K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Skal kommuner ikke overholde loven?

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Skal kommuner ikke overholde loven? En af vores bruger phhmw føre en sej og lang kamp for at få gjort noget ved at kommunerne ikke overholder Retssikkerhedsloven § 3 stk.2. Følg hans kamp her kom evt med spørgsmål til phhmw

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 16-04-2009, 09:54   #91
bla-bla
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-05 2008
Lokation: Fyn
Indlæg: 231
Styrke: 16
bla-bla er ny på vejen
Sygedagpengeforsøget forsætter... Og se hvem du ikke skal stemme på mere
http://ft.dk/doc.aspx?/Samling/20081/afstem/254.htm

Sidst redigeret af bla-bla; 16-04-2009 kl. 10:07.
bla-bla er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-04-2009, 11:16   #92
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
tak for oversættelsen

Det var også sådan ca hvad jeg fik ud af teksten og jeg er endnu engang rystet over det såkaldte demokrati i DK

Bla-bla, herlig liste, kunne ønske mig at denne kom bredere ud i medierne så ALLE fik muligehed for at se og forstå hvad de forskellige politikere og partier står for!

Må tilstå at jeg føler mig total magtesløs og fatter simpelthen ikke hvorfor ikke fagforeninger mfl benytter sig af dette oplagte bedrag og oplyser om hvad det betyder for den almindelige syge medborger, jeg er rystet
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-04-2009, 11:43   #93
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Det er jo en interessant "kobling" mellem forsøget med tvunget træning og nu overvågning i fitness-centre.

Forestil jer situationen:

Arbejdsskade går ud over ryggen. Kommunen FORLANGER træning, fordi lægekonsulenten dikterer det, for ellers ryger sygedagpengene.

Så overvåges man af forsikringsselskabet, og mister sit krav på erstatning, fordi man er "rask" nok til at træne.

Citat:
Pas på med at træne i træningscenter, hvis du har oplyst til dit forsikringsselskab, at du har tabt erhvervsevne, fordi din krop er kommet til skade.

Dit forsikringsselskab kan nemlig overvåge dig med skjult kamera og bruge billederne som bevis mod dig i en retssag.
Citat:
Første dom
Det er første gang, at et bånd fra et skjult kamera er blevet brugt i en civil sag om forsikringssvindel
http://ekstrabladet.dk/kup/elektroni...cle1154889.ece

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-04-2009, 11:53   #94
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Citat:
Oprindeligt indsendt af bla-bla Se meddelelser
Flere bliver smidt på porten p.gr af sygdom
Læs mere på:
http://nyhederne.tv2.dk/video/index....-21728536.html
Og DET kan så undre mig, for så er det igen ulovligt fra kommunens side.

Citat:
§ 5 a. Kommunen skal straks behandle spørgsmål om hjælp, jf. § 5, når kommunen modtager fogedrettens underretning om, at en borger udsættes af et beboelseslejemål, og der er børn eller unge under 18 år i husstanden, eller kommunen er i besiddelse af oplysninger om borgeren, som sandsynliggør, at borgeren har behov for hjælp.

Stk. 2. Vurderer kommunen, at der ikke er grundlag for at yde hjælp i forbindelse med udsættelsen af lejemålet, træffer kommunalbestyrelsen afgørelse herom senest 14 dage efter fogedrettens underretning om gennemførelsen af fogedforretningen.

Stk. 3. Kommunen kan efter forudgående samtykke fra borgeren orientere fogedretten om kommunens afgørelse.

https://www.retsinformation.dk/Forms...id=121097#Kap2

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-04-2009, 08:37   #95
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
Hold da op, en "fin" § du der har fundet, zuza, mon den er gældende for alle

Hm, kan da kun konstatere at Sorø Kommune aldrig har hørt om denne!
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-04-2009, 09:56   #96
bla-bla
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-05 2008
Lokation: Fyn
Indlæg: 231
Styrke: 16
bla-bla er ny på vejen
Møde nr. 77 - onsdag 15 april 2009
Forhandling af F 46: Om sygedagpengeforsøget
http://www.ft.dk/doc.aspx?/Samling/2...U/01604436.htm

Bla. med tale af Beskæftigelsesministeren Inger Støjberg i debatten:

Sygefravær er årsag til, at 150.000 personer hver dag er væk fra arbejdet. Sygefraværet har store konsekvenser for den enkelte syge, en ud af fem, der er syg i mere end et år, mister tilknytningen til arbejdsmarkedet. Også for samfundet er der store omkostninger. Udgifter til sygedagpenge og løn under sygdom udgør omkring 37 mia. kr. om året.

Derfor er det også positivt, at det i september måned 2008 blev muligt at indgå en trepartsaftale med arbejdsmarkedets parter om en bred vifte af initiativer, som skal nedbringe sygefraværet. Det er en aftale, som regeringen senere fik politisk opbakning til af Dansk Folkeparti, Det Radikale Venstre og Liberal Alliance i forbindelse med finanslovaftalen for 2009. Et af initiativerne i trepartsaftalen er netop »Aktive - hurtigere tilbage«. Arbejdsmarkedsstyrelsen har som led i udmøntningen af aftalen iværksat forsøget den 1. januar i år.

Jeg vil gerne understrege, at det overordnede formål med forsøget er at hjælpe sygemeldte danskere tilbage i arbejde, for vi ved, at arbejde for rigtig mange af os både socialt og økonomisk er en vigtig del af vores hverdag og vores liv. Derfor er det vigtigt, at den enkelte sygemeldte hurtigt kan genoptage sit arbejde.

Konkret afprøver vi med forsøget, hvordan en mere intensiv beskæftigelsesindsats kan fremme arbejdsfastholdelsen og hurtigere tilbagevenden til arbejdet. Forsøget optager sygemeldte og visiterede til fleksjob frem til medio maj. Målet er, at knap 2.700 mennesker omfattes af forsøget, og hver enkelt deltager i forsøget i op til 4 måneder. Målet er at få mere viden om, hvilken indsats der kan bidrage til at hjælpe syge, så de ikke mister deres arbejde i forbindelse med et sygeforløb og ender på en førtidspension.

Forsøget er tilrettelagt som et kontrolleret forsøg. Det indebærer, at de, der deltager i forsøget, opdeles i to grupper: en gruppe, som får den sædvanlige indsats, og en anden gruppe, som får en intensiv indsats med ekstra samtaler og flere tilbud efter forsøgsbestemmelserne i lovgivningen.

De, der får den intensive indsats, skal deltage i samtaler en gang om ugen efter ottende sygeuge og fra 12. sygeuge suppleres med en beskæftigelsesrettet indsats. Indsatsen består først og fremmest af en gradvis tilbagevenden til arbejdet, hvis det er muligt. Er det ikke muligt, kan der gives tilbud om virksomhedspraktik, vejledning og opkvalificering eller løntilskud. Der kan også gives enkeltstående, forebyggende og afklarende tilbud f.eks. i form af tilbud om motion, kostvejledning og psykolog. Tilbuddene gives efter beskæftigelseslovgivningen.

Kommunerne skal give rimelige tilbud i forhold til den enkeltes situation. Den sygemeldte kan derfor sige nej til tilbuddet, hvis det er rimeligt. Det er også muligt at klage til andre instanser over kommunens tilbud. Det har alle ret til. Klagen kan i så fald ske til beskæftigelsesankenævnet i regionerne, og derefter kan Ankestyrelsen tage stilling til, om de vil behandle en klage. Her gælder med andre ord præcis de samme klageregler, som i alle andre dele af beskæftigelsesindsatsen.

Der gives som udgangspunkt tilbud i minimum 10 timer om ugen. Der kan dog gives tilbud helt ned til 1 time om ugen, hvis den syges helbredstilstand ikke giver mulighed for flere timer. Er der tale om meget syge eller personer med lidelser, som ikke gør det muligt at deltage i tilbuddet eller samtaler, fritages de selvfølgelig fra forsøget.

Jeg vil gerne understrege, at indsatsen skal hjælpe de syge og ikke forværret deres tilstand eller modvirke, at helbredelsen sker så hurtigt som muligt.

Personer, der deltager i forsøget, sanktioneres på samme måde som personer, der ikke deltager i forsøget, og de kan som andre anke kommunens afgørelse. Sanktionen indebærer, at de mister sygedagpengene, hvis de uden rimelig grund undlader at medvirke i kommunens indsats.

Der har været rejst tvivl om, hvorvidt forsøget er lovligt, og om deltagerne kan sanktioneres, hvis de ikke deltager. Arbejdsmarkedsstyrelsen har på baggrund af kritikken vurderet forsøgets juridiske holdbarhed, og lovligheden i forhold til den europæiske menneskerettighedskonvention er også blevet vurderet. Arbejdsmarkedsstyrelsen har bl.a. inddraget kammeradvokaten i vurderingen af spørgsmålet om forsøgets lovlighed. I en udtalelse af 12. marts udtaler han, at det er kammeradvokatens vurdering, at styrelsen kan ligge til grund, at borgeres undladelse af uden rimelig grund at medvirke ved kommunens opfølgning i en forsøgsordning kan sanktioneres ved at lade sygedagpengene bortfalde.

Kl. 13:09

Konklusionen er altså, at forsøget er lovligt, at der kan gives sanktioner, hvis borgeren uden rimelig grund ikke ønsker at deltage i forsøget, at forsøget ikke er i strid med den europæiske menneskerettighedskonvention, at de formelle fejl, der var i forsøgsbekendtgørelsen, nu er rettet, og at der er udsendt en revideret bekendtgørelse, som blev udsendt lige før påske.

Arbejdsmarkedsstyrelsen følger forsøget tæt, og samtlige de jobcentre, der deltager i forsøget »Aktive - hurtigere tilbage«, har givet udtryk for, at indsatsen er gavnlig. Jobcentrene vurderes således, at den tidlige indsats er afgørende - jo hurtigere indsats, jo bedre - at den tætte og hyppige opfølgning er vigtig for tilbagevenden, og at aktiveringen i tilbud er gavnlig for de fleste målgrupper. Jobcentrene fortæller os, at den indsats, de bruger mest, er gradvis tilbagevenden til arbejde og de enkeltstående, forebyggende og afklarende tilbud, som f.eks. motion, coaching og fysioterapi.

Når vi sætter noget nyt i gang, er det vigtigt at lytte til de gode historier, og jeg vil derfor også gerne benytte lejligheden til at fortælle en af de mange lærerige historier, som forsøget at givet.

En 50-årig lastbilchauffør sygemelder sig i november måned 2008 på grund af kroniske rygskader. Han afventer en udredende scanning, men scanningen udsættes flere gange. Som alternativ iværksætter jobcenteret hurtigt en arbejdsmedicinsk udredning, der konkluderer, at der formentlig ikke er behandlingsmuligheder, uanset hvad man finder ved scanningen.

Gennem jobcenteret starter borgeren i stedet for til træning i et motionscenter for at styrke muskulaturen samt deltager i coachende samtaler med kursuslederen med henblik på at finde alternative erhvervsmuligheder, da arbejdet som lastbilchauffør skønnes at være for hårdt på grund af funktioner med træk og skub og tunge løft. Derudover kommer han under sygemeldingen i et praktikforløb, og han får bevilget nogle psykologsamtaler for at lære at håndtere sit temperament.

Undervejs kommer borgeren selv til frem til, at han ønsker at blive taxachauffører, hvilket arbejdsmedicinsk klinik skønner er foreneligt med hans rygmæssige vanskelighed. Jobcenteret iværksætter i april 2009 en revalidering, og revalideringen består i et 6-ugers taxakørekortforløb.

Eksempel viser os, at hurtig helbreds- og erhvervsafklaring, afbureaukratisering af processerne forud for en aktiv indsats for borgeren og mulighed for behandlingstilbud gav resultat. Så borgeren og kommunen var tilfredse.

De første resultater af evalueringen af forsøget vil komme her til efteråret 2009, og den endelige evaluering vil ligge færdig i starten af 2010. Forslaget kører videre og heldigvis med helt overvejende positive tilbagemeldinger fra kommuner og beskæftigelsesregioner. Jeg ser frem til, at vi får evalueringen og dermed en endnu større viden om, hvordan vi bedst hjælpe de syge mennesker tilbage på arbejdsmarkedet.

Sidst redigeret af bla-bla; 17-04-2009 kl. 10:44.
bla-bla er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-04-2009, 09:57   #97
bla-bla
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-05 2008
Lokation: Fyn
Indlæg: 231
Styrke: 16
bla-bla er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af bla-bla Se meddelelser
Møde nr. 77 - onsdag 15 april 2009
Forhandling af F 46: Om sygedagpengeforsøget
http://www.ft.dk/doc.aspx?/Samling/2...U/01604436.htm
Sygedagpengeforsøget forsætter... Og se ligeledes hvem du evt. ikke skal stemme på mere
http://ft.dk/doc.aspx?/Samling/20081/afstem/254.htm
bla-bla er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-04-2009, 10:58   #98
Razmo
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af bla-bla Se meddelelser
Sygedagpengeforsøget forsætter... Og se ligeledes hvem du evt. ikke skal stemme på mere
http://ft.dk/doc.aspx?/Samling/20081/afstem/254.htm
undskyld, men Erling Bonnesen stemte for... var det ikke ham der i interview fra TV2 Fyn stod og forhelligede om at nu skulle der ses på sagerne om langtidssyge der sider fat i systemet?

Hvorfor undrer det mig ikke... endnu en venstre politiker der er fuld af løgn!

Og Karen Elleman har også stemt for... flot når man er social minister!

Hvad der dog falder mig noget underligt er, at Claus Hjort og Öslem slet ikke har været til stede!

Claus Hjort vil måske ikke stå ved sine forsøg?... og hvorfor er Öslem ikke dukket op og lægge stemme til imod sigerne!?

Man kan også ud fra oversigten spørge sig selv, hvad vi egentligt skal have separate afstemninger derinde for... det hele er tydeligt aftalt spil, for alle dem til venstre stemmer imod, og alle dem til højre stemmer for... de eneste der flagrer er som vanligt de radikale (og Jelved stemte for!... forræder!). Man kan lige så godt gøre processen kort og bede VKO om at komme med deres afgørelse inden afstemningen, det er jo aligevel dem der bestemmer det hele...

AAAH!!! BLOK POLITIK! ... se det havde jeg ikke en anelse om.

Sidst redigeret af Razmo; 17-04-2009 kl. 11:08.
  Besvar med citat
Gammel 17-04-2009, 12:00   #99
Slettet bruger
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-01 2009
Indlæg: 57
Styrke: 16
Slettet bruger er ny på vejen
Det gør nu også mig lidt bange så mange som har været "Fraværende" på venstrefløjen. De kunne have stoppet det.
Slettet bruger er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-04-2009, 12:06   #100
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Alle er ikke altid til stede, når der stemmes.

Jeg mener at have læst, at de "aftaler" det sådan, så ikke alle behøver at være til stede, så stemmerne bliver "fordelt" forholdsvis.

Øv, jeg kan ikke forklare det.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Advarsel Job og førtidspension ErikD Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 44 06-04-2011 00:03
Advarsel!!!! Ragdoll Det er da strengt ! 21 17-04-2009 12:00
Advarsel stenbuk Din historie 2 12-05-2008 22:29
ADVARSEL!!! Willis nhg21 Din historie 0 03-01-2007 14:25




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 19:35.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension