K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 06-10-2011, 00:08   #1
Vipstøsen
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 23-09 2011
Indlæg: 3
Styrke: 0
Vipstøsen er ny på vejen
Sagsbehandleren mener at jeg skal kontakte min læge for at få sovemedicin

Hej Alle

Jeg er ny herinde og dette er mit første indlæg.

Er syg med stressudløst depression af sværere grad. Jeg har generel varighed d. 31/11-2011, og var i den forbindelse til møde med min SB d. 4/10-2011.

Forhistorie til mit spørgsmål:
Inden jeg blev syg har jeg aldrig (og jeg mener virkelig aldrig) haft søvnproblemer. Det har jeg til gengæld haft i meget stor stil mens jeg har været syg. Når det er værst har jeg 2-3 dage i træk hvor jeg ikke sover mere end 3-4 timer og ender derfor med at være fuldstændig smadret. Det kører op og ned, der kan gå en uge hvor jeg sover normalt, så er den gal igen, dernæst sover jeg normalt igen osv.
Jeg startede i virksomhedspraktik pr. august i år, og sov op til den periode mere eller mindre normalt. Nu er den så gal igen - altså at sovemønstret er harmrende ustabilt. Så var jeg til møde med sagsbehandler, virksomhedskonsulent og coach d. 4/10, hvor vi skulle snakke om hvordan det gik i praktikken. Herunder blev det bragt på bane af dem alle 3 om jeg ikke skulle kontakte min læge for at høre om muligheden for at få noget sovemedicin. Jeg spillede bare med og sagde at det kunne jeg da godt.

Spørgsmålet:
Jeg tænker at det er noget de overhovedet ikke må blande sig i, da jeg mener 1) det er en personlig sag mellem min læge og jeg, 2) der er ingen af dem der OVERHOVEDET har nogen faglige evner til at vurdere sådan noget. I tilfælde af at det skulle være noget der var kommet fra kommunens lægekonsulent, mener jeg heller ikke at det er noget denne har beføjelser til.

Så pt er jeg rasende!

Håber på nogle gode svar... endnu en nat her på pinden hvor jeg alligevel ikke kan sove.. suk

Mvh
Vipstøsen
Vipstøsen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-10-2011, 01:14   #2
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej Vipstøsen

Fedt nickname! Forstår til fulde du er rasende, da det som det du selv skriver ikke tilkommer dem at anbefale medicinering. Heller ikke i aktiveringens hellige navn. Desuden går det jo fuldstædnigt imod Sundhedsstyrelsen anbefalinger til læger, hvor de netop i flere år har forsøgt at få læger til IKKE at udskrive sovemedicin, idet disse produkter er vanedannende.

Jeg ville for en sikkerheds skyld vende denne problematik m. din prak. læge, således at denne er informeret omkr. deres henstilling, hvis de siden skulle bede om en statusattest. Så er den lukket. Og du vil efterflg. kunne svare, at du har vendt den med din læge.

Såvel depression som stress er jo kendt for at kunne give søvnproblemer, så der er jo en naturlig forklaring.

Du skriver ikke noget om du er i medicinsk behandling mod depression, nogle af disse midler kan desværre også give søvnbesvær. Under forum gode link har jeg lagt en tråd ang. Lægemiddelstyrelsen oversigt over medicin for opslag, ligesom en anden herinde har lagt den forkortede udgave, som findes i indlægssedlerne for medicin.

Hvis du er i medicinsk behandling evt. hos en psykiater, bør du måske vende om problemmet omkr. søvnmønster i forhold til medicin.

Så er der den mere "blide" afd. for at forsøge om noget kan afhjælpe bare lidt. Jeg har personligt ikke altid held med noget af det, men ..

Mange hilsner

Gunvor
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-10-2011, 05:48   #3
Ingrid
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 04-03 2006
Indlæg: 565
Styrke: 20
Ingrid er ved at flytte ind på K10Ingrid er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Vipstøsen Se meddelelser
Hej Alle

Jeg er ny herinde og dette er mit første indlæg.

Er syg med stressudløst depression af sværere grad. Jeg har generel varighed d. 31/11-2011, og var i den forbindelse til møde med min SB d. 4/10-2011.

Forhistorie til mit spørgsmål:
Inden jeg blev syg har jeg aldrig (og jeg mener virkelig aldrig) haft søvnproblemer. Det har jeg til gengæld haft i meget stor stil mens jeg har været syg. Når det er værst har jeg 2-3 dage i træk hvor jeg ikke sover mere end 3-4 timer og ender derfor med at være fuldstændig smadret. Det kører op og ned, der kan gå en uge hvor jeg sover normalt, så er den gal igen, dernæst sover jeg normalt igen osv.
Jeg startede i virksomhedspraktik pr. august i år, og sov op til den periode mere eller mindre normalt. Nu er den så gal igen - altså at sovemønstret er harmrende ustabilt. Så var jeg til møde med sagsbehandler, virksomhedskonsulent og coach d. 4/10, hvor vi skulle snakke om hvordan det gik i praktikken. Herunder blev det bragt på bane af dem alle 3 om jeg ikke skulle kontakte min læge for at høre om muligheden for at få noget sovemedicin. Jeg spillede bare med og sagde at det kunne jeg da godt.

Spørgsmålet:
Jeg tænker at det er noget de overhovedet ikke må blande sig i, da jeg mener 1) det er en personlig sag mellem min læge og jeg, 2) der er ingen af dem der OVERHOVEDET har nogen faglige evner til at vurdere sådan noget. I tilfælde af at det skulle være noget der var kommet fra kommunens lægekonsulent, mener jeg heller ikke at det er noget denne har beføjelser til.

Så pt er jeg rasende!

Håber på nogle gode svar... endnu en nat her på pinden hvor jeg alligevel ikke kan sove.. suk

Mvh
Vipstøsen
De må gerne bede dig om at gå til læge, for at få hjælp med de problemer (barrierer) du har, og som gør at du ikke magter en arbejdsprøvning.

De bestemmer jo ikke og udskriver jo ikke noget medicin til dig, men beder dig om at få din læge til at se på dit søvnproblem og måske give dig lidt hjælp medicinsk.

Kommunen har blot sagt til dig, at der muligvis er hjælp at hente hos din læge, det er velkendt at depression kan give voldsomme søvnproblemer, og du er midt i en vigtig afklaring om dit fremtidige forsørgelsesgrundlag, som går dårligt - netop p.g.a søvnproblemer.

Kommunen har også dèn mulighed for, at sende dig til en anden læge hvis de betaler for det - og bede om at få en udtalelse om f.x behandlingsmuligheder så derfor gør op med dig selv, om det ikke er bedre med din egen læge(r) som trods alt kender dig - og kan støtte dig i, at sovemedicin måske er en dårlig idè.

Det handler kort og godt om, at få lukket ALLE behandlingsmulighedshuller - og har du søvnproblemer som en alvorlig barriere, for en afprøvning - så er det naturligt at bede om at du søger hjælp. Det er ikke det samme som at tvinge dig til medicin, da kun en læge kan skrive medicin ud og kun din egen læge afgør om medicin er relevant.

Få lukket dèt (barriere og behandlingsmulighed) hul hos din læge, som de beder om - så din sag ikke bliver trukket unødvendigt i langdrag.

Sidst redigeret af Ingrid; 06-10-2011 kl. 05:55.
Ingrid er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-10-2011, 07:18   #4
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ingrid Se meddelelser
Det handler kort og godt om, at få lukket ALLE behandlingsmulighedshuller - og har du søvnproblemer som en alvorlig barriere, for en afprøvning - så er det naturligt at bede om at du søger hjælp. Det er ikke det samme som at tvinge dig til medicin, da kun en læge kan skrive medicin ud og kun din egen læge afgør om medicin er relevant.

Få lukket dèt (barriere og behandlingsmulighed) hul hos din læge, som de beder om - så din sag ikke bliver trukket unødvendigt i langdrag.
Lige præcis.

Få en tid hos din læge, fortæl ham om hele situationen med virksomhedspraktikken. Og fortæl ham så, at de mener, at sovemedicin er løsningen.
Måske synes din læge, at det er helt hen i vejret, og så kan han skrive det til dem hvis de beder om en statusattest ell.l.

Men det kan da også være, at din læge synes det kan være et forsøg værd, og hvis det kan hjælpe dig, så du bedre kan "hænge sammen", så var det vel ikke det værste.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-10-2011, 09:42   #5
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Måske man skulle se på årsagen?

snak med lægen, måske der bliver stillet for store krav i praktikken ift dit helbred, og Måske der ikke tages ordentlig hensyn til skånebehov?

man kan IKKE medicinere sig ud af alt.

Og hvad så på sigt?

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-10-2011, 09:50   #6
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Tænk at vi er noget så langt i dagens Danmark, at det er 'naturligt' at en sagsbehandler kommer med fif til medicinsk behandlig - og at borgerne synes det er i orden og føler det er en en okay udmelding, fordi ellers kan man ikke komme videre med sin arbjedsprøvning. Borgeren skal ligefrem selv lukke huller.

Jeg er RYSTET!!

Den gang min sagsbehandler sagde at jeg 'bare' kunne tage nervepiller så jeg kunne gå i arbejdsprøvning, gik jeg tilbunds med sagen, og konklusionen blev, at det IKKE er okay at en sagsbehandler kommer med ytringer omkring borgernes medicinering og indirekte stiller diagnoser, ytre sig om behandlingsmuligheder og tilskynder medicinering - det er SLET SLET ikke deres opgave!

HVIS de har spørgsmål angående medicinering, så kan de fremsende en LÆ 132 til lægen efter OPFORDRING fra lægekonsulenten. Det må ALDRIG gå gennem borgeren, som uberettiget kommer til at stå som lusen mellem to negle og som uberettiget kommer til at se ud som om de modarbejder afklaring, hvis de har spørgsmål mht medicinen og ikke føler sig trygge ved den.

Desværre er sagsbehandlere kommet så langt ud, at de vil gøre hvad som helst for at borgerne går i arbejdsprøvning - også bryde regler og læne sig op af ulovligheder - og er slet ikke inde i de farer og ulemper der ER ved fx nervepiller og sovemedicin, og tænker slet ikke over, at arbejdsprøvningen bliver ukorrekt og fejlagtig, hvis borgerne pumper sig med enten sovepiller eller nervemedicin.

En arbejdsprøvning skal afspejle virkeligheden for borgeren - barrieren må ikke kunstigt fjernes!!!
Og er barrieren søvnproblemer, jamen så er barrieren søvnproblemer. Færdig.

- det kunne da være smart om klienterne fik medicin der fjernede barrieren og fik skrabet løgnagtige timer sammen som hele deres fremtid ville bero på.
Og når de så sad med 25 timer og medicinen blev lagt på hylden, så meldte virkeligheden sig....nejnej. Den går ikke!

Så op til lægen i en fart. Og skriv også gerne til jobcenterchefen at din sagsbehandler og andre mener du nu skal til læge og have sovepiller, så de kan få et drag over snuden for deres ulovligheder!
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-10-2011, 10:11   #7
Solnedgang
Hvor skulle jeg ellers være
 
Solnedgangs avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-06 2011
Indlæg: 183
Styrke: 13
Solnedgang er ny på vejen
Hejsa

Det kaldes kvaksalveri når en lægmand (en der ikke er sagkyndig = ikke læge) udtaler sig om medicinske spørgsmål. Der findes fortilfælde der er blevet straffet for den slags.

Når det er sagt, er det almindeligt kendt at sagsbehandlere mv. tror de kan presse dig til at tage medicin. Det kan de ikke, og i øvrigt er sovemedicin i sig selv sløvende dagen efter, så det vil ikke hjælpe på din funktionevne.

Jeg ville gøre som de andre foreslår. Forelæg sagen for din læge. Det er ikke meningen at man skal stige i medicinforbrug under en aktivering/arbejdsprøvning. Måske er du slet ikke parat til at være i aktivering. Din krop sender dig jo signaler om at den ikke fungerer optimalt (ved at du ikke kan sove).

Held og lykke med det
Solnedgang er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-10-2011, 10:54   #8
Ingrid
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 04-03 2006
Indlæg: 565
Styrke: 20
Ingrid er ved at flytte ind på K10Ingrid er ved at flytte ind på K10
Var det èn til mig Helene?

Jeg syntes absolut ikke det er i orden, at en sagsbehandler kommer med fif, hvad du så end mener med fif? - men jeg syntes det er ok, at sagsbehandler og andre der er inde over en sag - prøver at rådgive og afhjælpe en borger med de barrierer der er eller måtte være. Og jeg syntes, at man selv skal gøre ALT for at få lukket samtlige huller i sin sag, så hurtigt som muligt og inden man ryger for de tidsgrænser der er i f.x sygedagpengeloven lige p.t - den nye regering er muligvis lææænge om at indfri deres løfte - bliver det indfriet, når man opdager hvad det måtte koste. (bare rolig, jeg stemte på Enhedslisten)

Det kan ikke være rigtig at en coach, ikke må udtale sig om en mulig hjælp til en borger, og specielt ikke hvis borgeren står for at ryge af sygedagpenge - det er dælme vigtig at blive afklaret.

Ingen er tvunget til medicin eller at gå til læge - men man er på spanden, VÆLGER kommunen at sende borger til f.x en speciallæge eller en eller anden psykiatisk enhed for hjælp og udtalelser, fra alle andre end ens læge eller læger der kender sin egen patient bedst. Man er også på spanden, skal ens læge pludselig udtale sig om søvnproblemer, lægen aldrig er gjort bekendt med selv om lægen muligvis kunne have hjulpet.

Det er afgjort, (min egen erfaring) bedst hvis alt kan blive i egen læges regi, fremfor at skulle rende til et hav, af kommunen, udvalgte speciallæger og psykiatikers udtalelser (og de har hver deres mening) om f.x et søvnproblem, der muligvis let kan afhjælpes.

Kommunen/sagsbehandlere m.m kan ALDRIG udskrive medicin, og alene derfor kan kommunen ikke forlange medicinindtag uden lægens hjælp, men de kan og må godt forlange at man kontakter sin læge eller de kan selv henvise og betale en speciallæge - lægekonsulenten MÅ endda gerne, pege på mulige behandlingsmuligheder og råde til, at få henvist en borger til en speciallæge - dèt lægekonsulenten IKKE må, er at gå imod en anden læges vurderinger.

En sag kræver samarbejde fra begge sider, er min ringe mening OG erfaring og det er ganske frivilligt om man vil bruge mine indlæg. Og nej, jeg stryger ingen over hårene, systemet ER magtfuldt og det handler om at få tingene til at glide.

Til Vipstøsen - få din læge med dig, jeg tror det er vigtigt.
Ingrid er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-10-2011, 11:09   #9
extra
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-06 2010
Indlæg: 782
Styrke: 14
extra er ny på vejen
Citat:
Herunder blev det bragt på bane af dem alle 3 om jeg ikke skulle kontakte min læge for at høre om muligheden for at få noget sovemedicin. Jeg spillede bare med og sagde at det kunne jeg da godt.
Jeg kan alså personligt heller ikke lige se problemet i de siger prøv at snakke med lægen og sovemedecin osv du siger jo selv du har problemer med at sove ik.sovemedecin der fidnes også den de kalder slumrepiller. men jegk an virkelig ikke se noget prob når du selv sige kan ikke sove får man ond i røven og de kommer med ide som du kan tage eller ladevær så går man sgu i for små sko.
nu kan søvnmangle jo vare alt fra mangelende viatiminer forkert kost osv listen er lang desvære
extra er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-10-2011, 11:44   #10
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Hvis du har problemer der kan behandles, skal de jo behandles... og nogen gange kan søvnproblemer behandles.

Der må jo ikke være flere behandlingsmuligheder tilbage, hvis du skal visiteres til andet end ordinært arbejde..

Du skal have et stykke papir fra en læge på at dine søvnproblemer er stationære og uden behandlingsmuligheder, før kommunen accepterer det som en arbejdsbarriere..

Det er helt normalt og almindelig procedure..
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hvem skal jeg kontakte? stolpesten Alt det andet 5 06-05-2013 13:35
Bevilliget fp, er der nogle jeg skal kontakte ? Leduce Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 7 13-12-2012 13:57
Må sagsbehandler kontakte læge telefonisk og få en vurdering?? Heidi72 Alt det andet 10 29-02-2012 22:37
Skal jeg selv kontakte kommunen? Jasmina Alt det andet 11 28-02-2012 09:55




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 07:55.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension