K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 12-10-2011, 18:37   #1
Pjuske28
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 12-10 2011
Indlæg: 3
Styrke: 0
Pjuske28 er ny på vejen
Beskæftigelsesrettet aktivitet - regler?

Hej med jer!
Jeg er godt ør i hovedet af at forsøge at finde nogle regler omkring deltagelse i "beskæftigelsesrettet aktivitet" (fint langt ord!!), og faldt over K10 hvormed jeg håber, at nogle herinde måske kan hjælpe mig!

Gør min historie meget kort af hensyn til overskueligheden og håber, at det er info nok til at få lidt hjælp fra andre, som måske kender reglerne bedre end mig!

Blev sygemeldt 12. august grundet smerter i arm/hånd, lægen sagde jeg skulle aflaste hånd/arm.
Ca. 2½ uge senere henviser lægen mig til fysioterapeut da aflastning ikke hjælper, tid hos fys. får jeg først første gang 5. oktober.
Fys. råder kraftigt til aflastning af hånd og må ikke "irritere" den mere end højst nødvendigt. Endvidere fortsætter behandling 1-2 gange om ugen hos fys.

Allerede i forsommeren bestilte (og betalte) vi en ferie til udlandet i 1 uge fra 23/9-30/9 - hvormed jeg meddeler dette til min arbejdsplads.

Jeg er sygemeldt fra og med 12. august til og med 22. september.
Er efter aftale med arbejdsgiver på ferie (feriefridage) og har raskmeldt mig fra og med 23./9-30/9 (begge dage inkl.), holder weekend 1+2/10 - og sygemeldt igen fra og med 3/10.
Min arbejdsgiver fortæller mig pr. tlf. (og via email) at i og med at jeg har været raskmeldt så er det en ny arbejdsgiver periode på 21. kalenderdage, som de betaler, hvorfor jeg skal sygemelde mig igen fra 3. oktober.

Jeg bliver så sygemeldt af lægen med lægeerklæring fra og med 3. oktober og måneden ud.

1/10 får jeg så fyreseddel (intet med mit fravær at gøre, og havde forventet den) - hvormed jeg så vil have sidste dage 29/10 dvs- mens jeg er sygemeldt.

Lige inden vi tog på ferie fik jeg brev fra kommunen om at arb-giv. havde søgt refusion for dage i september. Sender denne ind inden jeg går på ferie.
Kommune er ikke informeret om min ferierejse, da jeg endnu ikke har modtaget SDP fra dem men har klare aftaler med min arbejdsgiver!

Den 30/9 ligger der brev i min postkasse fra kommunen om at komme til møde på kommunen (mødet er den 3/10).
Jeg informerer om ferien med datoer + raskmeldingen + fyresedlen.

Kommunen sætter mig i "beskæftigelsesrettet aktivitet" (aktivering) da min socialrådgiver vurderer, at de sagtens kan imødekomme mine skånebehov af hånd. Jeg bliver så sat i gang med 3 timer hver dag - HVOR JEG KAN SIDDE OG GLO PÅ EN COMPUTERSKÆRM eller læge dagens avis eller læse i en mappe om hvordan jeg laver en ansøgning! (jeg har håndled/arm som hæver og smerter ved at bruge tastatur og mus - hvorfor jeg har hjælp til at skrive alt dette).

Nu kommer mine spørgsmål så

Dette er en ny arbejdsgiverperiode, hvorfor jeg "kun" har været sygemeldt i 10 kalenderdage - og jeg får udbetalt løn under sygdom af min arbejdsgiver.

HVORDAN kan kommunen så fastholde at jeg skal i aktivering?? Og hvordan kan de evt. triumfe igennem at jeg får smækket pengekassen i, hvis jeg ikke stiller til aktivering?

Jeg har ledt og ledt, og ingen steder står der noget om, at jeg har krav/pligt til at deltage i "beskæftigelsesrettet aktivitet" inden for de første 21. kalenderdage! Tværtimod kan jeg finde ord om, at de normalt først foretager sig noget når man har været sygemeldt mindst 4 uger.

Når jeg diskuterer sagen med min socialrådgiver så henviser hun blot til, at jeg iflg. sygedagpengelovens paragraf 21 er forpligtet til at deltage i hvad de digterer.

Kan dette virkelig være rigtigt?
Jeg overbelaster min hånd/arm ved bl.a. bilkørsel (og dette er nødvendigt for dels at komme til fysioterapi, og dels til at komme til aktivering). Jeg kan intet lave hjemme af daglige sysler, da min hånd/arm gør ondt, og nu begynder venstre arm/hånd at brokke sig, da den belastes yderlig for at aflaste højre hånd/arm.

ÆV siger jeg bare for et møgsystem!
Skal nævnes at jeg er berettiget til dagpenge fra a-kassen når jeg er raskmeldt (hvornår dette så end bliver, men forhåbentlig snart) (og ledig fra 1/11).
Jeg er 37, gift og har forsørgerpligt.

VH
En som er meget træt af systemet for tiden.
Pjuske28 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-10-2011, 06:14   #2
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
ja du skal deltage, ellers stopper dine sygepenge, du må sidde stille og lade pc´eren stå men du skal væree der.
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-10-2011, 07:30   #3
Pjuske28
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 12-10 2011
Indlæg: 3
Styrke: 0
Pjuske28 er ny på vejen
Og hvordan kan de stoppe mine sygedagpenge når jeg får min løn fra min arbejdsgiver????? dette forstår jeg ikke.
Der er jo ingen af os der ved OM jeg overhovedet er sygemeldt mere på det tidspunkt jeg er ledig.
Pjuske28 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-10-2011, 08:30   #4
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
ja der virker mærkeligt men der er nok fordi kommunen refunder til din arbejds giver, ved godt der er sygt men alle skal aktiveres nu om dage, hva man så end menner og du bor åbenbar i en af de kommuner, hvor de har travlt.
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-10-2011, 12:57   #5
Pjuske28
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 12-10 2011
Indlæg: 3
Styrke: 0
Pjuske28 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af jjsonn Se meddelelser
ja der virker mærkeligt men der er nok fordi kommunen refunder til din arbejds giver, ved godt der er sygt men alle skal aktiveres nu om dage, hva man så end menner og du bor åbenbar i en af de kommuner, hvor de har travlt.
Det er jo ikke MIT problem hvis min arbejdsgiver får refunderet noget af min løn under sygdom. Det er en sag mellem arb-giver og kommune.

Nu har jeg så fået på skrift fra min arbejdsgiver, hvor hun direkte skriver (og jeg citerer) : "Vi betaler løn til dig til og med 21. oktober, hvorefter du overgår til kommunen".

Tja de har meget travlt i denne kommune (Billund)
Pjuske28 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-10-2011, 14:35   #6
Ingrid
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 04-03 2006
Indlæg: 565
Styrke: 20
Ingrid er ved at flytte ind på K10Ingrid er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Pjuske28 Se meddelelser
Det er jo ikke MIT problem hvis min arbejdsgiver får refunderet noget af min løn under sygdom. Det er en sag mellem arb-giver og kommune.

Nu har jeg så fået på skrift fra min arbejdsgiver, hvor hun direkte skriver (og jeg citerer) : "Vi betaler løn til dig til og med 21. oktober, hvorefter du overgår til kommunen".

Tja de har meget travlt i denne kommune (Billund)
Refusionen er en sag mellem din arbejdsgiver og kommunen - men da kommunen betaler sygedagpengene til din arbejdsgiver, skal kommunen naturligvis følge op på din sygedagpengesag. At din arbejdsgiver skriver du overgår til kommunen betyder blot at din kommune fra 22 oktober udbetaler sygedagpengene til dig direkte og ikke til din arbejdsgiver, er du stadigvæk sygemeldt dèn dato.

Din kommune har godt nok været hurtig, men selv sygemeldte skal aktiveres nu om dage - med mindre din læge helt kan fritage dig.

Så joo, det er (også) dit problem, når en sygedagpengesag er startet op.

Et godt råd. Tæt kontakt med din læge, specielt hvis en raskmelding kan trække ud.
Ingrid er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Nye regler ? c.l.e.o. Spørgsmål ang fleksjob 5 09-03-2013 01:41
De nye regler ette74 Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 2 25-02-2013 14:48
De nye regler ??? Dancer Politik og Samfund 4 30-09-2012 12:48
Aktivitet under sygemelding på kontanthjælp? Adi_k Dit og Dat 3 20-05-2011 03:29
nye regler???? laicapigen Spørgsmål ang fleksjob 3 03-06-2009 12:40




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:18.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension