K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 05-02-2013, 01:40   #1
Pingu
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 01-06 2010
Indlæg: 43
Styrke: 15
Pingu er ny på vejen
Førtidspension og handikapbolig

Jeg har fået tilkendt førtidspension for ca 1½ år siden. Jeg har fået en stivgørende rygoperation, men er stadig plaget af smerter - nogle dage mere end andre. Jeg bor i en andelslejlighed på 4. sal uden elevator. Visse dage har jeg virkelig svært ved at komme op af trapperne, og så især med indkøb.
Jeg har en hjemmeboende datter, som pt er på efterskole, og efter hun er flyttet, er det blevet tydeligt, hvor vanskeligt jeg indimellem har det, når jeg ikke har hendes hjælp. Hun kommer selvfølgelig hjem igen.

Jeg vil gerne have en lejlighed med elevator, og tænkte om jeg mon kunne komme i betragtning til en handikapbolig?

Er der nogen der har erfaring med at søge handikapbolig?

Skal man have et større handikap end mit for at komme i betragtning?

Hvor stor en bolig vil jeg kunne få?

Vil jeg skulle flytte til noget mindre når min datter flytter?

Alle gode råd angående handikap boligsøgning er velkomne.

Tak
Pingu er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-02-2013, 03:19   #2
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Kriterierne er:

Kriterier for visitation
I vurderingen af ansøgningen bliver der lagt vægt på:

Ansøgeren skal enten have let nedsat eller moderat nedsat fysisk og/eller mental og/eller social funktionsevne

Ansøgeren er varigt fysisk begrænset i nuværende bolig

Ansøgerens helhedssituation vil kunne forbedres ved en flytning

Ansøgeren er i stand til at strukturere sin egen hverdag og kan selvstændigt eller med let støtte løse en opgave i hjemmet

Ansøgeren skal kunne klare at være alene og selv kunne tilkalde hjælp via telefon eller nødkald

Du kan sagtens printe et ansøgningsskema ud og udfylde det. Så vil der komme en ud fra visitationen og tage en snak med dig. Her finde i så ud af alle detaljerne sammen og du får at vide om du er en egnet kandidat - det går ikke efter venteliste, men efter behov, så man kan ikke sige noget om, hvornår en sådan bolig bliver aktuel.

Sammen finder i også ud af HVOR handicapboligen skal ligge, hvilke områder de har (med elevator) osv.

Jeg kan kun sige, at der er alt at vinde ved at prøve. Bare det at du lige kan tale med en om det, er da et tilbud!

Boligerne er typisk 2 værelses, men de har også 3 værelses, men det er fortrinsvis til par.

Jeg har så aldrig hørt om at børn flytter med i handicapboligen, men igen, der skal da sikkert være handicappede med børn også.
Normalt lægger de vægt på, at store børn delvist kan hjælpe til i en almen bolig.


Sidst redigeret af Ninja; 05-02-2013 kl. 03:21.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-02-2013, 05:49   #3
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Tja jeg kender en del som har fået beskeden.....flyt dog ned i stueplan hvis det er trapperne du ikke kan med....og søg boligindskudslån...

Dvs ikke hjælp....men du kan da forsøge at se om de er anderledes i din kommunen eller også er der måske andre ting som gør at du ikke bare kan flytte selv...

Man kan jo søge om boligindretning og handicaphjælpemidler....men det giver nok mest mening hvis du bor i stuen...da de nok ikke vil sætte en elevator op der hvor du bor nu...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-02-2013, 08:01   #4
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Det gør de som udgangspunkt også, Web. Altså først undersøger om man måske er en bedre kandidat til en almen bolig, enten i stueplan, eller med elevator.

Så den er svær at få igennem, men ikke helt umulig, og det er stadig gratis og omkostningsfrit at søge - så får man i hvert fald en god samtale omkring fremtidsperspektiver og muligheder, som også kan være værd at tage med.

Og hvis trådstarter har flere problemstillinger end de ovennævnte, så øges chancerne naturligvis også.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-02-2013, 08:25   #5
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Hvis du ikke allerede er skrevet op i et almennyttigt boligselskab, eller flere, så vil jeg anbefale dig, at blive det.

Det at stå på venteliste i et boligselskab svarer efter min mening til, at have forsikringer.
Man håber/forventer ikke, at få brug for dem, men skulle behovet opstå, så er de nærmest uundværlige.

En af fordelene ved at bo almennyttigt er, at man oftest rimeligt hurtigt kan få en anden bolig hvis ens situation ændrer sig.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-02-2013, 11:28   #6
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Meget vigtig pointe, vovse. For det er faktisk rigtigt.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-02-2013, 22:23   #7
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Meget vigtig pointe, vovse. For det er faktisk rigtigt.
Hvis først man bor i et større boligselskab, så er det nemmere, at få en anden bolig.

Da min far fik en hjerneblødning boede mine forældre på 1. sal.
Fra sygehuset blev min far overført til et sted med genoptræning, og han kunne ikke komme hjem før de havde fået en lejlighed i stue-plan.
Ca. 3 mdr. efter hjerneblødning fik de en stue-lejlighed i nabo-opgangen.

Her hvor jeg bor nu er der et ægtepar, hvor manden har fået amputeret benene, de boede på 2. sal, men fik hurtigt en stue-lejlighed.

Da jeg var gravid første gang søgte jeg en større lejlighed, min datter var 4 mdr. da vi flyttede.

Den slags situationer har jeg set utallige af.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-02-2013, 22:49   #8
KBR
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 08-08 2012
Lokation: Næstved
Indlæg: 254
Styrke: 12
KBR er ny på vejen
Her hvor jeg bor er der en karenstid på 2 år. Rigtig øv for en veninde jeg havde, der desværre ikke nåede at få en anden bolig
KBR er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-02-2013, 23:49   #9
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af KBR Se meddelelser
Her hvor jeg bor er der en karenstid på 2 år. Rigtig øv for en veninde jeg havde, der desværre ikke nåede at få en anden bolig
Det er der de fleste steder.

Men det er muligt, at søge om dispensation fra denne regel.

I så fald skal man skrive til selskabsbestyrelsen/organisationsbestyrelsen.

For nogle år siden sad jeg i organisationsbestyrelsen i vores boligselskab, og 2 gange oplevede jeg, at beboere søgte om dispensation fra reglen om karens-periode.

Den ene var en enlig mor med en pige på 8 år, som kommunen havde tildelt en 1-værelses lejlighed (det vil sige, at hun må have stået uden bolig, og har fået en tildelt via kommunen), hun skrev bl.a. at det ikke var hensigtsmæssigt, at både hun og datteren skulle sove i samme rum, som fungerede som opholdsstue, for det betød, at hun f.eks. ikke kunne have lyd på TV'et når datteren var lagt i seng.

Den anden var et par med et spædbarn, som boede i en meget lille lejlighed (bygget som pensionistlejligheder først i 60'erne), der boede mange "uheldige elementer" i ejendommen, og de havde bl.a. oplevet, at en anden beboer havde kastet op i barnevognen som stod i cykel-rummet.

Begge beboere fik dispensation fra karensperioden, men var nødt til, at respektere ventelisten.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-02-2013, 00:06   #10
KBR
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 08-08 2012
Lokation: Næstved
Indlæg: 254
Styrke: 12
KBR er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Vovse Se meddelelser
Det er der de fleste steder.

Men det er muligt, at søge om dispensation fra denne regel.

I så fald skal man skrive til selskabsbestyrelsen/organisationsbestyrelsen.

For nogle år siden sad jeg i organisationsbestyrelsen i vores boligselskab, og 2 gange oplevede jeg, at beboere søgte om dispensation fra reglen om karens-periode.

Den ene var en enlig mor med en pige på 8 år, som kommunen havde tildelt en 1-værelses lejlighed (det vil sige, at hun må have stået uden bolig, og har fået en tildelt via kommunen), hun skrev bl.a. at det ikke var hensigtsmæssigt, at både hun og datteren skulle sove i samme rum, som fungerede som opholdsstue, for det betød, at hun f.eks. ikke kunne have lyd på TV'et når datteren var lagt i seng.

Den anden var et par med et spædbarn, som boede i en meget lille lejlighed (bygget som pensionistlejligheder først i 60'erne), der boede mange "uheldige elementer" i ejendommen, og de havde bl.a. oplevet, at en anden beboer havde kastet op i barnevognen som stod i cykel-rummet.

Begge beboere fik dispensation fra karensperioden, men var nødt til, at respektere ventelisten.
Det var forsøgt, men de var kolde r.... Hendes mor(!) sidder ydermere i afdelingsbestyrelsen, men man kan så ikke beskylde nogen nogen form for nepotisme, Ved godt der er forskel på organisationsbestyrelsen og afd. bestyrelse, men godt ikke alle er lige firkantede.
KBR er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Førtidspension eller ikke førtidspension??? MissAce Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 19-02-2011 11:53




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 06:36.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension