K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 13-08-2017, 15:26   #1
Krellef
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 28-09 2013
Indlæg: 31
Styrke: 11
Krellef er ny på vejen
Gave til person på ledighedsydelse?

Jeg er interesseret i at høre, om jeg som person på ledighedsydelse må modtage en gave eller et pengebeløb til køb af en gave á 6000 kr. uden at det bliver modregnet i min ydelse.
Jeg har tidligere oprettet en tråd, hvor jeg fandt en paragraf hvori det nævnes, at gaver ikke modregnes, men jeg kan ikke blive klog på om det også gælder når det ikke er f.eks jul eller min fødselsdag, men blot er et udslag af et familiemedlems gavmildhed.
Jeg er IKKE ude på at ville omgå regler af nogen art, så hvis det ikke er tilladt, bliver det naturligvis ikke til noget.

Jeg håber at én eller flere af jer ved noget om emnet.
Krellef er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-08-2017, 18:12   #2
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
GAVER ER UNDER ALM SKATTE REGLER, D et vil sige man må fået beløb uden at betale skal af det, lidt efter hvem giveren er, som forælder må man give lidt over 60000.- kan ikke huske beløbet helt presis
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-08-2017, 18:31   #3
Krellef
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 28-09 2013
Indlæg: 31
Styrke: 11
Krellef er ny på vejen
Okay, har du et link til noget lovstof?
Krellef er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-08-2017, 18:38   #4
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Krellef Se meddelelser
Okay, har du et link til noget lovstof?
https://www.familieadvokaten.dk/Emner/611.html
Citat:
Efter lov om afgift af dødsboer og gaver, som trådte i kraft d. 01.07.1995, kan du hvert år afgiftsfrit forære dine nærmeste et beløb på 40.000 kr. Beløbet pristalsreguleres og udgør 62.900 kr. i 2017, som du kan forære til:

1) Hvert af dine børn.
2) Hvert af dine børnebørn.
3) Hvert af dine olde- og tipoldebørn.
4) Enken eller enkemanden efter et af dine børn, dvs. den efterlevende svigerdatter eller svigersøn
5) Hvert af dine plejebørn, hvis disse har haft ophold hos dig i en sammenhængende periode på mindst 5 år, når opholdet er begyndt, inden plejebarnet fyldte 15 år, og højst en af plejebarnets forældre har haft bopæl hos dig som gavegiver sammen med plejebarnet
6) Hver af dine forældre.
7) Hver af dine bedsteforældre.
8) En person, som har haft fælles bopæl med dig i de sidste 2 år, f. eks. en samlever eller en søster.

Er du gift med barnets anden forælder, kan I hver for sig give hvert barn eller barnebarn eller oldebarn en årlig afgiftsfri pengegave på 62.900 kr. eller i alt 125.800 kr. Dette kræver, at begge givere hver for sig er ejere af de 62.900 kr., som gives væk. Hvis f. eks. manden står som eneejer af en formue på 125.800 kr., kan han kun give 62.900 kr. i gave. Han kan ikke også give afgiftsfrie gaver på vegne hustruen. Dette gælder, selv om der er formuefællesskab i ægteskabet.

Desuden kan I hver for sig forære jeres levende børns ægtefæller, dvs. jeres svigerbørn, men ikke jeres børnebørns ægtefæller, en afgiftsfri pengegave på op til 22.000 kr. om året i 2017, og dermed kan I til sammen forære jeres barn og dets ægtefælle 169.800 kr., uden at pengegaverne udløser afgift eller får andre negative konsekvenser! Det er i denne forbindelse uden betydning, om I har fælleseje eller særeje, og om gaven skal være fælleseje eller særeje.

I den omtalte gruppe af modtagere af afgiftsfrie gaver op til 62.900 kr., omfatter 'børn' også adoptiv- og stedbørn og disses afkom. Desuden omfatter 'forældre' også adoptiv- og stedforældre, men ikke plejeforældre.
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-08-2017, 18:42   #5
Krellef
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 28-09 2013
Indlæg: 31
Styrke: 11
Krellef er ny på vejen
Jeg takker, men det lader til at vi måske misforstår hinanden. Da jeg var på kontanthjælp, før jeg blev godkendt til fleksjob, måtte jeg ikke modtage penge(gaver), da det ville blive modregnet direkte i min ydelse - det jeg efterspørger, er om det samme er tilfældet når jeg stadig er på en offentlig ydelse, men denne offentlige ydelse er ledighedsydelse :-)
Jeg undskylder hvis jeg fra starten ikke har udtrykt mig tydeligt nok.
Krellef er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-08-2017, 18:57   #6
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
På ledighedsydelse modregnes du ikke..

https://scleroseforeningen.dk/netraa...edighedsydelse
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-08-2017, 19:37   #7
fuerzzzs1
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 21-07 2017
Indlæg: 91
Styrke: 7
fuerzzzs1 er ny på vejen
Om de kalder det kontanthjælp eller ledighedsydelse (eller sygedagpenge, førtidspension, integrationsydelse, uddannelsesstøtte, revalidering, efterløn, folkepension eller hvad det nu kan være) gør ingen forskel for dig.

Der er vist en alm grænse som andre lige har beskrevet, men den er meget højere end de 6.000 kr du beskriver.
fuerzzzs1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-08-2017, 20:00   #8
Krellef
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 28-09 2013
Indlæg: 31
Styrke: 11
Krellef er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af fuerzzzs1 Se meddelelser
Om de kalder det kontanthjælp eller ledighedsydelse (eller sygedagpenge, førtidspension, integrationsydelse, uddannelsesstøtte, revalidering, efterløn, folkepension eller hvad det nu kan være) gør ingen forskel for dig.

Der er vist en alm grænse som andre lige har beskrevet, men den er meget højere end de 6.000 kr du beskriver.
Det gør da NETOP en forskel. Den grænse der er tale om, omhandler mig bekendt hvornår man skal betale SKAT af gaven - IKKE, om den bliver modregnet direkte i éns ydelse.
Krellef er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-08-2017, 20:12   #9
KageØre
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-12 2015
Indlæg: 1.322
Styrke: 10
KageØre er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Krellef Se meddelelser
Det gør da NETOP en forskel. Den grænse der er tale om, omhandler mig bekendt hvornår man skal betale SKAT af gaven - IKKE, om den bliver modregnet direkte i éns ydelse.
Gaver er ikke kapitalindkomst og modregnes derfor ikke.
KageØre er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-08-2017, 20:56   #10
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Ledighedsydelse har ikke formuegrænse.
Gave er formue.

Ydelser der har formuegrænse er kontanthjælp, uddannelseshjælp og integrationsydelse
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 22:21.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension