K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 11-08-2015, 17:04   #1
Vildkanin
med på en kigger på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-08 2014
Indlæg: 12
Styrke: 10
Vildkanin er ny på vejen
Bliver min kontanthjælp påvirket af at mit barn arver?

Jeg er på kontanthjælp og min datter (u 18) står til at arve lidt penge fra et pludseligt afdød familiemedlem. Vi ved endnu ikke hvilken størrelse. Vil det blive modregnet på en eller anden måde, altså skal den bruges op og jeg får først kontanthjælp igen når det er sket, selv om det jo er min datters og det kommer til at stå i hendes navn det hele ?

Hun har i forvejen en børnebørns konto , som vi fik forklaret i sin tid gælder under de samme regler som en børnekonto , ergo får hun ikke adgang til pengene eller udbetalt noget før hun er 18. Jeg nævner denne konto da pengene på den stammer fra en tidligere arv, og den arv der er på vej ender på ditto konto. Ud fra den tanke mener jeg at pengene er "under lås" og vi derfor ikke kan bruge dem.

Jeg har desværre ikke kunne finde noget mere specifikt ved at søge omkring arveregler/fravælge arv og deslige samt hvordan det har indflydelse på forsørgerens kontanthjælp, tværtimod er jeg blot blevet mere forvirret.
Jeg kan se at børns indtægt jo ikke kan modregnes men aner ikke om en arv i en videre forstand skal tages som at være barnets indtægt

Jeg kan godt se at alt det her kunne være undgået måske hvis der havde eksisteret et specifikt testamente hvor i der stod pengene var min datters. Af skade bliver vi klogere øv

Er der evt. bestemte advokater der tager sig af sådanne sager (rådgivning)?
Vildkanin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-08-2015, 17:43   #2
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Når et barn arver, er pengene barnets penge.
Men sørg alligevel for at pengene er låst og skrevet i din datters navn.

Måske kan du bruge noget af det der står her:
http://www.jyskebank.dk/produkter/in...afdeling/boern

Der står netop blandt andet:
"Forvaltningsafdelingen må ikke udbetale af formuen uden Statsforvaltningens tilladelse. Derfor skal du ansøge om udbetaling i Statsforvaltningen."
Dvs du har IKKE adgang til pengene, og derfor må kommunen ikke medregne dem
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-08-2015, 18:06   #3
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Når du skriver at der ikke var et specifik testamente, som ville have gjort det nemmere, så kommer det vel an på hvordan barnet arver.

Er det fra en bedsteforældre el. Andre i lige linje på farens side som der arves efter. Så burde der ingen problemer være. Så ville du jo ikke være arving i lige linje.

Eller er det på din side af familien og du har frasagt dig arven. Er nemlig ikke helt sikker på om du går fri, hvis det er fordi du lader arven gå videre til dit barn.

Er det, den sidste mulighed er det nok bedst med lidt juridisk hjælp. Jeg oplevede ihvertfald en gang, hvor min farmor og hendes søster skulle dele en stor millionarv, som de gerne ville dele med hele familien og det var meget indviklet med at alle led nedaf frasagde sig beløb over en vis størrelse, hvorefter rest beløbene gik yderligere et led ned i familien og der skulle en juridisk spidsfindighed til fordi alle (pånær sidste led) frasagde sig arv og så bliver det meget indviklet.

Tænker bare at hvis dit barn arver, fordi du frasiger dig arv, kan du komme i problemer med kontanthjælpen, da du derved har frasagt dig mulighed for selvforsørgelse
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-08-2015, 18:28   #4
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
gisne
Ja det er rigtigt nok. Penge man kunne have haft adgang til, tæller med.
Dvs penge man afslår, eller "sender videre".
Ellers kunne man jo bare "donere" en formue for at få ret til kontanthjælp.

Og rigtig god idé med juridisk hjælp, når det kommer til arv og den slags
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-09-2015, 15:43   #5
Vildkanin
med på en kigger på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-08 2014
Indlæg: 12
Styrke: 10
Vildkanin er ny på vejen
Tak for jeres svar, Det endte naturligvis med at der slet ikke var nogen arv, så jeg tog "glæderne" på forskud. Sådan er det med os fattiglemmer, der er ikke engang til kisten når vi skal herfra igen.

Nu har jeg et andet spørgsmål , jeg kan forstå jeg skal blive i den samme tråd, så min sag ligesom er samlet ? Så gør jeg det.

Det er vedrørende kontanthjælp. Når man søger kontanthjælp kan man indtil man får udbetalt sin kontanthjælp i slutningen af måneden , få det der hedder engangshjælp, så man er sikker på at "overleve" indtil da, de vurdere alt efter situationen hvor meget , og de tæller naturligvis ned hvor mange dage , hvis nu man søgte midt i en måned osv.

Men...betyder det så , HVIS man har fået besked om at man får engangshjælp ...at man så faktisk er blevet godkendt til kontanthjælp ?? Ja jeg har endnu ikke fået endegyldigt svar at jeg er godkendt til kontanthjælp , men jeg har til gengæld modtaget en besked om at jeg er godkendt til engangshjælp (som jeg hverken havde tænkt på eller regnet med faktisk)
Jeg aner ikke om jeg er købt eller solgt til den første , om jeg ryger ud af min lejlighed osv fordi jegikke har fået svar på kontanthjælpen endnu.
Håber nogen kan hjælpe mig videre Det ville give mig lidt sjælero i en i forvejen turbulent hverdag
Vildkanin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-09-2015, 15:54   #6
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Der er der i hvert fald stor chance for, da der står:
"§ 25 a. Kommunen kan yde op til 1 måneds engangshjælp til personer, der ikke opfylder betingelserne i § 13 b, indtil de har ret til en hel måneds integrationsydelse eller uddannelses- eller kontanthjælp. Engangshjælpen ydes fra ansøgningstidspunktet, og indtil ansøgeren får udbetalt integrationsydelse eller uddannelses- eller kontanthjælp, jf. dog stk. 4. "

Jeg forstår godt at du ikke tør håbe, men det er i hvert fald et godt tegn at engangshjælp er godkendt
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-09-2015, 16:16   #7
Vildkanin
med på en kigger på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-08 2014
Indlæg: 12
Styrke: 10
Vildkanin er ny på vejen
Ja nemlig, lige den sætning i paragraferne jeg også faldt over. Pyyyhhh , ja bider tænderne sammen over weekenden og håber så på at der måske ligger et svar i min eboks mandag
Vildkanin er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 22:38.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension