K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 17-04-2011, 21:13   #31
Katharina
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-10 2010
Indlæg: 839
Styrke: 14
Katharina er rigtig godt på vej
Nu er de færre ansatte i kommunerne end da kommunalreformen trådte i kraft i januar 2007:

Målt i forhold til sidste sommer er 20.000 job sparet i kommunerne:

"Nedskæringen er gået hårdest ud over rengøringspersonale, social- og sundhedspersonale, pædagoger og lærere – mens chefer og kontorfolk har mærket sparekniven mere overfladisk. Kun socialrådgivere og ergo- og fysioterapeuter er der blevet flere af," beskriver artikel i Politiken den 16. april:

»Reformen med større kommuner betød, at kommunerne i flere år udvidede antallet af administrative medarbejdere betydeligt. Og de faggrupper er ikke skåret tilbage på niveauet før reformen. Men det er de andre fag. Samlet set har vi nu en situation med flere administratorer og færre til at tage sig af skoleelever og små børn og ældre. Det er i manges øjne ikke en succes«, siger kommunalforsker Roger Buch:

http://politiken.dk/indland/article1258589.ece

»Kommunerne kan formentlig godt stramme endnu mere med færre ansatte, men man skal ikke tro, det er fedt, der skæres væk. Nej, det handler om at lukke endnu flere skoler, putte flere elever ind i klasserne, fyre flere pædagoger, og at ældre skal have endnu færre sekunders omsorg,« siger Roger Buch:

http://politiken.dk/indland/article1258589.ece

FOA tvivler ikke på, at jobdyk vil fortsætte, hvis den stramme styring af kommunerne fortsætter:

»Og så vil du se kniven blive svunget endnu mere over de tre store kommunale udgiftsområder: børn, ældre og skoler«, spår Dennis Kristensen FOA.

Han mener ikke, at de slankede personaletal er udtryk for en stordriftsgevinst ved kommunalreformen: »Stordriftsfordele får du primært på det administrative niveau med færre ældreledere og forvaltningschefer. Der er ikke meget, som tyder på, at det er det, vi ser«.

http://politiken.dk/indland/article1258589.ece
Katharina er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-04-2011, 11:32   #32
Katharina
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-10 2010
Indlæg: 839
Styrke: 14
Katharina er rigtig godt på vej
"Karen Fabricius Hansen, indtil for nylig formand for Sektionen for Selvstændige i Dansk Socialrådgiverforening, mener, at udviklingen (m.h.t. borgeres følelse af manglende velfærdsmæssig retssikkerhed red.) udspringer af, at der kommer »lovændring på lovændring på lovændring«. »Selv socialrådgiverne i systemet kan nogle gange have svært ved at overskue det,« siger hun.

Og det har en klar effekt, når eksperter kaster sig ind i en sag på borgerens vegne, konstaterer Muskelsvindfonden. »Når vi klager på vegne af en borger, får de medhold i 70 procent af sagerne. Hvis de selv klager, får de typisk medhold i 25 procent af sagerne," fremgår det af artikel i Berlingske Tidende i dag:

http://www.b.dk/nationalt/private-ma...m-regeljunglen

Sidst redigeret af Katharina; 20-04-2011 kl. 18:52. Årsag: Rettelse.
Katharina er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-04-2011, 18:11   #33
Katharina
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-10 2010
Indlæg: 839
Styrke: 14
Katharina er rigtig godt på vej
Se DR Update den 20. april 2 indlæg om, at borgere har mistet tillid til retfærdig sagsbehandling:

Flere har brug for at tilkøbe eksperthjælp til retssikkerhed i lovjungle i kommuner.

Det har aldrig været mening med sagsbehandling, siger Betina Post.

Hun fortæller videre, at sagsbehandlere i øjeblikket i forbindelse med sparekrav i kommuner ofte bliver bedt om at finde mulighed for at give afslag på hjælp fremfor at finde mulighed for at yde hjælp:

http://www.dr.dk/NETTV/Update/Forside.htm : Link om:

Vi har mistet tilliden.

Flere køber eksperthjælp.

Sidst redigeret af Katharina; 20-04-2011 kl. 21:07. Årsag: Rettelse.
Katharina er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-04-2011, 18:24   #34
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Katharina jeg forstår ikke lige helt, hvor du vil hen med de indlæg, du har skrevet i denne tråd med links osv... ? Er der noget her, du vil debattere om?
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-04-2011, 19:46   #35
Katharina
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-10 2010
Indlæg: 839
Styrke: 14
Katharina er rigtig godt på vej
Jeg synes, vi skal passe på vores tradition for menneskerettigheder og velfærd og lighedsidealer og demokrati:

- fra Kanslergadeforlig mellem V, R, S fra 1933 til nu

- med udbygget flexicurity

- så sygdom, handicap, arbejdsløshed, skilsmisse

- ikke skal føles truende for den enkeltes eksistens og velfærd.


Ønsker vi denne model udbygget?

Eller ønsker vi modellen erstattet af en konkurrencestat, under indtryk af konkurrence med billig arbejdskraft fra Kina og Indien?

Og hvilken tone ønsker vi i debat?


Sproget er det stærkeste våben, så pas på tonen, siger Esther Larsen (V), som er formand for Det centrale Handicapråd, i kronik i Kristeligt Dagblad den 29. juni 2010, i kommentar til KLs gøgeungeretorik:

http://www.kristeligt-dagblad.dk/art...-pas-paa-tonen

Det er jeg enig i!



Jeg mener, vi skal passe på samfundsværdier og naturværdier og menneskesyn med vægt på demokrati, lighed, solidaritet, velfærd, mindretalsbeskyttelse, menneskerettigheder og bæredygtighed i produktion:

- som kan passe på naturens miljø

- og passe på menneskers arbejdsmiljø

- og passe på velfærd og menneskerettigheder og demokrati

- modsat eks. den kinesiske samfundsmodel, som mangler de perspektiver af værdi med menneskerettigheder og bæredygtighed i produktion,

- som vores flexicuritymodel for demorkati og økonomi og velfærd godt kan rumme med den rigtige lovgivning


Det var der debat om i DR2 Deadline 2. Sektion den 18. april:

Lukketid for velfærdsstaten?

Er vi i al stilhed ved at lukke velfærdsstaten? Hvilken betydning har det for vores mennskesyn ? Og hvilke værdier skal vi bygge fremtidens samfund på?

http://www.dr.dk/DR2/2sektion/Deadline+2.+sektion.htm

Sidst redigeret af Katharina; 20-04-2011 kl. 21:25.
Katharina er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-04-2011, 22:24   #36
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.746
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Prisværdigt du fortsætter....

Kære Katharina.

med at samle alle dine oplysninger som kræver en stor indsats og tankevirksomhed for at få bare den mindste forståelse frem i de medborgere der er raske og som "kigger" med her på k10.

Hvor mon vi er på vej hen?

Mange hilsner

Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 22-04-2011, 14:24   #37
Katharina
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-10 2010
Indlæg: 839
Styrke: 14
Katharina er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af phhmw Se meddelelser
Kære Katharina.

Prisværdigt du fortsætter

med at samle alle dine oplysninger som kræver en stor indsats og tankevirksomhed for at få bare den mindste forståelse frem i de medborgere der er raske og som "kigger" med her på k10.

Hvor mon vi er på vej hen?

Mange hilsner

Peter

Kære Peter!

Tak for respons, som varmer!

Amternes gamle specialområde - med værdier for og vidensfelt om specialpædagogisk træning og genoptræning - er et velfærdsvidensfelt som er vigtigt at fastholde og udbygge - både i kommuner og i regioner og i nationale enheder - i samfund med vægt på demokrati og menneskerettigheder - med respekt for handicappedes og ikke handicappedes lige rettigheder!

"Under VKO er Danmark blevet lavet om til et langt mere lukket og aggressivt samfund, hvor der hele tiden har været nogen, der skulle skilles ud og fjernes fra resten. Først udlændinge, så pædagogerne, så de røde lejesvende, så lærerne, der sad for meget i rundkreds. Og smagsdommerne. (Og nu er også velfærd i kommuner lagt for had af regering og KL - med hetz mod arbejdsløse og syge og handiacppede - som får skyld for budgetunderskud - som rettelig skyldes skattelettelser til topskatteydere red.) VKO gjorde en stor indsats for at splitte folk, og det var jo, for at Fogh kunne føre sin kulturkamp – det var en forudsætning, at der var nogen, han kunne gøre til hadeobjekter," siger Villy Søvndal i Politiken den 16. april.

VK og LA "siger, at velfærden er en kolossal byrde, der gør os svage og ukonkurrencedygtige i forhold til resten af verden, men jeg tror, det er helt modsat.

Den velfærdskonstruktion, vi har skabt, har gjort os stærke, har været skånsom mod mennesket og samtidig også gjort os til et helt fantastisk produktivt samfund«, siger Villy Søvndal.

Det er jeg enig i!

http://politiken.dk/debat/ECE1257680...-danmark-igen/

Sidst redigeret af Katharina; 22-04-2011 kl. 16:10.
Katharina er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-04-2011, 15:14   #38
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Katharina Se meddelelser
"Under VKO er Danmark blevet lavet om til et langt mere lukket og aggressivt samfund, hvor der hele tiden har været nogen, der skulle skilles ud og fjernes fra resten. Først udlændinge, så pædagogerne, så de røde lejesvende, så lærerne, der sad for meget i rundkreds. Og smagsdommerne. (Og nu er også velfærd i kommuner lagt for had af regering og KL - med hetz mod arbejdsløse og syge og handiacppede - som får skyld for budgetunderskud - som rettelig skyldes skattelettelser til topskatteydere red.) VKO gjorde en stor indsats for at splitte folk, og det var jo, for at Fogh kunne føre sin kulturkamp – det var en forudsætning, at der var nogen, han kunne gøre til hadeobjekter," siger Villy Søvndal i Politiken den 16. april.
Som dansker med udlandsbaggrund opfatter man alle forandringer i det danske samfundet længe før de" rigtige" danskere gøre det. Man er mere opmærksom på livets nuancer.
Min prognose for Danmark fra 2001 ramte platten perfekt , og for VKO alt gik efter planen.
Jeg husker som i dag min samtale med min veninde kort efter VKO overtog magten, en samtale om livet i Danmark om 10 år, . Jeg var ved at brakke mig hvert eneste gang der jeg så Fogs fjæs i aviserne og på TV og gang på gang stillede jeg mig selv et retorisk spørgsmål: kan danskere virkeligt ikke se hvad de har i vente?

Willys opsummering er så sand som den kan være.
Idet at jeg tror ikke på Gud, vil jeg bare sige:
Lade os selv bevare Danmark, det er muligt at gøre det, men kun i fællesskab, uden had og uden syndebukke.

Vrøvler jeg? Hvis ja så det er nok på grund af varmen……
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-04-2011, 16:40   #39
Katharina
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-10 2010
Indlæg: 839
Styrke: 14
Katharina er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Karo Se meddelelser
Som dansker med udlandsbaggrund opfatter man alle forandringer i det danske samfundet længe før de "rigtige" danskere gøre det. Man er mere opmærksom på livets nuancer.
Min prognose for Danmark fra 2001 ramte pletten perfekt , og for VKO alt gik efter planen.
Jeg husker som i dag min samtale med min veninde kort efter VKO overtog magten, en samtale om livet i Danmark om 10 år. Jeg var ved at brække mig hvert eneste gang der jeg så Foghs fjæs i aviserne og på TV og gang på gang stillede jeg mig selv et retorisk spørgsmål: kan danskere virkeligt ikke se hvad de har i vente?

Jo - du ved, vi tænkte vort - selvom vi måske ikke sagde så meget - men vi krummede tæer af forundring - der måtte komme røster af borgerlig anstændighed - tænkte vi. Der kom kun få!

Villys opsummering er så sand som den kan være.
Idet at jeg tror ikke på Gud, vil jeg bare sige:
Lad os selv bevare Danmark, det er muligt at gøre det, men kun i fællesskab, uden had og uden syndebukke.

Enig!

Vrøvler jeg? Hvis ja så det er nok på grund af varmen……

Nej - tak for din mening - du vrøvler ikke!
"Et menneske gik på arbejde og modtog straks fra morgenstunden tohundrede nye beskeder som ren rutine. Havde vi for længst passeret den tærskel, hvor det var muligt at læse verden rigtigt? Hvad nu, hvis vi opfattede virkeligheden forkert? Så havde vi ingen mulighed for – her til nytår – at ønske for hinanden og at satse på, at de ulidelige forenklinger, der var blevet vores lod, ikke også måtte blive demagogernes triumf," siger Suzanne Brøgger i "Nytårssyner" i Politiken den 1. jan. 2011:

http://politiken.dk/debat/kroniker/E.../nytaarssyner/

Sidst redigeret af Katharina; 22-04-2011 kl. 17:08.
Katharina er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-04-2011, 00:35   #40
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Jeg synes, at det er et stort gode, at du gør dette store arbejde med at indsætte div link omkring, for de fleste af os, vigtige teamer.

desværre har jeg ikke altid ressourcer til at følge med, og tror også at det gælder for mange andre herinde.

At det ikke altid kommenteres, betyder ikke at det ikke bliver læst.

Så stor tak herfra

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Gøgeunger kaldes vi..... phhmw Politik og Samfund 8 08-09-2013 03:01
Tonen skærpes..."Gøgeunger" phhmw Alt det andet 4 06-07-2010 10:01




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:18.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension