K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 22-02-2008, 00:40   #1
lunamaria
Hjemmevant på K10
 
lunamarias avatar
 
Tilmeldingsdato: 22-02 2008
Lokation: kolding kommune
Indlæg: 259
Styrke: 17
lunamaria er ny på vejen
Red face Hvor står jeg henne nu??

Jeg har været på dagpenge i 52 uger plus engang forlænget..hat resurceprofil og været hos speciallæge i psykatri...
Jeg har borderline - generaliseret angst og andre "småting"
Pr 29.2. ophører dagpenge og min sagsbehandler ringede og sagde at hun sender mine pairer til kontanthjælpen...
grunden til at hun ikke kanforlænge er bl.a. at hun ifølge speciallægen ikke har mulighed for at arbejdsprøve mig, da det kun kan gøres i nærmeste storby og jeg har panisk angst for offentlige transport..også bare det at sidde ved siden af når en kører...
Hun har skrevet i hendes vurdering at hun anbefaler pension.
Nu skal jeg jo søge kontnthjælp og hvad nu ?????
Kan de finde på at sende mig i aktivering - måske endda på fuldtid??-
Der står jo i loven at man skal være til rådighed for arbejdsmarked når man får kontant hjælp...
åh nej ..jeg har det rigtig dårlig og mon ikke der er en herinde som ved hvad der kunne vente mig ????
Ps -kan man undgå arbejdsprøvning hvis der ikke rigtig findes mulighed for at gøre det..
Jeg ved godt jeg kludrer i det hele , men håber at i kan finde ud af det alligevel
lunamaria er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-02-2008, 00:48   #2
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Hej lunamaria... og velkommen til.

Jeg kan godt forstå, du bliver skræmt, når din sagsbehandler siger sådan.

Jeg håber, du får det på skrift, at hun mener pension... altså, at hun vil søge pension til dig på §18, for så kan hun ikke standse dine sygedagpenge.

Din kommune SKAL skriftligt varsle standsning af dine sygedagpenge 14 dage FØR, de standser dem.. og inkl. klagevejledning.

Der ville jeg anbefale dig at klage afhængig af, hvilken begrundelse der står for at standse sygedagpengene.

Hvis de standser dine sygedagpenge, fordi KOMMUNEN ikke kan stille en arbejdsprøvning til rådighed for dig, er det ulovligt.

Hvis de standser dine sygedagpenge, og de samtidig søger pension efter §18, så er det også ulovligt.

Men FØRST skal du have på SKRIFT fra kommunen, at den standser dine sygedagpenge, og det skal du bede om. Og så vend tilbage hertil, når du har den skriftlige årsag til standsningen.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-02-2008, 01:02   #3
lunamaria
Hjemmevant på K10
 
lunamarias avatar
 
Tilmeldingsdato: 22-02 2008
Lokation: kolding kommune
Indlæg: 259
Styrke: 17
lunamaria er ny på vejen
jeg har fået pairerene i tirsdags..og hun ringede til mig først så jeg ikke gik i chok når jeg åbnede brevet sagde hun..flink nok..for jeg gik i chok alligevel ..smiler lidt..
jo hendes begrundelse er jeg ikke er istand til at møde i de afklaringsforløb hun har til disposition..
hun forklarede mig at kontanthjælpsgruppen havde flere muligheder for at hjælpe mig videre..og hvis hun ville søge pension..som hun har srevet at hun anbefaler...så ville der mangle arbejdsprøvningen og så ville den sikkert ikke gå igennem..
lunamaria er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-02-2008, 01:33   #4
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Kære Lunamaria

Jeg er også psykisk syg, har været på kontanthjælp i 20 år og søger netop nu førtidspension.
Man kan omgåes reglerne for arbejdsprøvning hvis man er meget syg, således skal jeg ikke i arbejdsprøvning da arbejdsprøvning er omsonst (jeg ville aldrig kunne møde op!) - og derfor er arbejdsprøvningen jo urealistisk. Samtidig ville jeg også blive enormt stresset over at få tilbud om arbejdsprøvning, og så vil mine psykiske lidelser eksplodere, hvorfor det fra min læge/psykiater anbefales at de lader mig være og istedet giver mig ro.

Og mht kontanthjælpsgruppen, hmmmm......efter 20 år i 'gruppen' har de ikke formået at få MIG videre, synes snarre at de bare lader én lalle rundt i årevis (hvilket jeg så også har haft det bedst med!). Men sagen er jo dén, at kontanthjælp netop IKKE er for folk med psykisk sygdom (ifølge Claus Hjort Frederiksen), hvorfor jeg 'har taget ham på ordet' og søgt førtidspension. For engang skyld tror jeg manden har ret, men jeg forbeholder mig retten til at klage/oplyse ham hvis jeg får afslag på ansøgningen!!!

Det er korrekt at man skal være tilrådighed for arbejdsmarkede hvis man er kontanthjælpsmodtager, dog har det aldrig været noget der har plaget MIG - min læge har skrevet at jeg ikke var til rådighed løbende gennem årene, grundet mine lidelser.

Så der er flere måder at gibe en sag an på. Hovedsagen er, at du ikke får presset dig selv ud i noget der er langt større end du umiddelbart kan gribe om.

...og velkommen til iøvrigt
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-02-2008, 01:33   #5
Hexi
Lever på K10
 
Hexis avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2007
Lokation: Bor i Bulgarien
Indlæg: 1.821
Styrke: 19
Hexi er ved at flytte ind på K10Hexi er ved at flytte ind på K10
Hvis du har borderline som diagnose og diverse angstneuroser så du ikke kan rejse eller gå ud så skal du få din psykiater og læge til at bakke dig op for det er ikke et krav at du skal i afklarings eller arbejdsningsprøvningsforløb for at få tilkendt pension.
Din sagsbehandler er vist ude på et skråplan hvad angår love og regler og hvis hun får held af at sætte dig på kontanthjælp så forsvinder kommunens interesse i at behandle din pensionssag, det er simpelthen noget sludder at en kontanthjælpsgruppe har bedre muligheder til at fremme din pensionssag.
Som zuza så rigtigt skriver, kæmp imod med næb og kløer.
Hexi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-02-2008, 01:59   #6
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Lunamaria.... Hvad står der helt konkret i dit brev om standsning af sygedagpenge? Det er vigtigt.

Din sagsbehandler har altså haft et helt ÅR til at finde en passende arbejdsprøvning til dig, så den begrundelse holder ikke.

Derfor vigtigt, at du snarest muligt klager over standsningen af dine sygedagpenge.

Men... hvad står der i brevet?

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-02-2008, 03:35   #7
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Lunamaria har du ikke en fagforening med dig ?

Det vil ganske sikkert være en meget dårlig ide for dig at komme på kontanthjælp ikke fordi du vil ryge i straks aktivering (det tror jeg ikke du skal frygte, du vil nok blive matchet i en 5 og kan ganske sikkert få en læge erklæring på at du ikke er rask nok til det)

Det dårlige består i at du kan være sikker på at din sag går helt og aldeles i stå hvis først du kommer under kontakthjælp...

Som de andre skriver her, så er det ikke et must at komme i arbejdsprøvning, men når det er sagt så skal kommunen gøre alt hvad der står i deres magt for at hjælpe dig med at komme i arbejdsprøvning, det gælder også sådan noget som at give dig en taxi hvis det vil kunne hjælpe dig ....

Du skal lige nu tænke godt over tingene for du har også en mulighed for at søge pension efter en § 17 (jeg mener at det har opsættende virkning på dine sygedagpene, men er ikke helt sikker så vi må lige vente på at en af dem der har prøvet det kommer på banen )


På den måde vil du kunne forhindre dine sygedagpenge i at blive stoppet , men kun for kort tid (den tid det tager at behandle din ansøgning) du skriver at du har din ressourceprofil , hvad står der i den ? er din sagsbehandler enig i at du ikke kan varetage et job (heller ikke et fleksjob ) og i så fald hvad skriver hun om dine muligheder ?

Du skal selvfølgelig også helt klart anke stop af dine sygedagpenge for det er jo helt urimeligt at du skal have dem stoppet fordi kommunen ikke formår at skaffe et arbejdsprøvnings sted i nærheden af dig, du er ikke herre over din sygdom lige som du ikke er herre over at du fejler noget der gør at du ikke kan tage til et arbejdsprøvning sted længere væk ....

Har du nogen der evt kan finde ud af at sætte en anke sammen for dig hvis ikke du magter det selv ?

Og som Zuza skriver så er det vigtigt hvis vi skal kunne se om vi kan hjælpe dig at vi kender den nøjagtige ordlyd af dit sygedagpenge stop ...

Alt efter om du er gift eller alene eller har børn er der jo også nogle kraftige problemer ved det at komme på kontanthjælp ....

Hvad med alle dine læge papir osv er de i orden sådan at du har klare medicinske grunde til at søge en pension (det lyder sådan efter hvad din sagsbehandler har oplyst dig om ) og har du aktindsigt ?

Du skriver at

Citat:
grunden til at hun ikke kanforlænge er bl.a. at hun ifølge speciallægen ikke har mulighed for at arbejdsprøve mig, da det kun kan gøres i nærmeste storby og jeg har panisk angst for offentlige transport..også bare det at sidde ved siden af når en kører..
Det er jo så en læges afgørelse at du ikke kan komme i arbejdsprøvning og hans mening at du ikke magter det, så det må hun respektere eller finde en arbejdsprøvning du kan klare så længe du ikke har nægtet det så burde det ikke kunne stoppe dine sygedagpenge ....

Jeg syntes at du skal prøve at skrive en anke på dine sygedagpenge og søge aktindsigt hvis ikke du har det i forvejen , du kan finde en aktidsigtserklæring her http://www.k10.dk/media/aktindsigt.html

Der er i loven mulighed for at ikke foretage en arbejdsprøvning hvis det skønnes at det er unødvendigt i forhold til sygdommens art osv ...

Så det er ikke 110% et must at du skal have en arbejdsprøvning hvis lægerne advare i mod det, som også andre her i tråden ganske rigtig siger ...

Men sæt dig ned og skriv hvad der står i dine stop af sygedagpenge og lad os tage den derfra hvis ikke du har mulighed for at få andre til at hjælpe dig , så er jeg sikker på at vi herinde nok kan få sat noget sammen

Og ingen grund til undskyldning for rodet indlæg (så slemt er det ikke ) og tror at alle herinde godt kan følge dig i det tanke mylder der dukker op


MVH

Hejdien

PS her er hvad der står om forlængelse af sygedagpenge

Og nu er det mig der håber at mit indlæg ikke blev for rodet

Citat:
Forlængelse af sygedagpengeperioden

§ 27. Kommunen træffer afgørelse om at forlænge sygedagpengeperioden for personer, der er omfattet af varighedsbegrænsningen i § 24, når

1) det på det foreliggende grundlag anses for overvejende sandsynligt, at der kan iværksættes en revalidering, herunder virksomhedspraktik, der kan føre til, at den sygemeldte kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked,


2) det anses for nødvendigt at gennemføre virksomhedspraktik eller andre afklarende foranstaltninger med henblik på at klarlægge den sygemeldtes arbejdsevne, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 26 uger,


Her kunne der også være en mulighed for en forlængelse de sidste 13 uger (du er kun forlænget en gang skriver du )


3) den sygemeldte er under eller venter på lægebehandling og den pågældende efter en lægelig vurdering skønnes at ville kunne genoptage erhvervsmæssig beskæftigelse inden for 52 uger regnet fra varighedsbegrænsningens indtræden,

4) den sygemeldte har en livstruende sygdom, hvor de lægelige behandlingsmuligheder anses for udtømte,

5) der er rejst sag om ret til erstatning efter lov om arbejdsskadesikring eller lov om sikring mod følger af arbejdsskade eller

6) der er påbegyndt en sag om førtidspension.

Stk. 2. Ved forlængelse af sygedagpengeperioden efter stk. 1, nr. 3, ses der bort fra den periode, hvor den sygemeldte venter på behandling på et offentligt sygehus.

Har du på noget tidspunkt ventet på at komme i behandling på et offentligt sygehus ?



§ 28. Før udbetalingen af sygedagpenge kan ophøre på grund af varighedsbegrænsningen, jf. §§ 24 og 27, skal kommunen anvende arbejdsevnemetoden i form af beskrivelse, udvikling og vurdering af en persons arbejdsevne med henblik på at undersøge, om den sygemeldte er berettiget til revalidering, visitation til fleksjob eller førtidspension.


har der været snakket om fleksjob til dig og i så fald hvad har de skrevet om det ?

§ 29. Kommunen kan forlænge sygedagpengeperioden for personer, der er omfattet af § 25, når det efter en lægelig vurdering skønnes, at den sygemeldte inden højst 26 uger vil kunne stå til rådighed for arbejdsmarkedet eller genoptage beskæftigelse.
  Besvar med citat
Gammel 22-02-2008, 11:17   #8
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Det der slår mig er, at det er meget forvirrende når man som psykisk syg (og derfor er eksta følsom for forandringer), bliver kustet rundt af sagsbehandlere der ikke selv kan hitte rundt i reglerne. Når man er psykisk syg, så finder man sig ofte i ret meget fordi man ikke kan overskue selv at handle, og det er heller ikke uhørt at man siger JA til tilbud fordi man så gerne vil tro at den der tilbyder, véd hvad det ér de laver og at tilbudet kan gavne én. Det er bare sjældent tilfældet! Faktisk ender det langt oftere med nederlag og en forværring af sygdommen.
Mine alarmklokker ringer bare når Lunamaria skriver at hendes sagsbehandler vi henvise hende til kontanthjælpsgruppen - hvad i alverden skal hun dog der?
Og lige som jer, så stiller jeg mig kritisk overfor sagsbehandlerens urealistiske teser omkring førtidspension kontra arbejdsprøvning. Det er simpelthen dårlig sagsbehandling!

Sidst redigeret af Ninja; 22-02-2008 kl. 11:18. Årsag: rettelse
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-02-2008, 12:22   #9
tossevarius
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 21-02 2008
Lokation: hillerød
Alder: 56
Indlæg: 1
Styrke: 0
tossevarius er ny på vejen
man kan få syge dagpenge i op til 2 år først 52 uger og så deles det op i 13 uger adgangen
har selv fået dette, de må kun ophøre med at udbetale hvis der ikke er flere behandlings tilbud.
tossevarius er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-02-2008, 17:50   #10
maj
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 15-05 2007
Indlæg: 44
Styrke: 17
maj er rigtig godt på vej
Sygedagpenge fortsætter på en §17

Hej

Man har fortsat ret til sygedagpenge når man søger pension på en §17 ligesom ved en §18, det får jeg i øjeblikket. Men i det øjeblik man får afslag stopper pengene, altså ingen penge under en evt. anke.

Jeg er bange for at det vil være dumt at søge på en § 17, da den meget sansyndligt vil blive afvist p.g.a manglende arbejdsprøvning, det ville jeg kun
turde hvis der lå meget nye og klare lægepapir på at det ikke er muligt.

Jeg er ikke helt blevet klar over om du har modtaget et brev om at dine sygedagpenge bliver lukket, hvis ikke ville jeg tale med sagsbehandleren om sygedagpengene ikke kan fortsætte imens der blive søgt pension. (§27 stk.6)
Hvis du har fået brevet med at de vil lukke, ville jeg anke med begrundelsen hvordan de kan lukke, nå de skal til at søge en pension.
Æv hvor er det altså bare uretfærdigt.

Mine bedste tanker til dig med håbet om at tingene flasker sig.
maj er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hvor er arbejdspladserne henne? Indiansummer Politik og Samfund 20 21-05-2012 14:36
Forsikringsselskab - hvor har i henne... Ninja Alt det andet 20 08-12-2009 23:57
Hjælp- hvor er han henne buster Dit og Dat 4 11-11-2009 20:44
Hvor har i flex job henne KatrineB Dit og Dat 23 14-04-2009 22:35
Hvor er vi efterhånden henne? Stella Politik og Samfund 3 08-01-2008 17:28




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 08:03.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension