K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 10-09-2014, 19:06   #1
morten1234
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 10-09 2014
Indlæg: 8
Styrke: 0
morten1234 er ny på vejen
Kontantshjælpsreform

Hejsa

Jeg står i den situtation at jeg er blevet ramt af kontanthjælpsreformen.

Jeg blev vurderet aktivitetsparat af kommunen, og jeg sagde ja tak til tilbud om aktivitet, som der også står inde på beskæftigelsesministeriets hjemmeside, og jeg fik derfor bevilget aktivitetstillæg.

Kommunen har så efterfølgende flyttet mig til uddannelsesparat og fjernet mit eksistentsgrundlag så jeg fremover vil få omkring 2500 kr,-

Det kan jeg ikke da jeg betaler 2000 kr,- for at bo hjemme, og samtidig vil kommunen have at jeg skal tage imod et tilbud om 8 timers daglig skolegang, jeg har aspergers syndrom og det ville blive alt for stor en mundfuld og det har jeg også gjort kommunen opmærksom på, men det er de ligeglade med.

Jeg er heller ikke udannelsesparat da jeg ikke engang har en 10 klasse!

Hvis man læser inde på socialdemokratietshjemmeside står der at det skulle være en hjælp til borgerne, det her man gør her det er jo at fjerne mine rettigheder med den ene hånd (tager mine penge til mad, tøj, internet, osv.) og samtidig stiller urealistiske høje krav til en person med aspergers syndrom med den anden hånd (udannelse med det samme uden hverken en 9 eller 10 klasse) og det hjælper mig ikke at blive skubbet ud i fattigdom og jeg har svært ved at pege på nogle andre som ville få gavn af så voldsom en økonomisk afstraffelse, jeg har jo ikke selv bedt om at have aspergers og det er slet ikke så nemt og lige til med sådan en diagnose, bare dét at få hverdagen til at hænge sammen kan være svært nok i sig selv og hvis jeg samtidig skal slås med så voldsomme økonomiske problemer så er der ikke meget overskud tilbage til uddannelse.

Jeg forstår heller ikke hvorfor min sagsbehandler forlanger at jeg skal deltage i et tilbud om 8 timers undervisning dagligt, der står jo inde hos beskæftigelsesministiriet at det skal være en aktivitet som tager udgangspunkt i borgerens udfordringer og resourcer, det ville være alt for voldsom en udfordring og jeg ville heller ikke have resourcer til at deltage i sådan et tilbud, så det er på ingen måde et tilbud som tager udgangspunkt i mine resourcer eller mine udfordringer, men det skal det jo gøre ??? eller hvad

Hjælp!

Sidst redigeret af morten1234; 10-09-2014 kl. 19:15.
morten1234 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-09-2014, 21:30   #2
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Tænker at du må kunne klage over afgørelsen om at overgå til uddannelsesklar, når du først er vurderet aktivitetsklar..

Og du må kunne klage over det tilbud om uddannelse du får, da det ikke tager udgangspunkt i dine personlige ressourcer.

Du kan søge om at få en mentor der kan hjælpe dig, og tag en snak med din læge også.
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-09-2014, 21:55   #3
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
det vil være oplagt med en afklaring af dine ressourcer, skånebehov samt timeantal.

Husk at orientere din læge, så vedkommende også har en idé om hvad der foregår.

Når du modtager en afgørelse på, at du er vurderet uddannelsesparat, så klager du over afgørelsen med henvisning til at din sygdom gør at du har nogle skånebehov som kan overholdes.

Da der ikke foreligger en arbejdsprøvning, så dine skånebehov kan beskrives - så er det selvfølgelig oplagt at sådan en iværksættes i første omgang.
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-09-2014, 08:10   #4
morten1234
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 10-09 2014
Indlæg: 8
Styrke: 0
morten1234 er ny på vejen
Mange tak for respons.

Jeg snakkede med dem på jobcenteret og de foreslog at jeg skulle starte på 9/10 klasse og så ville de flytte mig over til SU istedet, og så måtte jeg selv ligge og rode med hvordan jeg kommer igang med 9/10 klasse og hvordan jeg får skaffet SU, det løser dog ikke problemet da SU for hjemmeboende også er omkring 2500 kr,-

Grunden er, at hvis man vurderes uddannelsesparat så skal man igang med en udannelse med det samme, det syntes jeg så bare ikke hænger sammen med at de foreslår en 10 klasse.

Så vidt jeg ved er en 10 klasse ikke en udannelse, eller hvad?

Der bliver gjort alt hvad der kan fra kommunens side for at spare så mange penge som muligt, jeg syntes det er ærgeligt da jeg havde regnet med at kontanthjælpsreformen havde til formål at hjælpe folk igang, og ikke skubbe dem ud i økonomisk kaos.

Jeg må under alle omstændigheder sende en klage da kommunen stiller fuldstændigt urealistiske krav og faktisk direkte ignorere reglerne med at tage udgangspunkt i borgernes individuelle resourcer og udfordringer.

Sidst redigeret af morten1234; 11-09-2014 kl. 08:16.
morten1234 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-09-2014, 08:35   #5
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Du bør prøve at kontakte DUHK, for hjælp til at blive dels placeret rigtig med sygdom, dels evt ydelses tillæg!

Evt den gratis retshjælp, for rådgivning!

Vigtig at du har styr på, og henviser til din lægedokumentation.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-09-2014, 09:25   #6
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Nu ved jeg ikke hvor gammel du er..

Men tjek om du måske kan komme ind under det her..

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=139222

"unge med særlige behov, der ikke har mulighed for at gennemføre en anden ungdomsuddannelse med specialpædagogisk støtte, har, hvis de ønsker det, et retskrav på en 3-årig ungdomsuddannelse, der er tilpasset deres særlige forudsætninger og behov.
Uddannelsestilbuddet skal gives af kommunalbestyrelsen, der skal sørge for, at de unge efter undervisningspligtens ophør får et tilbud om en ungdomsuddannelse. Kommunalbestyrelsen kan ikke undlade at give tilbuddet med henvisning til, at der er andre tilbud fx i socialt regi, eller at der ikke er de fornødne økonomiske ressourcer til at give tilbuddet."

"For de elever, som har forladt grundskolen eller 10. klasse, varetages vejledningsforpligtelsen af Ungdommens Uddannelsesvejledning i den unges hjemkommune. Ungdommens Uddannelsesvejledning har pligt til at vejlede unge op til 25 år, der ikke er i gang med eller ikke har fuldført en ungdomsuddannelse, efter de har forladt grundskolen. Andre unge under 25 år med bopæl i kommunen skal have vejledning, hvis de henvender sig."

http://www.kl.dk/ImageVaultFiles/id_...ing_fra_KL.PDF

Man er berettiget til den ydelse man ellers ville få, så du skal stadig klage over at de har bedømt dig som uddannelsesklar, hvis du ikke er klar til at tage en uddannelse på ordinære vilkår.
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-09-2014, 10:48   #7
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
- men du er i al fald meget velformuleret. Held og lykke.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-09-2014, 11:03   #8
morten1234
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 10-09 2014
Indlæg: 8
Styrke: 0
morten1234 er ny på vejen
Jeg snakkede med min sagsbehandler idag..

min sagsbehandler forlanger at jeg skal deltage i et tilbud i en skole 8 timer dagligt, hvor der ikke er mulighed for uddannelse, også selvom jeg forklare ham at jeg ikke har resourcerne til det..

sagsbehandleren er ligeglad og siger at det ikke er nogen undskyldning, og hvis jeg ikke deltager så vil han tage min uddannelseshjælp så jeg går fra omkring 2500 kr til slet ingen indkomst..

jeg forklarede ham at han skal komme med et realistisk tilbud som tager udgangspunkt i mine resourcer i følge reglerne inde fra beskæftigelsesministeriet, det nægter han og fastholder kravet, så man kan sige at sagsbehandleren stiller et krav som jeg ikke kan imødekomme og samtidig truer med at tage mine penge hvis jeg ikke opfylder det..

derudover så er det åbenlyst at jeg er blevet rykket over til uddannelsesparat så kommunen kan spare penge, de ved jo godt at jeg ikke er uddannelsesparat det var jo derfor jeg blev meldt ind som aktivitetsparat til at starte med..

så jeg har valgt og skrive en klage som jeg vil sende til kommunen.. jeg syntes det er ærgeligt at socialt svage borgere skal straffes så voldsomt og samtidig skubbes væk fra uddannelse og ud i økonomisk kaos.. jeg håber at kommunen tager klagen alvorligt.
morten1234 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-09-2014, 11:19   #9
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Få beslutningen på skrift, så du har noget at gå videre med
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-09-2014, 11:35   #10
morten1234
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 10-09 2014
Indlæg: 8
Styrke: 0
morten1234 er ny på vejen
Jeg har vedlagt dokumentation i klagen med aspergers og min fobiske/sociale angst, så må de ansvarlige i kommunen vel kunne se at det er urealistisk at sende mig ud i sådan et forløb.. jeg vil iøvrigt gerne sige tak for hjælpen indtil videre..

Sidst redigeret af morten1234; 12-09-2014 kl. 11:39.
morten1234 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:00.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension