K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 15-04-2010, 20:06   #1
Tullee
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 06-12 2008
Indlæg: 199
Blog Indlæg: 1
Styrke: 16
Tullee er ny på vejen
Efterløn

Hejsa..

Er der nogen herinde som kan fortælle mig, at hvis man ryger på en kontanthjælp før man er fyldt de 60 år...så heller ikke kan få den Efterløn man har betalt til lige siden den blev indført??.

Jeg får p.t. ledighedsydelse og betaler derfor fleksydelse - men derfør har jeg betalt Efterlønsbidrafg til min fagforening.

Tullee
Tullee er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-04-2010, 17:28   #2
Tullee
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 06-12 2008
Indlæg: 199
Blog Indlæg: 1
Styrke: 16
Tullee er ny på vejen
Kontanthjælp

Hejsa

Jeg prøver lige at spørge igen - fik ingen svar på mit spørsmål i går - men måske er det heller ikke det rette sted at stille den slags spørgsmål?....sååå.

Min spørgsmål er: Kan man miste retten til sin efterløn hvis man havner på en kontanthjælp før man er fyldt de 60 år?.

Tullee
Tullee er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-04-2010, 19:36   #3
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
ja jeg aner intet om det (nu fik du da lidt reaktion )
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-04-2010, 20:52   #4
Physen
Hvor skulle jeg ellers være
 
Physens avatar
 
Tilmeldingsdato: 23-03 2010
Alder: 37
Indlæg: 105
Styrke: 15
Physen er ny på vejen
Puha det ved jeg heller ikke - men mon ikke ?
__________________
Når en dør lukkes åbnes en anden. Men vi har ofte så travlt med at ærgre os over den lukkede dør, at vi ikke end ænser den åbne.
Physen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-04-2010, 21:34   #5
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Jeg ved ikke om du kan bruge noget af dette:

http://www.3f.dk/3F,-d-,dk/Akasseh%C...rl%C3%B8n.aspx

Ellers vil jeg skrive det samme som på ovenstående side: spørg på din fagforening, og bed evt. om henvisning til lov og §.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-04-2010, 21:58   #6
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Du kan også skrive til www.sr-bistand.dk må indrømme at det er et godt spørgsmål og jeg er blank på den, hvis du finder svaret gider du så at skrive, jeg skal nok se om jeg kan finde noget om det
  Besvar med citat
Gammel 16-04-2010, 23:55   #7
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
hm, ja, den er jeg også lidt blank på -men, fandt disse oplysninger hos Ældresagen: http://www.aeldresagen.dk/MEDLEMMER/...r/Default.aspx

•man skal være fyldt 60 år
•man skal have været medlem af en a-kasse og indbetalt efterlønsbidrag i mindst 30 år (se dog overgangsregler nedenfor)
•man skal opfylde betingelserne for ret til dagpenge, det betyder, at man skal kunne stå til rådighed for arbejdsmarkedet, dvs. man må ikke være syg eller ude af stand til at påtage sig et arbejde
•man skal have arbejdet 52 uger inden for de sidste tre år. Er man er ledig på overgangstidspunktet, må retten til dagpenge ikke være ophørt
•man skal have indberettet værdien af pensionsformuen
•man skal have bopæl i danmark eller i et andet EØS-land.
Der er specielle regler for selvstændige og medhjælpende ægtefæller, se afsnit om Selvstændig virksomhed.


Efterløn kan tidligst ydes fra det tidspunkt, hvor a-kassen har modtaget den skriftlige ansøgning. Man kan gå på efterløn fra beskæftigelse, ledighed eller delpension. Der gælder stort set de samme betingelser for at gå på efterløn, som for at få et efterlønsbevis.

Der er dog den forskel, at hvis man har et efterlønsbevis, kan man overgå til efterløn, selv om man ikke længere er til rådighed for arbejdsmarkedet på grund af sygdom.

På efterlønstidspunktet skal man være medlem af en dansk a-kasse og man skal bevare medlemskabet af a-kassen i efterlønsperioden.
Modtager man ydelser efter lov om social pension eller tilsvarende udenlandsk lovgivning, eller er man omfattet af reglerne om fleksjob, kan man ikke samtidig modtage efterløn.
Pensionen skal derfor være frakendt på overgangstidspunktet.
Man kan dog modtage invaliditetsydelse samtidig med efterlønnen.

Ønsker man at gå fra delpension til efterløn som fuldtidsforsikret, skal man søge om efterløn, inden delpensionen bortfalder.

Man skal være opmærksom på, at arbejde og forsikringsperioder i udlandet som hovedregel ikke tæller med til opfyldelse af betingelserne for at få efterløn. Spørg a-kassen.

Kan det bruges til noget?
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-04-2010, 10:25   #8
Tullee
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 06-12 2008
Indlæg: 199
Blog Indlæg: 1
Styrke: 16
Tullee er ny på vejen
Tusind tak for jeres hjælp - jeg har nu skrevet til www.sr-bistand.dk og jeg skal nok give besked her på siden lige så snart jeg har fået en tilbagemelding fra dem.

Rigtig god weekend.

Tullee
Tullee er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Efterløn Jøsses Spørgsmål ang fleksjob 6 19-01-2012 17:45
Efterløn mrsjette Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 6 12-09-2010 14:49
Ang efterløn lola44 Dit og Dat 3 20-07-2010 07:20
Efterløn xlars38 Alt det andet 2 18-07-2010 14:10




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 18:44.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension