K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 04-10-2013, 20:56   #1
chokolade
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 04-10 2013
Indlæg: 4
Styrke: 0
chokolade er ny på vejen
Red face Erfaring med FP og uddannelse

Hej,

Jeg er i den situation at jeg har fået det så godt de sidste par år, på trods af en tilkendt FP for fire år siden på grund af psykisk lidelse. Efter en omfattende livsstilsændring, som omfattede kost, motion og stop af medicin fik jeg det overraskende godt og har nu arbejdet i job med løntilskud og en smule ordinært arbejde ved siden af. Kommunen har nu bevilget at jeg enten kan færdiggøre min uddannelse på FP eller få et fleksjob. Dette er jo positivt. Jeg er desværre bare af den opfattelse at folk ofte har fordomme om FP/fleksjob og jeg ved ikke om jeg følelsesmæssigt kan holde ud at uddanne mig på FP. Hvad skal jeg sige hvis folk spørger hvad jeg lever af, etc.? Der er desværre så mange fordomme og de fleste af mine tætte venner siger at jeg ikke skal fortælle andre om det, at det ikke rager dem, men alligevel....den følelesesmæssige del er der og er svær at komme udenom - for mig. Også at skulle være så hemmelighedsfuld. Fleksjob ja, jeg ved ikke om de samme fordomme eksisterer, men umiddelbart virker det mindre fordømmende. Er der nogle der har oplevet lignende følelser og hvad ville I gøre i min situation?










Er der nogen der har eller har haft erfaring med at studere på FP?
chokolade er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-10-2013, 08:28   #2
lgkh62
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 08-02 2013
Lokation: Midtjylland
Indlæg: 602
Styrke: 12
lgkh62 er rigtig godt på vej
Kære chokolade

Fordommene skal du se bort fra. Vær ligeglad med hvad andre synes.
Hvis Jeg spurgte ved bordet og hvad laver du så ? og du svarede med det du skrev i indlægget ville jeg tænke og sige til dig.
Flot. En der forholder sig til hvordan du har det nu. En som for gør en fornyet indsats. En som vil gøre en indsats til forandring.

Hvilken ydelse du får er for andre uvedkommende, men vælger du at sige det som det er, så gør det med et smil uden at få ondt i sindet, for det er sandheden.

Dem, som har fordommen - lad det passere for de er ikke værd at høre på.
De har ikke din erfaring og baggrund, som du har mærket på din krop og sind, for så ville fordommen ikke være der.

Kærlig hilsen lgkh62

Sidst redigeret af lgkh62; 05-10-2013 kl. 08:34.
lgkh62 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-10-2013, 08:37   #3
chokolade
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 04-10 2013
Indlæg: 4
Styrke: 0
chokolade er ny på vejen
Kære Igkh62,

Tak for dit svar. Det er nemlig helt rigtigt, at hvis mennesket med fordommen havde oplevet det samme som jeg, ville vedkommende ikke have denne fordom. Det er meget værd at tænke på.

Kh Chokolade
chokolade er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-10-2013, 10:34   #4
anette29
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 24-05 2012
Lokation: hedensted
Indlæg: 198
Styrke: 12
anette29 er ny på vejen
Prøv at vende spørgsmålet om

hvis du sad ved en fest og spurgte damen der sad over for dig : nå hvad laver du så og hun svarer : jeg læser til lærer.

Ville du så spørge : nå ok og hvad betaler du så husleje med ?

Nej vel ? Jeg tror ikke det er et spørgsmål du skal være bange for at få og hvis det kom har du INTET at være flov over, tvært imod
anette29 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-10-2013, 16:01   #5
chokolade
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 04-10 2013
Indlæg: 4
Styrke: 0
chokolade er ny på vejen
Hej Anette29,

Tak for dit positive input.
Det er heller ikke fordi jeg nødvendigvis forventer at folk spørger hvad jeg lever af, men mange studerende tænker i SU-klip og kunne i den sammenhæng spørge hvor mange jeg har tilbage etc. Jeg hader bare at lyve, men selvfølgelig er at omgås sandheden ikke at lyve. Jeg ville bare generelt ønske at der var lidt mindre fordomsfuldhed omkring psykiske lidelser og en generel viden om, at man faktisk godt kan komme sig fra psykiske problemer. Så det ikke ville være så tabuiseret at fortælle om ens FP. Det er der desværre, men der er jo også behov for foregangsmænd :-) Bare svært at være de første....
chokolade er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-10-2013, 17:28   #6
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
du skal nu ikke tænke så meget på hvad andre synes om det

men det du skal tænke på er kommunen og den nye reform
hvis din pension er tilkendt efter 2003, så kan kommunen gå ind og vurdere du har fået det bedre nu når du kan tage uddannelse. du har fået din pension fordi du ikke har nogen arbejdsevne og det betyder også at man netop ikke kan tage uddannelse
med de nye regler kan der tilkendes fleks ned til 2 timer om ugen
alså har kommunen faktisk ret til at vurdere din sag til fleksjob og ikke pension.

så den aftale du laver med kommunen skal være 100 procent sikker
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-10-2013, 17:49   #7
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Jeg tror at @Chokolade har fuldstændig styr på lige netop det ud fra der skrives sådan her

Citat:
Oprindeligt indsendt af chokolade Se meddelelser
Kommunen har nu bevilget at jeg enten kan færdiggøre min uddannelse på FP eller få et fleksjob.
Så @Chokolade er indstillet på at overgå til fleksjob...som jeg læser det...

Jeg ved godt at du bare hellere vil advarer folk en gang for meget end for lidt og det er da også godt...for folk skal vide at man hurtigt kan blive smidt over på et fleksjob og miste sin førtidspension...

Men problemet er et andet her i denne tråd...nemlig det hvad andre vil tænke om en førtidspensionist som uddanner sig.....og om der er nogen herinde som har erfaringer med dette...

Mit forslag til dig @Chokolade...ja det er nok det samme som dine tætte venner siger...

Lad være med at fortælle dem det...og det rager virkeligt ikke dem...

Jeg kunne også godt sige til dig at du skal være fuldstændig ligeglad med hvad andre folk tænker...

Men det tror jeg næppe vil hjælpe dig...for hvis du kunne tænke sådan...ja så havde du nok gjort det...

Det er jo nemt nok for sådan en som mig...som er fuldstændig ligeglad med med andre tænker....at sige til dig at det er det du skal gøre...

Men det er nok straks sværere at gøre...når du netop bekymre dig om hvad de andre vil tænke...

Så jeg ved ikke lige hvad jeg skal sige til dig...ud over at hvis du overhovedet kan...så gør som dine venner råder dig til...

Det er jo slet ikke sikkert at du vil komme i sådan en situation...for det er jo rigtigt hvad @Anette29 skriver...

Hvis nogen spørger dig hvad du laver og du siger at du er ved at uddanne dig...ja så stopper det der....da folk ikke vil tænke over at spørge om hvordan du får dine penge...

De vil nok bare gå ud fra at du får SU som de fleste andre der er ved at uddanne sig...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-10-2013, 19:36   #8
chokolade
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 04-10 2013
Indlæg: 4
Styrke: 0
chokolade er ny på vejen
Tak for de gode indspark!
Jeg ved endnu ikke helt hvad jeg gør....Hvis det var muligt at finde et job jeg gerne ville have, ville jeg allerhelst tilbage i beskæftigelse frem for uddannelse. Men, der er åbenbart ingen herinde, som har erfaring med uddannelse på FP og de følelsesmæssige tanker om det?
Iøvrigt er dette en super god side som jeg varmt anbefaler til andre i lign. situation.
chokolade er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-10-2013, 19:44   #9
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
om det kommer folk ved eller ej, du vil jo også støde på problemet, når du skal ud og søge job igen, ellers vil du jo have et hul på dit cv, så på et eller andet tidspunkt vil du jo ramme tanken.
I mange år havde jeg meget svært ved at fortælle folk jeg var fleks jobber især fordi min mand havde firma og jeg arbejdet et andet sted.
Men efter jeg er begyndt at være ærlig, er det bare letter.
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-10-2013, 01:20   #10
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af chokolade Se meddelelser
Tak for de gode indspark!
Jeg ved endnu ikke helt hvad jeg gør....Hvis det var muligt at finde et job jeg gerne ville have, ville jeg allerhelst tilbage i beskæftigelse frem for uddannelse. Men, der er åbenbart ingen herinde, som har erfaring med uddannelse på FP og de følelsesmæssige tanker om det?
Iøvrigt er dette en super god side som jeg varmt anbefaler til andre i lign. situation.
Det er jo desværre et fåtal der får det så godt, at de kan tænke på en uddannelse - flertallet hænger jo i med det yderste af neglene i forvejen, og får det enten værre med tiden, eller er lige så dårlige som da de fik tilkendt pensionen.
Det er så sjældent at man hører om nogen der pludselig får det så godt, at de ligefrem kan lægge pensionen på hylden og trække i arbejdstøjet - men det sker da! - her de seneste 3-4 måneder har der faktisk været en masse helt nye brugere, der kommer herind og fortæller i deres første indlæg, at de nu har fået det så godt, at de enten kan arbejde, uddanne sig, eller på anden måde er kommet videre. Måske de kan hjælpe dig med følelserne og tankerne omkring det?? (hvis de altså stadig læser med)...

Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Uddannelse! Nulle-Nut Dit og Dat 17 28-11-2012 23:54
Førtidspension og uddannelse twoc Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 25 13-06-2012 10:00
Uddannelse på kontanthjælp ? FrkSilverfox Dit og Dat 11 05-07-2011 12:01
Buschaffør uddannelse ErikD Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 2 23-10-2009 12:00
uddannelse fortvivletpige Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 5 26-03-2008 17:21




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 19:59.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension