K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 21-12-2010, 19:41   #1
sniffeline
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 05-02 2010
Lokation: Danmark
Indlæg: 145
Styrke: 15
sniffeline er ny på vejen
Hvad skal man tro på?

Hej allesammen.

Jeg fandt flg. artikel på nettet:

http://www.fagligtansvar.dk/artikel/...ing_i_uvished/

Efterhånden ved jeg ikke hvilke oplysninger, der er sande eller falske.
Men flg. fik mig til at hæve øjenbrynene (hvilket jeg stadig kan, uden det gør ondt )

Fra 2003 til 2009 er antallet at personer i fleksjob, ledighedsydelse og førtidspension ganske vist steget betydeligt, nærmere bestemt i dette åremål med godt + 37.000, men modsat er det samlede antal personer i sygedagpenge, på kontanthjælp og i revalidering faldet med – 41.000. Samlet er der således ingen stigning.

Hvis man læser analysen, som er meget veldokumenteret, er det jo tydeligt at regeringen fifler med tal, for at få opbakning til reformen.

Jeg begynder efterhånden at tro på at vi lever i Kina, hvor statsapparatet totalitært styrer fakta, der skal ud til borgerne.
sniffeline er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-12-2010, 20:37   #2
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
Tjaa, sniffeline, jeg har nu længe IKKE været i tvivl om dine formodninger

Vi er godt på vej, til Østeuropæiske tilstande, desværre!

-og så prøvede jeg da lige at google på navnet, af vedkommende som har lavet analysen:
http://www.henrikherloevlund.dk/

Interessant, hmm...
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./

Sidst redigeret af buster; 21-12-2010 kl. 20:39.
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-12-2010, 23:54   #3
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Hmmmm buster se så var jeg sq ikke så skarp alligevel ha ha ..


Jeg har længe fået hans nyhedsbreve og hans analyser (han er knivskarp ) og så skriver han så vi alle kan forstå det..

Har ham også på fb hvor han også skriver

vi har snakket om at skrive til ham og bede om lov til at sætte noget af hans nyhedsbrev på og linke til ham tror vi er mange der kunne lære noget af den mand

Over på bloggen ved Mette Fredrik har jeg også linket til hans analyse som omtales i denne tråd også ...

men men efter jul efter jul .. jeg tager mig sammen og skriver til ham som lovet ha ha .. (jeg er sq gået i vinter hi.. vil have sommer NU )
  Besvar med citat
Gammel 22-12-2010, 07:26   #4
sniffeline
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 05-02 2010
Lokation: Danmark
Indlæg: 145
Styrke: 15
sniffeline er ny på vejen
Nu har jeg så hakket mig igennem hele analysen, og uha hvor er det en uhyggelig konklusion han kommer med. At det er DI, DA og den rigeste del af befolkningen, der styrer regeringens "noget for noget" politik.

Dvs. hvis kursen fortsætter, vil der i fremtiden ikke være nogen hjælp til de svageste borgere.

Puha, jeg er lige ved at kaste op, for pludselig begynder enderne at nå sammen, for mig...... (tog da også sin tid, men min undskyldning må være morfinhjerne).

Det er allerede begyndt....... I min kommune, har en stor gruppe borgere, indsamlet underskrifter, for at bevare deres gadebelysning efter kl.23.

Danmark, hvad sker der med dig? Gadebelysning kan samle folk i hobetal, men at der findes mennesker i dagens danmark, der ikke har råd til julemad/gaver, der bliver smidt ud af deres hjem, og hvor psykisk syge må begå kriminalitet for at sikre sig en behandling, er der ingen der interessere sig for...........Ikke engang oppositionen.

Det eneste parti jeg har fundet, der virkelig kæmper de svageste sag er Enhedslisten.......Men her kommer så problemmet med, at de sjældent er med til forlig.

Jeg tænker på, om jeg har lyst til at trække pinen ud. Det virker jo nærmest uundgåeligt, at jeg resten af mit liv skal være prügelknabe, fordi jeg er blevet syg.

Og det endda med folkets accept.
sniffeline er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-12-2010, 07:50   #5
næsebjørn
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 13-10 2010
Indlæg: 258
Styrke: 14
næsebjørn er ny på vejen
Ja det er sørgeligt at syge mennesker ikke kan få mad og evt bolig mens rige mennesker stadig får børnepenge på de kan købe et par bukser til 2000kr. Og sunde efterlønnere kan gå ud og spille golf.

Vil kigge nærmere på det link når jeg lige får lidt ro i hovedet.
næsebjørn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-12-2010, 00:49   #6
Agnes XXX
Slettet Medlem
 
Tilmeldingsdato: 13-12 2007
Indlæg: 453
Styrke: 17
Agnes XXX er ny på vejen
Jeg er "ven" med ham på facebook. Han er rigtig dygtig til at gøre opmærksom på uligheder i vores DDR-samfund.
Agnes XXX er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-12-2010, 11:04   #7
Katharina
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-10 2010
Indlæg: 839
Styrke: 14
Katharina er rigtig godt på vej
Tak for link til interessante oplysninger:

Citat:
Oprindeligt indsendt af sniffeline Se meddelelser
http://www.fagligtansvar.dk/artikel/...ing_i_uvished/

Efterhånden ved jeg ikke hvilke oplysninger, der er sande eller falske.
Men flg. fik mig til at hæve øjenbrynene (hvilket jeg stadig kan, uden det gør ondt )

Fra 2003 til 2009 er antallet at personer i fleksjob, ledighedsydelse og førtidspension ganske vist steget betydeligt, nærmere bestemt i dette åremål med godt + 37.000, men modsat er det samlede antal personer i sygedagpenge, på kontanthjælp og i revalidering faldet med – 41.000. Samlet er der således ingen stigning.

Hvis man læser analysen, som er meget veldokumenteret, er det jo tydeligt at regeringen fifler med tal, for at få opbakning til reformen.
Interessant at læse i denne rapport:

"Fleksjobs tiltænkte formål var og har jo hele tiden været gennem offentlige tilskud og støtte at sørge for, at personer med reduceret arbejdsevne kan fastholdes på arbejdsmarkedet. Fleksjobordningen fik og har hermed en anden målgruppe end førtidspension. Hvor førtidspension er en ordning for personer, hvis tab af arbejdsevne er for store til at klare arbejdsmarkedet, har fleksjob rettet sig mod en mellemgruppe, hvor arbejdsevnerne ikke har været så stærkt reduceret som ved førtidspension, men dog nok til ikke at kunne klare normal beskæftigelse. En gruppe, som ikke er dækket ind af førtidspensionsordningen.

Det er dermed fuldt ud logisk og må siges at have været en del af formålet med fleksjobordningen at fange en ny målgruppe af personer med reduceret arbejdsevne op, men med mulighed for fortsat tilknytning til arbejdsmarkedet. At fleksjob + førtidspension således samlet har en større målgruppe kan ikke overraske nogen. Hvis det så alligevel er i modstrid med det forventede og forudsatte ved førtidspensionsreform i 2000, er det da snarere disse forventninger, som der har været noget galt med.

Nok så væsentligt er det ovenanførte billede af flere og flere på overførselsindkomst og dermed støt stigende udgifter hertil imidlertid lodret forkert. Det gælder jo for en række forskellige offentlige overførselsordninger - førtidspension, fleksjob, ledighedsydelse, sygedagpenge, revalidering og kontanthjælp - at de hænger sammen som forbundne kar og i et ikke uvæsentligt omfang er alternativer til hinanden.

Fx er henvisning til revalidering og indplacering i fleksjob alternative muligheder for kommunerne ligesom tilkendelse af førtidspension ofte følger efter længevarende modtagelse af sygedagpenge og kontanthjælp.
Derfor må udviklingen i tilgangen til disse forskellige ordninger ses i sammenhæng dvs. for ordningerne under et. Her gælder på den ene side, at revalidering jo fører tilbage til arbejdsmarkedet gennem uddannelse og dermed på længere sigt sparer kommunerne penge. Men på den anden side koster revalidering her og nu kommunerne omkring 255.000 kr. pr. år mod 155.000 kr i fleksjob. En udvikling, der er kommet på trods af, at Kommunerne har altså prioriteret at anbringe i fleksjob frem for at tildele revalidering, fordi det er en billigere løsning på kort sigt.

Noget tilsvarende gælder vedr. sygedagpenge og førtidspension, idet kommunerne jo når sygedagpengemodtager når ud over varighedsbegrænsningen på et år, samtidig overtager den fulde og hele udgift, idet refusionen fra staten så bortfalder. Ved at visitere den pågældende til førtidspension, kan kommunen igen få refusion fra staten .

Endelig er som anført langtidsanbringelse på kontanthjælp og førtidspension alternativer til hinanden. Også her må det antages at spille en rolle, at refusionssatsen ved passiv kontanthjælp til personer i matchgruppe 4 og 5 i 2006 blev nedsat til 35 %. Selvom refusionssatsen for førtidspension er den samme, har kontanthjælpsmodtagere i større udstrækning ret til supplerende ydelser og kan dermed alligevel være dyrere for kommunerne.

Ser vi således på den samlede tilgang fremkommer et noget andet billede. Fra 2003 til 2009 er antallet at personer i fleksjob, ledighedsydelse og førtidspension som tidligere fremgået steget betydeligt, nærmere bestemt i dette åremål med godt + 37.000, men modsat er det samlede antal personer i sygedagpenge, på kontanthjælp og i revalidering faldet med – 41.000.

...

Kritikken af tilgangen – og dermed også af udgifterne - til fleksjob og førtidspension for at ”være løbet løbsk” skyder altså forbi.

Ja, der har været stigende tilgang til fleksjob og førtidspension. Men tilgangen til revalidering, kontanthjælp og sygedagpenge er faldet modsvarende, hvilket ikke mindst skyldes, at kommunerne har visiteret herfra over til fleksjob og førtidspension."

Sidst redigeret af Katharina; 23-12-2010 kl. 11:17.
Katharina er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-12-2010, 11:16   #8
ace dk
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 08-06 2009
Lokation: et sted i dk.
Indlæg: 712
Styrke: 15
ace dk er rigtig godt på vej
den kurs har vi desværre ligget på i mange mange år.....

partifarven irrelevant.......

man prøver og tækkes "stemmerne" ikke problemerne, der er ligesom ingen der vil være "knusere" af disse.... da de ved en sådan handling, bliver taburet-løse..
hvilket vil udløse den faktor der hedder uden for fællesskabet= pengene....

og ikke mindst miste flowet i headhunternes små sorte bøger..... disse H-huntere er dem der fodre erhvervslivet med tidligere magtfulde personager, der har fingeren på pulsen-sidder i de rigtige udvalg- og stadig kan trække i trådene.... et fremragende eks: er en tdc direktør... hvis datter nu er m.fer..... og still climing.......

mvh eders analytiske ace dk
ace dk er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-12-2010, 09:35   #9
sniffeline
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 05-02 2010
Lokation: Danmark
Indlæg: 145
Styrke: 15
sniffeline er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af ace dk Se meddelelser
den kurs har vi desværre ligget på i mange mange år.....

partifarven irrelevant.......

man prøver og tækkes "stemmerne" ikke problemerne, der er ligesom ingen der vil være "knusere" af disse.... da de ved en sådan handling, bliver taburet-løse..
hvilket vil udløse den faktor der hedder uden for fællesskabet= pengene....

og ikke mindst miste flowet i headhunternes små sorte bøger..... disse H-huntere er dem der fodre erhvervslivet med tidligere magtfulde personager, der har fingeren på pulsen-sidder i de rigtige udvalg- og stadig kan trække i trådene.... et fremragende eks: er en tdc direktør... hvis datter nu er m.fer..... og still climing.......

mvh eders analytiske ace dk
Er det ikke det allerstørste problem i vores samfund? Enhver er sig selv nærmeste, og vejen til succes og rigdom er brolagt med mennesker, der af den ene eller anden grund, er for "svage" til at råbe op.

P.s. Tak for at der findes mennesker, af din kaliber. Jeg nyder at læse dine indlæg. herfra
sniffeline er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Ressourseforløb - hvor længe skal i gå og hvad skal der ske mbo Rehabiliteringsteams og Rehabliteringsskema 19 01-09-2013 23:05
hvad mon der nu skal ske. KatrineB Spørgsmål ang fleksjob 4 10-09-2012 22:35
Hvad skal der til...... MissMurphey Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 5 30-06-2011 12:06
Hvad skal jeg skrive/hvordan skal jeg gøre... FrkNorden Alt det andet 41 05-05-2011 13:10
Forste mode med en sagsbehandler -Hvad skal man taenke på? /Hvad bliver der spurgt? Tessa Alt det andet 2 10-12-2009 02:26




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 06:14.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension