K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 07-05-2018, 13:57   #1
Puppi
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 01-05 2018
Indlæg: 6
Blog Indlæg: 1
Styrke: 0
Puppi er ny på vejen
Ledighedsydelse og udbetaling af efterlønsbidrag

Jeg er i tvivl, om det økonomisk kan svare sig at få udbetalt mit efterlønsbidrag (flexydelsen), når jeg får ledighedsydelse, bliver udbetalingen af flexydelsen modregnet i udbetalingen af ledighedsydelsen?! Søger førtidspension, men er sørme i tvivl, om denne bevilges.
Puppi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-05-2018, 17:36   #2
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Den bliver ikke modregnet, da det er formue.

MEN hvis du risikerer at være på ledighedsydelse når du når fleksydelsesalderen, falder ledighedsydelsen en del.
Det er jo ikke til at sige hvordan din sag kommer til at løbe fremadrettet, men det ville være så surt at have hævet den nu, hvis det så betyder at du ikke kan klare dig økonomisk til den tid.
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-05-2018, 19:36   #3
Puppi
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 01-05 2018
Indlæg: 6
Blog Indlæg: 1
Styrke: 0
Puppi er ny på vejen
Mange, mange tak for svar! Endeligt et svar, jeg kan bruge til ngt! Du har ret. Det et desværre bare såå usikkert, hvornår og om jeg overhovedet nogensinde får den ønskede førtidspension, jeg er allerede knap 55, så...
Puppi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-05-2018, 19:43   #4
KageØre
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-12 2015
Indlæg: 1.322
Styrke: 10
KageØre er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MistyMiss Se meddelelser
Den bliver ikke modregnet, da det er formue.

MEN hvis du risikerer at være på ledighedsydelse når du når fleksydelsesalderen, falder ledighedsydelsen en del.
Det er jo ikke til at sige hvordan din sag kommer til at løbe fremadrettet, men det ville være så surt at have hævet den nu, hvis det så betyder at du ikke kan klare dig økonomisk til den tid.
Der er lige den tilføjelse at man får det indbetalte tilbage hvis man tilkendes pension, så der er intet forgjort i at vente til en eventuel pension er i hus.
KageØre er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-05-2018, 21:29   #5
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Og netop hvis den del er usikkert, så synes jeg det er en stor risiko at tage, at risikere at ryge ned på 11.282 kr før skat i ydelse, fra fleksydelsesalder og frem til du rammer folkepensionsalderen.

Jeg kan se at hvis du kommer på ftp, kan du vælge at få det udbetalt, du har indbetalt til fleksydelse/efterløn.
Det beløb vil så desværre ikke være "fritaget" fra skat hvis den periode hvor det er det, er nået at udløbe.

Hvis du er meget i tvivl om hvorvidt du kan få førtidspension, så er det især en stor risiko at løbe, at få pengene udbetalt nu.

Min fagforening fraråder på det kraftigste af man får udbetalt fleksydelses/efterlønsbidraget. Netop fordi man kan ende med at få brug for ordningen.
Og det var vel og mærke til et netværksmøde de holdt for fleksjobbere.

Lige en kilde på, at det ikke vil påvirke din ledighedsydelse, at få pengene udbetalt:
"Stk. 2. Kommunen ser bort fra en persons og en ægtefælles formue i form af udbetalte efterlønsbidrag og fleksydelsesbidrag for personer, der samtidig med, at de modtager integrationsydelse, uddannelseshjælp eller kontanthjælp har fået udbetalt efterlønsbidrag eller fleksydelsesbidrag kontant og skattefrit efter anmodning efter §§ 1 og 4 i lov nr. 1671 af 26. december 2017 om kontant og skattefri udbetaling af efterlønsbidrag og fleksydelsesbidrag."
Som du kan se omtales det her som formue.
Der er derfor ikke behov for at nævne f.eks. ledighedsydelse, da formue ikke har relevans for den ydelse
§4 her: https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=196775

Og det med at du kan få pengene (dog ikke skattefrit hvis perioden for det er udløbet) hvis du kommer på ftp:
"§31
Stk. 2. Indbetalte fleksydelsesbidrag kan efter anmodning betales tilbage kontant, hvis

1) personen får tilkendt førtidspension efter lov om social pension eller lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v. eller tilsvarende udenlandsk lovgivning,"
i denne: https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=172832


Og det med lavere ledighedsydelse fra 6 mdr efter fleksydelsesalderen:
"§ 74 b. Det er en forudsætning for udbetaling af ledighedsydelse, at modtageren opfylder betingelserne for at få et fleksjob, herunder står til rådighed, jf. § 75.

Stk. 2. Personer, der har nået fleksydelsesalderen som fastsat i lov om fleksydelse, kan højst modtage ledighedsydelse efter § 74 a, stk. 2 eller stk. 3, nr. 1, i sammenlagt 6 måneder. Herefter kan de pågældende modtage ledighedsydelse efter § 74 a, stk. 3, nr. 2."

Oversat: når du har ramt fleksydelsesalderen vil du maks kunne få høj ledighedsydelse i 6 mdr.
Herefter vil din sats være 11.282 kr før skat som ikke-forsørger. (14.993 kr før skat hvis du har børn under 18 år)
http://www.socialjura.dk/content-sto...ktivlov/#c1036

Sidst redigeret af MistyMiss; 07-05-2018 kl. 21:37.
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-05-2018, 07:50   #6
Puppi
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 01-05 2018
Indlæg: 6
Blog Indlæg: 1
Styrke: 0
Puppi er ny på vejen
Tak, Misty Miss

Citat:
Oprindeligt indsendt af KageØre Se meddelelser
Der er lige den tilføjelse at man får det indbetalte tilbage hvis man tilkendes pension, så der er intet forgjort i at vente til en eventuel pension er i hus.
Tak, synes du har ret, må vente til pensionen, forhåbentlig snart, bliver bevilget
Puppi er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:20.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension