K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 28-02-2013, 21:14   #1
Peter8
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-05 2010
Indlæg: 47
Styrke: 14
Peter8 er ny på vejen
Fra fleksjob til førtid

Jeg er visiteret til fleksjob i 14 timer/ uge, og lige fyret fra mit job, da helbredet halter mere og mere, og jeg kan nu ikke have 14 timer mere.

Fremover er der desværre ingen tvivl om, at det vil gå endnu mere den gale vej, og hvordan er jeg så stillet? Er førtidspension helt udelukket efter de nye regler? Altså hvis bare jeg kan 2 timer, hedder det stadig fleksjob?
Peter8 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-02-2013, 21:36   #2
Abraxus
Administrator
 
Tilmeldingsdato: 03-06 2012
Indlæg: 915
Styrke: 30
Abraxus er ny på vejen
Hvis du er under 40, er det stort set udelukket desværre. Jeg ved ikke hvordan det foregår med at gå ned i tid mht. flexjob, men jeg håber nogen kan svare på det.
Abraxus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-02-2013, 21:51   #3
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
kommunen vil gå ind og vurdere din arbejdsevne, inden en førtidspension kan komme på tale. det betyder nye læge papir som skal dokumentere din funktionsevne er blevet mindre. dernæst skal du sikkert i en ydeligere arbejdsprøvning
men uanset om du er under eller over 40 kræver det et ressourceforløb på minimum et år før man kan få tildelt en førtidspension.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-02-2013, 21:54   #4
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
- med MINDRE er ressourceforløb er åbenbart formålsløst!!

Vi må ikke glemme, at der stadig vil være mennesker, for hvem, et ressourceforløb vil være åbenbart formålsløst, og hvor der absolut ikke er mulighed for et fremadrettet forløb.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-03-2013, 10:31   #5
Peter8
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-05 2010
Indlæg: 47
Styrke: 14
Peter8 er ny på vejen
Jeg er over 40.
Vil jeg risikere noget ved at forsøge at få tilkendt fp? Eller vil jeg bare forblive på flexordningen, uanset udfaldet?
Hvordan skal det gribes an?
Peter8 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-03-2013, 10:48   #6
frup
Mit andet hjem K10
 
frups avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2011
Indlæg: 632
Styrke: 13
frup er rigtig godt på vej
Du vil ikke risikere noget i forhold til din ledighedsydelse, hvis du selv søger pension (eller sagsbehandler indstiller dig). Der ligger principafgørelser, der viser dette, så på det punkt kan du tage det roligt.
Hvis du ikke allerede er sygemeldt, er det det du skal gøre først. Herefter vil sagsbehandler indkalde dig til samtale og der skal indhentes lægepapirer etc...
Muligvis vil de også vurdere at du skal i arbejdsprøvning/ressourceforløb.
Under hele processen er du frit stillet til selv at søge en § 17 på det foreliggende, og som sagt får et evt. afslag ikke indvirkning på din ret til ledighedsydelse
frup er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-03-2013, 18:45   #7
Peter8
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-05 2010
Indlæg: 47
Styrke: 14
Peter8 er ny på vejen
Men kan man kun tilkendes FP, hvis man kun kan præstere 2 timer om ugen eller mindre?

Jeg har jo for få måneder siden arbejdet 14 timer om ugen?

Jeg kan nogle dage klare 4-5 timer og andre dage ikke en eneste, og problemet ifht arbejde er, at jeg aldrig ved hvornår jeg kan fålavet noget, og hvornår jeg intet kan.
Vil det give mening at søge FP, eller er chancerne minimale?
Peter8 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-03-2013, 21:20   #8
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Peter8 hvis den arbejdsplads du var på før er interesseret i at ansætte dig igen, og du måske vurderer, at du i dag kun kan arbejde 10 timer om ugen, og arbejdspladsen er med på den, ville det ellers være oplag til en ny fleksjob? Bare min tanke...

Synes det er rigtig ærgerligt, at du skal stoppe på en arbejdsplads, bare fordi du ikke kan arbejde 14 timer længere. Jobkonsulenten burde have hjulpet dig og arbejdsgiver at lave kontrakten om, så du kan gå længere ned i tid. Det kan man jo godt. Og hvis det ville være dyrt i omkostninger hos arbejdsgiver at det skulle være på den gamle fleksjobordning, så vil den her nye fleksjobordning som er trådt i kraft den 1. januar være en god ting at benytte sig af.

Hvis det er det du kan tænke dig, kunne du tale med jobkonsulenten om det i jobcentret....

Og ja der vil kunne være fleksjob helt ned til omkring 2 timer... Der er nogle herinde som kun f.eks. er visiteret til ca. 10 timer om ugen.

Men det er op til dig, du kender bedst selv din krop, hvor meget du kan holde til af timer pr. uge...
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-03-2013, 21:46   #9
frup
Mit andet hjem K10
 
frups avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2011
Indlæg: 632
Styrke: 13
frup er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Peter8 Se meddelelser
Men kan man kun tilkendes FP, hvis man kun kan præstere 2 timer om ugen eller mindre?

Jeg har jo for få måneder siden arbejdet 14 timer om ugen?

Jeg kan nogle dage klare 4-5 timer og andre dage ikke en eneste, og problemet ifht arbejde er, at jeg aldrig ved hvornår jeg kan fålavet noget, og hvornår jeg intet kan.
Vil det give mening at søge FP, eller er chancerne minimale?
Min umiddelbare tanke er, at når du har dage, hvor du reelt kan arbejde 4-5 timer, så er du næppe pensionsberettiget - at der så er dage, du ingenting kan er jo ikke helt unormalt for en fleksjobber. Måske du sammen med jobkonsulent kan spore dig ind på en jobtype, hvor det er muligt at være meget aktiv de dage, du kan, og samtidig muligt helt at undlade at komme andre dage?
frup er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-03-2013, 13:27   #10
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Peter8 Se meddelelser
Vil det give mening at søge FP, eller er chancerne minimale?
Lige nu skal du slet ikke tænke på, at søge fp.

Du skal holde kontakt til kommunen, som andre også har beskrevet her i tråden.

Nogle gange er man nødt til, at afvente sagens gang.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Forhøjelse af førtid til højeste sats Rawhite Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 6 16-09-2010 19:54
Afslag på førtid & stop af sygeddagpenge Larscity Din historie 11 22-06-2009 16:05
Regne med førtid eller flexjob? Klund Dit og Dat 2 01-03-2009 17:20




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 07:23.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension