K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 09-04-2017, 20:02   #1
Kio
Banned
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2009
Lokation: København
Alder: 59
Indlæg: 968
Styrke: 0
Kio er ny på vejen
Ulovlig sagsbehandling. Dokumenteret. Hvor er retssikkerheden?

Til Webmaster: Har gennemlæst flere gange, har jeg brudt nogle regler,
undskylder jeg, gør det så godt jeg kan.


Sidder og læser denne tråd: www.k10.dk/showthread.php?t=35133
vedr "Skrivelse om ressourceforløb SKR nr 9248 af 14/03/2017"
https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=186975

Meget interessant læsning, desværre er jeg ikke jurist, men er rimelig sikker
på at denne nye "Skrivelse" ikke bliver overholdt.

Var til møde onsdag d 5 april 2017, da jeg skulle "vurderes" ud fra
min nye statusattest.







Ved dette møde afleverede jeg en ansøgning om at komme i
fleksjob, førtidspension eller ressourceforløb, med henvisning til
"Skrivelse om ressourceforløb SKR nr 9248 af 14/03/2017"



Samme aften modtag jeg via jobnet.dk et "journal-notat" eller ny "Job-Plan/Min Plan"



Den klagede jeg over pr mail, med bl.a.:

---------------------------------------------
"Jeg kan ikke 100 % forstå hvad der skrives.

Kan jeg venligs bede om at der omformuleres i et forståeligt sprog ?"

"En jobplan er et juridisk bindende dokument for den ledige, a-kassen og Jobcentret.
Det er derfor vigtigt, at jobplanen skrives i et for de tre parter forståeligt sprog."

Der skrives:
"Du er vejledt om præmisserne for tilkendelse af fleksjob:... "

Korrekt, men burde formuleres sådan:

"Du er vejledt om Beskæftigelseskonsulent Txx Xxxx Xxxxxxxs vurdering af,
hvad præmisserne for tilkendelse af fleksjob er."

Dette pga, som vi talte om og som jeg heller ikke forstod i dag, Hr Beskæftigelseskonsulent Txx Xxxx Xxxxxxxs
tolkning af Beskæftigelsesministeriets "Skrivelse om ressourceforløb" SKR nr 9248 af 14/03/201"
sætning hvor der bl.a. skrives:

"Mulighederne i den ordinære indsats skal være udtømte – men ikke nødvendigvis afprøvede.

Mulighederne i den ordinære indsats skal være udtømte, inden der visiteres til et ressourceforløb. Det
betyder dog ikke, at det i alle tilfælde er en betingelse, at borgeren har deltaget i en
beskæftigelsesrettet indsats forud for visitation til ressourceforløb."

Der skrives videre:

"At din arbejdsevne er væsentligt og varigt nedsat, at der ikke foreligger yderligere
behandlingsmuligheder samt at arbejdsevnen ikke kan udvikles via beskæftigelsesfremmende tiltag."

Hvad menes præcist her ?

Er det Beskæftigelseskonsulent Txx Xxxx Xxxxxxxs, der efter dagens samtale vurderer at:
"Kims arbejdsevne er væsentligt og varigt nedsat, at der ikke foreligger yderligere
behandlingsmuligheder samt at arbejdsevnen ikke kan udvikles via beskæftigelsesfremmende tiltag" ?

Eller hvordan skal det forstås ?

Der skrives:
"Aftalt at du tilbydes aktivitet hos Plan & Handling, som indeholder
varmtvandstræning, evt. fysisk træning,"

Vi snakkede om det i dag, men fik ikke klart svar på, hvad er formålet med at
sende mig til varmtvandstræning, da det er alment kendt at
varmtvandstræning ikke forbedre eller udvikler min arbejdsevne ?

Min læge skriver det også klart i min statusattest under punktet "Slidgigt i
begge knæ":
"Pt er opfordret til varmtvandsbassin, men er kun af lindrende karakter uden
varig effekt på smerter"

Og hvad er formålet med at sende mig til "evt fysisk træning" ?

Som jeg også fortalte Beskæftigelseskonsulent Txxxx xxxxxx xxxxxxx i dag, har
jeg selv siden d 18-10-2014 trænet i et fitness center 1-2 gange om ugen,
for at styrke muskulaturen omkring mine knæ, ryg og nakke.

Dette kan jeg dokumentere.

Og det kun når jeg har overskud til det og ikke har for mange smerter, hvad
jeg her selv kan kontrollere.

Et "fastlagt" skema for, hvornår jeg skal træne, kan jeg derfor ikke efterleve
100 % og vil ødelægge den rytme jeg er inde i mht træning.

--------------------------------------------------------

Nå, dagen efter modtager jeg dette brev via eBoks:



Dette vil jeg selvfølge klage over, er i fuld gang med en kladde.

Bl.a. også at der ikke medfulgte en klagevejledning og jeg mener bestemt ikke
at der her er taget individuel hensyn, eller at de har taget "Skrivelse om
ressourceforløb" SKR nr 9248 af 14/03/2017
" med i Deres overvejelser ligner
mere en standard-skrivelse Jobcentret sender ud til alle de syge og nedslidte
borgere man gerne vil fasthold i kontanthjælps-systemet.

Nogen der kan hjælpe med hvad og med hvilke formuleringer jeg
kan bruge i min klage ?

Mangler der konkret info, så spørg, har dokumentation på næsten alt

*****************************************'
Lidt dokumentation om mit forløb:

27 jan 2015


24 juni 2015



14 april 2016




Var også nede med en aktindsigtsbegæring i fredags, men hvad nytter det, tænker jeg, Jobcentret gør alligevel hvad det passer dem...


.
Kio er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-04-2017, 13:40   #2
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
Det er et skriftligt afslag, som du kan klage over. så kan Ankestyrelsen kigge på det.
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-04-2017, 17:35   #3
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Jeg har desværre ikke lige overskud til at læse det hele.
Men du skriver blandt andet, at du er igang med at skrive en klage, over afslaget på ressourceforløb.
I det brev hvor du argumenterer for at skulle ind til teamet, skriver du:
"fordi jeg som minimum bør være berettiget til et ressourceforløb på det foreliggende grundlag, fordi jeg har komplekse kroniske helbredsproblemer ud over ledighed"

Det er IKKE nok ift at være berettiget til ressourceforløb.
https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=168066
"Et ressourceforløb er til personer, der har komplekse problemer ud over ledighed. Det kræver et helhedsorienteret forløb med en kombination af indsats efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og sociale eller sundhedsmæssige indsatser.

Det er en betingelse for at være omfattet af målgruppen for et ressourceforløb, at den indsats, der er nødvendig for borgeren, er tværfaglig. Det vil sige en indsats fra forskellige dele af den kommunale forvaltning, men ikke nødvendigvis også en indsats fra sundhedsvæsenet."

I paragraffen om ressourceforløb, står der også blandt andet: (lov om aktiv beskæftigelsesindsats http://www.socialjura.dk/content-sto...atslov/#c85343 )
"§ 68 a. Personer under 40 år, der har komplekse problemer ud over ledighed, der ikke har kunnet løses gennem en indsats efter denne lov eller efter lov om aktiv socialpolitik,"

Kommunen skriver i deres afgørelse, at du ved hjælp af virksomhedspraktik kan blive selvforsørgende.

Så kommunens argument er (lidt inddirekte):
1: Du har ikke brug for et tværfagligt forløb, da de mener at du "bare" skal i virksomhedspraktik.
2: Det er endnu ikke påvist at problemet ikke kan løses via indsats efter LAB eller LAS, som også er et krav.

Så jeg vil anbefale dig at du i din klage argumenterer for:
1: at du HAR brug for tværfagligt forløb (foreslå evt nogen indsatser)
2: at virksomhedspraktik er formålsløst pga din tilstand.

Kan også se at de nævner i et mødenotat, at fleksjob kræver at behandlingsmulighederne er udtømte, for at kunne sige at arbejdsevnen er varigt nedsat. Så længe det er tilfældet, tror jeg at dine chancer for ressourceforløb er større end fleksjob. (Såfremt du har brug for tværfagligt helhedsorienteret forløb)

Håber det gav mening, og at det ikke forvirrede
Og beklager at jeg kun har haft overskud til at skimte. Håber at mit svar alligevel kan bruges til noget
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-04-2017, 18:35   #4
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Har kun skimmet al det du har lagt ind, men bider mærke i at du skriver at der ikke er vedlagt klagevejledning over om du i er i målgruppen for ressourceforløb mm og afslag på at få din sag forelagt det rehabiliterende team og jeg formoder at det er imblicit heri at du heller ikke selv var til stede da sagsbehandler drøftede det med dem?


Dersværre er reglerne sådan at man ikke har krav på at møde det rehabiliterende team og der ikke kan klages over det ligesom der heller ikke kan klages over deres indstilling

Se bla https://ast.dk/nyheder/nyheder/nyhed...-ankestyrelsen


Allerede i 2014 lavede ankestyrelsen en principafgørelse 6-14 ifht at man ikke har krav på at få sin sag forelagt det rehabiliterende team og at det er kommunen som har retten til at vurdere om man kan få sin sag for der

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=183686
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-04-2017, 18:52   #5
Kio
Banned
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2009
Lokation: København
Alder: 59
Indlæg: 968
Styrke: 0
Kio er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af gisne Se meddelelser
Har kun skimmet al det du har lagt ind, men bider mærke i at du skriver at der ikke er vedlagt klagevejledning over om du i er i målgruppen for ressourceforløb mm og afslag på at få din sag forelagt det rehabiliterende team og jeg formoder at det er imblicit heri at du heller ikke selv var til stede da sagsbehandler drøftede det med dem?
Korrekt, jeg var ikke til stede da sagsbehandler drøftede med rehabiliterende team.

.
Kio er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-04-2017, 19:23   #6
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Kio Se meddelelser
Korrekt, jeg var ikke til stede da sagsbehandler drøftede med rehabiliterende team.

.
Desværre er det rehabiliterende ikke beslutningsmyndig men udelukkende en del af den samlede sagsbehandling, og derfor er det rigtig svært også pga. Ankestyrelsens principafgørelse af klage over dem.

Krydser fingere for at jobcenteret tager din klage alvorligt og ikke afviser den med henvisning til principafgørelserne
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-04-2017, 19:27   #7
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
"Vi har således lagt vægt på, at kommunen skal se en ansøgning om ressourceforløb i lyset af alle de muligheder, der findes for hjælp efter den sociale lovgivning og dermed i det enkelte tilfælde vurdere, om og i givet fald hvilken indsats, der skal iværksættes.

Kommunen skal i den forbindelse vurdere, om der er grundlag for at behandle din sag med henblik på ressourceforløb, eller om der skal iværksættes andre initiativer.

Du har derfor ret til at få en afgørelse om, hvorvidt du har ret til hjælp. Det følger desuden af principperne for god forvaltningsskik, at kommunen skal svare på konkrete spørgsmål fra en borger. Du har derfor også ret til at få et svar på dit spørgsmål om ressourceforløb."

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=175957

Så som jeg forstår den, så er det svar kommunen har givet en afgørelse, og afgørelser kan man jo klage over.
Så kommunen kan ikke afvise at behandle klagen.
Kommunen kan selvfølgelig godt fastholde deres første afgørelse, og lade den gå forbi ankestyrelsen.

Og nej, man kan nok ikke klage over at ikke komme ind til teamet.
Men man kan sagtens klage over at kommunen giver afslag på fleksjob/ressourceforløb, som jeg forstår det.
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-04-2017, 10:01   #8
Kio
Banned
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2009
Lokation: København
Alder: 59
Indlæg: 968
Styrke: 0
Kio er ny på vejen
Tak for Jeres svar.

Hvis I evt kan hjælpe med et udkast/forslag til hvordan jeg evt kan formulere en klage, vil jeg blive meget taknemmelig

- jeg mener bestemt jeg er i målgruppen for ressourceforløb eller fleksjob iht den nye statusattest, "Skrivelse om ressourceforløb SKR nr 9248 af 14/03/2017" samt mine tidligere forløb og jobs, siden 27 jan 2015.

- ingen klagevejledning

- hvad er ellers vigtigt at der kommer med ?

- er det en god ide at sende den Cc til jobcenterchefen, borgerrådgiveren, ombudsmanden, beskæftigelsesministeren m.fl ?
.
Kio er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-04-2017, 12:00   #9
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej Kio

Som jeg læser det væsentlige pointer i din sag nedenfor:

1.Du har d. 5.04.17 skriftligt bedt Jobcentret om, at tage stilling til om hvorvidt du er berettiget til et ressourceforløb, fleksjob el. FP.

1a: Du har indsat en kopi af SBs referat (kaldet "Seneste aftale Jobcentret")fra din journal af mødet d. 05.04.17 (evt. en del af din fremadrettet handleplan, dog er dette uvist af det indsatte dokument), hvoraf det fremgår, at du kun har fremsat ønske om fleksjob iflg. SB.

2.Din SB har KUN sendt dig et "journalnotat" d. 06.04.17 af mødet d. 05.04.17 og ikke en skriftlig afgørelse! Det er derimod et referat af en mundtligt begrundelse på KUN fleksjobansøgningen.

Heraf fremgår det, at DU SELV vurderer (iflg. SB), at du pga. din nedsatte arbejdsevne søger om fleksjob. Centralt er så: at SB her skriver, at du er blevet vejledt i betingelserne for at komme i betragtning til et fleksjob.

2a: "Journalnotatet" a.d. 6.04.17 slutter med at SB skriver, at I har aftalt (dvs. du og Jobcentret), at det fremadrettet skridt skal foregå hos "Plan og Handling" og bestå af varmtvandsbassin, evt. også anden træning.

Du har siden sendt en mail samme dato og bedt om forklaring på disse dokumenter.

Du er nu gået i gang med at skrive en klage, skriver du. Du kan efter min bedste overbevisning ikke klage over et "journalnotat", som jo ikke er en afgørelse. ang. din ansøgning omkr. ressourceforløb. Og ikke mindst: læs også mit indsatte fra DUKH (principafgørelse 83-15).

Man har som borger ret til at søge om et ressourceforløb, men der er samtidig kun krav på at SB/Jobcentret spurgt med "rebabteamet". Hvilket jo fremgår af journalnotat a.d. 6.04.17, at SB har gjort med negativt resultat. Desuden har SB her også fremlagt om, "rehabteam" mener du bør afprøves i forhold til fleksjob og FP, også med negativt resultat. Dette begrundes med, at de mener, du kan blive selvforsørgende (dvs. almen ordinær beskæftigelse) og nævner som eks. ekspedient i et supermarked.

DUKH (linker til siden) berører denne problematik marts 2017, hvor det fremgår af principafgørelse 83-15, at du har ret til at søge om et ressourceforløb, men også at den måde din SB har behandlet sagen på er helt korrekt set i forhold til alene ressourceforløbsansøgningen.

Citat:
Ansøgning

Det fremgår af principafgørelse 83-15, at en borger kan ansøge om et ressourceforløb, men at kommunen skal se borgerens ansøgning i lyset af alle de muligheder, der findes for hjælp til forsørgelse og udvikling med henblik på, at borgeren fastholdes eller kommer ind på arbejdsmarkedet. Fra afgørelsen:

"Kommunen kan ikke afvise at behandle borgerens ansøgning om hjælp med den begrundelse, at borgeren ikke kan ansøge om et ressourceforløb. Borgeren har ikke krav på, at kommunen alene tager stilling til spørgsmålet om ressourceforløb, da der ikke er hjemmel i reglerne om ressourceforløb til at se bort fra den helhedsvurdering, der efter reglerne skal foretages i forbindelse med en ansøgning om hjælp. Kommunen skal kun forelægge sagen for rehabiliteringsteamet og behandle sagen med henblik på ressourceforløb i de tilfælde, hvor der er noget, der taler for, at borgeren er i målgruppen for et ressourceforløb. Der henvises til principafgørelse 6-14 om forelæggelse for rehabiliteringsteamet og udarbejdelse af rehabiliteringsplan."
http://www.dukh.dk/viden-selvhjaelp/...essourceforlob

Min understregning og fremhævning.

Flg. er pt. uklart: har du fået en skriftlig afgørelse på din ansøgning om fleksjob og FP.

Da du har søgt skriftlig om alle 3 i samme skrivelse a.d. 5.04.17 begynder det at blive kompliceret. Det fremgår af journalnotat a.d. 06.04.17, at Jobcentret samtidig vurdere, at du heller ikke efter deres mening er berettiget til fleksjob el. FP. Jeg kunne tænke, at Jobcentret på baggrund af deres formulering i dette journalnotat mener de har "helhedsvurdering", som det også fremgår af ovennævnte principafgørelse, at Jobcentret skal.

Du bør nøje overveje dine næste skridt, hvis du også vil klage over manglende indstilling til fleksjob og FP. Du kan, som skrevet, ikke klage over et ressourceforløb ikke bliver iværksat på alene din skriftlige ansøgning om dette.

FP sager skal altid forelægges "rehabteamet", og du har på baggrund af journalnotatet og SB forespørgsel fået afslag på FP eft. §18, dvs. Jobcenter iværksættelse af en sådan. Hvorfor du kun kan rejse en FP efter §17, stk. 2 på det foreliggende grundlag, som dels er meget vanskeligt, og du dels på dine oplysninger om dit helbred ikke virker til at kunne komme i betragtning af.

Du har heller ikke krav på, at kommunen alene tager stilling til spørgsmål om fleksjob iflg. principafgørelse 6-14,

Citat:
..da kommunen skal se en ansøgning om fleksjob i lyset af alle de muligheder, der findes for hjælp efter den sociale lovgivning. Kommunen skal således i det enkelte tilfælde vurdere, om og i givet fald hvilken indsats, der skal iværksættes.

Der er ikke hjemmel i fleksjobreglerne til at se bort fra den helhedsvurdering, der efter reglerne skal foretages i forbindelse med en ansøgning om fleksjob. Kommunen skal vurdere, om der er grundlag for at påbegynde behandling af sag om fleksjob eller at iværksætte andre initiativer. Kommunen skal kun påbegynde behandling af sag om fleksjob i de tilfælde, hvor der er noget, der taler for, at borgeren er i målgruppen for fleksjob.
Et afslag på at påbegynde behandling af sag om fleksjob vil efter Ankestyrelsens praksis være at betragte som en afgørelse, som borgeren kan klage over. Vi henviser til principafgørelse 64-11, hvorefter jobcentrets afslag på at afklare arbejdsevnen måtte anses for en afgørelse, der tilsigtede at have retsvirkning efter sit indhold, det vil sige afslag på fleksjob på det foreliggende grundlag.
http://www.sociale-rettigheder.dk/forum/post2481.html

Min fremhævning.

Dvs. hvis du har også fået afslag på at få afklaret din arbejdsevne mhp. et fleksjob, er dette en processuel beslutning, som du kan klage over m. henvisning til ovennævnte 2 principafgørelser.

Hvis du vil klage over den processuelle beslutning omkr. Jobcentret ikke vil iværksætte en arbejdsprøvning m. henblik på en afklaring om fleksjob, ville jeg personligt bede om et reel skriftligt afgørelse inden, jeg klagede. Da journalnotatet er noget tyndt i forhold til en helhedsvurdering, og du derved får flere oplysninger om, hvad de begrunder denne afgørelse på, og derved bedre kan udforme din klagen. hvis de ikke fremsender en sådan inden de 4 uger fra d. 06.04.17 må du så klage uden.

Mange hilsner

Gunvor
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-04-2017, 22:17   #10
Kio
Banned
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2009
Lokation: København
Alder: 59
Indlæg: 968
Styrke: 0
Kio er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af gunvor Se meddelelser
Hej Kio

Som jeg læser det væsentlige pointer i din sag nedenfor:

1.Du har d. 5.04.17 skriftligt bedt Jobcentret om, at tage stilling til om hvorvidt du er berettiget til et ressourceforløb, fleksjob el. FP.

1a: Du har indsat en kopi af SBs referat (kaldet "Seneste aftale Jobcentret")fra din journal af mødet d. 05.04.17 (evt. en del af din fremadrettet handleplan, dog er dette uvist af det indsatte dokument), hvoraf det fremgår, at du kun har fremsat ønske om fleksjob iflg. SB.

2.Din SB har KUN sendt dig et "journalnotat" d. 06.04.17 af mødet d. 05.04.17 og ikke en skriftlig afgørelse! Det er derimod et referat af en mundtligt begrundelse på KUN fleksjobansøgningen.

Heraf fremgår det, at DU SELV vurderer (iflg. SB), at du pga. din nedsatte arbejdsevne søger om fleksjob. Centralt er så: at SB her skriver, at du er blevet vejledt i betingelserne for at komme i betragtning til et fleksjob.

2a: "Journalnotatet" a.d. 6.04.17 slutter med at SB skriver, at I har aftalt (dvs. du og Jobcentret), at det fremadrettet skridt skal foregå hos "Plan og Handling" og bestå af varmtvandsbassin, evt. også anden træning.

Du har siden sendt en mail samme dato og bedt om forklaring på disse dokumenter.

Du er nu gået i gang med at skrive en klage, skriver du. Du kan efter min bedste overbevisning ikke klage over et "journalnotat", som jo ikke er en afgørelse. ang. din ansøgning omkr. ressourceforløb. Og ikke mindst: læs også mit indsatte fra DUKH (principafgørelse 83-15).

Man har som borger ret til at søge om et ressourceforløb, men der er samtidig kun krav på at SB/Jobcentret spurgt med "rebabteamet". Hvilket jo fremgår af journalnotat a.d. 6.04.17, at SB har gjort med negativt resultat. Desuden har SB her også fremlagt om, "rehabteam" mener du bør afprøves i forhold til fleksjob og FP, også med negativt resultat. Dette begrundes med, at de mener, du kan blive selvforsørgende (dvs. almen ordinær beskæftigelse) og nævner som eks. ekspedient i et supermarked.

DUKH (linker til siden) berører denne problematik marts 2017, hvor det fremgår af principafgørelse 83-15, at du har ret til at søge om et ressourceforløb, men også at den måde din SB har behandlet sagen på er helt korrekt set i forhold til alene ressourceforløbsansøgningen.



http://www.dukh.dk/viden-selvhjaelp/...essourceforlob

Min understregning og fremhævning.

Flg. er pt. uklart: har du fået en skriftlig afgørelse på din ansøgning om fleksjob og FP.

Da du har søgt skriftlig om alle 3 i samme skrivelse a.d. 5.04.17 begynder det at blive kompliceret. Det fremgår af journalnotat a.d. 06.04.17, at Jobcentret samtidig vurdere, at du heller ikke efter deres mening er berettiget til fleksjob el. FP. Jeg kunne tænke, at Jobcentret på baggrund af deres formulering i dette journalnotat mener de har "helhedsvurdering", som det også fremgår af ovennævnte principafgørelse, at Jobcentret skal.

Du bør nøje overveje dine næste skridt, hvis du også vil klage over manglende indstilling til fleksjob og FP. Du kan, som skrevet, ikke klage over et ressourceforløb ikke bliver iværksat på alene din skriftlige ansøgning om dette.

FP sager skal altid forelægges "rehabteamet", og du har på baggrund af journalnotatet og SB forespørgsel fået afslag på FP eft. §18, dvs. Jobcenter iværksættelse af en sådan. Hvorfor du kun kan rejse en FP efter §17, stk. 2 på det foreliggende grundlag, som dels er meget vanskeligt, og du dels på dine oplysninger om dit helbred ikke virker til at kunne komme i betragtning af.

Du har heller ikke krav på, at kommunen alene tager stilling til spørgsmål om fleksjob iflg. principafgørelse 6-14,



http://www.sociale-rettigheder.dk/forum/post2481.html

Min fremhævning.

Dvs. hvis du har også fået afslag på at få afklaret din arbejdsevne mhp. et fleksjob, er dette en processuel beslutning, som du kan klage over m. henvisning til ovennævnte 2 principafgørelser.

Hvis du vil klage over den processuelle beslutning omkr. Jobcentret ikke vil iværksætte en arbejdsprøvning m. henblik på en afklaring om fleksjob, ville jeg personligt bede om et reel skriftligt afgørelse inden, jeg klagede. Da journalnotatet er noget tyndt i forhold til en helhedsvurdering, og du derved får flere oplysninger om, hvad de begrunder denne afgørelse på, og derved bedre kan udforme din klagen. hvis de ikke fremsender en sådan inden de 4 uger fra d. 06.04.17 må du så klage uden.

Mange hilsner

Gunvor

Takker og bukker Gunvor

.
Kio er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:36.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension