K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Dit og Dat

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Dit og Dat Her kan du skrive det du bare gerne vil ud med dog ikke politiske emner.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 11-12-2011, 17:27   #1
Pinny
Klart Afhængig af K10
 
Pinnys avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-11 2011
Lokation: Nordfyn
Indlæg: 494
Styrke: 13
Pinny er ny på vejen
NemID

Det har jeg ikke!

Udover, jeg er lidt talblind, så det er simpelthen for svært, og formentlig nemt at høre, når jeg må stå og dele adgangskoden op i dele- jeg kan se- og indtaste.

Jeg har fået NemId tilknyttet til en netbank, jeg ikke har brugt i tre år, dvs den er ikke engang aktiveret.
(Dengang jeg gik over til Linux, og fik tilsendt en sjov lille æske, men den er aldrig brugt. Jeg fik gemt den "et godt sted").

Så hvor ER sikkerheden? Jeg vil aldeles ikke have min bank som primær tilknytning. De kan knytte den til min cpr.

Men jeg må nok på den!

Så vidt jeg har forstået skal man så vende Borgerservice?

Hvad så, når jeg ikke har billedlegitimation? (Udover et udløbet mimrekort- det koster pænt over 100 kr, at tage ind og få det fornyet!)

Mvh
Pinny
Pinny er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-12-2011, 17:58   #2
NPH
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 10-02 2011
Lokation: Sønderjylland
Alder: 71
Indlæg: 280
Styrke: 14
NPH er ny på vejen
Nem ID

Hej
Du kan bestilleNem ID på
https://www.nemid.nu/borger/bestil_nemid/

Hilsen
NPH
NPH er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-12-2011, 18:00   #3
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Pinny Se meddelelser
Det har jeg ikke!

Udover, jeg er lidt talblind, så det er simpelthen for svært, og formentlig nemt at høre, når jeg må stå og dele adgangskoden op i dele- jeg kan se- og indtaste.

Jeg har fået NemId tilknyttet til en netbank, jeg ikke har brugt i tre år, dvs den er ikke engang aktiveret.
(Dengang jeg gik over til Linux, og fik tilsendt en sjov lille æske, men den er aldrig brugt. Jeg fik gemt den "et godt sted").

Så hvor ER sikkerheden? Jeg vil aldeles ikke have min bank som primær tilknytning. De kan knytte den til min cpr.

Men jeg må nok på den!

Så vidt jeg har forstået skal man så vende Borgerservice?

Hvad så, når jeg ikke har billedlegitimation? (Udover et udløbet mimrekort- det koster pænt over 100 kr, at tage ind og få det fornyet!)

Mvh
Pinny
Du kan bestille den nye usb nøgle fra nets.dk så slipper du for at rode rundt med diverse nøglekort og lignende.

Der er ikke noget som hedder primær tilknytning... Du vælger jo selv hvor den skal bruges. Personligt syntes jeg for en gangs skyld at de har ramt nogenlunde plet, med dette system...

Grunden til at det er din netbank den kobles på, er fordi det er i forbindelse med din NEM-konto, som bruges til alle offentlige ydelser, og alle borgere skal have en sådan konto. Selv de hjemløse...
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-12-2011, 18:17   #4
Pinny
Klart Afhængig af K10
 
Pinnys avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-11 2011
Lokation: Nordfyn
Indlæg: 494
Styrke: 13
Pinny er ny på vejen
Angry Tak for svar

Jeg skal runde borgerservice.

nets-

Ja ja.

Mvh
Pinny
Pinny er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-12-2011, 00:32   #5
Agnes XXX
Slettet Medlem
 
Tilmeldingsdato: 13-12 2007
Indlæg: 453
Styrke: 17
Agnes XXX er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ricky M. Se meddelelser
Du kan bestille den nye usb nøgle fra nets.dk så slipper du for at rode rundt med diverse nøglekort og lignende.

Der er ikke noget som hedder primær tilknytning... Du vælger jo selv hvor den skal bruges. Personligt syntes jeg for en gangs skyld at de har ramt nogenlunde plet, med dette system...

Grunden til at det er din netbank den kobles på, er fordi det er i forbindelse med din NEM-konto, som bruges til alle offentlige ydelser, og alle borgere skal have en sådan konto. Selv de hjemløse...
Det er ikke helt rigtigt at man helt slipper for nøglekort, det skal f.eks. bruges når der skal bestilles ny usb-nøgle eller det skal spærres.

Du kan læse mere om det her. :-)
https://www.nemid.nu/support/noegleviser/
Agnes XXX er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-12-2011, 01:26   #6
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Agnes Marie Se meddelelser
Det er ikke helt rigtigt at man helt slipper for nøglekort, det skal f.eks. bruges når der skal bestilles ny usb-nøgle eller det skal spærres.

Du kan læse mere om det her. :-)
https://www.nemid.nu/support/noegleviser/
Ja, ok... det er da den mindste detalje...

Jeg er ret sikker på at snakken udsprang fra dagligdagen, og roden rundt med kortet i tide og utide...

Hvis man ikke mister nøglen, så holder den i 3-4 år, det er der ikke meget daglig dag over
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-12-2011, 02:00   #7
Multe
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-11 2009
Lokation: Århus
Indlæg: 1.634
Styrke: 16
Multe er ny på vejen
Ros til dette system(kort eller nøgle)... -den økonomiskekriminalitet(vedr. bankkonti) er faldet flere hundrede procent siden vi fik Nem ID... -i øvrigt et system de har overtaget fra Jyske bank - vi har ihvertfald haft det i mindst 10 år - de var nemlig den bank der havde færrest "gæster"

Ps. Hvis man mister sin "nøgle", kan en ny bare hentes i banken uden ventetid !!!


.
__________________
Hva' man har, det har man... -resten ka' de vise som respekt!
Multe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-12-2011, 11:47   #8
annagw
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2009
Lokation: København.
Alder: 39
Indlæg: 1.364
Styrke: 16
annagw er ny på vejen
Hej Pinny.

Når man logger på med NemID, så indtaster man først et brugernavn (som man selv kan vælge og som er den samme hver gang) og derefter et kodeord (som man også selv kan vælge, og som er den samme hver gang), altså ligesom når man logger på K10 eller sin mail osv., og derefter bliver man bedt om at indtaste NemID kode nr. et eller andet (som kun kan bruges én gang).

Uanset om nogen har dit CPR.nr. og/eller dit nøglekortet inklusiv koder der ikke er brugt, så kan de ikke logge på, for de skal bruge både adgangskode og kodeord og nøglekort på én gang.
Så jeg kan ikke se problemet i at du er nødt til at sige de få tal som NemID koden består af højt... Desuden bruger man vel kun NemID derhjemme - jeg har ihvertfald aldrig brugt det andre steder.

Sidst redigeret af annagw; 12-12-2011 kl. 11:52.
annagw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-12-2011, 11:54   #9
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Det er ellers så rart, når man lige har vænnet sig til det. Jeg er blevet så glad for NemID, netbank og den slags og bruger det flittigt.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-12-2011, 02:07   #10
Agnes XXX
Slettet Medlem
 
Tilmeldingsdato: 13-12 2007
Indlæg: 453
Styrke: 17
Agnes XXX er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Multe Se meddelelser
Ros til dette system(kort eller nøgle)... -den økonomiskekriminalitet(vedr. bankkonti) er faldet flere hundrede procent siden vi fik Nem ID... -i øvrigt et system de har overtaget fra Jyske bank - vi har ihvertfald haft det i mindst 10 år - de var nemlig den bank der havde færrest "gæster"

Ps. Hvis man mister sin "nøgle", kan en ny bare hentes i banken uden ventetid !!!


.
Ja, jeg har også Jyske, så det var let tilvænning.
Agnes XXX er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
NemID Karo Politik og Samfund 12 02-02-2012 17:04




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 18:12.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension