K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 25-07-2017, 22:16   #11
Marshall
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 30-08 2016
Indlæg: 23
Blog Indlæg: 1
Styrke: 8
Marshall er ny på vejen
Miss hvornår sættes kh ned ved du det? er det først efter 12 måneder ? jeg fik brev fra kommunen for en uge siden.
Marshall er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-07-2017, 22:19   #12
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Nævnte de i brevet noget om en "bortfaldsdato"? Eller den dato du skal "have timerne"?
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-07-2017, 22:26   #13
Marshall
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 30-08 2016
Indlæg: 23
Blog Indlæg: 1
Styrke: 8
Marshall er ny på vejen
i brevet står der :

Ved gennemgang af din sag vurderer vi nu , at du vil være i stand til at varetage et arbejde. Derfor er du fra 19-07-2017 ikke længere undtaget fra 225 timers reglen.

hvis du skal undgå at din hjælp bliver nedsat eller bortfalder skal du opfylde kravat om at have været i arbejde i 225 timer inden for de seneste 12 måneder.

Overgangsregel
Fra 1. oktober 2016 til 31. marts 2017 gælder en overgangsregel. Det betyder at du skal have haft 113 timers arbejd indenfor de seneste 6 måneder for at modtage fuld kontanthjælp. Det vil sige at du pr 1 . oktober 2016 skal have arbejdet 113 timer siden 1. april 2016.
Marshall er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-07-2017, 22:39   #14
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Hmmm kunne lyde til at du har været fritaget konstant. Hvis det er tilfældet, skal du senest den 19/7 2018, have 225 timer, der skal ligge i perioden fra den 19/7 2017 til 19/7 2018.
Jeg mener dog at de kigger på hele måneder, så tror de rykker datoen lidt.

De skal senest, når der er 6 mdr til "bortfaldsdatoen" (den dato du senest skal have haft timerne inden), sende det der hedder et varslingsbrev.
Hvis du har været fritaget helt fra begyndelsen og frem til nu, bør din bortfaldsdato være tidligst 19/7 2018
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-07-2017, 22:45   #15
Marshall
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 30-08 2016
Indlæg: 23
Blog Indlæg: 1
Styrke: 8
Marshall er ny på vejen
Miss, jeg var været fritaget helt fra begyndelsen (1 årsiden) men lige pludselig sender de mig det her brev. Det giver masse angst og uro
Marshall er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-07-2017, 08:53   #16
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Men altså, hvis nu du f.eks. den første måned ikke var fritaget.
Så har du brugt 1 ud af de 12 mdr du har, og så er din bortfaldsdato 19/6 2018, og ikke den 19/7 2018. Derfor det er relevant for, hvornår du kan miste penge
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-07-2017, 11:50   #17
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
@MistyMiss er brevet ikke en afgørelse som trådstarter kan klage over?
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-07-2017, 12:02   #18
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Nørd Se meddelelser
@MistyMiss er brevet ikke en afgørelse som trådstarter kan klage over?
Så vidt jeg husker kategoriseres det som en visitation, på lige fod med hvorvidt man er jobparat eller aktivitetsparat.

"Stk. 6. Kommunen skal sende nyt varslingsbrev efter stk. 2, hvis en ægtefælle eller en ugift person har været undtaget efter lovens § 13 f, stk. 9, 1. pkt., i 12 sammenhængende måneder eller mere og igen bliver omfattet af kravet om 225 timers ordinært og ustøttet arbejde inden for de seneste 12 kalendermåneder med den virkning, at perioden med hjælp og opgørelsen af arbejde begynder forfra, jf. lovens § 13 f, stk. 9, 2. pkt. "

Det kunne lyde som om det er dette brev der er tale om her.


" § 6. Når den beregnede bortfaldsdato for en ægtefælle eller en ugift person nærmer sig, skal kommunen undersøge, om der siden beregningen blev foretaget, er fremkommet oplysninger på kommunens sag om ordinært og ustøttet arbejde, eller om sygdom eller andet, der kan begrunde en udskydelse af bortfaldsdatoen, jf. lovens § 13 f, stk. 12 og 13. Er dette ikke tilfældet skal kommunen senest 1 måned før bortfaldsdatoen meddele ægtefællen eller den ugifte person, at kommunen agter at træffe afgørelse om bortfald eller nedsættelse af hjælpen, idet ægtefællen eller den ugifte person i forbindelse med denne partshøring opfordres til at fremkomme med oplysninger om forhold, der efter reglerne ville kunne begrunde en udskydelse af bortfaldsdatoen, og som ikke fremgår af kommunens sag.

Stk. 2. Er der grundlag for en udskydelse af bortfaldsdatoen, skal kommunen skriftligt orientere ægtefællen eller den ugifte person herom, og samtidig oplyse den ny beregnede bortfaldsdato, jf. § 4, stk. 1. Er det ikke muligt at beregne en bortfaldsdato, f.eks. fordi ægtefællen eller den ugifte person for tiden er sygemeldt, skal kommunen, så snart det er muligt, foretage en beregning og skriftligt give ægtefællen eller den ugifte person oplysning om den beregnede bortfaldsdato. "

http://www.socialjura.dk/content-sto...0-af-303-2016/

"Det bemærkes, at kommunens beslutning om fx visitation eller iværksættelse af en vurdering af arbejdsevnen ikke betragtes som en afgørelse i forvaltningsretlig henseende, men er derimod en beslutning, som træffes af kommunen som led i sagsbehandlingen, der senere kan føre til en afgørelse (procesbeslutning). Ved visitationen til uddannelsesparat/aktivitetsparat for integrationsydelses- eller uddannelseshjælpsmodtagere og jobparat/aktivitetsparat for integrationsydelses- eller kontanthjælpsmodtagere er der således ikke tale om, at jobcenteret træffer afgørelse, men at jobcenteret indplacerer borgeren i den relevante visitationsgruppe. Der skal således hverken partshøres eller gives klagevejledning. "

Det stykke er citeret fra vejledningen om 225-timers reglen.
Så jeg tror at varslingsbrevet vedrører en visitation.
Når man så tilgengæld får partshøringen, kan man bemærke at man var for syg til at optjene timerne.
Og så træffer de jo en afgørelse om evt nedsættelse af ens ydelse, som man kan klage over.

Jeg er ikke 100% sikker, men det er i hvert fald sådan jeg opfatter det.

HVIS der dog i brevet er en klagevejledning i det her varslingsbrev, så vil jeg dog anbefale at gøre brug af denne mulighed.

Jeg beklager at det blev lidt mange citater, og at de kan forvirre nogen. Jeg smed dem ind, fordi jeg ved at du er en af dem, der nok kan finde noget mening i dem
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-09-2017, 23:29   #19
Marshall
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 30-08 2016
Indlæg: 23
Blog Indlæg: 1
Styrke: 8
Marshall er ny på vejen
Nu er jeg undtaget igen fra 225 timers regel..efter en samtale med sagsbehandler fik jeg et brev hvor der står at jeg er undtaget fra reglen .. det er lidt mærkeligt synes jeg. Det er ren psykisk tortur for os som er psykisk syge.
Marshall er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-09-2017, 12:43   #20
fuerzzzs1
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 21-07 2017
Indlæg: 91
Styrke: 7
fuerzzzs1 er ny på vejen
Har du så...

... været trukket i 2 mdr eller?

I så fald skal du have det de har trukket retur.

Jeg så på hospitalet med kræft på tidspunktet, og det vidste kommunen godt, det var endda deres hjemmesygeplejsker der kom, og dem selv der indstillede mig til FTP i Marts. Så jeg troede da alt var som det skulle være.

Indtil jeg fik kræfter nok til selv at kigge nærmere på det i maj.

Og så kom der da også for 8 mdr temmelig hurtigt. Jeg skulle jo ikke have været trukket fra starten af hvad jeg troede var af indlysende grunde - selv for en kommune
fuerzzzs1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 21:33.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension