K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 08-03-2018, 18:12   #1
MIMIX
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2018
Indlæg: 24
Styrke: 7
MIMIX er ny på vejen
Post Teknisk forlængelse af sygedagpenge, kontra jobafklaring.

Hej - Jeg er ny herinde, og ved ikke om jeg er i det rigtige forum - men jeg prøver.
Jeg har været sygemeldt siden 22/8 2017 pga. diskusprolaps i lænden (har været til MR scanning, som bekræfter).
Min jobkonsulent vil nu stoppe mine sygedagpenge da de 22 uger nu er overskredet, men har dog givet mig en teknisk forlængelse, da hun vil indhente LÆ 265 fra min læge, da der vurderes at sagen skal undersøges nærmere.
Jeg har været til genoptræning i sygehus regi, som nu også er afsluttet - men dog vurderes det at jeg skal fortsætte i kommunalt regi.

Jeg og Reumatologisk afd. mener ikke at min behandling er afsluttet endnu, men samtidig vil kommunen træffe afgørelse om forlængelse eller overgang til jobafklaring - NU NÅEDE JEG ENDELIG TIL MIT SPØRGSMÅL

Kan de stoppe mine sygedagpenge, når jeg stadig er i behandling ?

Hvis det ender med jobafklaringsforløb, kan jeg så forsat få sygedagpengesats ?

Jeg er meget forvirret over at være kommet i dette system, føler det er meget opslidende - kan næsten ikke finde ud at få formuleret alle de ting som rumsterer i hovedet om natten - men grundlæggende handler det vist om min bekymring for mit forløb og eksistensgrundlag.

Håber min mail er til at forstå, og at få nogle svar og input.

Jeg er gift og over 50 år.

De bedste hilsner herfra.
MIMIX er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-03-2018, 18:20   #2
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Det lyder til at din forlængelsesgrund er, at sagen skal fremlægges for rehabiligeringsteamet.

Jobafklaringsforløb med ressourceforløbsydelse er noget man har ret til hvis man fortsat er uarbejdsdygtig pga egen sygdom, når sygedagpengene udløber.
Satsen her er:
Forsørger (har børn under 18 år): 14.993 kr før skat
Ikke-forsørger: 11.282 kr før skat

Rehabiliteringsteamet ville også kunne sige ressourceforløb med ressourceforløb.
Her er satsen på størrelse med sygedagpenge, indtil sygedagpenge udløber.
Hvis dine sygedagpenge er forlænget fordi din sag skal fremlægges for teamet, udløber de når der er blevet truffet afgørelse ud fra teamets indstilling.
Når sygedagpenge udløber, er ressourceforløbsydelsen i ressourceforløb:
Forsørger (har børn under 18 år): 14.993 kr før skat
Ikke-forsørger: 11.282 kr før skat

---------------

Forlængelsesmuligheder på sygedagpenge (citeret fra borger.dk)
- Det anses for sandsynligt, at der kan iværksættes en revalidering, herunder virksomhedspraktik, der kan føre til, at du kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked, dvs. til beskæftigelse på normale vilkår

- Det anses for nødvendigt at gennemføre virksomhedspraktik eller andre afklarende foranstaltninger med henblik på at klarlægge din arbejdsevne, og det forventes at kunne ske inden for 69 uger

- Du er under eller venter på lægebehandling, og der foreligger en lægelig vurdering med en sikker forventning om, at du vil kunne genoptage ordinær beskæftigelse inden for 134 uger regnet fra revurderingstidspunktet.

- Kommunen har vurderet, at din sag skal behandles i rehabiliteringsteamet med henblik på at afklare, om du er berettiget til fleksjob, førtidspension eller ressourceforløb

- En læge har vurderet, at du har en livstruende, alvorlig sygdom

- Der er på revurderingstidspunktet rejst sag om ret til erstatning efter lov om arbejdsskadesikring eller lov om sikring mod følger af arbejdsskade. I så fald kan udbetalingen af sygedagpenge fortsætte, indtil Arbejdsskadestyrelsen har truffet – evt. midlertidig – afgørelse om erhvervsevnetabserstatning

- Der er modtaget en ansøgning om førtidspension efter § 17, stk. 2, i lov om social pension. En forlængelse er betinget af, at pensionssagen er påbegyndt, inden retten til sygedagpenge ophører."

Så ud fra at du fortsat er i behandling, ville denne jo være mest relevant:
"Du er under eller venter på lægebehandling, og der foreligger en lægelig vurdering med en sikker forventning om, at du vil kunne genoptage ordinær beskæftigelse inden for 134 uger regnet fra revurderingstidspunktet."
MEN hvis de så ikke mener du kan være selvforsørgende inden for 134 uger, så opfylder du ikke den.

Så kort sagt: ja, de kan godt stoppe ens sygedagpenge, selvom man stadigvæk er i behandling.

https://www.borger.dk/arbejde-dagpen...r-loenmodtager
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-03-2018, 08:35   #3
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Velkommen til MIMIX...........

Bliv her på din tråd fremover, fordi der dukker mange spørgsmål op i fremtiden.

Ja, kommunen kan godt raskmelde dig, trods du stadig er syg.

Men kommunen raskmelder dig ikke i lægefaglig forstand, men i sygedagpengelovens forstand.

Kan du se forskellen.

Sygedagpengestop som du skal læse og forstå:

http://www.k10.dk/index.php?pageid=sygedagpengestop

Du oplyser at du er færdigbehandlet fra hospitalet og via en MR-scanning er der bekræftet en lumbal diskusprolaps. Som lægerne stadig anbefaler du bliver optrænet for.

Indtil nu, hvilken behandling har du indtil nu modtaget? Fysioterapi?

Har du været indlagt på hospital og før udskrivning modtaget en GOP, Genoptræningsplan?

Når man bliver behandlet efter en GOP, Genoptræningsplan når lægerne mener at man har behov for optræning, er behandlingen vederlagsfri.

Men når man er afsluttet fra hospitalet overgår man til almindelige regler om efter-optræning, som ikke er vederlagsfri.

Som du, med lumbale diskusprolapser, giver ikke ret til vederlagsfri optræning.

https://www.sst.dk/~/media/D31352E52...2C6C95050.ashx

Men du oplyser: " Jeg og Reumatologisk afd. mener ikke at min behandling er afsluttet endnu,"

Her skal du træde i karakter og henvende dig til hospitalet, Reumatologisk afd og kræve klar besked om du er eller ikke-er afskrevet fra hospitalsbehandling.

Forskellen imellem afskrevet eller ikke-afskrevet betyder 60% betaling af fremtidige behandlinger (fysioterapi)

Som sandsynligvis ikke kan hjælpe dig. Indtil nu har den optræning hjulpet dig?

Hvor i landet bor du? Øst - Vest? S.U.

Læs vores gode råd til nye på k10:

http://www.k10.dk/showthread.php?t=28928

Mit råd.

Søg aktindsigt ved alle du har været i forbindelse med, hospital, læger, speciallæger, fysioterapien og kommunen:

Her er det vigtigt at du ved hvad fysioterapeuten skriver i sin journal, det forstår du senere.

Aktindsigt
http://www.k10.dk/index.php?pageid=aktindsigt

Journallisten (kommunen)
https://www.k10.dk/showthread.php?t=30401

Tag det roligt og vær opmærksom på, at en jobkonsulent ikke nødvendigvis, hverken har det fornødne uddannelsesniveau eller viden om konsekvensen af din diagnose.

Sandsynligvis havner du på et kommunalt holdtræning, men alt efter om du er afskrevet fra hospitalet eller ej, så er en fremtidig lægehenvisning personlig og du bestemmer hvem og hvor du ønsker at bliver optrænet af.

Tag det roligt og fortsæt med at få svar på alle dine spørgsmål her på din tråd. Vi andre ved godt hvor vanskeligt en social sag er i begyndelsen.

Men DU skal selv stille krav til læger, jobkonsulenter etc.

DU er hovedpersonen og skal ikke være bange for kommunen, som ikke er interesseret i diagnoser men udelukkende din arbejdsevne.

Man taler ikke med kommunen men alt foregår skriftligt.

Ved tvungne møder skal du altid tage en bisidder med, familie, ven, naboen... bare en du har tillid til.

Men dit første delmål må være korrekt optræning, så du undgår operation for lumbal diskusprolaps.

Derefter bør du sætte dig ind i forberedelse af fastholdelsesfleksjob i værste tilfælde, hvis ikke du fremadrettet kan klare et fuldtidsjob på 37 timer:

Fastholdelsefleksjob.
http://www.cabiweb.dk/fleksjob/fastholdelsesfleksjob/

Men du indgår aldrig frivillige aftaler med arbejdsgiver om nedsat tid.

Hilsen Peter

Bilag, til information

http://www.k10.dk/showpost.php?p=356811&postcount=123

Sidst redigeret af phhmw; 09-03-2018 kl. 08:55.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 09-03-2018, 09:49   #4
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Kommunen kan ikke lovligt standse dine sygedagpenge hvis de ikke har sendt dig, først en partshøring, så en afgørelse som begrunder hvorfor du mener at du ikke længere er berettiget til sygedagpenge.

Har du modtaget dem?
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-03-2018, 09:56   #5
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Ombudsmanden om Partshøring:

http://www.ombudsmanden.dk/find/udta.../20091-3..pdf/

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 09-03-2018, 10:17   #6
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af phhmw Se meddelelser
Bliv her på din tråd fremover, fordi der dukker mange spørgsmål op i fremtiden.

Ja, kommunen kan godt raskmelde dig, trods du stadig er syg.

Men kommunen raskmelder dig ikke i lægefaglig forstand, men i sygedagpengelovens forstand.
Men hvis jobafklaringsforløb med ressourceforløbsydelse er på tale, er der netop ikke tale om raskmelding. Derimod om at vedkommende fortsat er syg, men ikke opfylder forlængelsesmulighederne.

Lov om aktiv beskæftigelsesindsats:
"§ 68 d. En sygedagpengemodtager, som er uarbejdsdygtig på grund af egen sygdom, jf. § 7 i lov om sygedagpenge, og som ikke kan få forlænget sygedagpengene efter § 27 i lov om sygedagpenge, har ret til at få et jobafklaringsforløb ved ophør af sygedagpengene. Tilsvarende gælder for en person, der på første fraværsdag ville have haft ret til sygedagpenge fra kommunen, hvis personen ikke var omfattet af tidsbegrænsningen i § 24, stk. 1, i lov om sygedagpenge, jf. § 24 a i lov om sygedagpenge. En person, som fortsat er uarbejdsdygtig på grund af egen sygdom, men hvis ret til sygedagpenge ophører efter § 24 c, stk. 1, i lov om sygedagpenge, har ret til at få et jobafklaringsforløb ved ophør af sygedagpengene. Under jobafklaringsforløbet skal personen have en individuelt tilpasset, tværfaglig og helhedsorienteret indsats med udgangspunkt i personens forudsætninger og behov, herunder helbredstilstand, jf. § 68 f. "
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-03-2018, 12:22   #7
MIMIX
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2018
Indlæg: 24
Styrke: 7
MIMIX er ny på vejen
Hej igen ... Og, tusinde tak for jeres svar - hvor det dog varmer at der er nogle der interesserer sig for en, og hjælper - tak.

Først; Jeg er ledig sygedagpengemodtager - ved ikke om det gør en forskel ?

Jeg har endnu ikke modtaget en partshøring - deres næste træk er denne lægeattest, som skal til behandling i Rehab. teamet.
Min tekniske forlængelse er på baggrund af principafgørelse 75-15 indtil der træffes afgørelse om forlængelse eller overgang til jobafklaring. Forlængelses kode 01.

Min behandling indtil nu har bestået af fysioterapi på sygehusets rygcenter, samt varmtvandsbassin.
Træningen har måske hjulpet, men dog kun lidt da jeg aldrig har haft et kontinuerligt forløb men kun kortvarige tiltag.

Skal til Reumatologisk afd. til læge d. 21. marts for opfølgning og sandsynligvis ny genoptræningsplan i kommunalt regi.

Jeg bor i Nordjylland - FRIKOMMUNEN Fr. Havn.

Hvad er forskellen få jobafklaringsforløb med ressource forløbsydelse og ressource forløb med ressource forløbsydelse ?

Hun har vist på et tidspunkt omtalt jobafklaring og praktik på kontanthjælps niveau - kan det være rigtigt; det kan jeg ikke oveleve på ...

Har jeg selv noget at skulle have sagt i denne forbindelse OG hvad vil være det mest fordelagtige for mig, hvis jeg overhovedet har/får et valg ?

Tænker at de har mange skæbner på samvittigheden !!!
MIMIX er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-03-2018, 13:21   #8
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af MIMIX Se meddelelser
Hvad er forskellen få jobafklaringsforløb med ressource forløbsydelse og ressource forløb med ressource forløbsydelse ?

Hun har vist på et tidspunkt omtalt jobafklaring og praktik på kontanthjælps niveau - kan det være rigtigt; det kan jeg ikke oveleve på ...

Har jeg selv noget at skulle have sagt i denne forbindelse OG hvad vil være det mest fordelagtige for mig, hvis jeg overhovedet har/får et valg ?

Tænker at de har mange skæbner på samvittigheden !!!
Som jeg forklarede længere oppe
Jobafklaringsforløb med ressourceforløbsydelse:
Forsørger: 14993 kr før skat
Ikke-forsørger: 11.282 kr før skat.

Ressourceforløb med ressourceforløbsydelse:
Sats på niveau med sygedagpenge indtil de udløber (hvad de i dit tilfælde gør når du har fået bevilliget ressourceforløb eller jobafklaringsforløb).
Herefter er satsen:
Forsørger: 14993 kr før skat
Ikke-forsørger: 11.282 kr før skat.

De satser svarer til beløbet på de højeste kontanthjælpssatser.

Så økonomisk vil der ikke være nogen forskel
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-03-2018, 18:12   #9
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Man kan vel sige at et ressourceforløb er noget der gives til personer som er i "fare" for at ende på førtidspension mens jobafklaringsforløb er en forlængelse af sygedagpengene bare på en lavere sats.

Men som MistyMiss nævner så er økonomien i ressourceforløb og jobafklaringsforløb det samme når først sygedapengene er udløbet.

Der er ikke meget du kan gøre for at undgå at ende på jobafklaringsforløb undtagen at klage over at sygedagpengene ikke forlænges når du modtager afgørelsen.
MistyMiss har tidligere postet forlængelsesmulighederne.

Det bedste for din økonomi er naturligvis hvis du kan forblive på den lave ydelse kortest muligt, derfor er det en fordel for dig hvis du går i gang med det projekt der består i at finde ud af hvad der står i sagen og hjælpe din sag på vej.

Så det du kan gøre på nuværende tidspunkt er at søge aktindsigt i din sag og gennemlæse sagen og finde ud af om du er enig i de ting der står i sagen, samt at sikre dokumenterne i sagen.

På samme måde kan du søge aktindsigt hos alle læger og behandlingssteder du har været hos.
Hvis du har været hos 2. aktør så kan du også søge aktindsigt hos disse.
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-03-2018, 12:01   #10
MIMIX
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2018
Indlæg: 24
Styrke: 7
MIMIX er ny på vejen
Lige lidt opfølgning på min egen situation.
Måske er jeg lidt langsom til at forstå alt dette, mener stadig i tvivl.

Hvis mine sygedagpenge fortsættes fordi jeg stadig er i behandling, samt at det vurderes at jeg kan vende tilbage til arbejdsmarkedet i fuldt omfang (som før sygemelding), så er mit spørgsmål: Hvordan kan det vurderes på forhånd, når jeg ikke har været i job afklaring ?

Kan man ikke tænke, at et jobafklaringsforløb kan være en del af min genoptræning ?

Gode råd til hvad jeg skal tænke, i forbindelse med hhv. Forsat sygedagpenge eller overgang til jobafklaringsforløb ?
Får nemlig formentlig snart en partshøring ... men ved jo ikke hvad den indeholder endnu ...

På forhånd tak for svar til mig
MIMIX er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:54.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension