K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 13-09-2017, 15:14   #1
Post
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-01 2016
Indlæg: 84
Styrke: 9
Post er ny på vejen
Ejer af bil

Hejsa

Er der nogle der ved om, hvis min datter står som ejer af en bil, og min anden datter står som bruger, vil det få indflydelse på kontanthjælpen, for den datter der står som bruger.
Post er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-09-2017, 15:18   #2
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Den der ejer bilen, dvs kan sælge den og få pengene for den, har formuen i bilen
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-09-2017, 15:33   #3
KageØre
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-12 2015
Indlæg: 1.322
Styrke: 10
KageØre er ny på vejen
Hvis man er fast bruger af en bil som ikke er ens egen er det yderst vigtigt at man registreres som bruger i forhold til forsikring og ansvar mm
KageØre er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-09-2017, 16:00   #4
Post
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-01 2016
Indlæg: 84
Styrke: 9
Post er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MistyMiss Se meddelelser
Den der ejer bilen, dvs kan sælge den og få pengene for den, har formuen i bilen
Mener du , at det ikke får konsekvenser for kontanthjælpen.
Post er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-09-2017, 16:06   #5
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Netop
Det er jo "ansøgers formue" der ikke må overstige 10.000 kr.
Hvis ansøger ikke ejer bilen, ejer ansøger ikke bilens formue
Det ville svare til at du låner naboens havetraktor. Bare fordi du låner den, er det jo ikke ensbetydende med at du ejer den, må sælge den, og deraf kan leve for havetraktorens formue.

Hvis nu hun var medejer af bilen, så ville det komme an på, om den anden søster ville sælge den. Hvis hun ikke vil det, og ikke vil købe hende ud, så kan den heller ikke ses som formue.
Formue skal være penge man kan få i hånden og købe mad for (Som hvis man f.eks. har en bil som man sælger). Og hun kan jo ikke sælge en bil som hun ikke ejer
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-09-2017, 18:33   #6
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Kommer det ikke an på hvordan hun låner bilen???

Jeg tænker hvis hun låner den i ny og næ kan der ikke være noget galt, men hvis søsteren stiller en bil til rådighed for hende så hun konstant har bilen og står som bruger på registrerings attesten som om det var hendes egen bil kan der så ikke blive nogle problemer??

Jeg har en smule svært ved at forestille mig at kommunen ikke vil mistænke at den tilhører hende selv men bare står i søsterens navn for at skjule at hun har ejendele, altså hvis de opdager det.
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-09-2017, 19:28   #7
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Hun må gerne stå som bruger på en bil søsteren ejer. Det får ingen indflydelse på hendes kontanthjælp.

Som bruger vil det være hende der får tilsendt regningen på vægtafgift/grønafgiftting to gange om året.

De fleste forsikringsselskaber laver bilforsikringen til bruger af bilen, men der er få hvor det er ejer der skal tegne.

Under alle omstændigheder skal hun anføres som bruger når bilen omregistreres til din søster. Det kan man nemt selv klare online, hvis de begge lige sidder med deres nemid. Det er blot at følge anvisningerne på skærmen.

Det er ejer der får tilsendt registreringsattesten, og hende der kan få udbetalt skrotningspræmie, når den dag kommer.
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-09-2017, 19:29   #8
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Nørd Se meddelelser
Kommer det ikke an på hvordan hun låner bilen???

Jeg tænker hvis hun låner den i ny og næ kan der ikke være noget galt, men hvis søsteren stiller en bil til rådighed for hende så hun konstant har bilen og står som bruger på registrerings attesten som om det var hendes egen bil kan der så ikke blive nogle problemer??

Jeg har en smule svært ved at forestille mig at kommunen ikke vil mistænke at den tilhører hende selv men bare står i søsterens navn for at skjule at hun har ejendele, altså hvis de opdager det.
Hvis jeg ejer et hus. Du bor i mit hus.
Så er huset vel min formue, uanset hvor meget du benytter dig af mit hus.
Jeg er ret sikker på, at det er det samme med en bil

Der er en principafgørelse om sameje af sommerhus her:
https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=153879
"Der kunne ikke gives afslag på kontanthjælp med den begrundelse, at ansøger havde formue i form af et sommerhus, som ejedes i fællesskab med en anden.

Begrundelsen var, at ansøgers andel af sommerhuset ikke umiddelbart kunne betragtes som en omsættelig formue. Det måtte først undersøges, om samejeren ville acceptere køb af andelen af sommerhus, salg eller låneoptagelse, eller om en opløsning af samejet var mulig, og om andelen dermed måtte anses for omsættelig formue."

Så her lægges der vægt på, om det er omsættelig formue.
Uanset hvor meget du bruger en andens bil, må du ikke sælge den og beholde pengene, da du ikke ejer bilen. (Så er det hæleri, og det må kommunen jo ikke opfordre til).
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 07:30.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension