K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 15-11-2017, 19:25   #1
Peter8
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-05 2010
Indlæg: 47
Styrke: 14
Peter8 er ny på vejen
Flexydelse fradrag

Jeg va lige inde og kigge på, hvor meget jeg kan få i flexydelse når tiden kommer. Jeg var lidt rystet over, at der er store fradrag pga andre pensioner, både de man får sideløbende og de man får senere. Et hurtigt regnestykke ligger nærmest på 0kr. Det skal lige siges jeg ikke har helt styr på mine pensioner, men er helt sikkert godt stillet efter jeg bliver 67. Mit problem er, at jeg meget gerne vil holde nogle år før jeg er helt nedslidt, og nå at opleve lidt af verden. Men 0kr giver ikke udsigt til mange eventyr. Kan det virkelig passe?
Jeg vil så gerne fri af systemet med ledighedsydelse og kontrol inden jeg skal pensioneres..
Peter8 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-11-2017, 21:21   #2
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Jeg kender ikke reglerne for fleksydelse, men ved at det du beskriver gælder for efterløn for raske, nemlig at hvis du har en stor pensionsopsparing, så kan du ikke forvente at få særligt meget i efterløn hvis overhovedet noget.

Jeg har ikke en ekstremt stor pensionsopsparing men dog rimelig og er med i efterløns ordningen, jeg går og bider negle og overvejer for og imod, skal jeg tilmelde mig til fleksydelses ordningen hvis jeg er heldig at blive visiteret til fleksjob, eller skal jeg få pengene fra efterlønsordningen indbetalt på min pension i stedet.

Hvor kan du se hvad du vil få i fleksydelse?
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-11-2017, 13:13   #3
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Vær obs på, at ledighedsydelsen reduceres 6 måneder efter, man har nået fleksydelsesalderen.

https://www.aeldresagen.dk/viden-og-...edighedsydelse
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-11-2017, 14:55   #4
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=1536791
Felt 439
Det lyder i hvert fald til, at bidrag til fleksydelse, kan trækkes fra i skat
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-11-2017, 16:44   #5
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Men det interessante spørgsmål er om hvor meget man må have opsparet i pensionsopsparing til brug for pensionsalderen før det påvirker det man får udbetalt i fleksydelse.

Hvis trådstarter får udbetalt 0 kr i fleksydelse efter at have betalt til ordningen i mange år, så går de indbetalte penge jo tabt, og samtidig er selv den lave ledighedsydelse at fortrække frem for fleksydelse.
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-11-2017, 16:45   #6
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Nørd Se meddelelser
Men det interessante spørgsmål er om hvor meget man må have opsparet i pensionsopsparing til brug for pensionsalderen før det påvirker det man får udbetalt i fleksydelse.

Hvis trådstarter får udbetalt 0 kr i fleksydelse efter at have betalt til ordningen i mange år, så går de indbetalte penge jo tabt, og samtidig er selv den lave ledighedsydelse at fortrække frem for fleksydelse.
Ja det er selvfølgelig et problem.

Man kan søge om at få udbetalt det man har indbetalt til fleksydelse, har jeg læst mig til
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-11-2017, 16:51   #7
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Men kan man få dem udbetalt hvis man fortryder eller kun hvis man bliver førtidspensionist?
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-11-2017, 16:52   #8
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
"§ 31. En person, som har indbetalt fleksydelsesbidrag, og som skriftligt fravælger muligheden for at modtage fleksydelse, får det indbetalte bidrag tilbage, hvis personen anmoder Udbetaling Danmark om det, inden retten til fleksydelse ophører, jf. § 22, stk. 2. Bidraget skal overføres til en pensionsordning omfattet af pensionsbeskatningslovens kapitel 1 eller en udenlandsk pensionsordning efter eget valg, jf. dog stk. 2-4.

Stk. 2. Indbetalte fleksydelsesbidrag kan efter anmodning betales tilbage kontant, hvis

1) personen får tilkendt førtidspension efter lov om social pension eller lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v. eller tilsvarende udenlandsk lovgivning,

2) personen har nået fleksydelsesalderen, jf. § 1 a, er udmeldt af fleksydelsesordningen og skriftligt har fravalgt muligheden for at modtage fleksydelse,

3) personen emigrerer og skriftligt har fravalgt muligheden for at modtage fleksydelse eller

4) tilbagebetalingsbeløbet ikke overstiger 7 gange højeste sygedagpengesats, og personen skriftligt har fravalgt muligheden for at modtage fleksydelse.

Stk. 3. En person, der har indbetalt fleksydelsesbidrag, og som har nået folkepensionsalderen, jf. lov om social pension, uden at have fået fleksydelse, skal have det indbetalte bidrag tilbage kontant.

Stk. 4. Dør en person, inden retten til fleksydelse er udløbet, jf. § 22, stk. 2, betales fleksydelsesbidragene kontant tilbage til boet efter personen."

http://www.socialjura.dk/content-sto...lseslov/#c7858
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-11-2017, 16:01   #9
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Nørd Se meddelelser
Men kan man få dem udbetalt hvis man fortryder eller kun hvis man bliver førtidspensionist?
Der er jo udelukkende førtidspensionister, der kan indbetale til fleksydelse.

Den kan udbetales efter begæring ligesom efterlønnen - med det på et hvert tudspunkt gældende fradrag til Skat
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-11-2017, 16:53   #10
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af stampe Se meddelelser
Der er jo udelukkende førtidspensionister, der kan indbetale til fleksydelse.

Den kan udbetales efter begæring ligesom efterlønnen - med det på et hvert tudspunkt gældende fradrag til Skat
Kun førtidspensionister der kan indbetale til fleksydelse?
Mener du ikke fleksjobbere?
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 02:40.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension