K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > At søge førtidspension

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

At søge førtidspension Gode råd og tips til dem der igang med at søge førtidspension

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 27-05-2014, 02:35   #1
Yasmin
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2008
Lokation: København
Alder: 66
Indlæg: 112
Blog Indlæg: 23
Styrke: 17
Yasmin er ny på vejen
Tror jeg tænkte nyt...

Hvordan søger man førtidspension ? Skal man være sygemeldt for at kunne søge om det ? Jeg har sagt et job op som pædogog i en børnehave. Jeg blev opereret for en knyst i januar. Jeg har ondt i ben, ryg og knæ hver dag...
Yasmin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-05-2014, 06:13   #2
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
alle kan søge pension, men at få det er noget helt andet, så længe duer i arbejde og ikke er arbejdes prøvet er chancen lig 0.

Mange mennesker har ondt hele tiden, det giver ikke pension, det der giver pension er hvis ens arbejdes evne er helt væk og her menner de helt væk, kan du arbejde ½ time om dagen, hedder det fleks job.

og får at få fleks skal ens arbejdes evne være nedsat med 50%.

Du arbejder lige nu og derfor for du intet, hvis du ikke kan holde til dit arbejde, så skal du sygemeldes og så igennem en massse læge under søgelser.

Som skal vise om du systemet.

Undskyld jeg læste det som om du ,var i arbejde men reglerne er det samme, sygemeldes først.
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-05-2014, 08:24   #3
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Yasmin Se meddelelser
Jeg blev opereret for en knyst i januar. Jeg har ondt i ben, ryg og knæ hver dag...
Hvordan gik operationen?

Havde du også ondt i ben, ryg og knæ før knyst-operationen?

Hvis dine smerter i ben, ryg og knæ er kommer efter, eller i forbindelse med, knyst-operationen, så kan det meget vel være fordi, at du går forkert (eller har gjort det) , så du spænder andre steder i kroppen.

Hvis dine smerter i ben, ryg og knæ også var der før knyst-operationen, så bør du kontakte din læge for at finde ud af, hvorfor du har disse smerter.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-05-2014, 23:58   #4
Yasmin
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2008
Lokation: København
Alder: 66
Indlæg: 112
Blog Indlæg: 23
Styrke: 17
Yasmin er ny på vejen
Prøver at få overblik

Tak for svar. Jeg har stress, derfor siger jeg op. Jeg har stress fordi at jeg ikke kan udfylde opgaven ordenligt synes jeg. Om der findes et job jeg kan magte ved jeg ikke..så den eneste mulighed jeg har er at være arbejdsløs, og få ro til at se om jeg får det bedre og er klar til et andet job...

Men kan man sige til sin A-kasse jeg kan ikke være et job med 3 -5 årige børn mere ? Fordi min ryg er slidt ned...vil de så ikke sige så må du sygemelde dig ?

Ok så kommer jeg over i det system og så vil de arbejdsprøve mig derfra...

Hilsen Yasmin
Yasmin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-05-2014, 00:58   #5
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
At man selv opsiger sit job er problematisk, også selvom det er under sygdom.
Hvis det er en offentlig arbejdsgiver kan de have haft pligt til at omplacere dig til en anden stilling... i det tilfælde er du højst sandsynligt ikke berettiget til nogen form for ydelser når din løn stopper.
Citat:
Oprindeligt indsendt af Yasmin Se meddelelser
Hvordan søger man førtidspension ? Skal man være sygemeldt for at kunne søge om det ?
Du skal i allerhøjeste grad være sygemeldt eller noget der ganske kan sidestilles dermed, for at søge pension.
For at få pension skal du være så syg/handicappet at du ingen mulighed har for at komme til at arbejde nogensinde igen, og det er meget usandsynligt at man er i den situation uden at være sygemeldt.
Citat:
...så den eneste mulighed jeg har er at være arbejdsløs...
Hvis du står som arbejdsløs kan du sendes ud i job med kort varsel og er også forpligtiget til selv at søg.
En vurdering i forhold til pension kan ikke komme på tale i den situation.
Når du melder dig arbejdsløs, fortæller du automatisk a-kassen at du er til fuld rådighed.

Du skal beslutte dig for hvad du vil... vil du søge pension eller andet (som forudsætter at du er sygemeldt) eller vil du være fuld tid til rådighed på arbejdsmarkedet (som raskmeldt)
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-05-2014, 08:02   #6
lgkh62
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 08-02 2013
Lokation: Midtjylland
Indlæg: 602
Styrke: 12
lgkh62 er rigtig godt på vej
Hej Yasmin
Et andet alternativ er at snakke med din Leder. Gør opmærksom på dine problemer og se om der kan laves en løsning på din arbejdsplads.
Evt. nedsat tid for en periode samt arbejde med din problemer.

Det kan være svært at snakke med Ledelsen om problemer men min oplevelse er at De til tider ikke er klar over at medarbejderen har problemer når de kommer og fortæller om det og det tages positivt, at det kommer frem.
lgkh62 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-05-2014, 08:09   #7
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Tænker at en mulighed er at finde en virksomhedspraktik 4 uger indenfor et andet erhverv.. på den måde kan du få prøvet andre muligheder af.

Hvis du sygemelder dig, vil du også kunne komme i praktik på nedsat tid.

For at få fleks skal din tilstand være varig, uden yderligere behandlingsmuligheder og din erhvervsevne skal være under halvdelen.

Og der skal være dokumentation på det hele..

Forbered dig også på at spænde livremmen ind, da de ydelser du vil kunne havne på undervejs, vil være lavere end det du får nu..
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-05-2014, 09:12   #8
c.l.e.o.
Jeg bor her på K10
 
c.l.e.o.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-06 2009
Lokation: Jeg har glemt hvor jeg kommer fra og hvor jeg skal hen :)
Indlæg: 3.317
Styrke: 18
c.l.e.o. er ny på vejen
nu har du jo opsagt dit job men det var nok bedre/letter hvis du stod med en fyringsseddel,det var den vej jeg kom fra, da jeg søgte flex
langtids sygemæling havde forsøgt delvis sygemellng hvor jobbet var afprøvet med få timer om dagen.

Når du er i fagforening så får du nok karantæne nogle uger når du selv har sagt op,men jeg vil da råde dig til at tale med fagforeningen,for står du ikke tilrådighed så er det dem der sender dig vidrer så du evt kan blive arbejdsprøvet.

Jeg har svært ved at forestille mig at du vil kunne opnå en pension blot ved at søge den,da man i dag skal gemmen et længer resurse forløb,hvor man afklares på alle leder og kanter med det formål at finde og udbedre arbejdsevne.
__________________
Man kan ikke give livet flere dage,men man kan give dagene mere liv .

Der findes altid en tredje udvej,bare man er i stand til at finde den

Sidst redigeret af c.l.e.o.; 28-05-2014 kl. 09:14.
c.l.e.o. er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 00:58.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension