K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 01-03-2012, 16:28   #1
Peter8
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-05 2010
Indlæg: 47
Styrke: 14
Peter8 er ny på vejen
Reform - fleksjob

Jeg var lige inde på beskæftigelsesministeriets hjemmeside, og blev ret chokeret!
Tilskuddet til flexjob udfases ifht lønnen, og er ved en løn på 36.000 kr lig med nul!! Hvordan skal det forståes? Skal man så forsøge at få en arbejdsgiver til at ansætte en med løn for 37 timer, og kun arbejde ex. 15 timer, vel og mærke uden at arbejdsgiveren får en krone i tilskud?
Man skal ned omkring 18-19.000 kr, før det kan hænge sammen, kan det virkelig være rigtigt?
Og så er jeg i tvivl om, hvem det vil gælde for. Jeg har hørt, at vi der er i ordningen ikke bliver berørt, men jeg har også hørt, at skifter man flexjob, ryger man over i den nye ordning? Og endelig har jeg hørt, at alle bliver ramt.

Er der nogen der ved noget? Min kone og jeg er begge i flexjob, så vi ryster virkelig i bukserne nu
Peter8 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-03-2012, 16:38   #2
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
"Regeringen foreslår, at medlemmer af en
a-kasse kan få op til 98 procent af maksimale
dagpenge (ca. 200.000 kroner årligt i 2012) i
tilskud, og at ikke-medlemmer kan få et tilskud
på op til 88 procent af maksimale dagpenge
(ca. 180.000 kroner årligt i 2012). Tilskuddet
beregnes ud fra, om a-kassemedlemmet opfylder
betingelserne for at få ledighedsydelse.
Regeringen lægger op til en tilskudsmodel, hvor
tilskuddet aftrappes med en modregningssats
på 30 procent i takt med, at lønnen stiger indtil
en løn på ca. 13.000 kroner pr. måned. Det
betyder, at når den arbejdsgiverbetalte løn øges
med 1.000 kroner, modregnes der 300 kroner
i tilskuddet, og den samlede indkomst for den
fleksjobansatte bliver dermed 700 kroner højere.
Herefter er modregningssatsen 55 procent.
Tilskuddet er fuldt aftrappet ved en lønindkomst
fra arbejdsgiveren på ca. 36.500 kroner om
måneden for medlemmer af en a-kasse og
ca. 33.500 kroner om måneden for ikkemedlemmer."

Jeg opfatter det sådan at hvis du kan forhandle dig frem til en timeløn på x antal kr, skal du gange med det antal timer du er der.

Hvis det er under 13.000 trækker du 30 % fra det.. hvis det nu 120,- i timen og du arbejder 12 timer, er det 6240,- om måneden - 30 %, så der er 4368,- tilbage.

Det er så det arbejdsgiveren skal betale.

Så kommer tilskuddet oveni. Uden optjent a-kasse er det 15.000,- og med a-kasse er det 16667,-

Så lægger du tilskuddet til - og få så en løn på enten 19.368,- eller 21.035,-

Så det gælder om at være god til at forhandle løn, hvis man ikke har så mange timer...

Hvis det kommer over 13.000 er den procentdel der trækkes fra større..

Sidst redigeret af Pip; 01-03-2012 kl. 16:49.
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-03-2012, 16:43   #3
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Jeg ved kun at fleksordningen med reformen kun kører i moduler af 5 år af gangen...

Fleksordningen bliver ens for alle uanset om man er gammel eller ny. Så længe man er ''gammel'' og er i fleksjob, er alt fint. Mister man jobbet, ryger man over i puljen og begynder forfra igen. Første job anses for at være et midlertidigt fleksjob, ved nummer to job, bliver fleksordningen permanent. Ryger man så ud af dét job, så begynder det forfra igen. Første job er midlertidigt, andet er permanent.....osv osv.

Skulle man, Gud forbyde det, ikke kunne få et job inden for de midlertidige 5 år, så skal ens sag atter tages op til fornyet overvejelse. Man kan altså ikke længere være flekser for altid, med mindre man har jobbet (eller hurtigt finder et)....

Jo højere uddannelse, jo mindre kan du tjene. Det er slut med høje lønninger for fleks. Jo svagere du er og jo færre timer du har, jo mere kan du tjene og bygge op af. Jo stærkere du er, jo flere timer du kan præsterer, jo mindre indtjening. Begge grupper kommer med ny reform, til at tjene nogen lunde det samme.

Den nye reform lægger endvidere op til, at man skal i A-kasse!!

Men lad os lige holde fast i, at reformerne IKKE er vedtaget endnu - dette er kun oplæg til, hvordan regeringen vil have det til at se ud.

Det er helt klart de stærke fleksere der kommer til at betale prisen for det her - indirekte bliver det for de stærkeste, mere attraktivt at få almindeligt arbejde. Med mindre de vil ned omkring de 15-17.000 kr om måneden.

Håber de andre herinde kan bidrage med mere omkring reformen??
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-03-2012, 16:52   #4
Ozelot
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 28-08 2008
Lokation: Nyborg
Indlæg: 187
Styrke: 16
Ozelot er ny på vejen
Hvis man er i stand til at udfylde et job til en løn på 36.000 kr., så er det nok også begrænset hvor meget støtte staten behøver at levere.
Gad i hvert fald godt selv nå så højt op en dag.
Ozelot er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-03-2012, 18:21   #5
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ozelot Se meddelelser
Hvis man er i stand til at udfylde et job til en løn på 36.000 kr., så er det nok også begrænset hvor meget støtte staten behøver at levere.
Gad i hvert fald godt selv nå så højt op en dag.
Så vidt jeg forstår det, så vil den nye reform lægge op til, at det højest bliver muligt at tjene omkring 200.000 kr om året. Hvilket jo bliver katasrtofalt for dem der hidtil har kunne tjene langt over de 200.000 kr.

Men jo, kæft det kunne være fedt med 36.000 kr om måneden, det må virkelig være dejligt
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-03-2012, 21:15   #6
sannemus
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 08-10 2009
Lokation: Odense
Alder: 61
Indlæg: 382
Styrke: 15
sannemus er ny på vejen
Jeg forstå det således, at der overhovedet ikke kigges på timeantal, men udelukkende løn.

Op til de første 13000 kr. som du tjener, fratrækkes der 300 kr. pr. 1000. Efter 13000 kr i indtjening trækkes der 550 kr pr. 1000 kr. Dette beløb er pr. måned og skal selvfølgelig ganges med 12, hvis man skal have det årlige beløb.

De beløb der trækkes, tages fra det tilskud på 200.000 eller 180.000 årligt(alt efter hvad du er berettiget til).

På den måde får dem, der tjener mindst et stort tilskud, og dem der tjener mest får et lille tilskud. Ingen får tilskud, hvis de tjener 36500 pr. md., uanset om de kun kan arbejde 2 timer(ret urealistisk stillet op, men bare for lige at vise, at det med timerne ikke får nogen betydning)

Arbejdsgiveren får intet tilskud, men betaler kun for den reelle arbejdstid. Dette må være, når skånehensynene fratrækkes. Det vil betyde, at hvis du har brug for ekstra pauser i din arbejdsdag, kommer tilskuddet til at betale for disse. Det betyder så også, at evt. misundelse fra kolleger forhåbentlig kan minimeres..vi kan jo ønske det

Ja, det er sådan jeg læser forslaget..og det har gjort mig lidt roligere..for jeg gik i total panik i starten og troede at jeg højst fik 200.00
sannemus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-03-2012, 22:12   #7
supersus
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-01 2009
Lokation: Aalborg
Alder: 60
Indlæg: 1.541
Styrke: 17
supersus er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ninja Se meddelelser
Jeg ved kun at fleksordningen med reformen kun kører i moduler af 5 år af gangen...

Ryger man så ud af dét job, så begynder det forfra igen. Første job er midlertidigt, andet er permanent.....osv osv.
Hvor har du det fra ? for det tror jeg altså ikke er korrekt, og sådan har jeg ihvertfald ikke forstået reformen som er læst igennem flere gange.
supersus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-03-2012, 23:49   #8
sannemus
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 08-10 2009
Lokation: Odense
Alder: 61
Indlæg: 382
Styrke: 15
sannemus er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af supersus Se meddelelser
Hvor har du det fra ? for det tror jeg altså ikke er korrekt, og sådan har jeg ihvertfald ikke forstået reformen som er læst igennem flere gange.
Jeg har også læst, at fleksjob kun bevilges i 5 år, for dem under 40 år. Dem over 40 kan få bevilget det første fleksjob midlertidigt (også i 5 år) og det næste fleksjob permanent.

Mener det står på side 15-16 i reformen..har ikke lige tid til at tjekke det nu, men vender måske tilbage til det i morgen, hvis andre ikke kommer med en konkret henvisning inden
sannemus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-03-2012, 00:21   #9
supersus
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-01 2009
Lokation: Aalborg
Alder: 60
Indlæg: 1.541
Styrke: 17
supersus er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ninja Se meddelelser
Så vidt jeg forstår det, så vil den nye reform lægge op til, at det højest bliver muligt at tjene omkring 200.000 kr om året. Hvilket jo bliver katasrtofalt for dem der hidtil har kunne tjene langt over de 200.000 kr.

Men jo, kæft det kunne være fedt med 36.000 kr om måneden, det må virkelig være dejligt
Det er ikke korrekt, du vil kunne tjene 200.000 på ren ledighedsydelse,og medlem af A - kasse du vil så nå højere op når du har arbejdstimer.
supersus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-03-2012, 00:23   #10
supersus
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-01 2009
Lokation: Aalborg
Alder: 60
Indlæg: 1.541
Styrke: 17
supersus er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af sannemus Se meddelelser
Jeg har også læst, at fleksjob kun bevilges i 5 år, for dem under 40 år. Dem over 40 kan få bevilget det første fleksjob midlertidigt (også i 5 år) og det næste fleksjob permanent.

Mener det står på side 15-16 i reformen..har ikke lige tid til at tjekke det nu, men vender måske tilbage til det i morgen, hvis andre ikke kommer med en konkret henvisning inden
Nå okay på den måde, det er nok fordi, at jeg er over 40 år at jeg ikke lige havde koncentreret mig om dem under 40 år.
supersus er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Reform og statslig fleksjob pulje? Ida Politik og Samfund 1 19-09-2012 23:58
Gigtdirektør: Sørgelig reform af fleksjob Webmaster K10 Nyheder 0 30-06-2012 21:50
reform af ftp og fleksjob ... andersand10 Politik og Samfund 7 27-06-2012 17:16
Fleksjob reform KLUMPFODEN Politik og Samfund 15 21-06-2012 20:02
Foreninger raser mod reform af fleksjob Webmaster K10 Nyheder 0 23-04-2012 22:50




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:05.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension