K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 17-08-2017, 19:15   #1
Klunte
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 17-08 2017
Indlæg: 1
Styrke: 0
Klunte er ny på vejen
Regler og revalidering

Hej K10.

Selvom siden her jo er primært for flex & førtid, så ved jeg ikke hvor jeg ellers skulle stille mine spørgsmål.

Min situation er sådan, at jeg tilbage i 2009 fik diagnosticeret Skizotypisk sindslidelse, og har tidligere været mange år i kontanthjælpssystemet med mange fejlede forsøg på uddannelse. Jeg var i behandling i OPUS fra 2009 til 2014, og var derefter kortvarigt i distriktspsykiatrien, og derefter udskrivning til egen læge pga. flytning, og jeg har herefter været på egen hånd.

I 2012 blev jeg i Københavns kommune godkendt til en revalidering pga. psykisk nedsat arbejdsevne. Men da vi ikke kendte det egentlige sigte fik jeg bevilliget forrevalidering til et studenterkursus på Frederiksberg hvor jeg begyndte i august 12.
Jeg gik der i 6 mdr. og afbrød da lektiebyrden sammen med de 8 timers skolegang var mere end jeg kunne klare i længden.
I sommeren 2013 valgte jeg så af praktiske årsager at flytte sammen med min kæreste i hans lejlighed i Glostrup.
Jeg kontaktede derefter kommunen derude med henblik på at fortsætte mit forløb til en HF Fagpakke i Hvidovre, men beskeden var klar:
"Vi er ikke interesserede i at hjælpe dig, men vi kan parkere dig på kontanthjælp." og jeg var da ikke interesseret i at blive "parkeret"!

Dengang skulle man lige til at indføre gensidig forsørgerpligt, hvilket betød at jeg så ville kunne få 3000 kr./md.
Og det dækkede jo slet ikke mine regninger, vi havde ikke været sammen længe, så jeg kan jo ikke forvente at han skulle forsørge mig.
Jeg fandt derefter ud af at man kunne flexe enkeltfag over nettet via. Vestegnens VUC, og jeg har I år formået at tage en hel HF færdig ved hjælp af netundervisning.
Økonomisk har jeg været på SU + lån da mit timeantal har ligget på mellem 18 & 24 studietimer.
Jeg har haft noget ferieafløser job på et plejehjemskontor på deltid i en smule af årets skoleferier, ca. 4 uger på 1 år.

Men men.. Nu til den egentlige problematik.

Jeg er simpelthen kommet ind på en standby-plads på min drømmeuddannelse.
Det er en professionsbachelor på 3 1/2 år, via. e-learning og jeg skal jo senest starte næste år.
Jeg har i den forbindelse søgt om Revalidering til uddannelsen fordi jeg gerne ville søge noget mentor støtte, da den første tid vil være hård (Uddannelsen er ca. 40 timer om ugen incl. læsetid), og fordi at jeg efter ansøgelseskriterierne ikke er kandidat til handicaptillæg (Jeg er medicinfri, og gør derfor ikke alt for at dæmpe mine symtomer, og jeg kan kun skaffe nye papirer fra egen læge, hvis de skal være nylige).

Jeg tænkte at siden jeg havde fået det godkendt én gang, så måtte det jo ikke være helt umuligt at få det godkendt igen tænkte jeg..
Men... Næh nej.

Jeg var til samtale for to dage siden, og havde gjort mig stor umage ved at indsamle dokumenter fra kommune, SU-styrelsen, OPUS osv.
Men hun havde INGEN interesse i at se det, hun ville kun vide to ting og det var om jeg kunne få "dobbelt-SU" og hvad jeg havde lavet de sidste 3 1/2 år.

Jeg var derinde i max. 15 minutter, de 10 brugte hun på at fortælle om proceduren ved reva, og give udtryk for hendes forbløffelse over at jeg overhovedet ville søge, når de nu ikke i forvejen "havde noget på mig"- som hun sagde.
Hendes budskab var klart, du skal ikke regne med noget herfra, men vi tager din sag op i næste uge. Og så "burde jeg jo bare gå ud og få et job" - Som om de hænger på træerne og ingen gider da ansætte en der muligvis skal stoppe igen.
(Gad ikke sige til hende at jeg har søgt deltidsjobs max. 20/t, jeg skal jo betale regningerne. Lige nu er jeg 30 og låner madpenge af min far fordi min mands løn kun dækker regningerne.. Pinligt )

Kan de virkelig bare afvise mig, uden nylige papirer fra læge eller prøve mig af, når jeg har været godkendt tidligere i en anden kommune?
Jeg har også kun haft deltidsbeskæftigelse i den tid jeg har været "udenfor" jobcenteret, min arbejdsevne er ikke mere anderledes end i 2014.

Ville der være noget fornuft i at anke den når jeg får den skriftlige afvisning?


Med venlig hilsen

Klunte

Sidst redigeret af Klunte; 17-08-2017 kl. 19:21.
Klunte er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-08-2017, 20:25   #2
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Naturligvis skal du klage over et afslag, det er naturligvis ikke sikkert at du får medhold men til gengæld kan du heller ikke tabe noget på det.

Min kommune standsede mine sygedagpenge og jeg fik medhold netop fordi kommunen ikke havde ulejliget sig med at undersøge sagen men tog beslutningen på løst grundlag.

Dengang jeg stod uden indtægt overvejede jeg at prøve på at få et 10 timers job da jeg tænkte at lidt indtægt var bedre end ingen men socialrådgiveren i min patientforening rådede mig fra det, hun mente at kommunen kunne betragte det som et bevis for at jeg kunne leve for indtægten fra 10 arbejdstimer.
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 19:44.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension