2014, 03:49   #3
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
HELT enig med Web!!

Dog vil jeg indskyde, at jeg altså har udenlandske gæster boende i perioder af 2, 3, 4 uger af gangen, HELT uden problemer af nogen art - det drejer sig bla om familie fra USA og Canada, samt bekendte fra bla Kuwait (som også kræver visum) - igen uden problemer.
Det er måske nok lettere, når der ikke er tale om en mulig partner, og det reelt kun er gæster/familie/logerende/venner.

Men jeg skrev det blot, fordi man ikke bliver betragtet som samlevende efter to dage med en potentiel kæreste, der skal mere til.

Men som Web anbefaler, er det sikreste at kontakte Udbetaling Danmark for helt korrekt vejledning.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-03-2014, 08:11   #4
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
HELT enig med Web!!

Dog vil jeg indskyde, at jeg altså har udenlandske gæster boende i perioder af 2, 3, 4 uger af gangen, HELT uden problemer af nogen art - det drejer sig bla om familie fra USA og Canada, samt bekendte fra bla Kuwait (som også kræver visum) - igen uden problemer.
Det er måske nok lettere, når der ikke er tale om en mulig partner, og det reelt kun er gæster/familie/logerende/venner.

Men jeg skrev det blot, fordi man ikke bliver betragtet som samlevende efter to dage med en potentiel kæreste, der skal mere til.

Men som Web anbefaler, er det sikreste at kontakte Udbetaling Danmark for helt korrekt vejledning.
Det burde da også være muligt, at have gæster i op til en måned uden, at det får betydning for f.eks. boligsikring.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-03-2014, 10:09   #5
Cykeltyv
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 22-02 2014
Indlæg: 189
Styrke: 11
Cykeltyv er ny på vejen
Afhængig af hvor personen kommer fra kan der også være krav om at man stilker sikkerhed for at personen rejser hjem igen.
Det er i størrelsordenen 50.000+ som tilbagebetales hvis vedkommende rejser igen.
Jeg tænker at det er en god dokumentation at have sådan en kvittering på at man er enlig.
Cykeltyv er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-03-2014, 10:53   #6
buick
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-11 2013
Indlæg: 67
Styrke: 11
buick er ny på vejen
Den regl bruges ikke mere i dag er det rimeligt nemt at få visum op til 90 dage
Det første du gør er at søge på ambassaden efter 7 dage er der somregl klar og hun kan hente sit visum men hun skal medbringe en sygeforsikring som dækker hende i visums dage og en returbillet
de fleste ambassader kræver desuden at hun skal fremvise en bankbog med penge nok på, jeg ved ikke lige til hvad men fra Thailand f.eks kræver de at der står mindst 30.000 baht (6-7.000 kr) på dagen hvor hun henter visummet (de kan frit hæves igen efter ambassaden har set )

Jeg kan ikke se du vil få problemer med at få hende på besøg ej heller med pensionen hun er jo gæst og har sin faste adresse hjemme hos hende selv
Dit problem kommer i stedet for hvis i vælger at gifte jer og bosætte jer her i Danmark.
Først kræves det jo i sammen har mindst 2 gange kh desuden er der boligkrav en bankgaranti på kap 60.000 kr osv du skal også huske at det i bliver gift betyder du mister en del fra din pension osv nu i er to
på den positive side så får du hendes fradrag når i er gift
der er mange mange ting at sætte sig ind i inden du kan tage springet Danmark er ikke stedet hvor man er velkommen når man finder kærligheden uden for grænsen af eu

Hvis du har barn-børn under 18 og ser dem reglmæssigt så er du langt da du pga dine børns menneskerettigheder ikke kan afkræves de krav der er til garanti, bolig, alder, løn osv


Citat:
Oprindeligt indsendt af Cykeltyv Se meddelelser
Afhængig af hvor personen kommer fra kan der også være krav om at man stilker sikkerhed for at personen rejser hjem igen.
Det er i størrelsordenen 50.000+ som tilbagebetales hvis vedkommende rejser igen.
Jeg tænker at det er en god dokumentation at have sådan en kvittering på at man er enlig.
buick er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-03-2014, 14:29   #7
handy
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-04 2007
Indlæg: 264
Blog Indlæg: 3
Styrke: 18
handy er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Cykeltyv Se meddelelser
Afhængig af hvor personen kommer fra kan der også være krav om at man stilker sikkerhed for at personen rejser hjem igen.
Det er i størrelsordenen 50.000+ som tilbagebetales hvis vedkommende rejser igen.
Jeg tænker at det er en god dokumentation at have sådan en kvittering på at man er enlig.

det krav om de 50.000 er afskaffet for år tilbage.....den kommer kun på tale hvis man søger familie sammenføring VH Handy.
__________________
handy er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-03-2014, 14:54   #8
Cykeltyv
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 22-02 2014
Indlæg: 189
Styrke: 11
Cykeltyv er ny på vejen
Det er simpelthen ikke rigtigt min nevø har lige stået i sittationen.
Det er muligt det er afskaffet for nogle lande, det kan man jo undersøge.
Cykeltyv er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-03-2014, 15:10   #9
buick
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-11 2013
Indlæg: 67
Styrke: 11
buick er ny på vejen
De sidste 8 visum sager jeg har været med i har alle været uden nogen form for garanti

Citat:
Oprindeligt indsendt af Cykeltyv Se meddelelser
Det er simpelthen ikke rigtigt min nevø har lige stået i sittationen.
Det er muligt det er afskaffet for nogle lande, det kan man jo undersøge.
buick er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-03-2014, 16:41   #10
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Vovse Se meddelelser
Det burde da også være muligt, at have gæster i op til en måned uden, at det får betydning for f.eks. boligsikring.
Jeps, som jeg skrev, har der ikke været problemer af nogen art!

Gæster, familie og venner på ferie, bidrager jo ikke til den løbende husstandsindkomst.
Det er jo ikke sådan, at hvis min onkel eller andre kommer, så står jeg i døren og kræver husleje. Hun sagde på boligsikringen, at jeg først skulle henvende mig hvis det var mere end 3 måneders ophold, for så skulle jeg lige udfylde en særlig blanket (der fritog gæsterne fra de særlige regler).
Men så længe har jeg nu aldrig haft gæster, det har aller højest været 1 måned....og så har det som oftest været 4-5 mennesker af gangen, fra forskellige steder, så de er ankommet på forskellige tidspunkter, og har haft afrejse på forskellige tidspunkter
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:28.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension