K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > At søge førtidspension

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

At søge førtidspension Gode råd og tips til dem der igang med at søge førtidspension

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 17-02-2013, 21:03   #1
Dame
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 17-02 2013
Lokation: 6800
Indlæg: 20
Styrke: 12
Dame er ny på vejen
Lightbulb Er der mon en chance?

Hej K10!

Jeg er nået dertil i mit liv hvor jeg begynder at tænke FTP. Jeg er 26 år, mor til 2 og på CVet står der indtil nu Borderline og ADHD.

Jeg har læst nogle af de ældre tråde herinde men kan ikke helt samle mig om det. Jeg tænker de svar jeg leder efter er deri et sted, men jeg kan ikke helt holde koncentrationen til at stykke det sammen.

Jeg har fået oplyst at vi alle har ret til en sagsbehandler, men når jeg ringer til kommunen og beder om at få oplyst hvem min er, bliver de ved med at sige at det er min rådgiver på jobcenteret.
Jeg må da også have en anden?

Jeg skal igang med at have lavet en ressourceprofil i morgen, bliver man sat i match-gruppe efter dens udfald?

Hvis jeg vil have kommunen til at søge en §18 FTP, i hvilken afdeling bør min hjælp så sidde?

Er min chance for FTP reel med mine diagnoser som er ret hæmmende for mig?
Vil min psykiater skulle svare på spørgsmål fra kommunen?
For på jobcenteret sender de jo allerede mine papirer videre til deres egen læge.

Håber I kan hjælpe. Jeg er nået dertil hvor jeg bare ikke hænger sammen mere. Føler simpelthen mit hoved stormer og er ved at brænde sammen.
Dame er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-02-2013, 22:14   #2
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Dame Se meddelelser
Jeg har fået oplyst at vi alle har ret til en sagsbehandler, men når jeg ringer til kommunen og beder om at få oplyst hvem min er, bliver de ved med at sige at det er min rådgiver på jobcenteret.
Jeg må da også have en anden?

Jeg skal igang med at have lavet en ressourceprofil i morgen, bliver man sat i match-gruppe efter dens udfald?

Hvis jeg vil have kommunen til at søge en §18 FTP, i hvilken afdeling bør min hjælp så sidde?

Er min chance for FTP reel med mine diagnoser som er ret hæmmende for mig?
Vil min psykiater skulle svare på spørgsmål fra kommunen?
For på jobcenteret sender de jo allerede mine papirer videre til deres egen læge.

Håber I kan hjælpe. Jeg er nået dertil hvor jeg bare ikke hænger sammen mere. Føler simpelthen mit hoved stormer og er ved at brænde sammen.
Det er din sagsbehandler i jobcenteret du skal tale med, også hvis du vil søge om førtidspension.

Hvis kommunen er inde omkring børn, så har man, så vidt jeg ved, en sagsbehandler på dette område, men ellers så er det sagsbehandleren i jobcenteret man skal tale med.

Hvis kommunen ikke er opdateret omkring dine lidelser, så er det muligt, at de sender dig til nogle speciallæger, så de har noget at vurdere ud fra, når de skal finde den rette hylde til dig.

Når sagsbehandleren sender dine lægelige oplysninger til deres egen læge, som kaldes en "lægekonsulent", så er det fordi, at en sagsbehandler er jo ikke lægeligt uddannet, så der kan nemt være ord i dine lægepapirer, som han/hun ikke forstår, men dem kan lægekonsulenten "oversætte".

Lægekonsulenten kan også vejlede sb m.h.t. om der bør indhentes noget fra andre læger ell.l.

Når du skal igang med, at få din rp lavet, så synes jeg du skal vente og se hvad den kommer til at indeholde.

Her kan du læse om rp'en, så du er bedre rustet når du skal igang med den:
http://www.k10.dk/media/laerebog.pdf
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-02-2013, 23:12   #3
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Du lam ikke kræve, at kommunen skal søge dig en førtidspension efter §18
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-02-2013, 01:18   #4
FibroMcs
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-01 2013
Lokation: Hjemmefra
Indlæg: 723
Styrke: 12
FibroMcs er ny på vejen
Du skal ikke regne med en ftp... Den nye ændring af ftp er gjort netop fordi så mange med psykiske lidelser fik ftp som så senere får så meget bedre at de reelt ikke høre til på ftp mere.. du kan blive visiteret fleks job nedtil 1 time.... jeg er 33 og jeg fik afvide af min sagsbehandler at man skal have terminal cancer osv for at få ftp under 40 nu... nu må vi se hvad der sker tror de kommer til at afvise alle til der er sat en linje i sandet om hvor syge mennesker de må afvise pension....

Men du kan være heldig at fejle det rette de har nogle sygdomme som står på en fin liste de har og har du dem har du en god chance har du ikke.. er du ****ed...
FibroMcs er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-02-2013, 01:48   #5
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Der er vel en chance, men med de nye regler så SKAL man gennem mindst et ressourceforløb for i det hele taget at komme i betragtning (med mindre det er åbenbart formålsløst), og her er det ikke ens læge eller psykiater der skal vurdere det, men Klinisk funktion.....

Så det er svært at udtale sig om nu, der er jo ingen der har prøvet forløbet endnu, så......rent gætværk.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-02-2013, 02:58   #6
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
For at kunne tilkendes en FP:

Revalidering (omskoling inden direkte i en virksomhed eller ny/anden udd) og fleks mulighederne skal være udtømte.
Dvs inden afprøvet eller at kommunen vurdere det formålsløst at forsøge.

Alle behandlingsmuligheder skal være udtømt.
Dvs der må ikke være den mindste lille bitte chance for medicin af nogen art kan øge din funktionsevne, ej heller motion terapi osv osv. ALT! skal være afprøvet, noget af det muligvis også flere gange.

Tilstanden skal være stationær.
Dvs at der ikke er nogen udsigt til at du får det bedre, heller ikke om 40 år.

Den faktiske arbejdsevne skal være under 2-4 timer (fordi 2 er laveste fællesnævner vil det være den kommunerne operere med)
For at finde den skal du ud i en arbejdsprøvning (det hedder noget andet, men er stort set det samme som det vi før 1/1-13 kaldte en arbejdsprøvning)

Man skal i gennem mindst et ressourceforløb (dem under 40 år kan tilkendes flere end et forløb) a 1-5 års varighed.
Nøjagtigt hvad det skal bestå af er der ingen der helt har styr på endnu (det er stadig meget nyt) Men til en som dig vil et godt bud være behandling (ja mere af det, meget mere) terapi både enkeltpersons og gruppe, noget motions center, hjemme hosser / mentor lignede ting, måske noget praktik aktikt noget i en virksomhed eller et frivillig sted ell, noget kost omlægning (endda meget muligt det skal afprøves) ol i den dur

Først når resultatet at alt det ligger kan der ses på hvad så, måske endnu et forløb, måske fleks måske FP... måske har de opfundet noget nyt til den tid???

Den liste fibromcs snakker om, har eksisteret i mange år, og handler om meget meget syge mennesker, de fleste af dem så syge at lægerne spår de dør inden for 6 til 12 måneder... En rigtig fin liste i øvrigt, fedt folk ikke skal ligge for døden og i gennem alt muligt gejl, en liste som enlig ikke bygger på diagnoser (som fibromcs ligger op til) men bygger på at folk ofte er så FYSISK syge at de er ude af stand til selv at søge en FP... så den kan du heldigvis roligt skyde en hvid pil efter.

Som vovse skriver er det din SB´er på jobcenteret du skal henvende dig til.... i det hele taget lyt til Vovse, du har en der som virkelig VED hvad det her handler om

Personligt ville jeg vælge at søge skriftligt, altså skrive en ansøgning om at få afklaret min arbejdsevne.
Endelig IKKE noget med at nævne FP, for så vil du få afslag, uden at komme videre overhovedet, ved at søge at få afklaret din arbejdsevne vil de skulle tage huld på at hjælpe dig mod en afklaring, altså sikre at behandlingsmulighederne er udtømte, sørge for du kommer i en arbejdsprøvning osv osv.

Du kan godt søge FP, men du vil 210% få afslag (ud fra de oplysninger vi har her) og vil gøre det umådeligt vanskeligt for dig selv at benytte den mulighed senere i dit forløb (fordi der skal være væsentlige ændringer, væsentlig som i: du er blevet lam fra halsen og ned, væsentlig som i kæmpe forandring) Så det vil jeg på det kraftigste fraråde dig, at gøre PT, gem den mulighed til din sag er godt og grundigt gennem hakket af læger og arbejdsprøvning/ressourceforløb.

Og så er det vigtigt du forstår at man IKKE får FP (eller fleks for den sags skyld) ud fra diagnoser, men ud fra arbejdes og funktions evne, hvilket nu er meget fornuftigt...

En diagnose angiver IKKE styrken af den enkeltes vanskeligheder, den ene kan noget, den anden det hel, og den 3 overhovedet ingen ting... det gælder også fysiske lidelse dårligt hjerte er ikke bare dårligt hjerte.

Så at vi ikke (længere) går ud fra diagnoser sys jeg er super fint, dog sys jeg det er druknet FOR meget i arbejde og arbejde for en hver pris.

Der er et enkelt sted jeg skriver så det kan virke stødende mod dine diagnoser, jeg er selv ADHD´er så det skal IKKE opfattes nedladende eller angribende.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-02-2013, 08:21   #7
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af LUM Se meddelelser
Som vovse skriver er det din SB´er på jobcenteret du skal henvende dig til.... i det hele taget lyt til Vovse, du har en der som virkelig VED hvad det her handler om
Tak for tilliden.

Dame, som du nok kan læse her i tråden, så er der meget usikkerhed om hvordan tingene fungerer efter den nye reform.

Alene din alder vil nok gøre, at din kommune vil prøve, om ikke der er andre muligheder en førtidspension.

Men for mig at se, så har kommunen gang i din sag.
Du skal igang med din rp (eller hvad det nu hedder efter de nye regler), og denne er det første skridt på vejen, uanset hvad det hele skal ende med.

Og derfor mener jeg ikke du skal gøre ret meget andet lige nu, end at få din rp lavet.
Fortæl os evt. hvor længe du har været i systemet, om du f.eks. har været sygemeldt længe.

Umiddelbart synes jeg det lyder som om, at du er ret ny i systemet, og hvis dette er rigtigt, så er det ganske positivt, at din sb har sat gang i rp'en, dette tyder på, at du ikke bare bliver syltet.

Som de andre også er inde på, så er der flere ting der skal være på plads inden der er en mening i, at søge om fp.

Spørg endelig herinde hvis/når du har spørgsmål.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-02-2013, 21:01   #8
Dame
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 17-02 2013
Lokation: 6800
Indlæg: 20
Styrke: 12
Dame er ny på vejen
Tak for de mange svar

Jeg har fået borderline diagnosen i 2006 og ADHD i 2012. Jeg har aldrig rigtig kunne holde et arbejde og i mit seneste arbejde som jeg har haft siden 08/2011 har jeg været sygemeldt langt størstedelen af tiden. Dermed også fyret nu.
Min psykiater sagde at han havde svært ved at se mig i job, men nu prøver vi med Strattera og ser om det giver mig nogle muligheder.
Det er ved at blive sat i værk at jeg får besøg af kommunen mht. mine børn, så jeg kan få nogle redskaber til at tackle dem bedre. Min datter skal udredes for ADHD også. Min søn er for lille til udredning nu, men jeg tror desværre også der er noget der. Håber dog ikke! Puha ..
Jeg har ikke tænkt mig at nævne FTP for nogen før min sag er helt belyst. Altså min arbejds- og funktionsevne er vurderet samt mine fremtidige gener af borderline og ADHD.
Selvom jeg kun har været på arbejdsmarkedet i 10 år, så har det været 10 meget lange og hårde år. Hver eneste dag ude er en kamp - næsten mellem liv eller død, sådan føles det i hvert fald. Jeg har slet ikke de redskaber/kompetencer der gør at jeg kan fungere hverken socialt eller i job. Og jeg har det aller aller bedst helt alene, hvor alting kan foregå i mit tempo, uden nogle krav og forventninger for omverdenen. Det er ikke fordi jeg gemmer mig her hjemme, jeg kommer skam ud - når jeg synes jeg har modet og overskuddet. Og det er så til ting jeg ved jeg kan lægge fra mig, og tage hjem hvis det bliver for meget.
Jeg synes det er super at man ikke tilkender noget ud fra en diagnose - jeg skrev mine diagnoser for at give et prej om hvad jeg bøvler med, selvom det selvfølgelig ikke er ens for alle. Jeg vil ikke arbejde med de omkostninger der er ved det nu, for mig privat. Min familie er på vej til at splintres i atomer, jeg har kæmpet så længe og nu er kanten ved at være nået. Svært at erkende, men mine børn har bare min 1. priotet. Jeg vil ikke ødelægge dem mere ..

Den ressourceprofil jeg fik lavet i dag, fokuserer på alt andet end helbred faktisk. Der blev beskrevet nogle af de problemer mine diagnoser giver mig på jobbet, men det er slet ikke fyldestgørende. Fx. skulle jeg svare på hvad der kunne få mig tilbage til mit arbejde uden at tage helbred i betragtning - jamen var det ikke for mit helbred, så var jeg sku da på mit arbejde Fjollet !
I øvrigt er det svært at beskrive alt på 2 timer uden at snakke helbred. Det er jo pga. helbred man ikke arbejder (som oftest). Havde i hvert fald svært ved at se meningen med mange af spørgsmålene ..

Dét jobcenteret giver udtryk for, er at planen er at få mig i noget der hedder rehabiliteringsteam (som åbenbart er nyt, her i min kommune i hvert fald) De kan så hjælpe folk med at komme videre med det mål for øje at man på sigt kommer til at arbejde fuldtid. Gad vide hvor mange piller man så skal æde for at komme dertil .... Nå! Men jeg har i øvrigt været i diverse terapier og samtaleforløb siden jeg var 10 år, med få pauser imellem. Jeg er stadig hos en psykolog, som i øvrigt er en af de bedste jeg nogensinde har mødt.

Skal på Jobcenter på fredag og så er jeg spændt på hvad næste skridt er. Det lyder som om det er lidt forudbestemt at jeg skal under rehabiliteringsteamet (så kan de jo få det igang Kunder i butikken) hvor jeg egentlig lige nu er der hvor jeg gerne vil bruge min tid i terapi og medicinstart, indtil vi kan nå bare lidt videre for ikke at jeg får flere nederlag.

Mine sygedagpenge ophører efter lovændringen til Maj. Siden 22 maj var jeg fuldtidssygemeldt til start august. Fra august til november arbejdede jeg på 25 timer, altså modtog mit arbejde refusion for mig der, og så regnes det åbenbart fra Maj.


Hvad så efter Maj? Jeg er gift så KH er ikke en mulighed ..
Dame er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-02-2013, 22:14   #9
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Dame Se meddelelser
De kan så hjælpe folk med at komme videre med det mål for øje at man på sigt kommer til at arbejde fuldtid.
Det vil nok altid være deres mål, men derfor er det jo ikke nødvendigvis det, som det ender med.

Uanset hvad du skal ud i, så er det vigtigt, at du passer på dig selv.

Jeg ved ikke, om der, med de nye regler, stadig er mulighed for, at egen læge kan beskrive dine skånehensyn, som kommunen skal respektere.
Men jeg mener, at det under alle omstændigheder må være vigtigt, at du har en god dialog med både din egen læge og din psykolog.

M.h.t. økonomi, så mener jeg, at du, når du skal i et rehabiliteringsforløb, vil være berettiget til "rehabiliteringsydelse".

Jeg håber, at andre ved lidt mere om dette.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-02-2013, 01:26   #10
FibroMcs
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-01 2013
Lokation: Hjemmefra
Indlæg: 723
Styrke: 12
FibroMcs er ny på vejen
Adhd er arveligt så der er 80% chance for at barnet arver det fra dig ved hver graviditet så du har sikkert fuldstændig ret i at begge dine børn sagtens kan have det, men hjælper ufattelig meget at have en tidlig diagnose....
FibroMcs er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Har jeg nogen chance?? Firefly Spørgsmål ang fleksjob 19 29-10-2012 07:29
Hvilken chance ? dobar Spørgsmål ang fleksjob 5 08-12-2011 02:17
Chance for flex job?? Ratata Spørgsmål ang fleksjob 6 06-08-2011 13:04
har jeg en chance på en § 17?? kandelsdorff Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 36 22-01-2011 23:53
chance for ftp CHL Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 39 06-07-2010 13:00




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:48.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension