K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 07-04-2017, 18:03   #1
Zanne
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2013
Indlæg: 2
Styrke: 0
Zanne er ny på vejen
Kritisk Sygdom

Hej

Kan jeg søge om Udbetaling af "Kritisk Sygdom" når jeg ikke mere er medlem af H.K. - eller har jeg forpasset min mulighed herfor..

På forhånd tak
Hilsen Sanne
Zanne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-04-2017, 19:00   #2
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Du må nok komme med nogle flere oplysninger hvis du skal kunne få nogle brugbare svar.

Normalt plejer udbetaling af kritisk sygdom ikke at hidrøre til medlemskab af en fagforening men derimod plejer det at være en del af en forsikring der tegnes som en del af en pensionsordning.

Når man kigger på HKs hjemmeside bliver Sampension nævnt https://www.hk.dk/aktuelt/nyheder/20...kritisk-sygdom
Er du sikker på at det ikke er sampensions forsikring som du spørger til?

Om du er berettiget til en udbetaling kommer nok an på om din forsikring stadigt gælder, hvis ikke om du beviseligt havde ret til udbetaling dengang forsikringen dækkede og om der er gået for lang tid siden, man kan nemlig godt miste retten til at få sin udbetaling hvis man ikke inden for rimelig tid har ansøgt om at få dem udbetalt.
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-04-2017, 20:48   #3
sortepigen
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-02 2014
Lokation: Guldborgsund
Indlæg: 945
Styrke: 11
sortepigen er rigtig godt på vej
på pensionsinfo.dk kan du med dit nem-id logge ind og se hvilke udbetalinger du gennem dine pensionsselskaber er berettiget til ved sygdom.

prøv at kigge der, der burde du kunne se svaret på dit spørgsmål . og hvis du er i tvivl efter at have kigget så kan du kontakte dit pensionsselskab og spørge.

held og lykke
vh sortepigen
sortepigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-04-2017, 22:26   #4
Hut
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-03 2017
Indlæg: 89
Styrke: 8
Hut er ny på vejen
Jeg har i dag erfaret at pensioninfo ikke nødvendigvis er korrekt ift udbetaling ved sygdom. Jeg vil anbefale at du tager direkte fat i dit pensionsselskab.
Hut er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-04-2017, 23:37   #5
Zanne
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2013
Indlæg: 2
Styrke: 0
Zanne er ny på vejen
Mange tak for alle svarene ..
Jeg fik førtidspension i 2005 og var efterfølgende medlem af HK i nogle år - og det var muligvis fordi det var den eneste måde man dengang kunne opretholde, krav til evt udbetaling via Kritisk Sygdom...
Jeg har dog stadig en forsikring hos Codan/SEB hver der udbetales Tabt arbejdsfortjeneste fra min kapitalforsikring/police...
Måske der er lidt "at hente der" .. må vist prøve at grave lidt mere i det...

Takker
Zanne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-04-2017, 00:35   #6
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej Zanne

Ked af at læse, at du lider af en alvorlig sygdom, som kan udløses sum for kritisk sygdom.

Jeg er dog ikke enig med Nørd, der findes faktisk en del fagforeninger, der har koblet netop den slags forsikring til medlemskab på en el. anden måde.

For HK har jeg fundet flg.:

Citat:
Kontingentbetalende medlemmer
Er du mellem 18 og 65 år, og er kon
-
tingentbetalende medlem eller pensionist på frikontingent, omfattes du
automatisk af forsikringen fra indmeldelsen i HK, medmindre du fravælger den
Og yderligere står der:

Citat:
Har du flere forsikringer med samme dækning?

En del af HK’s medlemmer har i forvejen en forsikring ved visse kritiske
sygdomme via deres ansættelsesforhold eller deres overenskomst.

Du kan godt have flere forsikringer med dækning ved visse kritiske
sygdomme, og hvis ordningerne dækker de samme sygdomme, får
du som regel dækning fra dem alle. Du skal være opmærksom på, at der
kan være forskel fra ordning til ordning på de “kritiske sygdomme”, der
er dækningsberettigede.
https://www.hk.dk/~/media/dokumenter..._2017_web.ashx

Spørgsmålet er så bare, om du forsat har betalt ind til forsikring for kritisk sygdom? Har du ikke det, er du ikke dækket mere. Desværre er alle ikke klar over dette, el. bliver ikke oplyst om hvordan dette gøres, hvorfor man efterflg. kan stå i den situation, at man så ikke er dækket.

Så derfor dem der læser med her, og som ikke umiddelbart står i den situation, el. tænker den får jeg nok ikke brug for, så overvej det endnu engang også set i forhold til, hvad beløb der forsat skal indbetales over en årrække for stadig at være dækket. Kritisk sygdom kan ramme os alle.

Og ja, Zanne, grav lidt mere i det. Og lad dig ikke umiddelbart spise af med en mundtlig besked, men få det på skrift el. bed dem henvise til konkrete forsikringsregler.

Mange hilsner

Gunvor
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-04-2017, 08:35   #7
lgkh62
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 08-02 2013
Lokation: Midtjylland
Indlæg: 602
Styrke: 12
lgkh62 er rigtig godt på vej
Jeg er Førtidspensionist, men ikke medlem af fagforening længere. I.f.m. tilkendelse af FP i 2012 indbetales der til min pensionsopsparing samt de forsikringer jeg havde på tilkendelsestidspunktet af min gruppelivsforsikring fra arbejdsgiveren og jeg har derfor forsikring for kritisk sygdom indtil jeg bliver folkepensionist. Du bør absolut undersøge hvad dine dækninger er
lgkh62 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-04-2017, 10:28   #8
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af gunvor Se meddelelser
Hej Zanne

Ked af at læse, at du lider af en alvorlig sygdom, som kan udløses sum for kritisk sygdom.

Jeg er dog ikke enig med Nørd, der findes faktisk en del fagforeninger, der har koblet netop den slags forsikring til medlemskab på en el. anden måde.

For HK har jeg fundet flg.:

Og yderligere står der:

https://www.hk.dk/~/media/dokumenter..._2017_web.ashx

Spørgsmålet er så bare, om du forsat har betalt ind til forsikring for kritisk sygdom? Har du ikke det, er du ikke dækket mere. Desværre er alle ikke klar over dette, el. bliver ikke oplyst om hvordan dette gøres, hvorfor man efterflg. kan stå i den situation, at man så ikke er dækket.

Så derfor dem der læser med her, og som ikke umiddelbart står i den situation, el. tænker den får jeg nok ikke brug for, så overvej det endnu engang også set i forhold til, hvad beløb der forsat skal indbetales over en årrække for stadig at være dækket. Kritisk sygdom kan ramme os alle.

Og ja, Zanne, grav lidt mere i det. Og lad dig ikke umiddelbart spise af med en mundtlig besked, men få det på skrift el. bed dem henvise til konkrete forsikringsregler.

Mange hilsner

Gunvor
Jeg så godt den på hjemmesiden, men som jeg forstår pjecen så er det en forsikring man kan købe hos Alka hvis man er HK medlem, altså et tilkøb, og kun HK medlemmer som har købt ekstra forsikringen er dækket af den, dermed er det ikke en forsikring som dækker samtlige HK medlemmer.

Ikke desto mindre står der også i pjecen at dækning ophører ved udmelding af HK, så selv hvis Zanne har haft betalt til nævnte forsikring, så er forsikringsdækningsdækningen ophørt ved udmelding og i givet fald vil muligheden for dækning bestemmes af om Zanne faktisk havde ret til udbetaling allerede inden udmelding men bare ikke søgte fordi hun ikke var opmærksom på det.

Men jeg synes at det kan betale sig at undersøge nærmere, kigge papirer igennem og evt. kontakte fagforeningen/forsikringerne og undersøge det nærmere.
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-04-2017, 11:08   #9
job
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2014
Indlæg: 209
Styrke: 10
job er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af lgkh62 Se meddelelser
Jeg er Førtidspensionist, men ikke medlem af fagforening længere. I.f.m. tilkendelse af FP i 2012 indbetales der til min pensionsopsparing samt de forsikringer jeg havde på tilkendelsestidspunktet af min gruppelivsforsikring fra arbejdsgiveren og jeg har derfor forsikring for kritisk sygdom indtil jeg bliver folkepensionist. Du bør absolut undersøge hvad dine dækninger er
Jeg er også førtidspensionist og har valgt at bevare mit medlemskab af hk - ikke fordi jeg sådan har brug for en fagforening men fordi jeg kunne bevare min heltidsulykkesforsikring. Jeg betaler vist omkring 101 kr. om måneden, et beløb som er fradragsberettiget - fagforening udgør 56 kr. og forsikringsdelen udgør 45 kr.

Jeg ved ikke om jeg kan finde et billigere alternativ og har derfor valgt at bevare den og det er måske ikke en dårlig ide da jeg nu er bosiddende i Thailand.
job er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-04-2017, 12:17   #10
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Nej, Nørd, det er ikke et tilkøb.

Men derimod flg., som det fremgår af teksten:

Citat:
Du bliver automatisk omfattet, når du indmeldes i HK.
Samme link som tidl. Min understregning.

Dvs. man skal aktiv sige den fra.

Og til Job, umiddelbart lyder priserne meget rimelige.

Hej Zanne

Kom lige i tanke om flg. sted, du måske hurtigt kan få svar omkr. pensionsselskab dækker:

https://www.pensionsinfo.dk/Borgerse...velkommen.html

Har ikke selv prøvet den, så uvis hvordan og hvor godt den fungerer.

Mange hilsner

Gunvor
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:31.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension