K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 12-02-2011, 15:51   #41
Carmen
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Lokation: København
Indlæg: 2.214
Styrke: 16
Carmen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af maybeline2you Se meddelelser
Hvor er de dygtige , de nåede jo lige at overholde de 10 dages svarfrist ....... meeeen det svar du har modtaget er bare ikke godet nok, for dine stillede spg skulle der have været svaret på i det brev du lige HAR modtaget.

Når det svar du har fået "Klagen vil blive behandlet hurtigst muligt og du vil skriftlig bllive informeret om udfaldet af klagesagsbehandlingen" skal De oplyse dig om, hvornår du så kan forvente et svar. Altså om du skal vente yderlig 2- 4 -6 eller 14 dage. Og der skal være en begrundelse for, hvorfor de ikke har nået det inden for fristen.

Så lige nu sidder du med 2 muligheder:
1 Du kan udbede dig en dato for afgivelse af svar
2 Du kan klage over manglende svar

Hvis du bruger no 1 har du noget at holde dem op på
Hvis du bruger no 2. kan der blive tale om en tilsynssag, som skal igennen Tilsynsnævnet hos Statsamtet. Statsamtet undersøger så, om kommunen/Jobcenter har overtrådt gældende lovgivning på området.


Se link

http://gladsaxelisten.8m.com/godbeha.../godbehan.html

http://www.socialjura.dk/index.php?i...ash=d8b6318b6a
...jeg kan desværre ikke se noget om de 10 dages svarfrist i linkene og har også ledt andre steder, men desværre uden resultat...

Vil gerne udforme brev, der tydeliggør den situation, afdelingslederen sætter mig i (de valgmuligheder Maybeline2you skitserer)...

Forslag til brev modtages med kyshånd :-)
Carmen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-02-2011, 10:26   #42
PiaCP
Lever på K10
 
PiaCPs avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2010
Lokation: Vejen
Indlæg: 1.532
Styrke: 15
PiaCP er ny på vejen
Uha carmen..jeg fandt det herinde på k10 - engang..meeen nu aner jeg da ikke hvor jeg fandt det

Såå du er nok nød til at vente på at dem der ved mere end jeg...vågner - denne skønne hvide søndag morgen

Ellers prøv at søg på det i søgefeltet - se hvad der kommer op -
der er også selve brevet du kan kopierer, så det er helt rigtigt :-)))
__________________
Pensionist pr.1.4.2012

You must be the change - you want to see in the world.

Mahatma Ghandi
PiaCP er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-02-2011, 17:16   #43
Carmen
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Lokation: København
Indlæg: 2.214
Styrke: 16
Carmen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af PiaCP Se meddelelser
Uha carmen..jeg fandt det herinde på k10 - engang..meeen nu aner jeg da ikke hvor jeg fandt det

Såå du er nok nød til at vente på at dem der ved mere end jeg...vågner - denne skønne hvide søndag morgen

Ellers prøv at søg på det i søgefeltet - se hvad der kommer op -
der er også selve brevet du kan kopierer, så det er helt rigtigt :-)))
Tak for smuk, hvid morgenhilsen på en søndag, PiaCP!

Jeg har nu ledt endnu mere og kan fortsat ikke finde de 10 dages svarfrist

Hvilket brev er det, jeg kan kopiere...?
Carmen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-02-2011, 22:25   #44
Hobbitten
Hvor skulle jeg ellers være
 
Hobbittens avatar
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2007
Lokation: København
Indlæg: 111
Styrke: 18
Hobbitten er ny på vejen
Puha, søde Carmen, har lige læst hele din tråd igennem og kan godt se at vi har lignende forløb hos Københavns Kommune = *******s Forgård!

Jeg er helt enig i de andres forslag om at du skulle søge en §17 hvis ikke Ankestyrelsen vil tage din sag op.....har selv besluttet mig for at gøre det samme hvis Visitationsteamet afslår at påbegynde en førtidspensionssag (hvilket de jo nok gør med tanke på lederen af Visitationsteamet).
Hobbitten er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-02-2011, 19:27   #45
Carmen
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Lokation: København
Indlæg: 2.214
Styrke: 16
Carmen er ny på vejen
Opdatering:

Brev fra Jobcenterchef (afdelingsleder) er modtaget.

Jeg vil meget gerne rådføre mig med Jer, for brevet gør mig ikke voldsomt klogere, tvært imod sidder jeg med et:

Og?

Der er halvt besvarede spørgsmål, nogen slet ikke besvarede. Samt en fornemmelse af, at det er da helt normalt, at SB ikke har tjek på lovgivningen, som leder heller ikke lægger stor vægt på skal overholdes...

Mit brev er især med baggrund i det møde, der er fortalt om i allerførste indlæg i min tråd her.

Mit brev står med sort og leders svar med blåt (leders brev er opbygget på en sådan måde, at det ikke giver mening, med mindre man ser formuleringen i mit brev):

Vedrørende sagsbehandling samt opfølgningsmøde (dato) med SB x og SB y:

Indholdet i ovenstående møde lå langt fra lovens intentioner, der ikke tilsigter at efterlade en borger i retsløs tilstand.

Derfor anmodes Jobcenter venligst om lovgivning inclusive paragraffer i nedenstående forhold, som begrundelse for følgende udtalelser af SB x på mødet:

Du anfører i din skrivelse at du anmoder om lovgrundlag inklusive paragraffer i forbindelse med oplysninger du har modtaget af en jobkonsulent i centret.

Der vil ske en besvarelse spørgsmål for spørgsmål.


Handleplan på skrift gives ikke!

Jobplan på skrift gives ikke!

Du anfører at du har fået oplyst at der i forbindelse med arbejdsprøvning ikke gives handle- eller jobplan.

Dette er korrekt.
Du er som flexjobberettiget omfattet af § 2 stk. 7 i beskæftigelsesloven. I kapitel 9 i samme lov fremgår i hvilke tilfælde der skal udarbejdes en jobplan.


Borger har ikke ret til løbende aktindsigt!

Du anfører at du har fået oplyst at du ikke har ret til løbende aktindsigt.

Dette er ikke korrekt.
Jfr. vedlagte afgørelse fra Ankestyrelsen SM F-1-05 fremgår at en part som hovedregel har ret til løbende aktindsigt med regelmæssige mellemrum.


Anke af Jobplan vedkommer ikke SB x!

Anke af jobplan af (dato) berører ikke dette Jobcenter.

Dette er korrekt.
Denne klage vil blive besvaret af det Jobcenter, hvor den blev udarbejdet.


Fortsættelse følger... K.h. Carmen

(vent venligst med kommentarer til hele brevet er afsluttet)
Carmen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-02-2011, 20:10   #46
Carmen
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Lokation: København
Indlæg: 2.214
Styrke: 16
Carmen er ny på vejen
Fortsættelse...

Arbejdsprøvning i Revalideringcenter gives kun i forbindelse med vurdering til flexjob!

Du angiver yderligere at arbejdsprøvning i revalideringscenter kun gives i forbindelse med vurdering af fleksjob.

Dette er ikke korrekt.


Der skiftes matchgruppe hver 3. måned!

Du anfører at der skiftes matchgruppe hver 3. måned.

Dette er som klart udgangspunkt ikke korrekt.


Du skal vælge NU! (kommando på, at jeg må undersøge afstande og offentlige transport til to mulige Anden Aktør i forbindelse med påbudt virksomhedpraktik).

...

Vi skal ha' dig op i tid!

Du citerer udtalelse om at du i arbejdsprøvning skal op i tid.

Det fremgår i den forbindelse at du er i et særligt tilrettelagt forløb jfr. beskæftigelsesloven § 32, med titel KKB Arbejdsprøvningspakke.
Det er aftalt at du starter med 6 timer om ugen og din arbejdstid forsøges stille og roligt at blive øget.
Der må vurderes at være taget omfattende skånehensyn til dig i forbindelse med arbejdsprøvningen.


Du kan søge en førtidspension § 17 på foreliggende! Du får afslag igen!

Du anfører at jobkonsulent har udtalt at hvis du vælger at søge førtidspension på det foreliggende grundlag jfr. § 17 stk. 1 2. pkt. i lov om social pension, så vil du få afslag igen.

Det fremgår at du har fået afslag på førtidspension i december 10, så derfor vil denne oplysning sandsynligvis være korrekt, medmindre der er sket væsentlige helbredsmæssige forværinger siden dette tidspunkt.


Efter skimming af de sociale love samt forvaltningsloven ses ikke dækning for disse udtalelser, hvilket er bekræftet bl.a. af en socialrådgiver i Gigtforeningen (fx SKAL jobplan og handleplan være skriftlig samt der er RET til løbende aktindsigt).

De 2 første spørgsmål på side 2 er besvaret.

Med henvisning til den pålagte virksomhedspraktik samt Lov om Aktiv Beskæftigelsesindsats anmodes derfor om oplysning om indplacering i målgruppe (Kap. 2) samt hvilke øvrige paragraffer virksomhedspraktikken afvikles efter (§§ 42 og 43, eller?).

Desuden anmodes om skriftlig jobplan, skriftlig handleplan samt endnu engang løbende aktindsigt.


Du skal ikke i virksomhedspraktik, men i en arbejdsprøvning for at vurdere din restarbejdsevne.

Hvad er begrundelsen for at pålægge en virksomhedspraktik, når borger er visiteret til flexjob?
På socialjura.dk fremgår bl.a.: Flexjobvisiterede vil alene kunne få tilbud om ansættelse i flexjob.

...

Fortsættelse følger... K.h. Carmen
Carmen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-02-2011, 20:52   #47
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Hvad er begrundelsen for at pålægge en virksomhedspraktik, når borger er visiteret til flexjob?
På socialjura.dk fremgår bl.a.: Flexjobvisiterede vil alene kunne få tilbud om ansættelse i flexjob

en kommunen skal gå ind og vurdere om man stadig har ressourcer til et flexjob
efter 12-18 måneder mener jeg. Hvis man er ledig eller syg
kan dog ikke lige finde en §
det er nok her en arbejdsprøvning kan komme på tale
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-02-2011, 20:54   #48
PiaCP
Lever på K10
 
PiaCPs avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2010
Lokation: Vejen
Indlæg: 1.532
Styrke: 15
PiaCP er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MTVRV1 Se meddelelser
Hvad er begrundelsen for at pålægge en virksomhedspraktik, når borger er visiteret til flexjob?
På socialjura.dk fremgår bl.a.: Flexjobvisiterede vil alene kunne få tilbud om ansættelse i flexjob

en kommunen skal gå ind og vurdere om man stadig har ressourcer til et flexjob
efter 12-18 måneder mener jeg
kan dog ikke lige finde en §
det er nok har en arbejdsprøvning kan komme på tale
Også lige mine tanker...restarbejdsevne???
fatter hat!
__________________
Pensionist pr.1.4.2012

You must be the change - you want to see in the world.

Mahatma Ghandi
PiaCP er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-02-2011, 21:09   #49
Carmen
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Lokation: København
Indlæg: 2.214
Styrke: 16
Carmen er ny på vejen
Fortsættelse...

I et brev fra aktuelle Jobcenter (dato) vedrørende fortsat ret til flexjob, underskrevet af socialfaglig konsulent z, oplyses det, at der vil blive udarbejdet en sygeopfølgningplan, idet Jobcenter har sygemeldt borger (hvilket borger har været siden 2004...).

Derfor anmodes også om en skriftlig sygeopfølgningplan!

Du anfører at det i afgørelse af (dato) anføres at der skal udarbejdes en skriftlig sygeopfølgningplan jfr. § 12 b i aktivloven.
Denne ses umiddelbart ikke at være udarbejdet.


Det fremgår af Orientering om Lov om Sygedagpenge, Lov om Aktiv Beskæftigelsesindsats og Lov om Aktiv Socialpolitik:

Når jobcentrene sender breve ud til sygemeldte med indkaldelse til møde i jobcentret, skal det fremgå, hvad formålet er med jobcentrets opfølgning.
Fokus i brevene skal være på jobcentrets hjælp til arbejdsfastholdelse.
Det skal fremgå klart, at opfølgningen kan ske på anden måde end ved personligt møde, hvis sygdommen forhindrer fremmøde.

Denne lovgivning er ikke opfyldt af SB x, som tværtimod påbyder at møde op til yderligere lægeundersøgelser samt møder på Jobcenter uden at respektere borgers fysiske begrænsninger og i breve vedrørende lægeundersøgelse og mødeindkaldelse fremgår det ikke klart, hvad formålet er!

Desuden bryder SB x Forvaltningsloven ved dels ikke at give aktindsigt indenfor 10 kalenderdage samt nægte løbende aktindsigt.

Generelt gives afgørelser skriftligt med ankevejledning.
Med andre ord: Det er ikke lovmedholdeligt at træffe ikke skriftlige afgørelser uden ankevejledning og dermed placere borger i retsløs tilstand.

Beslutningen om en virksomhedspraktik er en afgørelse og bør følge gældende regler. Der er ikke lovhjemmel for at afvise en skriftlig handleplan og ditto jobplan.

Desuden fremgår af Retssikkerhedsloven, Kap. 2, § 4: Borgeren skal have mulighed for at medvirke ved behandlingen af sin sag. Kommunalbestyrelsen tilrettelægger behandlingen af sagerne på en sådan måde, at borgerene kan udnytte denne mulighed.

I skrivende stund er en ikke godkendt arbejdsevnevurderingsjournal fremsendt til Anden Aktør.

Heri fremgår ikke en vigtig konklusion fra reumatolog 2) under helbredsmæssige forhold.

Derimod fremgår en ældre konklusion fra reumatolog 1), hvor SB x ikke vil tage notits af borgers skriftlige indsigelse, men kommenterer at der aldrig har været klager over ham tidligere... (det kunne evt. skyldes, at tidligere borgere, undersøgt af reumatolog 1), ikke var læger og dermed ikke kunne vurdere, hvad han foretog sig under undersøgelsen).

Yderligere er en af Jobcenter pålagt speciallægeerklæring af psykiater trukket frem på førstepladsen i arbejdsevnevurderingsjournalen samt givet, stort set, en hel A4-side, på trods af at det er fysiske begrænsninger, der reducerer borgers funktionsniveau.

Den nedsatte fysiske funktionsevne har egen læge redegjort fyldestgørende for igennem seneste 8 år, sidst i generel helbredsattest, som er nedprioriteret til at befinde sig i sagens lægelige akter - seks sider efter højt prioriterede speciallægeerklæring af psykiater.

Borger har ingen idé om formål osv. i denne virksomhedspraktik - kun et mundtligt udsagn om at skånebehov vil blive respekteret.

Der er absolut ikke lagt op til nogen form for dialog med borger fra SB x, hvis sagsbehandling over for borger alene giver sig udtryk i påbud og kommandoer.

Ovenstående er en KLAGE over sagsbehandlingen samt mødet (dato).

Jeg vil sluttelig anmode om, at videre sagsbehandling er lovmedholdeligt med basis i arbejdsevnemetodebogen.


Med venlig hilsen

Borger

P.S. Jeg vedlægger anke af Jobplan af (dato) med anmodning om, at den behandles i forhold til aftalegrundlag i Lov om Aktiv Beskæftigelsesindsats, Kap. 13.

Vedrørende dit punkt om opfølgning i forskellige typer sager er det lovmæssigt bestemt, at der skal ske en opfølgning normalt hver 3. måned for at konstatere om en borger fortsat har ret til den pågældende ydelse.

I denne forbindelse kan det være nødvendigt at indhente supplerende lægelige oplysninger.

Vedrørende aktindsigt er det korrekt at denne normalt skal gives inden 10 dage jfr. § 16 i forvaltningsloven.
Løbende aktinsigt er besvaret.

Vedrørende dine oplysninger om ressourceprofilen må du tale med din jobkonsulent om dette, en ressourceprofil skal selvfølgelig være opdateret og give et retvisende billede af borgeren inden der bliver truffet en afgørelse.

Med venlig hilsen

Afdelingsleder


Referat af brevveksling slut! K.h. Carmen
Carmen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-02-2011, 17:08   #50
Mymlen
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 13-05 2008
Indlæg: 72
Styrke: 16
Mymlen er ny på vejen
Hej Carmen

Det er helt klart ikke tilfredsstillende, den forklaring (eller manglende på samme) du har fået af jobcenteret. De bør give dig en forklaring på, hvorfor du skal i virksomhedspraktik og hvorfor den skal vare i op til seks måneder. Der er en tråd, der omhandler virksomhedspraktik og aktivering af fleksere, hvor du måske kan finde nogle brugbare oplysninger.

http://www.k10.dk/showthread.php?t=13303

Og tjek lige en gang, hvor mange der klager over, at deres førtidspensionssager bliver afvist i København sammenlignet med andre kommuner (side 4):

http://agenda.da.dk/bilag/agenda3_2010.pdf

Tankevækkende..
__________________
"Fald syv gange - men rejs dig otte"

Japansk ordsprog

Sidst redigeret af Mymlen; 28-02-2011 kl. 17:14.
Mymlen er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Nu må jeg også bede om hjælp. Bella67 Spørgsmål ang fleksjob 66 03-10-2011 14:46
Været til Møde igen. Jeg er målløs. Wodpoulsen Alt det andet 9 24-06-2011 22:15
Danske Stasi-tendenser og retsløs klapjagt på ledige buster Politik og Samfund 6 14-10-2010 09:55
Målløs over pressen... Stella Det er da strengt ! 3 17-02-2009 23:30
Jeg er målløs hvad gør jeg forkert? Fiselback Spørgsmål ang fleksjob 1 26-10-2008 12:50




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 21:51.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension