K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 01-07-2012, 07:00   #1
glick
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 27-05 2011
Indlæg: 109
Styrke: 13
glick er ny på vejen
Dette er ændringerne af fleksjob og førtidspension

Dette er ændringerne af fleksjob og førtidspension


Reformen træder i kraft fra 2013 og vil være fuldt indfaset i 2020.
Personer, der i dag er på førtidspension, bliver som udgangspunkt ikke berørt af ændringerne.

Folk der allerede er i fleksjob bliver heller ikke berørt, medmindre de mister deres job eller skifter til et andet.

Her er ændringerne kort fortalt:

Førtidspension:

Personer under 40 år skal som udgangspunkt ikke på førtidspension. I stedet skal de have en individuel og helhedsorienteret indsats med ressourceforløb, der tager udgangspunkt i den enkeltes muligheder og behov.
Der skal være plads til behandlingsforløb, hvis den enkelte har behov for det.
I 2020 vil der være afsat 1,2 milliarder kroner om året til ressourceforløb. Beløbet stiger til 1,4 milliarder på længere sigt.
I Ressourceforløbene erstatter førtidspension for personer yngre end 40 år.
Personer under 40 år kan fortsat få førtidspension, hvis det er åbenlyst, at den enkelte ikke kan komme til at arbejde.
Kommunerne skal oprette rehabiliteringsteams, der skal sikre en koordinering af indsatsen.
Fleksjobordningen:

Fleksjobordningen målrettes , så også personer med en meget begrænset arbejdsevne fremover reelt kan få glæde af ordningen.
Det største tilskud gives ikke længere til ansatte på fleksjob med de højeste lønninger, men til de fleksjobansatte med de lavete lønninger og den laveste arbejdsevne.
Kilde: Beskæftigelsesministeriet

/ritzau/

Er der mere til?
glick er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-07-2012, 11:00   #2
Tudozani
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 28-04 2012
Lokation: Nordsjælland
Indlæg: 23
Styrke: 13
Tudozani er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af glick Se meddelelser
Dette er ændringerne af fleksjob og førtidspension


Reformen træder i kraft fra 2013 og vil være fuldt indfaset i 2020.
Personer, der i dag er på førtidspension, bliver som udgangspunkt ikke berørt af ændringerne.

Folk der allerede er i fleksjob bliver heller ikke berørt, medmindre de mister deres job eller skifter til et andet.

Her er ændringerne kort fortalt:

Førtidspension:

Personer under 40 år skal som udgangspunkt ikke på førtidspension. I stedet skal de have en individuel og helhedsorienteret indsats med ressourceforløb, der tager udgangspunkt i den enkeltes muligheder og behov.
Der skal være plads til behandlingsforløb, hvis den enkelte har behov for det.
I 2020 vil der være afsat 1,2 milliarder kroner om året til ressourceforløb. Beløbet stiger til 1,4 milliarder på længere sigt.
I Ressourceforløbene erstatter førtidspension for personer yngre end 40 år.
Personer under 40 år kan fortsat få førtidspension, hvis det er åbenlyst, at den enkelte ikke kan komme til at arbejde.
Kommunerne skal oprette rehabiliteringsteams, der skal sikre en koordinering af indsatsen.
Fleksjobordningen:

Fleksjobordningen målrettes , så også personer med en meget begrænset arbejdsevne fremover reelt kan få glæde af ordningen.
Det største tilskud gives ikke længere til ansatte på fleksjob med de højeste lønninger, men til de fleksjobansatte med de lavete lønninger og den laveste arbejdsevne.
Kilde: Beskæftigelsesministeriet

/ritzau/

Er der mere til?

"Hvis det er åbenlyst at man ikke kan arbejde"?? Jamen det giver da sig selv. Tror de at man idag bare får tildelt FP fordi man ikke lige gider arbejde, eller ikke lige kan finde et job?
Tudozani er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-07-2012, 11:04   #3
stribe
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 02-03 2012
Indlæg: 2.248
Styrke: 15
stribe er rigtig godt på vej
vi bliver i forvejen undersøgt i hoved og r.. ..det ka jo i min verden ikke gøres værre..

stribe førtidspensionist
stribe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-07-2012, 11:11   #4
frup
Mit andet hjem K10
 
frups avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2011
Indlæg: 632
Styrke: 13
frup er rigtig godt på vej
Er der nogen, der har styr på, hvor den nedre grænse for tildeling af fleks kommer til at ligge? Bliver det mon sådan, at såfremt en person kan arbejde 1-2 timer om ugen, så hedder det fleksjob og ikke fp? I så fald bliver det jo nærmest umuligt at få tildelt fp også for folk over 40 år, medmindre man ligger for døden...
Åh, hvor jeg synes det er frygteligt det her
frup er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-07-2012, 11:14   #5
supersus
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-01 2009
Lokation: Aalborg
Alder: 60
Indlæg: 1.541
Styrke: 17
supersus er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af frup Se meddelelser
Er der nogen, der har styr på, hvor den nedre grænse for tildeling af fleks kommer til at ligge? Bliver det mon sådan, at såfremt en person kan arbejde 1-2 timer om ugen, så hedder det fleksjob og ikke fp? I så fald bliver det jo nærmest umuligt at få tildelt fp også for folk over 40 år, medmindre man ligger for døden...
Åh, hvor jeg synes det er frygteligt det her
Der er ikke sat noget min timetal på for fleks.
__________________
Godkendt til fleksjob pr 1/4 - 2012 efter 8 års kamp.
supersus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-07-2012, 11:41   #6
frup
Mit andet hjem K10
 
frups avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2011
Indlæg: 632
Styrke: 13
frup er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af supersus Se meddelelser
Der er ikke sat noget min timetal på for fleks.
Nej tænkte jeg nok .
Så bliver det op til kommunerne at vurdere om det er rimeligt at visitere folk til fleksjob i ganske få timer og næppe sandsynligt at arbejdsgivere vil have en person ansat 1-2 timer/uge, hvilket vil betyde at disse personer forbliver ledige og efter 2 år ryger over på den for kommunen billige sats. Urimeligt...
frup er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-07-2012, 11:44   #7
østerbro
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-06 2010
Lokation: københavn
Indlæg: 1.113
Styrke: 15
østerbro er rigtig godt på vej
ja dette har vi opdaget

Kommuner roser ny reform

Vi har allerede tyvstartet reformen, siger glad KL-formand.


Han påpeger, at KL faktisk allerede har taget forskud på reformen, og at antallet af dem, der tilkendes førtidspensioner, allerede er færre i dag end tidligere.
østerbro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-07-2012, 11:56   #8
stribe
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 02-03 2012
Indlæg: 2.248
Styrke: 15
stribe er rigtig godt på vej
jeg tror desværre det bliver meget meget svært at få førtidspension fremover....for ærlig hvem ka ikke arbejde 2 timer - og det er ikke for at dømme nogen.jeg tænker hvor går grænsen..jeg synes ikke det virker særlig gennemtænkt

stribe førtidspensionist
stribe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-07-2012, 12:08   #9
hanspedersen
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 11-06 2012
Indlæg: 43
Styrke: 12
hanspedersen er ny på vejen
Den nye FTP reform er kun ren penge besparelse og INTET ANDET....

Vi tager et eksempel her: Et ungt menneske på 25 år, som står psykisk syg i dag og som under de GAMLE (NUVÆRENDE) regler ville få tilkendt FTP. Skal så med de nye regler, på en sikkert lavere sats , og vente i MANGE tilfælde 15 års marridt med mislykkedes resource forløb og pres, før de som 40 årig kan få FTP uden kontrol og mere unødvendigt kontakt med systemet.

Resultat eksempel: 15 år x 12 måneder = 180 måneder total

180 måneder med en besparelse på 2000 kr ekspempelvis pr måned.

180x2000 kr = 360000 kr pr person.

Så vil der selvfølgelig være nogle udgifter for komunen, da der skal tilknyttes en enkelt sagsbehandler i løbet af forløbet, men som vi kender det. Så kan den ene sagsbehandler jo nok håndtere 30-40 mennesker.

Kan i begynde at se regne stykket for jer ?
Kæmpe besparrelse i kroner, og en masse mennesker som yderligere presses af systemet, og som ikke får ro til at pleje deres sygedomme...

Jeg føler sku med de unge mennesker som kommer til at stå i disse situationer, og får sådan et ****e liv.
Og det er lavet af en rød regering, VOR HERRE BEVARES...
hanspedersen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-07-2012, 12:45   #10
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Når man nu(med ny reform) kan få fleksjob, ned til 2 timer ugentlig, er det jo logisk at man IKKE kan få en førtidspension, medmindre der INGEN arbejdsevne er overhovedet.

Folk får jo IKKE valget. det kommer til at være fleks, ned til 2timer.

Førtidspension, hvis du har mindre.

Husk at de på den gamle, altså før 2003, førtidspension, bliver kommunen refunderet med 50%.

De på den gældende førtidspension, får kommunen refunderet 35%.

Den ny, bliver med refusion på 20%.

VH Popiae

Sidst redigeret af popiae; 01-07-2012 kl. 12:50.
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
fleksjob og opsigelse af dette ? Winnie1968 Spørgsmål ang fleksjob 8 04-03-2012 20:16
fleksjob-førtidspension kisser72 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 15 03-11-2011 23:37
Fra førtidspension til fleksjob ? HIT Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 1 28-10-2010 09:09
fra fleksjob til førtidspension garage50 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 8 13-07-2010 08:55
Fleksjob/førtidspension Muhammed Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 22 15-10-2008 21:58




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 04:54.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension