K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 19-01-2012, 17:16   #1
træt
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 11-02 2011
Indlæg: 15
Styrke: 14
træt er ny på vejen
Question Stop af sygedagpenge.

Er der nogen herinde, som ved om arbejdsevneprofilen, skal være partsthørt, inden man stopper udbetalingen af sygedagpenge ?
Jeg har været sygemeldt lidt over et år, og samtlige speciallæger er enige om at jeg ikke kan komme tilbage på ordinære vilkår. Jeg er stadig vuderet til fuld uarbejdsdygtig. Men jeg aner ikke en pind om, hvad de vil med mig. Der er ikke truffet andre afgørelser end dagpengestoppet, jeg fik at vide at jeg kunne søge kontanthjælp og så selvfølgelig anke afgørelsen. Efter hvaqd jeg kan læse mig til må de ikke stoppe dagpengene uden der er truffet en afgørelse om, hvad jeg skal fremover, er det korrekt? ligeledes kan jeg læse at de ikke bare må sende mig på kontanthjælp, uden der er sat noget igang. Har jeg misforstået dette?
træt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-01-2012, 17:43   #2
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
hvis alle speciallæger er enige om at du ikke kan komme tilbage på ordinære vilkår.

med hvilken begrundelse har din sagsbehandler for ikke at forlænge
når alle er enig om du ikke kommer tilbage på ordinære vilkår, så skal de forlænge

men du har ikke fået noget på skrift som jeg kan forstå det, så kan du ikke andet end at vente til du får det.

hvad siger lægekonsulenten, er en meget vigtig brik i forhold til forlængelse
alså er lægekonsulenten også enig i du ikke kommer tilbage på ordinære vilkår

de kan desværre udmærket sætte dig på kontanthjælp uden at gøre mere
har du været i en arbejdsprøvning?
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-01-2012, 17:43   #3
Tassi
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-08 2010
Indlæg: 1.063
Blog Indlæg: 7
Styrke: 16
Tassi er ved at flytte ind på K10Tassi er ved at flytte ind på K10
Du skal klage med henvisning til Sygedagpengelovens §28
"Før udbetalingen af sygedagpenge kan ophøre på grund af varighedsbegrænsningen, jf. §§ 24 og 27, skal kommunen anvende arbejdsevnemetoden i form af beskrivelse, udvikling og vurdering af en persons arbejdsevne med henblik på at undersøge, om den sygemeldte er berettiget til revalidering, visitation til fleksjob eller førtidspension"

Og samtidig bede om at få dine sygedagpenge forlænget efter §27.1.4, da lægerne er enige i at du ikke kan vende tilbage til ordinært arbejdsmarked, og at du derfor skal afklares til fleksjob eller førtidspension

Kan ikke lige huske hvor det står - måske en anden kan - at en afgørelse truffet uden forudgående partshøring er ikke gyldig. Med andre ord er afgørelse om dit sygedagpengestop ikke gyldig. Ikke at det forhindrer dem alligevel dog...
__________________
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *
Det vigtigste i livet er ikke om vi falder, men at vi rejser os hver gang, vi gør
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *
Tassi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-01-2012, 15:43   #4
træt
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 11-02 2011
Indlæg: 15
Styrke: 14
træt er ny på vejen
stop Af sygedagpenge

Jeg har så lige fået den skriftlige begrundelse. Hun skriver at jeg ikke er stationær og der kan være håb om bedring. Jeg har to drenge med ADHD og hun mener når de flytter hjemmefra, vil jeg bedres. Dvs. at hun placerer mig på kontanthjælp i mange år frem, da det ikke er sandsynligt mine drenge flytter hjemmefra de første år. Hun tager hele tiden udgangspunkt i min familie, og vil sådan set ikke snakke om mine diagnoser, som jeg efterhånden har flere af. Selvom den ene psykriater mener at jeg måske ville kunne bedres, skriver han samtidigt at jeg ikke ville kunne klare et job på ordinære vilkår.
træt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-01-2012, 15:48   #5
træt
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 11-02 2011
Indlæg: 15
Styrke: 14
træt er ny på vejen
Unhappy Stop af sygedagpenge

Hej igen.
Jeg fik afsluttet lidt for hurtigt. Jeg har ikke været i arbejdsprøvning, der er ikke taget stilling til, hvad de mener jeg skal fremover. Kan man selv forlange at komme i arbejdsprøvning, for at sagen ikke skal trække i langdrag ? Jeg har ikke søgt kontanthjælp endnu og kan måske ikke engang få noget, da vi har hus.
træt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-01-2012, 16:37   #6
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Hej

Din ressourceprofil bør være partshørt inden stop af sygedagpenge. (er den ikk det eller opdateret efter du måske har haft den til at kigge igennem?).

Hvis det er afslag du har fået nu, bør der stå en klagevejledning. Her skal du huske at klage over afgørelsen inden 4 uger, hvis du vil det. Jeg synes ikke, de skal ligesom komme med "undskyldninger" om, at hvis dine børn ikke var hjemme, så ville du få det bedre. Det er DIG, det handler om. Hvis de ikke har vurderet din arbejdsevne, f.eks. i arbejdsprøvninger, så synes jeg klart du kan prøve at klage over det. Hvis der er f.eks. oplysninger om dit helbred, som de ikke har været klar over, så oplys dem om det.

Er du i fagforening, så tag en snak med dem.

Når du skriver et indlæg og kommer i tanke om, at der var mere at skrive, så husk du kan trykke på Rediger knappen i højre hjørne i det sidste indlæg, så kan du skrive mere der.... (det kan man gøre inden for ca. 6 timer mener jeg)

De bør i hvert fald i dit afslag på fortsættelse af sygedagpenge oplyse, hvordan du ligesom kan komme videre (læs sygedagpenge link fra forsiden i venstre side). De skal inddrage f.eks. din fagforening, din læge.....

Skulle du have brug for hjælp til dine børn, så kontakt gerne det sociale afdeling for at høre, hvilke muligheder der til børn med ADHD.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-01-2012, 17:50   #7
træt
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 11-02 2011
Indlæg: 15
Styrke: 14
træt er ny på vejen
Stop af sygedagpenge

Tusind tak for dine gode råd.
Jeg går og overvejer forskellige muligheder. Mine to drenge er ved at køre helt ned over det her. Den ene græder, trækker sig og får angstsymtomer, den anden reagerer ved at råbe og skrige. Min mand som har en hjerneskade efter arbejdet med opløsningsmidler, kan slet ikke overskue noget og går ind im sig selv. Hvis jeg ikke kan få kontanthjælp, må vi sikkert gå fra hus og hjem, så lige nu er optimismen langt væk.
En af mulighederne jeg overvejer er at søge førtidspension, den anden er at melde mig rask, men når jeg højst kan holde til ca. to timer om dagen herhjemme, frygter jeg det, jeg vil uden tvilv blive sendt ud, som vikar, da jeg er pædagoguddannet. Puha.
træt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-01-2012, 18:29   #8
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af træt Se meddelelser
Tusind tak for dine gode råd.
Jeg går og overvejer forskellige muligheder. Mine to drenge er ved at køre helt ned over det her. Den ene græder, trækker sig og får angstsymtomer, den anden reagerer ved at råbe og skrige. Min mand som har en hjerneskade efter arbejdet med opløsningsmidler, kan slet ikke overskue noget og går ind im sig selv. Hvis jeg ikke kan få kontanthjælp, må vi sikkert gå fra hus og hjem, så lige nu er optimismen langt væk.
En af mulighederne jeg overvejer er at søge førtidspension, den anden er at melde mig rask, men når jeg højst kan holde til ca. to timer om dagen herhjemme, frygter jeg det, jeg vil uden tvilv blive sendt ud, som vikar, da jeg er pædagoguddannet. Puha.

Jeg har en veninde som også har et barn med ADHD.(mener jeg det er) Han har i dag fået kugledyne som hjælper ham til at slappe af. Kugledyne kan søges som hjælpemiddel hos en ergoterapeut, hvis du ikke kender til den slags.(der findes også kuglepude til at sidde på osv... kig på nettet om det, hvis det er). Den skaber mere ro omkring ham... Det er trist, den situation, du står i, så synes du må tage imod den hjælp, der kan findes. Synes lige jeg vil sige det.

Kugledyner/puder: http://www.protac.dk/kugledynen.aspx?ID=5

Måske kunne du starte hos din læge og snakke om afslaget fra kommunen om at fortsætte på sygedagpenge. Lægen kan måske komme med nogle input til en evt. klage.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-01-2012, 03:06   #9
Huldra
Har ikke tid til andet end K10
 
Huldras avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-03 2008
Alder: 58
Indlæg: 2.134
Blog Indlæg: 17
Styrke: 19
Huldra er ny på vejen
du skal klage over stoppet uden tvivl. og du skal søge kontanthjælpen alligevel hurtigst muligt.
du kan godt få kontanthjælp hvis ikke der er friværdi i huset som kan realiseres.. og hvis din mand ikke tjener for meget.
håber du har en fagforening eller andre som kan hjælpe dig med at få styr på det her.
du hverken kan eller skal raskmelde dig hvis du er syg.. og er din sygdom på nogen måde en arbejdsskade.?
Huldra er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-01-2012, 09:29   #10
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hej træt (forstår udemærket dit navn)

Du bør udemærket kunne modtage kontanthjælp selvom I har hus, der er vidst ikke megen friværdi i evt. hussalg i dag, så kom du bare igang med at søge.

Ligeledes ville jeg tage fat i den sociale afdeling eller PPR(er det ikke det det hedder skole børne psykiatri/psykolog i kommunen) omkring hjælp til dine drenge, dette kunne lette noget i jeres lille familie vil jeg tro.

Under kontanthjælpsordningen er der mulighed for at blive fredet, såfremt din læge mener at du skal dette i forhold til aktivering og lign. Det er med at høre dem af hvordan og hvorledes, måske kommer der også andre fra K10 heromkring.

Mht. sygedagpengestop, der er det vigtigt at du får klaget over dette indenfor klagefristen. Jeg formoder at du er partshørt ? Har du også modtaget det endelige stop ?

Sygedagpengeloven er meget snæver idet den har helt konkrete forlængelses muligheder efter varighedsbegrænsningens udløb. Andre fra K10 har allerede nævnt nogle muligheder for dig og du finder meget mere info. på forsiden af k10 herom.

Jeg citere §27 stk. 1 for dig i det flg. for det er de forlængelses muligheder der er og jeg formoder at de allerede fremgår af din partshøring og evt. endeligt sdp. stop !? Udfor hvert pkt. har kommunen sikkert skrevet hvorfor du ikke kan forlænges iht. dette. Jeg vil som Tassi også pege på at du burde være kunne forlænget iht. §27 stk. 1 nr. 4, da din læge siger at du aldrig kommer på det ordinære arbejdsmarked igen.

Det med at du ikke er stationær og at der er behandlingsmuligheder, som f.eks at vente 10 - 20 år til når dine drenge flytter hjemme fra, det er da helt ude i hampen. Din sagsbehandler er jo ikke læge!!! Hvad siger dine læger omkring dit helbred er du stationær, i behandling osv.?

§27 stk. 1 og forlængelsesmulighederne herunder lyder som flg.

Citat:
§ 27. Kommunen træffer afgørelse om at forlænge sygedagpengeperioden for personer, der er omfattet af varighedsbegrænsningen i § 24, når

1) det på det foreliggende grundlag anses for overvejende sandsynligt, at der kan iværksættes en revalidering, herunder virksomhedspraktik, der kan føre til, at den sygemeldte kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked,


2) det anses for nødvendigt at gennemføre virksomhedspraktik eller andre afklarende foranstaltninger med henblik på at klarlægge den sygemeldtes arbejdsevne, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 39 uger,


3) den sygemeldte er under eller venter på lægebehandling og den pågældende efter en lægelig vurdering skønnes at ville kunne genoptage erhvervsmæssig beskæftigelse inden for 2 gange 52 uger regnet fra varighedsbegrænsningens indtræden,


4) den sygemeldte ikke kan opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår og dermed ikke kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked, men det endnu ikke er endeligt afklaret, om den sygemeldte vil være berettiget til et fleksjob eller til førtidspension, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 26 uger,


5) den sygemeldte har en livstruende sygdom, hvor de lægeligebehandlingsmuligheder anses for udtømte,


6) der er rejst sag om ret til erstatning efter lov om arbejdsskadesikring eller lov om sikring mod følger af arbejdsskade eller


7) der er påbegyndt en sag om førtidspension.

Stk. 2. Ved forlængelse af sygedagpengeperioden efter stk. 1, nr. 3, ses der bort fra den periode, hvor den sygemeldte venter på behandling på et offentligt sygehus.
Måske vil kommunen postulere at de mangler mere omkring din helbredsmæssige situation også i forhold til om du må arbejdsprøves, men det er så deres pligt at få indhentet.

Skriv tilbage hvis vi skal hjælpe dig videre.

Held og lykke.
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
stop af sygedagpenge stjerne10 Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 5 03-06-2013 21:15
Stop af sygedagpenge Patte85 Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 8 14-12-2011 00:00
Sygedagpenge stop jetterk Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 31 20-07-2011 10:25
stop af sygedagpenge og arbejdsgiver siger snart stop! hjælp sophieline Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 8 21-01-2011 06:00
sygedagpenge stop lilleper Alt det andet 16 13-06-2010 22:32




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 14:55.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension