K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 08-01-2018, 17:56   #1
anne01
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 17-07 2011
Indlæg: 7
Styrke: 0
anne01 er ny på vejen
Giftes ?

Hej. Er der nogen der ved, hvordan man står stillet, hvis en folkepensionist og en førtidspensionist gifter sig, men beholder hver sin lejlighed ,hvad mister man økonomisk ?
anne01 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-01-2018, 18:50   #2
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Jeg vil mene at der ikke er den mindste forskel hvorvidt I har samme lejlighed eller ej, I kommer til at blive betragtet som samlevende og vil derfor begge få trukket i jeres ydelser.

Hvis I er kærester nu kan det ligeledes være at I ville komme under kategorien samlevende hvis kommunen blev oplyst om jeres forhold. Det kommer lidt an på hvor tit I ses, om i spiser sammen, om I betaler hver jeres regninger osv.

Som der står i det citerede så er det nemlig ikke adressen eller ægteskabet for den sags skyld der gør at I trækkes i ydelser, men det at I har fordel af at være sammen.

Men hvis I selv vælger ikke at oplyse kommunen om ændringerne og ingen naboer anmelder jer til kommunen, så vil jeg tro at netop ægteskabet kunne få kommunen til at interessere sig for jer og oprette en sag om socialt bedrag hvis det kom dem for øre at I er blevet gift.

https://www.borger.dk/pension-og-eft...ion-nye-regler tryk på "Hvornår er man enlig eller samlevende (Film)"
Citat:
Hvornår er man enlig eller samlevende? (Film)

Når du modtager pension, er det vigtigt, at du ved, om du er enlig eller samlevende. Som hovedregel får du nemlig mere i pension, hvis du er enlig, end hvis du er samlevende. Derudover har du som pensionist det, der hedder oplysningspligt. Det vil sige, at du skal give Udbetaling Danmark besked, hvis du fx går fra at være samlevende til enlig eller omvendt.

Som udgangspunkt er man enlig, hvis man bor alene, mens man er samlevende, hvis man bor sammen med en anden person på fælles bopæl. Men det afgørende for, om man bliver betragtet som samlevende, er, om man har fælles husførelse med en anden person.

Hvad er ’fælles husførelse’?
Man har ’fælles husførelse" med en anden person, hvis man fx deles om indkøb, madlavning, praktiske opgaver og udgifter til bil. Det vil altså sige, at man godt kan have fælles husførelse med en, man ikke bor sammen med og alligevel være samlevende.

Man kan også godt være samlevende med en, man ikke er kæreste eller gift med, da det afgørende er, om man har fælles husførelse. personen ikke er din kæreste.
Du bor alene og har fælles husførelse med en, der bor et andet sted, fx din kæreste.

Film om enlig eller samlevende
Se en kort film om, hvornår man betragtes som enlig, og hvornår man betragtes som samlevende.

Hvornår bliver du betragtet som samlevende?
Udbetaling Danmark betragter dig som samlevende, hvis du har økonomiske fordele ved at dele udgifterne til fx dagligvarer og bil eller praktiske fordele ved at dele opgaver som madlavning, afhentning af børn og lignende. Fordelene skal svare til de fordele, som gifte har.

Du kan derfor blive betragtet som samlevende, hvis:
Du bor sammen med en, du har fælles husførelse med, også selvom husførelse, vil I ikke blive betragtet som samlevende. For at blive betragtet som samlevende, skal I nemlig kunne gifte jer efter dansk ret.
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-01-2018, 18:56   #3
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Hvis den ene halvdel af et ægtepar kommer på plejehjem, mens den anden bliver boende for sig selv, regnes begge som enlige pensionister, trods ægteskab.

Så den står og falder med om kommunen bedømmer at der er fælles husførelse.
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-01-2018, 10:49   #4
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Pip Se meddelelser
Hvis den ene halvdel af et ægtepar kommer på plejehjem, mens den anden bliver boende for sig selv, regnes begge som enlige pensionister, trods ægteskab.

Så den står og falder med om kommunen bedømmer at der er fælles husførelse.
Anden problemstilling med plejehjem
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-01-2018, 15:17   #5
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af stampe Se meddelelser
Anden problemstilling med plejehjem
Kender et eksempel, hvor et gift par bor 150 km fra hinanden, hver især fik boligsikring, idet de kun så hinanden hveranden weekend, og økonomien var helt adskilt. Men det er nogle år siden, så det er muligt at de har strammet op. Problemet er at det er en individuel afgørelse der er subjektiv.
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-01-2018, 10:50   #6
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Pip Se meddelelser
Hvis den ene halvdel af et ægtepar kommer på plejehjem, mens den anden bliver boende for sig selv, regnes begge som enlige pensionister, trods ægteskab.

Så den står og falder med om kommunen bedømmer at der er fælles husførelse.
Ja, som sædvanlig står og falder alting med en vurdering.

Det jeg mente med mit tidligere indlæg var at hvis to personer som officielt har været enlige pludselig gifter sig med hinanden uden at melde til udbetaling danmark at de er samlevende vil de have stor risiko for at blive betragtet med mistanke om socialt bedrageri netop fordi det ikke er normalt at et nygift ægtepar ikke har fælles husførelse.
Man vil risikere at blive beskyldt for at kun at bo hver for sig rent proforma for at få de høje ydelser som enlige.

Jeg siger ikke at det er socialt bedrageri men at det meget let kan blive betragtet som sådan.
Så hvis det vitterligt er meningen at pågældende par skal bo hver for sig og ikke have fælles husførelse er det måske en fordel at have kontaktet myndighederne først og sørge for dokumentation for at denne myndigheden er kontaktet så der ikke senere bliver problemer med beskyldninger om socialt bedrageri.
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-01-2018, 17:46   #7
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Det tænker jeg helt klart at du har ret i, det er bedre at være på forkant, end at skulle forklare bagefter.
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:55.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension