K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 20-08-2011, 00:09   #11
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej Olga22

Meget træt pt., men lige på falderebet:

2008 tilkendt fleksjob på 2/3 del

SDP- siden ?

Ang. fleksjob er man berettiget til ledighedsydelse, hvis man er rask og ledig. Dvs. hvis de skubber dig hen på ledighedydelse, hvilket ikke er afhængig af ægtefælle, ja, så kan hele aktiveringscirkus gå igang, hvilket jo kan være lidt svært hvis man er syg.

Spørgsmålet er om du mener pga. sidste uheld, som endnu er uafklaret i ASK, mener du nu ikke kan varetage 2/3 fleksjob og derfor vil have et mindre antal timer el. du mener at din funktionsevne er så dårlig, at du bør have en FP???

I forhold til Jobcenter er det centralt: hvad har de gjort for at få dig afklaret i det tidsrum du nu har været syg?? F.eks. en ny arbejsdprøvning for at teste dit nuværende timeantal du kan klare?

og ikke mindst hvilke lægefaglige oplysninger, der er indhentet mens du har været syg, og senest indenfor de sidste 3 mdr.??
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-08-2011, 08:36   #12
olga22
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 18-08 2011
Indlæg: 19
Styrke: 13
olga22 er ny på vejen
Hej igen Gunvor

Ang. fleksjob er man berettiget til ledighedsydelse, hvis man er rask og ledig Jeg er ikke rask!!!! Men det er hvad de stiller mig til udsigt og skriver direkte, at jeg skal melde mig i jobcentret senest dagen efter mine sygedage er stoppet dvs. d. 1. sept og ansøge om modtagelse af ledighedsydelse....

Jeg har læst mange steder, at for at kunne få ledighedsydelse er det, ud over at være rask, også et "must" at man er berettiget til sygedagpenge og det er jeg jo så ikke længere.....

Så hvad er det for en situation de stiller mig i her den første???

http://www.ladk.dk/jura/ny_lov/glemt_lov.htm

Hvorfor omtaler de ikke den (§74i) er det ikke der jeg står?
olga22 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-08-2011, 09:57   #13
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej Olga22

Jeg er ikke superørnen herinde til fleksjob, men min hjælp vanskeliggøres af jeg stiller afklarende spørgsmål til dig, som ud ikke besvarer. Samtidig med at du ikke har ridset din sag op i grove træk.

I dit vedhæftede link (desværre ikke nogen dato på denne kilde, så svært at vide om dette stadig er gældende), står der bl.a. man har ret til ledighedydelse, som flekser, hvis man på sisitationstidspkunktet, dvs. da du fik din fleksbeviling i sin tid var på SDP.

Og ang. rask, så melder Jobcentret dig vel rask, hvorfor du i teknisk forstand er rask, og hvad deraf følger m. aktivering ect. for fornyet fleksjob på 2/3 tid.

Ang. at kunne få ledighedsydelse som fleksjobber og et must at man er berettiget til SDP, tror jeg du fejlfortolker flg.:

Citat:
§ 74 a. Personer, der er visiteret til et fleksjob efter kapitel 13 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, har ret til ledighedsydelse, mens de venter på et fleksjob. Det er en betingelse for retten til ledighedsydelse efter visitationen, at personen på tidspunktet for visitationen til fleksjob

1) ville være berettiget til at modtage dagpenge efter lov om sygedagpenge eller lov om ret til orlov og dagpenge ved barsel,
2) modtager sygedagpenge,
3) deltager i revalidering efter en jobplan efter § 27 og § 28, stk. 3, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller
4) modtager ledighedsydelse efter ansættelse i ustøttet beskæftigelse.
Min fremhævning, link: http://www.ast.dk/Page_Pic/pdf/Rappo...2010_15_16.pdf

Og videre:

Citat:
Stk. 5. Modtageren bevarer ledighedsydelsen i perioder med sygdom eller barsel. Reglerne om sygeopfølgning i § 12 b finder tilsvarende anvendelse for modtagere af ledighedsydelse. Dog foretages den løbende vurdering efter § 12 b, stk. 2, og opfølgningen efter stk. 4 som led i det individuelle kontaktforløb efter § 73 a i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.6)
Min fremhvæning og samme kilde.

Har fundet genfundet § 74 i i gældende bekendtgørelse, hermed konkrete tekst:

Citat:
Særlig ydelse

§ 74 i. Personer, der ved visitationen ikke har ret til ledighedsydelse, og som har en indtægt, der er mindre end det beløb, der ydes efter § 25, stk. 1, nr. 2, er berettiget til en særlig ydelse, mens de venter på et fleksjob. Personer under 25 år er dog kun berettiget til særlig ydelse, hvis indtægten er mindre end de beløb, der kan udbetales efter § 25, stk. 1, nr. 3 eller 4.

Stk. 2. Ydelsen efter stk. 1 udgør forskellen mellem den pågældendes indtægt og det beløb, der ydes efter § 25, stk. 1, nr. 2. For personer under 25 år udgør ydelsen efter stk. 1 forskellen mellem den pågældendes indtægt og det beløb, der ydes efter § 25, stk. 1, nr. 3 og 4.

Stk. 3. § 74 a, stk. 5, og § 74 b finder tilsvarende anvendelse for personer, der modtager særlig ydelse. 6)

Stk. 4. Beskæftigelsesministeren fastsætter regler om, i hvilket omfang reglerne i kapitel 4 og reglerne om tilbud i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats finder anvendelse på personer, der modtager særlig ydelse.
Kilde: LBK nr 946 af 01/10/2009 Gældende

Link: https://www.retsinformation.dk/forms...aspx?id=127214

Men der er senere ændringer, som jeg ikke har tjekket om der er sket noget til i forhold til § 74, 1 - så dette bør du gøre via linket ovenfor. Man behøver ikke læse hele dokumentet igennem, men kan nøjes med at se om der er sket ændringer for § 74,1.

Men igen for at kunne hjælpe dig reelt, bør du informere omkr. hvilken ydelse du modtaog forud for din visitation til flekjobbevis i 2008?, men ikke mindst i forhold til mine tidl. spørgsmål også noget om hvor du er lægefagligt til forskel for tildelingen i 2008, og ikke mindst i forhold til om kommunen har været aktive med at få dig afklaret under din sygdomsperiode.

Og så huske, at du ikke får noget forærende i dette system, dvs. de anviser dig ikke direkte, hvordan du kan modargumentere deres beslutning om at de finder dels er uafklaret helbredsmæssigt (hvorfor du må finde grunde til dels at du er afklaret helbredsmæssigt via lægeerklæringer og dels hvis det er tilfældet hvad de ikke har gjort for en sådan afklaring kunne have fundet sted under din SDP-periode). Dette gælder såvel i forhold til yderligere nedsat tid for et fleksjob forsat el. overvejelse om FP.

Mange hilsner

Gunvor
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-08-2011, 20:02   #14
olga22
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 18-08 2011
Indlæg: 19
Styrke: 13
olga22 er ny på vejen
Min sag i grove træk:

Måtte i 2006 sygemeldes pga. slidegigt i ryg og begge hofter.
Kom i arbejdsprøvning (Reva) hvor de derefter vurderede, at jeg skulle på fp. Men pga. at jeg gerne ville bevare tilknytningen til arbejdsmarkedet, men også af økonomiske årsager med ægtefælles høje løn.
Måtte jeg kæmpe og slå i bordet for, at få dem til, at give mig fleks
i stedet.

Jeg fik så bagefter et godt job, 12-15 timer pr. uge (fleks 2/3) og klarede det også fint, det var meget afvekslende.
Ved siden af dette skulle jeg helst træne, da jeg stod til, at skulle have nye hofter.
Efter ca. 13 mdr. ansættelse bliver jeg opsagt (grundet ordre nedgang) (opsagt efter gældende regler, 3 mdr. opsigelse) ved slutningen af mit opsigelses varsel bliver jeg dog syg og går derved direkte på sygedagpenge.

Jeg fik derefter flere og flere smerter, specielt i benet og blev på ny henvist til reumatolog (der var meget ventetid) og da jeg endelig kom igennem, fik jeg besked på, at det var gigten og jeg blev sat op til hofteoperation, men jeg havde meget svært ved denne diagnose, fordi der var så hurtig forværring, mit ben det "låste" og blev helt hvidt ved den mindste anstrengelse.
En dag da, jeg var til træning, sagde min fysioterapeut, at det så helt galt ud og jeg skyndte mig til læge. Det viste sig så, at være en blodprop i lysken. Har senere fået fortalt på hospitalet, at havde de ikke opdaget den inden de var gået i gang med hofteoperationen, ja så havde jeg ikke været her i dag.

Da jeg var lige ved, at være på benene igen efter blodproppen, faldt jeg og brækkede håndleddet. Jeg fik det sat sammen midlertid, da ledbåndet var revet over og jeg skulle komme tilbage på et senere tidspunkt og få det opereret, men da jeg skulle forvente yderligere 3 mdr. sygemelding efter operationen, valgte jeg at udskyde det, da jeg på det tidspunkt allerede havde været syg i næsten 9 mdr. og min tidligere arbejdsgiver igen kunne tilbyde mig arbejde, valgte jeg, at gå tilbage i fleksjob.

Desværre måtte firmaet, efter at jeg har været der i 4 mdr. lukke ned og jeg bliver opsagt (efter gældende regler og med en mdr, varsel) desværre kommer jeg så ud for en bil ulykke i mit opsigelses varsel, det er i arbejdstiden (er kørende konsulent) og jeg bliver det sidste stykke af tiden sygemeldt og går igen direkte på sygedagpenge.


Grunden for nuværende sygemeldingen, var/er gener fra piskesmæld i forbindelse med arbejdsulykken.
Hvilke også er de mest dominerende gener lige nu (nakkesmerter og voldsom hovedpine)

I starten af forløbet havde jeg en ok SB, som gjorde mig opmærksom på, at jeg snart ville ryge for Dagpengebegrænsningen, da jeg snart havde gået 52 uger. Hun sagde så, at hvis jeg kunne få en læge eller speciallæges udtalelse, om at jeg kunne blive rask efter piskesmæld inden for
2 år, så kunne dagpengene forlænges. Samtidig gjorde jeg opmærksom på, at det jo var en arbejdsskade, som kørte i ask.

Jeg var så både hos læge og speciallæge, men lige pludselig skulle sagen kun forlænges grundet arbejdsskaden. Det blev den så, men så bestemte ask sig for, at afvise sagen.

Sagen blev afvist på grundlag en fejl, som jeg måtte få en advokat til, at tage sig af, da jeg
simpelthen ikke har overskud til det selv.

jeg er gået fuldkommen sur i det hele og aner ikke hvor jeg skal starte.

Det hele virker så uvirkeligt,


Så til Gunvor, hvis der er andre ting jeg ikke lige har forklaret her, så hjælp mig lige, da jeg ikke aner hvor jeg skal starte eller slutte.

Men jeg har virkelig brug for hjælp.

Jeg spekulerer på om jeg skal bruge yderligere flere penge på også, at hyre en privat social rådgiver (min advokat kan kun hjælpe mig med ask) men som det er nu, ved jeg sgu ikke hvor de penge skulle komme fra.

Men jeg føler mig virkelig snydt og fastlåst i et eller andet system, hvor jeg ikke kender konsekvenserne.

olga22 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-08-2011, 21:10   #15
olga22
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 18-08 2011
Indlæg: 19
Styrke: 13
olga22 er ny på vejen
Hej igen Gunvor (og andre)

Prøver lige her og besvare nogen af de ting du spørger til og giver mig råd om, jeg kan godt se, at alt det jeg har spurgt om den dag
har virket noget rodet.

Men jeg var virkelig gal og opgivende den dag.

ang. om jeg er berettiget til ledighedsydelse, så kan jeg godt se, at jeg har fejlfortolket det.
-Ja, jeg var berettiget sygedagpenge da jeg blev visiteret til fleks.
Så jeg går ud fra, at det er det, jeg får her d. første, når sygedagpengene stopper.


Men ang. Rask.... så tror jeg, man bare fortsætter som syg (bare på ledighedsydelse)?? Det mener jeg, at jeg har læst herinde
på k10.
Har i hvert fald ikke tænkt mig, at melde mig rask.


Mht. afklaring under min sygdomsperiode, så må jeg sige, at hjerte, håndled og piskesmæld jo er, sygdomme med behandlingsmuligheder
og har jo hele tiden forsøgt, troet og håbet på, at jeg kunne komme tilbage på fleks igen.

Men jeg har jo både et håndled og 2 x hofte operation der venter derude.
Har også fået konstateret forsnævringer i det andet ben med mulighed for nye blodpropper, får i øjeblikket dobbelt dosis blodfortyndende medicin.

Men det hele bider sig selv i halen, da jeg ikke kan træne pga. fuldstændig afsindig hovedpine og nakkesmerter.
hvilket er meget skidt,både med hensyn til hjerte og forstående hofteoperation.
Min store daglige smertestillende dosis (bla. mandolgin) sløver mig så meget, og jeg føler, at jeg alt i alt er meget dårligere stillet end i 2008.

Men så vidt jeg har forstået er fp udelukket, da man ikke ved om mine problemer med piskesmæld går over.
olga22 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-08-2011, 21:27   #16
olga22
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 18-08 2011
Indlæg: 19
Styrke: 13
olga22 er ny på vejen
Og så lige noget helt andet :-o

Jeg var nede og aflevere anmodning om aktindsigt i mandags (fik også kvittering på min egen kopi) Så godt så langt.

Så sidder jeg igen og studerer min afgørelse om stop af sygedagpenge

især; afsnit om forlængelses muligheder § 27, stk 1 nr. 6 Hvor der bliver skrevet følgende:

Det skal i den sammenhæng oplyses til dig, at sag om ret til udbetaling af sygedagpenge kan tages op igen såfremt arbejdsskadestyrelsen alligevel vælger at behandle din sag.


Jeg hænger mig især ved ordet behandle, da min sag hos ask står som; under behandling

Jeg ringer derefter til ask og spørger om de er begyndt, at behandle min sag igen og dertil svarer de JA.

Jeg skriver så en mail til sb og til hendes overordnede og henleder til det hun har skrevet
og skriver hvad der er blevet sagt hos ask. og beder hende tage min sag om ret til sygedagpenge op igen. Jeg slutter af med, at bede hende kontakte mig ved modtagelse af mailen.

Dette var i formiddag >

Gad vide om jeg høre noget????
olga22 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-08-2011, 10:38   #17
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej Olga22

Først: du har sørme fået din del af sygdomme, da der blev delt ud, specielt de sidste år. Flot at du forsøger at fastholde en tilknytning til arbejdsmarkedet!!

Godt nok er din nuværende SDP grundet i den udløsende faktor omkr. din arbejdsskade, men der skal kigges på hele billedet, hvorfor dine øvrige sygdomme også må tages i betragtning af SB/kommune. Her kan dog være det aber dabei, at det kan være svært at spå om det endelige udfald af dine operationer for hofter og hånd, el.?

Svarer på din sidste tråd først: her må jeg også starte med ros, for såvel hurtigt reaktion på aktindsigt, og ikke mindst fund af en god vinkel på forlængelse af dine SDP, hvor kommune skriver:
Citat:
Det skal i den sammenhæng oplyses til dig, at sag om ret til udbetaling af sygedagpenge kan tages op igen såfremt arbejdsskadestyrelsen alligevel vælger at behandle din sag.
Min fremhævning, fordi jeg ligesom dig bider mig fast i netop dette. Derfor helt fint, at du har skrevet til SB om genoptage din ret til SDP. Måskel kunne du få ASK til at sende en skriftligt bekræftigelse på at din sag igen er under behandling, og sende en kopi til SB og dennes leder?

Men hvad skriver SB egentlig om forlængelse efter § 27, 1, 3 (den der handler om lægebehandling m. forlængelse 2 x 52 uger)? Og i forhold til behandling, spec. operation, har du nogen tidshorisont på disse operationer?

Kan af dit skriv ikke læse, hvornår din arbejdsulykke med dertil hørende piskesmæld er foregået?

Forstår til fulde du har brug for hjælp, jeg kan desværre ikke pege på en betalingssocialrådgiver, men flere herinde på K10 har gjort det tidligere, forsøg evt. at søge på dette.

ANDRE MÅ GERNE KOMME MED IN PUT ANG. DETTE!

Hvis ikke der kommer andre på banen, kunne du lave en overskrift med netop efterlysning af sådan i en selvstædnig tråd.

Du kunne også forsøge at ringe til DUKH, 76 30 19 30 og få telefonisk rådgivning.

Mange hilsner

Gunvor
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Partshøring Skolekridt Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 31 06-05-2011 14:17
Partshøring køkkenleder Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 5 11-08-2010 08:51
Hvad er partshøring V_Brask Alt det andet 6 30-08-2009 22:15
partshøring tije At søge førtidspension 15 18-08-2009 19:33
Partshøring Bea Din historie 2 05-02-2007 00:48




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:42.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension