K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 28-08-2017, 13:31   #1
pj8000
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 27-06 2017
Indlæg: 17
Styrke: 7
pj8000 er ny på vejen
Modregning af § 34, 81 og 82 i Aktivloven?

Jeg er pt. sendt fra Sygedagpenge til Jobafklaring med ressourceforløbsydelse (kontanthjælp-niveau).

I den forbindelse får jeg § 34-støtte (til boligudgifter) og forventer også noget tandlæge-støtte (§ 82) og evt. § 81 a-støtte da jeg ikke har kunnet betale en måneds husleje.

Min sygedagpengesag ligger ved Ankestyrelsen, og jeg føler mig relativt sikker på at vinde den, så jeg forventer, at jeg om et ½ års tid, får differencen mellem ressourceforløb-ydelesen og sygedagpenge-ydelsen efterbetalt.

Mit spørgsmål er: Bliver § 34, 81, 81 a og 82-støtte i Aktivloven modregnet i en evt. efterbetaling af mine sygedagpenge?

Helt konkret handler det om, at jeg skal have lavet noget ved mine tænder. Hvis kommunen betaler det hele (§ 82), så kunne det jo godt tænkes, at "alt" ligesom skal laves, men hvis jeg alligevel selv står med "regningen" i en senere modregning, så vil jeg kun få lavet det absolut mest nødvendige.

Håber I forstår hvad jeg mener
pj8000 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-08-2017, 13:48   #2
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
§81-82: nej, det bør ikke blive modregnet.
Det er jo ikke en løbende forsørgelse, men en hjælp til når man står i situationen.
Men fremover, når der søges §82 til tandlæge f.eks., hvis du så har det her beløb stående, må de gerne tage det med i vurdering af, om du er berettiget.

"§ 93. Kommunen kan træffe beslutning om tilbagebetaling, når der ydes hjælp,

1) fordi modtageren har udvist uforsvarlig økonomi,

2) fordi modtageren ikke har givet nødvendige oplysninger til andre offentlige myndigheder, private m.fl., der har betydning for modtagelse af anden offentlig forsørgelsesydelse, tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller tilbud i medfør af integrationsprogrammet efter integrationsloven m.v.,

3) fordi modtageren eller ægtefællen er indblandet i en kollektiv arbejdsstrid, eller

4) når der på det tidspunkt, da der søges hjælp på grund af økonomisk trang, foreligger forhold, der viser, at den pågældende i løbet af kortere tid vil være i stand til at tilbagebetale hjælpen. "

Hvis §81, 81a, eller §82, skal gives med tilbagebetalingspligt, skal en af ovenstående været opfyldt.
Kun hvis det viser sig at du f.eks. havde gemt en formue i madrassen eller lignende, kan de senere kræve det tilbagebetalt. (Dvs socialt bedrageri) Og det er jo ikke tilfældet her.
----
§34, der kan jeg tilgengæld godt være i tvivl.
Det eneste jeg lige kan finde er denne:
https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=160381
Den står dog som historisk.
De skriver at der er kommet nye regler på området, men ved ikke lige hvilke, og hvilken betydning de har.
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-08-2017, 14:14   #3
pj8000
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 27-06 2017
Indlæg: 17
Styrke: 7
pj8000 er ny på vejen
§ 82 a, stk. 6: Kommunen skal forhåndsgodkende, at der ydes tilskud efter stk. 2-4, hvis udgiften til et samlet behandlingsforløb overstiger 10.000 kr. Kommunen skal i den forbindelse vurdere, om behandlingen er nødvendig og helbredsmæssigt velbegrundet.(449) Uanset om ansøgeren ikke længere er omfattet af persongruppen efter stk. 1, gælder kommunens forhåndsgodkendelse i 2 måneder fra kommunens afgørelse.(450)

Fra Karnov: (450) 3. pkt. indføjet ved L 2015 687. Forhåndsgodkendelsen bortfalder herefter ikke umiddelbart, hvis borgeren ikke længere er i målgruppen, f.eks. fordi den pågældende får et job. Hermed reduceres den økonomiske usikkerhed for borgere og tandlæger ved at igangsætte større behandlingsforløb, som strækker sig over flere behandlinger. De to måneder løber til og med samme månedsdag to måneder efter afgørelsesdatoen. Hvis kommunen træffer afgørelse om forhåndsgodkendelse på en månedsdag, der ikke findes i udløbsmåneden, slutter de to måneder ved udgangen af måneden.

-----

Det burde også tale for, at i hvert fald § 82 a- støtte ikke ikke skal modregnes senere i en evt. efterbetaling af sygedagpenge.
pj8000 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-08-2017, 14:15   #4
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Ja, §82a delen kan de IKKE modregne.

Og §82 delen (den man søger om egenbetalingen efter), er under de regler jeg citerede
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-08-2017, 14:23   #5
pj8000
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 27-06 2017
Indlæg: 17
Styrke: 7
pj8000 er ny på vejen
Jeg får i øvrigt også dækket medicinudgifter efter § 82 tror jeg det er, så det er vel det samme.

Teoretisk set, så kan § 93, nr. 4 fange mig, da jeg som sådan har en forventning om at "vinde" min sygedagpengesag (har endnu ikke modtaget kvittering, så der går i hvert et ½ år), men når nu kommunen har truffet afgørelse om at jeg skal i Jobafklaring, så er det vel det der gælder som udgangspunktet.
pj8000 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-08-2017, 14:28   #6
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Medicin efter §82 er jo løbende. Så der skal du bare oplyse om ændringer, dvs f.eks. hvis du får en afgørelse om, at du skal have de penge.

Nej, det gør ikke at du hører under §93 stk 4.
Det skal jo være når hjælpen søges.
Så hvis du nu søgte i dag, til en akut tandlægeregning. Og du havde dokumentation på, at du 1-2 mdr senere med GARANTI ville få de penge, så kan de bruge den.

De kan ikke bruge den i sager, hvor du i en klagesag mener at du har ret. For det er jo ikke sikkert. Du er først sikret de sygedagpenge, når du står med en afgørelse, der siger at du skal have de penge. Hvad du forventer ang sagens udfald, har INGEN betydning her
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-08-2017, 14:30   #7
pj8000
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 27-06 2017
Indlæg: 17
Styrke: 7
pj8000 er ny på vejen
Gør jeg i øvrigt tingene rigtigt på følgende måde:

Jeg har en tid i næste uge til et almindeligt tandeftersyn. Her regner jeg med at få et overslag på, hvad en evt. yderligere tandbehandling vil koste.

Overslaget sender jeg til kommunen med henvisning til § 82 og evt. 82 a. Jeg er tidligere blevet vurderet som "fattig" efter § 34, så jeg går ud fra, at kommunen er pligtig til at betale for min evt. yderligere tandbehandling?

Hvad med det regulere tandeftersyn? Kan jeg også få kommunen til at betale det efter § 82, eller gælder der ALTID en egenbetaling på de 600 kr.?
pj8000 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-08-2017, 14:32   #8
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Først og fremmest:
Er du over eller under 25 år?
og: har du tidligere, imens du har modtaget ressourceforløbsydelse, været ved tandlægen?
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-08-2017, 14:33   #9
pj8000
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 27-06 2017
Indlæg: 17
Styrke: 7
pj8000 er ny på vejen
Nej, var godt klar over, at det var helt ude i yderste teori med § 93, nr. 4

§ 34 til gengæld er jeg spændt på. Et eller andet sted synes jeg det er fair, hvis den ikke modregnes. Det må så ligesom være borgerens morarenter og "straf" til kommunen for at have truffet en ugyldig afgørelse på revurderingstidspunktet.

Ja, jeg er i 30'erne, og bor alene.

Jeg har ikke været ved tandlægen i flere år og således ikke mens jeg har fået ressourceforløbsydelse.
pj8000 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-08-2017, 14:41   #10
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Din egenbetaling er 600 kr årligt, +35% af regningerne.
Både de 600 kr og de 35% kan du søge om, efter §82.
§82 der vurderer de ud fra din økonomi. Dvs de sammenholder dine faste indtægter med dine faste udgifter, og ser hvad dit rådighedsbeløb er.
Baseret på det, vurderer de om de mener, at du selv har råd til egenbetalingen.
Kommunen kan vel og mærke selv bestemme, hvad de mener er rimeligt rådighedsbeløb.
Og udgifter til gæld skal de ikke medregne.

Du må IKKE begynde på behandlingen, før de har truffet afgørelse.
Dvs du må KUN få lavet overslaget.
Hvis behandlingsforløbet (overslaget) overstiger 10.000 kr, SKAL kommunen forhåndsgodkende.
Hvis det ikke overstiger 10.000 kr, men du vil søge om egenbetalingen, skal du også vente til de har truffet afgørelse. Ellers tolker de det som om, du selv har råd til egenbetalingen.

Alm tandeftersyn hører under §82a og §82, når man søger om egenbetalingen. Men hvis du allerede har fået lavet det alm tandeftersyn, så vil de nok give afslag på egenbetalingen til den del.
Men hvis du allerede har betalt 400 kr for tandeftersyn, så mangler du jo kun at betale 200 kr af den årlige egenbetaling.

Giver det mening, eller blev det for forvirrende?
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:47.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension