K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Dit og Dat

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Dit og Dat Her kan du skrive det du bare gerne vil ud med dog ikke politiske emner.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 27-07-2011, 18:13   #1
logikeren
Slettet bruger
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2009
Indlæg: 324
Styrke: 15
logikeren er ny på vejen
Spørgsmål om skizofreni

Jeg har 2 spørgsmål ang. psykoser:

1)
Er det normalt for psykoser at være tilstede i få sekunder for derefter at forsvinde igen hvis man er medicineret mod dem?

Her tænker jeg specifikt på at jeg i korte øjeblikke ser, hører eller mærker ting der ikke er der for derefter at forsvinde igen. Men jeg har også prøvet gentagne gange at føle at jeg er ansvarlig for f.eks. massedrabene i Norge eller at jeg er Jesus eller at jeg er en dødsdømt og venter på at blive henrettet, i korte stunde (af få sekunders varighed).

Er det normalt (for en skizofren)?

2) Jeg ved at den "grå masse" indskrænkes med visse typer antipsykotika fordi det hæmmer dopamin. Men selve skizofrenisygdommen, får den hjernen til at degenerere? Dvs. mister jeg kognitive evner langsomt over tid som direkte følge af min sygdom?

Jeg er nemlig konstant træt og er inaktiv det meste af dagen og at tømme opvaskemaskinen kan virke uoverskueligt. Sådan var det ikke for bare 2 år siden.

Jeg ved jeg burde spørge min læge, men han er på ferie og jeg kan ikke vente med at få svar på disse spørgsmål.
logikeren er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-07-2011, 18:42   #2
annagw
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2009
Lokation: København.
Alder: 39
Indlæg: 1.364
Styrke: 16
annagw er ny på vejen
Hej Logikeren

Jeg tror altså at personalet på dit bosted har bedre forudsætninger for at hjælpe dig med svar på dine spørgsmål, end vi andre K10'ere har.

Jeg ved godt, at personalet ikke er læger, men de arbejder nu en gang med sindslidende og har formodentlig gjort det i flere år, så jeg tror de kan hjælpe dig.

Smut ud og bed om at få en snak med en af dem her i aften :-)

Det eneste jeg kan sige er, at man godt kan have psykotiske udbrud som du beskriver. Det kaldes mikropsykoser og sker ikke kun hos skizofrene.
annagw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-07-2011, 18:54   #3
logikeren
Slettet bruger
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2009
Indlæg: 324
Styrke: 15
logikeren er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af annagw
Smut ud og bed om at få en snak med en af dem her i aften :-)
Det kan jeg ikke, for her i ferien er der kun vikarer tilstede. Og de har ikke uddannelse inden for feltet. Der er faktisk meget få af personalerne der har en reel uddannelse inde for feltet, de fleste er bare til for at drage omsorg.
logikeren er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-07-2011, 18:56   #4
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af logikeren Se meddelelser
Jeg har 2 spørgsmål ang. psykoser:

1)
Er det normalt for psykoser at være tilstede i få sekunder for derefter at forsvinde igen hvis man er medicineret mod dem?

Her tænker jeg specifikt på at jeg i korte øjeblikke ser, hører eller mærker ting der ikke er der for derefter at forsvinde igen. Men jeg har også prøvet gentagne gange at føle at jeg er ansvarlig for f.eks. massedrabene i Norge eller at jeg er Jesus eller at jeg er en dødsdømt og venter på at blive henrettet, i korte stunde (af få sekunders varighed).

Er det normalt (for en skizofren)?

2) Jeg ved at den "grå masse" indskrænkes med visse typer antipsykotika fordi det hæmmer dopamin. Men selve skizofrenisygdommen, får den hjernen til at degenerere? Dvs. mister jeg kognitive evner langsomt over tid som direkte følge af min sygdom?

Jeg er nemlig konstant træt og er inaktiv det meste af dagen og at tømme opvaskemaskinen kan virke uoverskueligt. Sådan var det ikke for bare 2 år siden.

Jeg ved jeg burde spørge min læge, men han er på ferie og jeg kan ikke vente med at få svar på disse spørgsmål.
du må forstå at være skizofren ikke bare er at være skizofren

men er helt forskellige fra person til person

så hvad du oplever, behøver ikke nødvendigvis og ramme en anden med skizofreni

bor selv sammen med en som er skizofren paranoid
jeg ligger aldrig mærke til det, kun en gang i mellem, kan der komme noget helt uventede. det er netop mikropsykoser.
ellers fejler han intet fysisk og laver både mad og rydder op. løbe træner og så videre
han har meget mere energi, end jeg kunne drømme om.

vi er blevet rigtig gode venner, vi har lært hinanden og kende da jeg var indlagt og han også var indlagt på det tidspunkt.
nu bor vi på samme bosted og har faktisk den samme sygeplejske fra psykiatrien



min point er, du kan desværre ikke rigtig bruge andres erfaring som er skizofren paranoid.
det er helt forskelligt fra person til person.

nu skriver du rigtig meget om forskellige ting omkring din sygdom
forstå ikke du har fået en masse støtte og som netop kan hjælpe dig med dine symptomer

Sidst redigeret af MTVRV1; 27-07-2011 kl. 19:26.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-07-2011, 21:57   #5
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Jeg ved ikke ret meget om skizofreni, nærmest ingenting, men umiddelbart tænker jeg, at skizofrene vel også kan få andre sygdomme, f.eks. depression, lavt stofskifte o.s.v. o.s.v.

Som jeg ser det må du enten vente på din læge eller kontakte en anden læge.
De fleste læger henviser til en anden læge i deres ferie, dette kan man oftest få oplyst via deres telefonsvarer.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-07-2011, 08:16   #6
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Vovse Se meddelelser
Jeg ved ikke ret meget om skizofreni, nærmest ingenting, men umiddelbart tænker jeg, at skizofrene vel også kan få andre sygdomme, f.eks. depression, lavt stofskifte o.s.v. o.s.v.

Som jeg ser det må du enten vente på din læge eller kontakte en anden læge.
De fleste læger henviser til en anden læge i deres ferie, dette kan man oftest få oplyst via deres telefonsvarer.
Ja det har du helt ret
meget almindeligt med depression, men igen nogen får det aldirg
som jeg foreksempel, der har alle de negative sider af skizofreni
men ikke den paranoid del
det undre faktisk lægerne på psyk, med tanke på hvad jeg har været igennem
Men hænger sammen med jeg ikke har nogen empati
dog ved jeg godt hvad er rigtig og forkert

jeg ligger selv lige på grænsen til skizofreni, samt har været indlagt i et par måneder og set forskellige med skizofreni.
det svinger rigitg meget hvad man har har af symptomer

nogen er både skizofren paranoid og maniodepressiv
det er ikke sjovt kan jeg fortælle

Men havde også snakket med en læge omkring det
for det behøver nemlig ikke og hænge sammen med skizofreni
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-07-2011, 08:38   #7
Hanna
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 21-04 2010
Indlæg: 242
Styrke: 15
Hanna er ny på vejen
Mærkeligt du skriver, du ikke har empati MTVRT1, det synes jeg da,
man kan læse herinde, at du har.

Knus
Hanna er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-07-2011, 09:35   #8
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Hanna Se meddelelser
Mærkeligt du skriver, du ikke har empati MTVRT1, det synes jeg da,
man kan læse herinde, at du har.

Knus
Ja men desværre har jeg ikke nogen direkte følelser
jeg blev foreksempel ikke rørt over skyderiet i Norge
men tænkte kun på fakta i forhold til hvor mange der døde

lidt svært og forklar, men følelser lukker jeg af for
har lært og sige de rigtige ting, uden dog at føle noget som helst
min psykolog synes også det er mærkeligt. skal jeg hilse og sige
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-07-2011, 09:46   #9
Tutteren
Hjemmevant på K10
 
Tutterens avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2011
Lokation: Fyn
Alder: 50
Indlæg: 239
Styrke: 14
Tutteren er ny på vejen
Unden at være læge, syntes jeg det du beskriver kunne lyde som Skizotypisk sindslidelse, hvilket er en slags mildere skizofreni. Dvs. man har mange af de samme symptomer som ved skizofreni, men man er ikke langvarrigt psykotisk, med vragnforrestillinger. Hvor man f.eks er 100% overbevist om at andre kan læse ens tanker. Eller lignende...

Men som andre også skriver kan man opleve micropsykoser ved flere andre sygdomme, som bi-polar og borderline.
Tutteren er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-07-2011, 09:50   #10
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Tutteren Se meddelelser
Unden at være læge, syntes jeg det du beskriver kunne lyde som Skizotypisk sindslidelse, hvilket er en slags mildere skizofreni. Dvs. man har mange af de samme symptomer som ved skizofreni, men man er ikke langvarrigt psykotisk, med vragnforrestillinger. Hvor man f.eks er 100% overbevist om at andre kan læse ens tanker. Eller lignende...

Men som andre også skriver kan man opleve micropsykoser ved flere andre sygdomme, som bi-polar og borderline.
det var et rigtig fint gæt
for jeg har netop Skizotypisk sindslidelse
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Paranoid skizofreni superman Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 32 03-08-2013 01:53
Spørgsmål. Bon Scott Spørgsmål ang fleksjob 1 18-12-2012 20:39
Skizofreni og førtidspension maipeace Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 2 30-08-2012 07:18
Hej Spørgsmål ?? Messi Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 5 15-11-2011 08:11
Førtidspension (skizofreni) schjodtz Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 14 13-08-2009 16:39




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 02:00.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension