K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 31-01-2012, 13:55   #1
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
NemID

Citat fra
http://www.modspil.dk/itpolitik/nemi..._eller_id.html

"...I NemID ligger den private nøgle, som bruges som legitimation over for netbank eller offentlige hjemmesider, nemlig slet ikke på brugerens egen computer. I stedet ligger den centralt på DanIDs servere. Som borger har du slet ikke adgang til din egen nøgle, kun til et papkort, som giver adgang til en nøgle, som DanID opbevarer i et helt særligt indbruds- og bombesikkert serverrum et eller andet sted i landet.

Hvor den gamle metode var rimeligt sikker, så længe du passede godt på din private nøgle og sørgede for, at ingen andre kendte den hemmelige kode, der kunne låse den op, er der i NemID helt urimeligt mange ting, der kan gå galt. Dit papkort med engangskoder kan blive "lånt" og affotograferet. En ondsindet hjemmeside kan påstå, at den bruger NemID som legitimation, mens den i virkeligheden stjæler dine NemID-koder for at gå på din netbank, et såkaldt "man in the middle"-angreb. DanID indrømmer selv på sin hjemmeside, at dette kan lade sig gøre...."

Har også læst noget om, at PET kontrollerer borgere via NemID, bla. hvilke hjemmesider man besøger, osv....
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-01-2012, 14:17   #2
keld60
Ved at flytte ind på K10
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2010
Indlæg: 528
Styrke: 14
keld60 er ny på vejen
Du ser spøgelser....
NemID er meget sikker..... hvem deler også lige kopier af sit nøglekort ud til andre...samt fortæller logind og kode, for dit login er vel IKKE dit CPR nummer...

Der er mange teoretiske muligheder ude om hvordan man kan få fat i oplysningerne.....Men så er folk også selv ude om det......

Jeg føler mig rimelig sikker med NemID, mere end med den gamlre løsning. Da NemID kræver et lag mere i sikkerheden.....
keld60 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-01-2012, 14:25   #3
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af keld60 Se meddelelser
Jeg føler mig rimelig sikker med NemID, mere end med den gamlre løsning. Da NemID kræver et lag mere i sikkerheden.....
For, at være på den sikre side har jeg skiftet papkort ud med et nøgle. ( nøglen koster 100 kr. )
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-01-2012, 14:30   #4
Lunasdatter
Lever på K10
 
Lunasdatters avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-04 2010
Alder: 72
Indlæg: 1.669
Styrke: 16
Lunasdatter er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Karo Se meddelelser
For, at være på den sikre side har jeg skiftet papkort ud med et nøgle. ( nøglen koster 100 kr. )
Jeg regner også med at købe sådan en nøgle... er den er at bruge ..
Knus Lone
__________________
♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
Førtidspensionist pr 1-4-2011
Lunasdatter er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-01-2012, 14:36   #5
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
Jeg er meget glad for nøglen. For at bruge pappet skulle jeg bruge både briller og luppen, dog synes jeg, at der mangler lys i nøglen, fordi tal er sorte på grå/grøn baggrund. Så nu bruger jeg kun briller
Ældre få det svært ved at se hvad der står i nøgle feltet.

Sidst redigeret af Karo; 31-01-2012 kl. 14:42.
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-01-2012, 14:47   #6
keld60
Ved at flytte ind på K10
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2010
Indlæg: 528
Styrke: 14
keld60 er ny på vejen
hos NemID kan man bestille et større kort som består af et A4 ark i stedet for det lille kort.....Har jeg selv gjort....
Kan heller ikke altid se de små tal.....Men A4 arket er nemmere at se.
keld60 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-01-2012, 14:56   #7
Lunasdatter
Lever på K10
 
Lunasdatters avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-04 2010
Alder: 72
Indlæg: 1.669
Styrke: 16
Lunasdatter er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Karo Se meddelelser
Jeg er meget glad for nøglen. For at bruge pappet skulle jeg bruge både briller og luppen, dog synes jeg, at der mangler lys i nøglen, fordi tal er sorte på grå/grøn baggrund. Så nu bruger jeg kun briller
Ældre få det svært ved at se hvad der står i nøgle feltet.
Det lyder sørme godt .. takker... så vil jeg også købe sådan en nøgle...

Knus Lone
__________________
♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
Førtidspensionist pr 1-4-2011
Lunasdatter er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-02-2012, 15:03   #8
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 19
TimeGuest er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af keld60 Se meddelelser
Du ser spøgelser....
Pladder ...

1) Du har ikke selv entydig kontrol over din "secret key".

2) NemID har samme rettigheder på din PC, som den bruger du er logget ind som - herundet til at afvikle binær kode og snøkke rundt i diverse fil-indhold.


Mao: Du er godt sovset ind i NemID's crap og hvad deraf følger ... med mindre du aktivt gør et eller andet for at begrænse omfanget af mulig kompromitering.

Men det er selvf. ikke strafbart at være naiv ... ;-)
__________________
.
Jocelyn Pook – Hell, Fire And Damnation + Masked Ball: http://www.youtube.com/watch?v=9QEG2Mk184A

BTW: Er du kvik, så er løsningen her: https://www.youtube.com/watch?v=z9pD_UK6vGU
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-02-2012, 15:33   #9
keld60
Ved at flytte ind på K10
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2010
Indlæg: 528
Styrke: 14
keld60 er ny på vejen
Du aner ikke hvd du snakker om...

1) det er netop fordelen at den IKKE kan spredes, at ET sted har ansvaret for aktivering af min secret key.

2) hvad snakker du om... hvem logger også ind på sin compupter med fiude rettigheder som root/administrator????


Vil man se spøgelser så kan man se spøgelser overalt...også her....
keld60 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-02-2012, 16:02   #10
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 19
TimeGuest er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af keld60 Se meddelelser
Du aner ikke hvd du snakker om...
Slap du nu bare lidt af ...


Citat:
1) det er netop fordelen at den IKKE kan spredes, at ET sted har ansvaret for aktivering af min secret key.
Jeg klapper i mine hænder ... jeg smider nemlig også om mig med min nøgle til min hovedør hele tiden ... så det er bedre at give den til én eller anden, som jeg principielt ikke kan have tillid til, der kan passe på den for mig 8-)


Citat:
2) hvad snakker du om... hvem logger også ind på sin compupter med fiude rettigheder som root/administrator????
Du fatter åbenbart ikke pointen ... du laver selvf. dine fortrolige dokumenter som root/administrator og udmasker tilgangsrettigheder for alle andre ... ligesom det kun er root/administrator, der har adgang til dine emails, netværksdrev med brugerdata osv ?

Det brugeren har adgang til - og vi må formode, at det er de dokumenter mv., der er vigtig for brugeren - har NemID med binær kodeafvikling også adgang til [1] ... skal det pindes mere ud for dig ?


Citat:
Vil man se spøgelser så kan man se spøgelser overalt...også her....
Gode tider for GhostBusters ... ;-)


[1] ... med mindre man isolerer NemID brug til en virtuel eller fysisk isoleret maskine, der ikke anvendes til andet en NemID og kun har fysisk adgang til Internet (som man evt. kunne begrænse til de for NemID nødvendige IP adresser).
__________________
.
Jocelyn Pook – Hell, Fire And Damnation + Masked Ball: http://www.youtube.com/watch?v=9QEG2Mk184A

BTW: Er du kvik, så er løsningen her: https://www.youtube.com/watch?v=z9pD_UK6vGU
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
NemID Pinny Dit og Dat 9 13-12-2011 02:07




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 00:27.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension