K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 18-08-2008, 10:54   #1
sejten
På vej til at lære K10
 
sejtens avatar
 
Tilmeldingsdato: 28-06 2008
Lokation: Odense
Indlæg: 11
Styrke: 16
sejten er ny på vejen
Post samlever/ægteskab på overførselsindkomst

Hej med jer

Jeg har lige nogle spørgsmål som jeg gerne vil høre, om der er nogle der har erfaringer med.

Sagen er den, at jeg og min kæreste begge er på kontanthjælp, og begge søger FTP. Vi vil gerne flytte sammen og også meget gene giftes, men der er jo nogle regler både for forsøgerpligt og for samlet loft efter 6 mdr, når man bor sammen.

Hvis vi nu kun tænker på at flytte sammen i første omgang - vil vi så få hver vores kontanthjælp eller vil den blive beskåret sådan at vi samlet får mindre end hvis vi bor hver for sig? (Er det det der menes med loftet?)
Hvis vi går hen og gifter os mens vi er på kontanthjælp, hvad kan vi så miste?

Og, hvis vi venter med at gifte os til een af os eller vi begge har fået pension, hvordan står man så?

Har også hørt, at man som gifte kontanthjælpsmodtagere kan rammes af 300 timers reglen, men så vidt jeg har læst, gælder den ikke for dem der er i matchgruppe 4 og 5. Og vi er begge i matchgruppe 4.

Jeg regner stærkt med at min kæreste først får pension, da han har søgt længe og lige nu står og venter på om sagen skal gå om, fordi han fik afslag på forkerte og usande grundlag.

Men min kan sagtens tage tid, da jeg først skal på reva og arbejdsprøves.

På forhånd tak for hjælpen.

Hej fra Sejten
sejten er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-08-2008, 12:19   #2
Peacock
Skal snart betale husleje på K10
 
Peacocks avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-10 2006
Lokation: Sæby
Alder: 48
Indlæg: 774
Styrke: 18
Peacock er rigtig godt på vej
hej sejten

når man bor som samlevene og gifte vil jeres ydelse være for dem over 25 år. uden børn § 25b, stk. 1, nr. 2 9.219 kr. månedligt og det er Loft over kontanthjælpen.

det i får nu hvor i bor hver for sig, Enlige, ikke forsørgere § 25b, stk. 1, nr. 4 12.249 kr. månedligt og det er Loft over kontanthjælpen.


http://www.bm.dk/sw23441.asp

om den ene er på førtidspension, tror jeg ikke har noget at sige

Førtidspension fra 2003 og frem http://www.social.dk/ministeriets_om...c-a9bbe57e2a17
__________________
Kram fra Peacock
Er systemet til for at hjælpe syge borgere ?
eller er systemet til for at gøre tilværelsen endnu mere uudholdelig end den er i forvejen, når sygdommen plager ?
Peacock er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-08-2008, 13:52   #3
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Hvad ang 300 timers reglen gælder følgende undtagelser

Perioden forlænges med perioder, hvor:

Citat:
• du ikke har kunnet arbejde på grund af dokumenteret sygdom

• du har haft ret til fravær ved graviditet, barsel eller adoption og perioder
med børnepasningsorlov

• du har modtaget støtte til pasning af handicappet, eller alvorligt sygt barn

• du har modtaget støtte til pasning af nærtstående med handicap, eller
alvorlig sygdom

• du har modtaget støtte til pasning af døende nærtstående

• du har aftjent værnepligt

• din arbejdsevne har været så begrænset, at du ikke har kunnet opnå
beskæftigelse på det ordinære arbejdsmarked


• du har været under ordinær uddannelse eller har modtaget en anden
offentlig forsørgelsesydelse, der ikke er betinget af, at du udnytter dine
arbejdsmuligheder
Man kan jo godt forstå at i vil giftes , men i så fald skal i være ekstrem opmærksom på at din mand vil få forsørgerpligt over for dig hvis han her førtidspension, det vil sige at din kontanthjælp meget let vil kunne sættes ned, nu ved jeg ikke om der er børn eller om det kun er jer to, men hvis du kigger på de takster som Peacock har sat ind så kan du selv regne ud hvor meget du ca vil miste, så mon ikke det i første omgang vil være meget smart kun at være samlevende ??
  Besvar med citat
Gammel 18-08-2008, 15:35   #4
sejten
På vej til at lære K10
 
sejtens avatar
 
Tilmeldingsdato: 28-06 2008
Lokation: Odense
Indlæg: 11
Styrke: 16
sejten er ny på vejen
Smile tak for svar

Tak for jeres svar - det ser ud som om det lige på stående fod ikke kan svare sig at gifte sig - og umiddelbart har vi regnet på det, at vi simpelthen vil miste for mange penge blot ved at bo sammen. Så vi fortsætter med hver vores adresse indtil een af os har fået pension.

Hej fra sejten
sejten er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Ægteskab og førtidspension Lola78 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 19 05-01-2012 12:43
fradrag ved ægteskab aha Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 2 30-03-2010 17:58
Ægteskab nille60 Alt det andet 22 08-10-2009 02:12
Er FP en overførselsindkomst? Ragdoll Politik og Samfund 4 18-09-2009 11:46
Overførselsindkomst MxDK Spørgsmål ang fleksjob 8 13-10-2008 20:14




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 05:25.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension